Met je pony tussen de paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Met je pony tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:23

Hooi,

Ik sta op het punt mijn verzorgpony over te kopen. Het is een kruising van 1.50, dus ook zonder papieren e.d. Ik heb niet de ambities om hem tot het Z te rijden ofzo, maar het lijkt me wel erg leuk om af en toe ene wedstrijdje te rijden.

Ik word over 2 jaar 18, en dan moet je dus met je pony tussen de paarden starten. Mijn vraag is dus, wat zijn de nadelen daar nou van? Want ik vind het altijd een beetje onduidelijk Knipoog

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

miesie

Re: Met je pony tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:49

Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al heel wat topics over Knipoog

Ik ga zelf zondag voort eerst starten met een pony tussen de paarden en ken een hoop mensen die dat doen. Zelfs iemand die met een shetlander M1 start tussen de paarden!
Ik heb er in mijn omgeving nog weinig tot geen nadelen aan gezien.

_Lou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:59

Jury's zijn vaak minder enthousiast als ze pony's tussen de paarden zien rijden.
Dat is vooral omdat een pony ''minder uitstraling en minder goede gangen hebben'', wat overigens lang niet altijd waar is.
Meestal krijg je lagere punten als je met een pony tussen de paarden rijdt.
Ik zou als ik jou was een paard kopen, ipv een pony.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:02

Ik start ook met mijn pony tussen de paarden, een échte pony van 1.47m. Gekocht om menwedstrijden mee te rijden (daar wordt niet naar leeftijd gekeken, tot 1.48 is pony de rest paard) en uit plezier ook maar een startkaart dressuur aangevraagd. Het is heel erg wisselend hoe je beoordeeld wordt, net zoals je altijd hebt.
De ene wedstrijd kloppen de punten exact met wat ik dacht, de andere keer heb ik een paar punten teveel gekregen en andere keer een handje te weinig. Ik heb geen ervaring met een paard, dus kan niet zeggen of de verhouding normaal is of dat ik vaker wordt benadeeld. Ik rijd voor mezelf en stel mijn eigen doelen. Als ik die gehaald heb, is mijn dag al geslaagd. Als je er dan een winstpunt voor krijgt is dat een extra lintje, krijg je die niet, jammer, maar mijn doel was toch al behaald.
Commentaar over; Wat doe je hier met je pony, het is een paardenwedstrijd? Nog nooit gehad. Sommige wedstrijden kom ik zelfs een heleboel pony's tegen in mijn rubriek.
Misschien is het trouwens een voordeel dat ik wel een sportpony heb met ruime gangen en geen koudbloed met krabbelgangen.

Maar zolang je nog geen 18 bent (je mag ook het jaar dat je 18 wordt nog gewoon pony's starten) zou ik lekker pony's starten. Dan weet je zeker dat je er geen nadeel van ondervind.

En onthoud:
Het belangrijkste is dat jij plezier hebt in je pony en je pony in zijn werk!!! Desondanks moet je pony wel bij jouw wensen passen. Zet dat dus goed op een rijtje. Wil je wedstrijden rijden voor de prijzen, dan kan je beter kijken naar een (sport)paard. Vind je paardrijden en verzorgen an sich het leukste en wil je alleen soms ene wedstrijdje rijden voor de leut. Dan heb je aan deze pony misschien wel de beste.

Als ik écht de dressuursport in zou willen, dan koop ik ook een paard. Maar mensport staat bij mij op 1 en daar is hij perfect voor.

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:09

hey,
ik heb ook een pony en moet over twee jaar ook bij de paarden starten.
ik zie het wel wat er gebeurd. ik kan nu iniedergeval nog twee jaar bij de pony's starten.

als je een goede bant hebt met de pony zou ik het gewoon doen.
over twee jaar zie je wel weer waar het schip strand. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:13

Ik ben 22, heb een pony van 1.51m en wil dit jaar ook starten.
Dus ook wij moeten tussen de paarden starten.
Ik start met hem puur voor het plezier en de ervaring, winstpunten zijn mooi meegenomen als we die krijgen, maar geen noodzaak.

