Starten zonder ijzers ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Starten zonder ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:06

Hejjj

ik ga dit seizoen met mijn paard starten in de dressuur , maar ik wil hem als het hoeft liever niet op ijzers hebben .
wij rijden hier nog meer zonder ijzers ? en bevalt het ?

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:08

ik ben vorig seizoen met alleen ijzers gestart, ook met schroeven/kalkoenen. ik zou het zeker niet aanraden zonder.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:09

Ik heb vorig seizoen ook zonder ijzers gereden :j
Gaat op zich wel :j Alleen moet je paard wel redelijk balans hebben.
Dit seizoen kies ik er wel voor om hem op ijzers te zetten.
Omdat je toch met regen een probleem krijgt.
Maar ik ben van mening dat dit zeker in de B/L1 geen problemen hoeft op te leveren :j

loveSaros

Re: Starten zonder ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:10

Ik rij nu ongeveer 3 jaar wedstrijden met een pony zonder ijzers. Op dit moment starten we M1, en ik heb nog nooit problemen gehad met de ondergrond. Hij is ook nog nooit uitgegleden. Maar als je in de M2/Z komt is het volgensmij toch beter om je paard op ijzers te laten zetten, omdat ze dan meer grip nodig hebben.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:13

ik heb altijd zonder ijzers gereden en ook dressuur gestart, zowel op zand als op gras. ik heb mijn paard 1 seizoen op ijzers gehad en dat was toen ik ook springwedstrijden deed ivm de stiften. (een kennis van mij heeft overigens ook springwedstrijden gereden zonder ijzers op gras, gaat ook mits het droog is. dit vond ik eng dus ik heb er toen niet voor gekozen.)
mijn paard heeft gewoon goede voeten en de smid zei elke keer weer dat hij geen ijzers nodig had. ik vind een voetje met ijzer er altijd wel mooi verzorgd uit zien en het kan zijn dat de gangen wat mooier worden, maar dat is per paard verschillend dat zou je moeten uitproberen. ik heb er ook nog nooit commentaar op gehad van een jury.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:15

Ik start mijn paard in de winter altijd zonder ijzers want dan is het toch binnen. Buiten op het gras start ik wel altijd met ijzers. Ik heb wel eens zonder gereden en dat ging ook wel goed alleen je weet maar nooit wat voor weer het wordt en met regen/blubber kan het glad zijn.
Ik rij L1 dressuur.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:18

Mijn paard heeft ook geen ijzers en ik rijd M2. Ik ga van de zomer de overstap maken naar het Z1 (hopelijk) en dat ga ik ook zonder ijzers doen. Ik heb, op een uitzondering na, nooit last van gladheid. Mijn paard heeft uitzonderlijk goede hoeven en daar ga ik geen ijzers onder slaan. En welke klasse dat je rijdt heeft er volgens mij niks mee te maken.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:21

Okj bedankt allemaal :)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:04

Het ligt vooral aan de ondergrond waarop je moet rijden. De ijzers worden er vooral onder gedaan om de kalkoenen (of schroeven) in te draaien. Daardoor heeft je paard extra stabiliteit op een gladde grasbodem.
Een paard heeft meer grip zonder ijzers, dan met ijzers zonder kalkoenen. Zet je je paard op ijzers dan zul je s'zomers altijd kalkoenen in moeten draaien als je op gras rijdt.

