pony in de B aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef_007

pony in de B aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:13

hallo allemaal,
ik had even een term zeg maar.
ik had gisteren wedstrijd met mijn 4 jarige pony. hij liep echt heel rustig en beheerst was mooi naar beneden en redelijk aan de hulp niet perfect.
hij heeft gewoon netjes zijn rondje afgereden niet weggesprongen niet onrustig in het hoofd niks.

toen stond erop mijn coupon meer verzamelen:S waar ik niks van snapte B is toch niet verzamelen en er stond groter inkomen met spoor.
meer stond er eigenlijk niet op ik had 161 punten wat eigenlijk nergens over ging want als je gewoon je rondje loopt hoor je toch geen constant 4en te krijgen. ik heb deze jury al 3 keer gehad en 3 keer rond de 160.
terwijl die gewoon netjes zijn rondjes doet voor een B proef.

in de zomer had ik dit ook meegemaakt ik had 2 proeven gereden na elkaar 1 bij die jury en eentje bij een andere bij haar 160 en bij die andere 194 eigenlijk kwam alles op hetzelfde neer wat vinden jullie hier nou van? is dit nou stimuleerend? om iemand die B rijd met 161 punten naar huis toe te sturen? niet dat ik me er druk om maar want ik vind het gewoon zwak en rijd andere wedstrijden wel gewoon rond de 190 maar bij haar is het altijd fout boel dus of ze moet me gewoon niet of anders weet ik het ook niet. want verzamelen in de B gaat toch nergens over

Biskwie

Re: pony in de B aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:31

Heb je de jury zelf ook om uitleg gevraagd?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:01

Is dit bij de KNHS?
En net wat Biskwie zegt, je moet eens naar de jury gaan en om uitleg vragen.

Juryleden kunnen hier niet neerschrijven dat het niet zo hoort ed. als ze het proefje niet hebben gezien. Misschien is er gefilmt? Dan kan je het proefje ook op youtube plaatsen en een linkje neerzetten. Dan hoor je of de 161 terecht waren of dat anderen het hoger hadden beoordeelt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:03

De jury gebruikt nogal vreemde thermen.

Maar "aan de teugel" in de B is tegenwoordig niet meer dan normaal.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:11

Welkom in de B :-)
Dat kennen we zelfs bij de A/B pony's
Het liefste zien ze achter de lood lijn (met losse teugel natuurlijk :P ) Tja Jury sport..... En commetaar geven ze vaak
toch niet zelfs niet bij de ukkies (en vooral de stelling, ja jongens
moeten de ukkies kunnen dan kunnen ze de l en de m overslaan en zo in de z :Z )

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:16

claud1 schreef:
Welkom in de B :-)
Dat kennen we zelfs bij de A/B pony's
Het liefste zien ze achter de lood lijn (met losse teugel natuurlijk :P ) Tja Jury sport..... En commetaar geven ze vaak
toch niet zelfs niet bij de ukkies (en vooral de stelling, ja jongens
moeten de ukkies kunnen dan kunnen ze de l en de m overslaan en zo in de z :Z )

Pardon?
Ik snap echt niks van jouw post.
Het liefst zien juryleden AB pony's achter de LL?
Commentaar geven we niet bij ukkies?
Sorry hoor, maar jij bent wel heel kortzichtig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:20

Haha ja dat is wel heel kortzichtig.

OOk bij de AB pony's word gekeken naar de aanleuning, alleen in de B willen ze nog wel eens coulant zijn, in het L1 verwachten ze dat de kinderen toch wel een beetje nageeflijk kunnen rijden :)

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:44

Storm ik bedoelde het als "onze" beleving en we gaan haast
elk weekend op concours. En ja we maken dit regelmatig mee
dus is toch echt zo. We hebben er al mee leren leven hoor.
En gelukkig is niet elke jury zo maar toch regelmatig komt dit
helaas voor bij de kleintjes. En echt opbouwend en motiverend is dit niet .... helaas!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:14

Vanaf hier kunnen we niet zeggen; 160 punten is de laag of juist goed. Daarvoor moeten we je hebben zien rijden. Het enige wat je in zo een geval kan doen, is een praatje maken met dit jurylid. Juryleden bijten niet, maar komen ook niet vanzelf naar je toe. Dus de volgende keer, ga na de prijsuitreiking naar de jury toe en vraag of hij/zij aan je kan uitleggen waarom je deze punten hebt gekregen. Er zijn namelijk geen juryleden die een 4 geven, als ze niets fouts zien.

