Goed cijfer voor binnenkomen B-dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

Goed cijfer voor binnenkomen B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:13

Ik vroeg me af....hoe kun je een goed cijfer halen voor het binnenkomen bijvoorbeeld: akehc binnen komen in arbeidsdraf. Ik haal alleen maar 6jes voor het binnenkomen, men zegt dat in de eerste indruk al bepaald word wat je cijfers gaan worden.

Hoe kun je dan een 8 halen in de B?

Mijn lijstje bestaat uit: - een goede aanleuning, stelling en buiging in de hoeken, houding van de ruiter en.....

Htzelfde geldt voor een volte hoe kun je daar een 8voor halen?

LisavdBerg

Re: Goed cijfer voor binnenkomen B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:15

Zover ik weet bij een volte dat hij goed groot en rond is. Daar heb ik zelf ook moeite mee hoor, maar als je op tijd afwend en het paard mooi rond laat lopen (misschien nageeflijkheid, zorgt ook nog wel eens voor punten...) dan denk ik dat je wel een 8 krijgt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:16

ik had regelmatig een 8 op binnenkomen...
tja gewoon netjes over de hoefslag binnenkomen, kan er niet veel anders van maken Clown
paard niet te diep hebben lopen, lekker van voor naar achter naar de hand toe, gedurft rijden, niet te afwachtend, ik dacht er eigenlijk niet zo bij na eerlijk gezegt Bloos

en een volte proberen mooi rond te maken, zo'n 4 passen de hoefslag 'aanraken' en goede lengtebuiging.... Lachen

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:17

Een voorwaarts/vlot tempo
Verder dus op de punten letten wat in de lijst staat.

Daar let ik altijd op
en ik heb tot nu toe voor binnenkomen altijd 7 ens gehaalt
en had ik met de wedstrijden toen nog het probleem dat er geen aanleuning was en weinig stelling en buiging. (is nu inmiddels al stukken beter gelukkig)
Dus als die punten er bij jou inzitten lijkt me dat je tog wel een redelijk cijfer moet halen.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:17

haha ja volte goed rond maken, tja daar hebben mijn paard en ik nogal moeite mee, maar als ik vierpassen hoefslag aanhoud dan moet het zeker lukken Bloos

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:19

Mariekwyf schreef:

Daar let ik altijd op
en had ik met de wedstrijden toen nog het probleem dat er geen aanleuning was en weinig stelling en buiging. (is nu inmiddels al stukken beter gelukkig)
Dus als die punten er bij jou inzitten lijkt me dat je tog wel een redelijk cijfer moet halen.

tja aanleuning is er zeker wel! Maar ze heeft vaak de neiging om haar kont naar binnen te zetten scheef te lopen, maar dat staat nooit op het protocol. En meestal is ze in het begin wel recht, pas als ze geen zin meer heeft gaat ze extra scheef lopen (tja zij moet ook haar lolletje hebben Ach gut )

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:22

jemaine schreef:
Mariekwyf schreef:

Daar let ik altijd op

tja aanleuning is er zeker wel! Maar ze heeft vaak de neiging om haar kont naar binnen te zetten scheef te lopen, maar dat staat nooit op het protocol. En meestal is ze in het begin wel recht, pas als ze geen zin meer heeft gaat ze extra scheef lopen (tja zij moet ook haar lolletje hebben Ach gut )

als de aanleunig er is lijkt mij het moet je vast lukken.
Meestal ook als je er minder bij nadenkt en ontspant gaat het beter
Althans dat heb ik want als ik teveel ga nadenken ga ik stressen en doet paardlief hetzelfde Clown
Maar over dat scheeflopen heb ik geen ervaring mee Bloos

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:24

haha ja ik hoef maar linkergalop te denken en ze weet dat ze zo mag en springt dus altijd verkeerd aan, lang leve de nieuwe proeven die deze maand ingaan 3 en 4 zodat ze lekker niet weet wanneer we gaan Vingers aflikken