Daarom zou ik hem voor die paar wedstrijdjes ook nooit wegdoen en er een paard voor terug kopen.
Ik heb zoveel met hem opgebouwd, dat ik het erg ondankbaar vind om hem te verkopen omdat ik anders er te hard voor zou moeten werken om een winstpunt te krijgen.

Dat vind ik sowieso toch, als iemand jaren lang een pony heeft gehad, dan bouw je daar imo wat mee op.
En dan worden ze 18 en dan moet het beestje zonder pardon de deur uit omdat dochterlief anders geen punten meer rijd.
Dan vraag ik me af waar je het voor doet.

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:19

dat idd zo.
het lijkt mij juist geweldig om met een pony de paarden er uit te rijden.
ik ben alleen erg lang en ik zou mooier op een paard passen daarom over 2 a 3 jaar wil ik toch overstappen naar de paarden.
vanwege mijn lengte.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:13

Silence schreef:
Dat vind ik sowieso toch, als iemand jaren lang een pony heeft gehad, dan bouw je daar imo wat mee op.
En dan worden ze 18 en dan moet het beestje zonder pardon de deur uit omdat dochterlief anders geen punten meer rijd.
Dan vraag ik me af waar je het voor doet.

Simpelweg het verschil in wat je belangrijk vind, wat je doel is.
Zijn wedstrijden op zich je doel, wil je jezelf daarin steeds verbeteren, wil je prijzen winnen.
Of is plezier je doel, de hele omgang, het rijden thuis en in het bos, en zijn wedstrijden alleen een leuke afwisseling.

Ikzelf heb kwa dressuur hetzelfde als jou, plezier is het belangrijkste, mijn eigen gestelde doelen zijn belangrijker dan de winspunten of dat lintje.
Kwa mennen heb ik juist het andere inzicht, dan wil ik mijzelf steeds verbeteren en verder komen. Dit is dan ook de reden dat ik een aantal jaar terug over ben gegaan van een C-pony naar een D-pony, omdat ik met die laatste gewoon meer mogelijkheden heb.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:14

Ik rij ook met mijn pony tussen de paarden. Mijn pony is 1.50m, bijna 21 jaar en we rijden Z2. Gewoon voor de lol en het gaat niet eens zo slecht.

Gewoon lekker starten, het gaat toch om het plezier?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:09

Schijnbaar gaat het daar helaas niet om bij al die 18 jarige die meteen een paard willen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:26

Blijkbaar is dat niet voor iedereen het hoofddoel. Alhoewel ze misschien met het nieuwe paard ook weer heel erg veel plezier hebben. Misschien wel meer plezier, doordat ze zich in de prijzen kunnen rijden, wat met de pony lastiger was geweest. Misschien wel nog meer plezier, doordat ze ook kunnen springen etc., want springen met een pony tussen de paarden is niet echt reëel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:55

Ik vind het altijd wel lastig een pony tussen de paarden te jureren. De gangen zijn vaak toch minder (de hele goede ponies uitgesloten) en hoe zwaar laat je dit dan meetellen.

Andersom, zie ik soms E-ponies in een pony rubriek waarvan ik me afvraag wat er destijds bij het meten met de meetlat gebeurt was.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:14

Bedankt voor alle reacties!

Ja ik heb wat met deze pony, ik hou van afwisseling, én ik doe het voor het plezier Haha!

Paardensport is een sport waar je veel geld voor nodig hebt, en ja ik heb dat niet, dus zou ik toch geen paard van 15000 kunnen kopen. En heeft het dus ook geen goede gangen, en kom ik zolang ik mijn eigen geld nog niet verdien toch niet in het Z. Dusss, ik ga het denk ik ook gewoon doen, en ik zie inderdaad wel waar het schip strand.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:18

