Hoe zal je een hengst op wedstrijden rijden?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kollee3

Hoe zal je een hengst op wedstrijden rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:33

Ik rij nu op Kantjes Appart een dekhengst. Bloos

Van stalslangenburg in Zelhem Cool

Ik ga eerdas een paar wedstrijdjes met hem rijden hij is 3 jaar
ik wil wel weten gewoon advies of misschien dat je erg zelf wel
ervaring mee hebt !? Cool

Bedankt alvast! Haha!

kollee3

Re: Hoe zal je een hengst op wedstrijden rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:35

Laat gewoon een Berichtje achter ookal hem je er geen ervaring mee !

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:36

Leuk hoor.
Je moet wel L2 hebben gereden en minimaal 12 zijn Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:37

Heb je al eerder wedstrijden gereden en ben je L2+wp geweest? Je mag nl niet zomaar starten met een hengst Knipoog

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:40

Woo dat wist ik helemaal niet! hahah, niet dat ik ooit op een hengst zal starten verwacht ik Knipoog

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:43

Volgens mij is de TS 12 jaar en rijdt ze M? dressuur en L? springen ofzo. Dacht een paar dagen terug een berichtje van haar gelezen te hebben.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:43

Ik ben nu 12 rij L springen en ga binnekort L2 dressuur starten is dat verder dan geen probleem ,

ik wil ook weten hoe je het een beetje moet aanpakken

Mgv

ANgela

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:45

Appart is toch nog niet goedgekeurd voor de dekdienst?

Een hengst is niet veel anders dan een merrie op concours hoor.
Gewoon zorgen dat je een goed stuur hebt, maar de pony is pas 2,5 Dus ik neem aan dat je pas eind van de zomer op zijn vroegst gaat starten?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:45

Niet te dichtbij anderen paarden rijden (merries) Huilen van het lachen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:46

gewoon rijden! is hij wel braaf als je met andere paarden in de bak rijdt?

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:46

Hij is echt wel goedgekeurt hoor Knipoog
Nouw een hengst is dus echt wel anders
daarom vraag ik het niet Knipoog
de pony is al 3 Knipoog
Nee ik moet al gaan starten ik rij voor een stal

http://www.stalslangenburg.nl

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:47

Oh nee ik kijk verkeerd, hij is bijna 4 Knipoog

Maar belangrijk is in elk geval dat jij goede controle hebt. Voor jou is er het minste gevaar, merries waar hij eventueel op zou kunnen springen, die ruiters lopen meer gevaar.

Daarom moet je als hengstenrijder goed kunnen sturen en je dier goed bij je kunnen houden.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:47

Oke bedankt hij word in nov pas 4 ofso(L):D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:49

Dan is het een nakomertje ! Bloos!

Maar het kan wel, hij is gefokt bij vd Rakt, die kan wel eens late veulens hebben meen ik.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:53

crossmonster schreef:
Appart is toch nog niet goedgekeurd voor de dekdienst?

Een hengst is niet veel anders dan een merrie op concours hoor.
Gewoon zorgen dat je een goed stuur hebt, maar de pony is pas 2,5 Dus ik neem aan dat je pas eind van de zomer op zijn vroegst gaat starten?

nou mijn ervaring is totaal anders. Hengsten zijn zeker niet het zelfde als merries! Hengsten gaan zich vaken laten zien, showen en veeeel hinneke! Tenminste dat deden ze bij mij! verder gewoon de aandacht bij jou proberen te houden! Dat ze meer op jou gericht zijn dan op de andere leuke merries!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:56

Ik neem aan dat je als je wedstrijden rijd met een hengst, zeker als dit gedaan word door een kind van 12, je toch mimimaal eens per week op de club rijd tussen andere pony's ??

Dan is op concours gaan zo spannend nog niet hoor, hengsten kunnen heel goed bij de aandacht blijven, als je maar genoeg hierop traint, en ze aan het werk houd.
En niet elke hengst heeft last van vermenigvuldigingsdrang Knipoog

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:06

Spannend dat je de hengst mag uitbrengen op wedstrijd.

Hengsten zijn zeer gevoelig op reuk. Ze ruiken hengstige merries al vanaf de verte. Ik weet niet of deze hengst echt WEET dat ie hengst is maar mocht hij inderdaad het besef hebben dat ie hengst is, zou ik tijdens losrijden proberen niet teveel dicht achter andere pony's rijden. Hengsten willen altijd ruiken wie er in hun omgeving is.
Mocht het een andere hengst zijn, KUNNEN ze wat stoerder doen en stoerder lopen (sterker worden) maar dat is in de ring natuurlijk juist mooi om te zien. Bij merries ook maar dan op een andere manier.

Die van mij (kwpn) is 3 maanden geleden gecastreerd maar is qua karakter nog steeds een ECHTE hengst en kan nogal opdringerig sterk zijn als ie een ander paard in de buurt ziet.