Aan de hand van je verhaal kan ik me voorstellen dat je pony misschien impuls miste? Dat is wel heel erg belangrijk!
Veel juryleden willen ook in de B nageeflijkheid zien, dat wil niet zeggen; in de krul, maar wel het accepteren en volgen van de hand. Misschien doet je pony dat niet?
In de B moet je vrij veel overgangen maken, misschien zijn deze niet goed en heb je daardoor weinig punten?
Moeilijk hoor, om vanaf hier te zeggen waar om je zo weinig punten hebt gehad. 160 is zeker niet motiverend. Maar je kunt mensen die slecht rijden ook geen 185 geven.

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:37

Ik vind het lastig om zo te zeggen waarom je zulke lage punten hebt gekregen zonder de proef gezien te hebben..
Wel vind ik dat jury's in de B tegenwoordig op veel meer punten letten dan "vroeger". Ze willen een paard/pony bijv. vaak perfect nageeflijk zien lopen. Ik vind ze vaak iets te streng, in de B lopen veel jonge paarden die vaak nog moeite hebben met een constante aanleuning en hierdoor soms iets te diep gaan lopen, door veel jury's wordt je hier keihard voor afgestraft.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:42

dressuur is gewoon een typische jurysport :Y) ! je kunt zelf zó'n fantastisch gevoel hebben gehad, en van de jury 160 krijgen!

mag ik wel ff vragen?.. rijd je al met spoortje?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:30

Ik rij nu een maantje B en ben hem al bijna door.
Vind de B echt heel makkelijk moet ik zeggen en
je haalt heel makkelijk een winstpunt.
Wil loopt mijn 5 jarige mooi naar beneden..
Maar als dit nog niet zo was zou ik niet gaan starten..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:54

Maar wat wil je dan? Als je 161 punten verdient toch maar 175 punten krijgen?
Dat is toch niet eerlijk tov degene die echt 175 punten verdient?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:00

Ik heb dat ook heel vaak.
Ik rij op een haffie die niet zo geweldig kan lopen
http://img6.imageshack.us/my.php?image=p4180292dq6.jpg
hier liep ie nog aardig goed...
zelf zit ik er niet zo goed op maar dat kwam het was onze eerste wedstrijd en ik was best zenuwachtig
recente foto's staan boven op de pc

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:19

Zonder de proef gezien te hebben kan je inderdaad niets zeggen over de punten en de bij de ene jury liggen de punten lager of hoger dan bij de andere. Maar als het verschil tussen max en min aantal gegeven punten dezelfde is dan bij andere juryleden, dan moet je niet kijken naar het exact aantal gekregen punten, maar of dat je bij de betere of de slechtere helft zit.
Ben ook een keer mee gaan jureren bij de ponies en onze punten lagen 10% hoger dan die van de jury in de ring ernaast met dezelfde preof. Maar het verschil tussen min en max was ongeveer dezelfde. Dus iemand met bv 180 punten bij ons had 170 gehad indien hij voor de ander jury gereden had, maar zou toch ongeveer dezelfde plaats gehad hebben.
Ingewikkeled toch hé, jurysporten :)

Maar voor een B-proef stel ik me inderdaad wel vragen bij de commentaren: "meer verzamelen" en "groter inkomen met spoor"

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:56

Op papier hoeft je pony idd niet aan de teugel te lopen in de B
maar in real life is het anders ;) het word wel degelijk afgestraft al
loopt je pony niet aan de teugel... niet bij alle jury's maar het merendeels wel

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:37

Iedere jury wil iets anders zien.
Mijn pony is geen bewegingswonder en zit tegen zn top aan. Ik probeer mijn oefeningen zo keurig mogelijk af te werken en netjes op de letter te rijden.
Sommige juryleden zeggen dan 'netjes een 7' maar sommige juryleden willen graag wat meer expressiviteit (benenzwaai) zien en daarbij zit ik op 'netjes een 6'.
Kom de ene week thuis met 185 en de week erna met 165.