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:24

jemaine schreef:
haha ja volte goed rond maken, tja daar hebben mijn paard en ik nogal moeite mee, maar als ik vierpassen hoefslag aanhoud dan moet het zeker lukken Bloos

2 passen voor (bvb) E de hoefslag opkomen en na 2 passen na E er weer af Lachen

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:26

magic_lover schreef:
jemaine schreef:

Ga ik zeker aanhouden ik probeer altijd maar 1 pasje de hoefslag te raken, kansloos dus! nu gaat het me zeker lukken OK dan!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:12

Vooral in hoeken en voltes ook goed stelling vragen!
en een vlot tempo erinhouden.
dat zegt mijn instructrice altijd Tong uitsteken

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:53

jemaine schreef:
Mijn lijstje bestaat uit: - een goede aanleuning, stelling en buiging in de hoeken, houding van de ruiter en.....

Je paard met voldoende impuls lekker voorwaarts rijden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:55

Lekker binnen komen knallen, zelfverzekerd rijden, met een glimlach op je paard zitten. Zelf ook Echt genieten.
Als je een jury ziet dat jij binnenkomt en al zin hebt om een mooie proef te gaan neerzetten kan heel veel schelen!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:57

magic_lover schreef:
jemaine schreef:

hahah ik zat ook al te rekenen 4 passen dacht ook inderdaad 2 passen.. Haha!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:59

Babel schreef:
Lekker binnen komen knallen, zelfverzekerd rijden, met een glimlach op je paard zitten. Zelf ook Echt genieten.
Als je een jury ziet dat jij binnenkomt en al zin hebt om een mooie proef te gaan neerzetten kan heel veel schelen!

Dat wordt nog een probleem voor mij! haha ben altijd zo erg geconcentreerd!.. Bloos
Ik ga ook starten dus vandaar dat ik ff mee lees!.. Haha! Handig topic..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:03

Dat komt vanzelf hoor, maar probeer met de juiste instelling de ring in te gaan. Je hebt er thuis genoeg voor getraind en je weet dat je paard het kan toch? Dus probeer te ontspannen en net zo te rijden als thuis. Trek je er niks van aan dat er een jury naar je zit te kijken. Focus op je paard en je proefje. Als er iets goed gaat tijdens de proef mag je daar best door lachen hoor. En als er iets wat minder gaat denk dan vast verder naar de volgende oefening. Dat je bij een oefening punten laat liggen wil niet zeggen dat het je op andere oefeningen ook punten kost omdat je nog uit je doen bent.
Ik heb al een tijd geen wedstrijden gereden en voorlopig is Babel er nog niet klaar voor maar het begint nu al weer vreselijk te kriebelen Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:13

Ik heb al meer dan 300 cobi's geschreven en wat opvalt is waarneer je zelfverzekerd, zonder stress, met een lekker vlot tempo, een recht lopend paard, zonder taktfouten en met een ondspannegaande paard de ring in komt dan krijg je al gouw een 7. Als j er dan zelf ook netjes recht op zit zonder benen die alle kanten op zwaaien en handen di heen en weer gaan alsof het bit een zaag is krijg je een 8.

Een volte net zo. Lekker ondspanne op je paard zitten, paard nagevenlijk. groote ronde volte, stelling/buiging in het gehele frame (het hele lichaam dus) dan krijg je ook al gauw een 7.