Als de grond in je omgeving waar je concoursen wil starten niet al te kleiachtig is kun je de lagere klasses ( B en L) vaak nog zonder ijzers af.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:07

Ik rij Z (voor de wagen) zowel met als zonder ijzers (net hoe het uitkomt).
Thuis train ik altijd op gras zonder kalkoenen als ze wel op ijzers staat, volte's 10 meter galoperen als het geregend heeft is dan even uitkijken, maar verder nergens last van.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:58

Ik ben bijna Z2dress startgerechtigd en mijn paard heeft nog NOOIT op ijzers gestaan, haar gangen zijn uitmuntend, en haar hoeven zijn gewoon sterk en goed, ook glijd ze niet snel weg op grasbodem.
Waarom zou je een ijzertje eronder doen als het niet nodig is?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:16

Mexxuna schreef:

dat dacht is ook , maar heel veel zeiden tegen mij dat het beter was dat hij op ijzers kwam .
vandaar mijn vraag ook , want heb hem liever niet op ijzers

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:21

Als jij vind dat het niet nodig is, dan moet je het zeker niet doen. En anders moet je in het buitenseizoen wedstrijden uitzoeken waar je op een zandbodem kan starten.
Ik moet mijn paard jammer genoeg 's zomers ook op ijzers zetten. Het ging in het begin goed, toen met flink veel regen is ze een keer in de galop flink gaan glijden en sindsdien glijdt ze ook weg op droge bodems, was d'r vertrouwen helemaal kwijt, dus om fatsoenlijk te kunnen starten moesten er in het zomer seizoen ijzers onder. Baal er wel van en als ik merk dat de hoeven van m'n paard erdoor achteruit gaan, start ik 's zomers ook alleen nog maar op zandbodems.. of helemaal niet :j

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:26

XxSultanxX schreef:
Mexxuna schreef:

dat dacht is ook , maar heel veel zeiden tegen mij dat het beter was dat hij op ijzers kwam .
vandaar mijn vraag ook , want heb hem liever niet op ijzers

Ik zet mijn paarden alleen op ijzers als dat persé nodig is, bv artrose, bevangenheid, verbetering vd gangen/hoeven..
Als het niet nodig is, moet je er ook niet aan beginnen, voor je het weet kunnen ze niet meer op blote voeten..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:27

ik heb de B en de L1 zonder ijzers gestart, ging prima. paard was wel gewend om op het gras getraint te worden, dus denk dat dat wel scheelt.

nu heeft ze ijzers omdat ze ook voor de koets staat, maar anders zou ze het L2 ook op blote voeten zijn gegaan :j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:33

Ik heb mijn paard met en zonder ijzers gestart. En het bevalt mij beter zonder ijzers. Mijn paard heeft van nature ook heel goede hoeven en helemaal geen ijzers nodig. Ik heb het destijds gedaan omdat iedereen mij dat aanrade ivm gladheid e.d. Maar het is een enorm gedoe met die proppen in te draaien, vooral als je een paard hebt wat helemaal hyper is op wedstrijdterrein. Nu is mijn paard heel safe op zn beentjes en glijd zelden of nooit uit op nat gras. Dus ik doe er geen ijzers weer onder.
Als jou paard goed in balans is en lekker bijmekaar loopt zou ik gewoon zonder ijzers proberen. Bevalt het je niet kun je ze altijd nog onder doen toch.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:13

Kijk eens goed rond naar de organisaties in de buurt. Hier in de regio zijn erg veel organisaties die de buitenwedstrijden gewoon op zand doen, er zijn er maar een handvol op gras. Als je nu liever niet op gras start zonder ijzers, kun je de zandbakken toch gewoon uitzoeken en daar inschrijven?

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:25

Ik rijd Z2 en mijn pony's hebben nog nooit een ijzer gezien. Ik heb in de stromende regen op gras gereden en geen problemen gehad.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 11:57

Sjonniej schreef:
Kijk eens goed rond naar de organisaties in de buurt. Hier in de regio zijn erg veel organisaties die de buitenwedstrijden gewoon op zand doen, er zijn er maar een handvol op gras. Als je nu liever niet op gras start zonder ijzers, kun je de zandbakken toch gewoon uitzoeken en daar inschrijven?

bedankt allemaal :)
bij ons gebeurd alles op gras , ben bij ons nog nooit 1 tegen gekomen die op zand rijd in het zomerseizoen ..

ToosJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:15

Heb met mijn pony ook M1 gereden zonder ijzers. ;) Nooit problemen gehad..

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:28

Ik heb een pony op ijzers staan en eentje zonder. Zelf vind ik zonder ijzers het makkelijkste, want dan heb je niet dat gepiel met die stiften en dergelijke. Als je paard gewend is zonder ijzers te lopen zal het in een proef ook wel lukken.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:30

Mexxuna schreef:
Ik ben bijna Z2dress startgerechtigd en mijn paard heeft nog NOOIT op ijzers gestaan, haar gangen zijn uitmuntend, en haar hoeven zijn gewoon sterk en goed, ook glijd ze niet snel weg op grasbodem.

Dat is makkelijk zeg!
Start jij dan nooit op gras? En als je wel op gras start (in de stromende regen) dan ben je dus nog nooit uitgegleden?
Ik ben er zelf ook wel een voorstander van om zonder ijzers te starten:
1. Beter voor de hoef.
2. Makkelijker op wedstrijd, die kalkoenen zijn soms zo'n strijd als Sam hyper is.
3. Scheelt in de kosten.

Maar, ik ben toch te bang om uit te glijden. Hier in Groningen is echt alles op gras in de zomer, ben nog nooit op zand gestart. Ben een enkele keer wel zonder gestart maar dan was het gelukkig mooi weer. Ik durf het niet aan om geen ijzers onder te doen, het weer hier in nl is zo onvoorspelbaar. Straks sta je daar op concours, begint het ineens te stromen van de regen en kun je weer naar huis omdat je paard anders uitglijd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:31

Als je paard nog nooit op ijzers gestaan heeft, zou ik in elk geval gewoon proberen watie doet op het gras.
Heeft je paard gewoon goede voeten, is een ijzer echt geen noodzaak. Sterker nog, ik zou een paard altijd zo lang mogelijk zonder ijzers houden, als hij ze niet nodig heeft.
In principe heeft een paard zonder ijzers, met goede voeten, meer grip dan met ijzers zonder stiften. Stiften hebben ook een groot nadeel, door de stiften staat de voet veel abrubter stil, waar hij in een natuurlijke situatie net ietsje doorglijdt. Door het abrubt stilstaa geeft dit weer rare krachten door op de gewrichten van je paard. Kortom, weeg af, probeer uit.
Als je op een (natte) grasbodem rijdt, merk je snel genoeg of je paard wel of niet genoeg grip heeft. Heeft hij niet genoeg grip, kun je besluiten niet te starten en de hoefsmid te bellen om alsnog ijzers onder te laten slaan.
Heeft hij wel genoeg grip, lekker ijzerloos laten.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:33

Je kan toch gewoon zonder ijzers rijden?
Ik heb tot en met de klasse Z2 dressuur (pony's dan wel) en B springen gewoon gereden zonder ijzers. Dus ik zou het gewoon proberen, kijken hoe het gaat..

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:39

Ik start de mijne ook zonder ijzers, en dus ook op (nat) gras. Tot nu toe hebben we nog geen glijer gemaakt (van B tot en met M1). Ik moet wel zeggen dat het niet kost wat kost zonder ijzers is want op het moment dat ik merk dat ze onzekerder gaat lopen zal ze of ijzers krijgen of start ik niet meer op (nat) gras. Mijn paard had hele slechte hoeven toen ik haar kocht en meerdere hoefsmeden hebben geadviseerd om haar zolang mogelijk van de ijzers af te houden. Eerlijk gezegd waren ze toenderijd ook niet blijven zitten want haar hoeven bleven maar scheuren. Op dit moment heeft ze zeer goede hoeven. Als het niet hoeft schijnt het ook beter te zijn voor de kwaliteit van de hoeven. Ik geloof wel dat het per paard verschilt of je zonder ijzers kan, de een zal toch onzekerder reageren dan de ander!