Nageeflijkheid wordt in de B zeer gewaardeerd vooral omdat het in het L1 toch wel iets is wat je voor elkaar moet hebben,

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:43

Als je in de B een winstpunt krijgt, zegt de jury eigenlijk dat het meer dan voldoende is en dus klaar voor het L1. in het L1 moet de nageevelijkheid gewoon goed voor elkaar zijn, dus ja..voor een WP moet een pony nageefelijk lopen, denk dat het niet zo'n drama is als hij in de overgangen iets tegen de hand komt, maar grootste deel moet hij toch echt netjes rond lopen.

bink85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:49

dat is wel een groot verschil!
maar volgens mij vind iedere jury weer andere dingen belangrijk.
Maar als je het er echt niet mee eens bent en meerdere malen bij een zelfde jury met weinig commentaar vind ik dat je best om uitleg zou mogen vragen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:04

Zelfs op onderlinge wedstrijden gaat het zo in de B :Z
Alleen opvolgers van Anky kunnen wp rijden, stel je voor de de NL'se reputatie verpest wordt over de wereld...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:40

Het blijft inderdaad een jury sport, het verschilt gewoon heel erg per jury wat je voor punten krijgt. Sommigen zijn al strenger als ze een wat minder mooie pony zien lopen. Maar inderdaad zal ik als ik jou was gewoon eens aan de jury vragen waarom je elke keer zo weinig punten hebt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:51

tja het is en blijft een jurysport. Zo heb ik mezelf afgelopen weekend nog lopen opvreten.....Reed imo 2 nette constante proeven alleen hier en daar wat onrustig in de aanleuning en mijn paardje heeft nu eenmaal geen hier en daar een been bewegingen, resultaat 172 en 176 terwijl er een aantal paarden met dik 180 naar huis gingen die of (veel) te diep of gewoonweg stout waren in de proef maar wel giga aan het showen waren. Ik leg me er maar bij neer, meer kun je niet doen al moet ik wel zeggen dat er juryleden in de B bijzitten die een B proef jureren alsof het M is....

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:33

Tja dat is dus waarom mijn instructrice aan iedereen het advies mee geeft om pas te starten als je al op L niveau rijd. Juist omdat er wel degelijk gekeken wordt naar aanleuning en nagevelijkheid.

Helaas het is raar maar waar, tegenwoordig word ook de B gejureerd alsof het een L proef is. Wil je WP rijden dan zal je aan dat nivo moeten voldoen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:58

Hier loop ik zelf ook tegen aan, mijn pony is dan wel ouder als jouw pony, maar heel zwaar in de hand. maar net wat er hier gezegt wordt, lopen pony's te diep, heel zwaar in de hand - als het maar rond is - is het goed. Maar, daar wil ik zelf niet aan! Een pony moet licht zijn en op de goede 'hoogte' lopen.

Misschien als je de volgende keer weer die jury hebt, even filmen. ;) makkelijker voor ons om commentaar te kunnen geven..

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:25

Ik heb 25 januari mijn eerste B proef gereden.
Had 170 en 154 punten.
Hele fijne jury en alles wat op de coupons stond wat ook waar..
We waren er nog niet klaar voor. Hij liep in de thuissituatie nog niet volledig ontspannen dus
in de vreemde omgeving liep hij helemaal met z'n hoofd in de lucht vande spanning..
Hij liep met de voorbenen op de hoefslag en de achterbenen op de binnenhoefslag... :o
In die proef had ik 170 punten..viel me alles mee!!
De tweede proef kon ik de "rustig" knop niet meer vinden en wilde hij alleen maar hardhardhard...
154 was dus echt terecht..

Het valt mij wel altijd op dat mensen alleen maar gefocust zijn op winstpunten behalen...
Ik vind dat je wedstrijden moet rijden omdat je er lol in hebt en omdat het een leuke dag is voor paard en ruiter.
Als je dan geen winstpunten haalt is dat toch totaal niet erg? Volgende keer beter..
Mijn paardje doet het op dit moment fantastisch.Hij loopt veel lang en laag. Het zal nog niet het perfecte krulletje zijn maar ik wil dat ie ontspannen is, dan komt die krul vanzelf.
We gaan gewoon de 22ste weer op wedstrijd. Wat de jury ervan gaat maken maakt me niet uit.Wij gaan voor een leuke gezellige dag en wat de uitslag ook is, hij krijgt een lekkere appel/wortel na zijn actie.
Gewoon een lach op het gezicht.

Jurysport blijft jurysport...hoe je je er ook aan irriteerd..