Als je je volte echt rond wil hebben dan zijn er nog 2 punten waar je je volte omheen kan maken. Als je gaat halthouden en groeten is dat vaak tussen X en G. (de G zit tussen X en C) Als je de G nou als een punt neemt om te raken als je een volte maakt dan is hij altijd groot genoeg. Zo zit de D er aan de andere kant (tussen X en A) Dus als je ook die raakt zit je altijd goed Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:48

Als je over D en G rijdt heb je een behoorlijk groot ei hoor!! Je hebt bij een volte op E/B geen andere punten om je volte uit te laten komen. Misschien dat je aan de spanten in de bak wat kan uitrekenen. Volte heeft een straal van 10 meter, spanten zijn 4 of 5 meter (kwestie van tellen op de korte zijde) en dan dus 2/2,5 spant vanaf de E/B uitkomen. Het is gemakkelijker om jezelf goed voor te bereiden en in gedachte een stippellijntje te tekenen in het zand. Kijk bij figuren ook altijd lekker om je heen, dan heb je sneller in de gaten dat je uit de bocht vliegt/naar binnen waait, dan wanneer je in de manenkam kijkt.

Takt en regelmaat zijn heel erg belangrijk bij het binnenkomen. Daarnaast de aandacht van je paard en een constante aanleuning. Wij scoren eigenlijk altijd een 7 voor het binnenkomen, met uitzondering van de keren dat hij iets anders in de omgeving moet bekijken. Ik rijd met een D-pony tussen de paarden en rijd het binnenkomen daarom altijd stiekem in een middendraf, op die manier komen zijn passen meer in de buurt van paarden. Ook houd je in een middendraf gemakkelijker de aandacht dan wanneer je alleen maar rechtuit gaat rijden.

Als je pony altijd scheef loopt, probeer dat dan thuis te trainen!! Maak je pony rechter door hem op beide kanten sterker te maken; veel 8en rijden wil hierbij goed helpen. In je proef kan je zoiets een beetje verbergen door hem iets schoudervoor/schouderbuiten te rijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:37

Ik zeg ook dat je daar langs moet. dat je daar omheen moei breien Tong uitsteken dan krijg je dus een mooie groote volte.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:41

Jij zegt dat je D en G moet raken. Maar de hoekletters staan volgens mij 6 meter uit de hoek. Als je de D/G raakt, dan ben je dus 14 meter dan de X verwijderd, terwijl je 10 meter van de X moet blijven. Je moet dus een behoorlijk stuk bij de D/G vandaan blijven!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:49

D en G als richtpunt nemen is idd garantie voor een veel te grote volte! Vaak is het makkelijk in de binnenbak, de spanten hebben meestal 5 meter tussenruimte, dus ter hoogte van de 2e spant vanaf X moet je de middellijn kruisen (straal van 10 m).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:16

ik bedoelde het dus als richt lijn Knipoog Omdat de meeste Bruiters hun figuren (waaronder ik zelf) veel te klein maken is het een verademing voor een jury om te zien dat er een figuur tegroot word gereden. Ik spreek uit ervaring. Ze zijn dan al veel sneller geneigd een 7 te geven. Alleen omdat de meeste hun figuren veel te klein rijden.

(ik wil nu dus niet zeggen dat je je volte dan veel te groot moet rijden hoor Tong uitsteken)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:19

mijn ervaring is dat grote voltes juist eivormig (en dus te groot) gereden worden. Ik vind het dus echt geen handige richtlijn, je moet gewoon je volte op de juiste maat rijden.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:19

Voor volte's heb ik (bijna) altijd achten, gewoon bij de hoek een beetje afsneiden, hoefslag aantikken, 2 tellen op de hoefslag en weer draaien, weer hoefslag 2 tellen aantikken, hoek afsneiden en netjes bij de letter terugkomen. Ja

Bij binnenkomen in een heel vlot tempo, echt binnenkomen van hier ben ik Ja met een smile op je gezicht!

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:05

Haha nu dat binnen komen gaat lukken, we gaan gewoon lekekr knallen! Voor de volte op het midden ga ik die spanten even uittellen dan kan ik daar oprichten, want ik rij de volte ook altijd te klein bij ebe. Bij a een volte raak ik vaak niet eens de X dus dat gaat nu ook lukken ik blijf ietsjes langer op de hoefslag *LOL*