Succes en veel plezier op wedstrijd Knipoog

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:24

Het is wel leuk om een hengst op wedstrijden te rijden Bloos maar je bent vaak zo aan het opletten op andere mensen dat je niet moet vergeten om door te rijden.
Een hengst moet je echt aan het werk houden op de wedstrijden hij zal vaker zijn rug weg drukken door de spanning van zijn omgeving.
En altijd voorzichtig doen de mensen kunnen wel zeggen de ruiters met merrie's hebben meer pech als er wat gebeurt maar het is jou schuld en dat zal je reputatie niet ten goede komen.
Veel succes met je wedstrijden Vork

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:48

Voor je op wedstrijd gaat, hoe is hij thuis in de bak met andere paarden? gaat dat goed neem hem eens mee naar andere plekken, rijvereniging bijvoorbeeld.
Ga dan pas op wedstrijd, houd de aandacht bij jou en rijd hem lekker voorwaarts, afhankelijk van de hengst hoe je op zijn gedrag moet inspelen natuurlijk.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:31

Aangezien het een DEK hengst is, zal hij zeker weten hoe een hengstige merrie ruikt Lachen

Ik ben beetje tegen hengsten op wedstrijd, zeker bij de kinderen. Heb zelf met redelijk wat hengsten gewerkt, en hun oer instinct kun je niet veranderen. Ook wel eens gesproken met iemand die bijna een hengst in dr nek heeft gehad, daar wordt je toch niet vrolijk van

Ik zal zelf dus ook néver een hengst gaan starten Gewoon omdat ik het niet op mn geweten wil hebben áls het misgaat.

TS: heel veel succes met je paardje en hopelijk kun je m de baas blijven.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:25

Ik weet niet hoe goed hij afgericht is als hengst bij de merries? Onze hengst is goed afgericht en ik rijd hem gewoon tussen de merries en op concours ook geen problemen mee. Natuurlijk ziet hij daar wel andere onbekende merries, maar hij is goed afgericht en luistert goed naar mij. Hij laat zich natuurlijk aan het begin wel zien, wil lopen, maakt zich groot en maakt wat geluid (niet enorm hard), maar dat is na een paar minuten ook weer over. Ik kan hem gewoon normaal tussen de merries rijden. Ik weet niet of jij hem al eens thuis tussen de merries hebt gereden? Zoja en als dat goed gaat, dan zou ik eens ergens anders tussen de merries gaan rijden om hem te laten wennen aan een andere omgeving en andere merries, aangezien je op wedstrijd ook op vreemd terrein komt tussen verschillende paarden.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:33

Het is paard/pony verschillend..

Ik heb vroeger bij een welsh hengstenhouder gereden en die hengst was heel braaf op wedstrijd. Die wist zodra hij een zadel op had dat ie zich dan te gedragen had, maar als je m aan de hand mee nam en hij rook merries kon je maar alert blijven!

Ook is het grote verschil dat wanneer de pony hengst natuurlijke dekking doet/heeft gedaan hij misschien iets moeilijker zou kunnen worden. Maar het hangt helemaal van de karakter van je pony af! De 1 is wat sneller afgeleid dan de ander.

Ik denk dat je gewoon heel alert moet blijven en probeer een beetje bij de merries uit de buurt te blijven en zorg dat hij tijdens het inrijden zich niet hoeft te vervelen, dus lekker aan het werk zetten, zodat ie niet steeds aan zn vrouwtjes hoeft te denken Knipoog

Succes ermee.. je hebt een mooie pony onder je kont!

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:53

heb er vertrouwen in ! maak je niet al te druk over merries enge dingen enz rijd zoals je altijd op hem rijd en het komt wel goed !

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:01

MIJN mening, een 12 jarige op een hengst starten?? En nog zo een lekker puberend jong ding ook ?
Pfft.. sterkte !

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:38

Net als ieder ander paard. Zorgen dat de concentratie bij jou is en werken aan reactie op je hulpen. Een hengst zal eerder afgeleid zijn, waardoor je extra alert en consequent moet zijn. Maar verder eist het rijden van een hengst naar mijn idee geen andere manier van rijden, alleen een zeer oplettende en snelle ruiter.

Maak het jezelf vooral niet moeilijk. Oefen eerst een paar keer op ander terrein, met andere pony's/paarden in de rijbaan. Als je op wedstrijd gaat, longeer hem thuis even dat de meeste gekkigheid eraf is, zoek met losrijden het probleem niet op door dicht langs anderen te rijden.
En heel belangrijk; Probeer er achter te komen met welke oefening je het beste zijn aandacht kan opeisen. Dit is per paard verschillend, dus belangrijk om thuis even te testen. Veel wendingen rijden, veel overgangen, zijgangen, figuren, etc.