Gewoon doen! Wat heb je te verliezen, je doet er toch weer ervaring mee op al haal je geen winst.
Ik had vandaag mijn debuut en eindigde op de 4e plaats van de 8 als enige pony. Jury kwam na afloop ook nog naar me toe.
Het is ook de combinatie he.. Ik ben 1.61, als ik op een paard ga zitten ben ik net een muis.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:25

ik zou het ook gewoon doen.
Ik heb mijn pony dit jaar ook een keer tussen de paarden gestart en ik kan je zeggen dat het dus ook echt niet slecht ging. Ik heb ook nog een volbloed arabier van 1.50 nu en die wil ik later ook gaan starten tussen de paarden. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ik heb dus ook niet gekozen voor een paard maar voor een arabier en ik kan je 1 ding vertellen... ik ben er trots op!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:32

_Lou_ schreef:
Jury's zijn vaak minder enthousiast als ze pony's tussen de paarden zien rijden.
Dat is vooral omdat een pony ''minder uitstraling en minder goede gangen hebben'', wat overigens lang niet altijd waar is.
Meestal krijg je lagere punten als je met een pony tussen de paarden rijdt.
Ik zou als ik jou was een paard kopen, ipv een pony.

Wat een onzin zeg (werpt over schouder blik naar prijzenkast). Met een pony kun je prima tussen de paarden starten zeker met een van 1,50 zeg. Gewoon lekker doen hoor, laat je niet gekmaken.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:41

Sjonniej schreef:
Blijkbaar is dat niet voor iedereen het hoofddoel. Alhoewel ze misschien met het nieuwe paard ook weer heel erg veel plezier hebben. Misschien wel meer plezier, doordat ze zich in de prijzen kunnen rijden, wat met de pony lastiger was geweest. Misschien wel nog meer plezier, doordat ze ook kunnen springen etc., want springen met een pony tussen de paarden is niet echt reëel.

Ibedoelde niet dat mensen met een paard geen plezier hebben. Ik wilde alleen zeggen dat je gewoon moet doen waar je plezier in hebt. Haha!

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:04

Ik doe het ook, haflinger van 1.50 zonder papieren tussen de paarden. Zelf ben ik 14, dus ik mag ook tussen de pony's. Omdat eerst nog geen ponywedstrijden hier op stapafstand waren. Maar gewoon doen. Als je goed rijd zijn er geen nadelen aan, ik heb al een paar keren behoorlijke punten gereden, en dat ligt echt niet alleen maar aan de jury. Zolang jij goed rijd en winstwaardig rijd zal je heus wel winst rijden :) Als je gaat springen is het weer wat anders, de hindernissen voor paarden zijn hoger, nou is 1.50 geloof ik een E pony (of nog net een d??) Maar dat zal dus iets van 10 cm. Uitmaken maar toch in een heel parcour is 10 cm niet weinig.

succes ermee!!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:29

Sjonniej schreef:
Citaat:
Misschien is het trouwens een voordeel dat ik wel een sportpony heb met ruime gangen en geen koudbloed met krabbelgangen

ho ho niet alle koudbloeden over 1 kam scheren he. Die van mij heeft absoluut geen krabbelgangen
Ik rij met mijn haflinger ook tussen de paarden en ik ben daar nog nooit op afgerekend

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:36

Ik rijdt sinds 3 wedstrijden ook tussen de paarden met mijn pony. Ook die is 1.50. Op mijn eerste protocol stond er 'Knappe pony!' Dat vond ik erg leuk. Nou is mijn pony ook wel een chique ding met erg ruime gangen. Ik heb dan ook tot nu toe al m'n tegenstanders een poepie laten ruiken met m'n poown. :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:58

RandyOrton25 schreef:
ho ho niet alle koudbloeden over 1 kam scheren he. Die van mij heeft absoluut geen krabbelgangen
Ik rij met mijn haflinger ook tussen de paarden en ik ben daar nog nooit op afgerekend

Ik zeg ook niet dat alle koudbloeden krabbelgangen hebben, kom maar weer van de kast. Ik zeg alleen dat het verschil kan maken tussen een pony met ruime gangen of een pony met krabbelgangen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:57

Ik ben gister 18 geworden, dus kan dit jaar nog bij de pony's starten[wil in maart starten], maar ga volgend jaar dan gewoon bij de paarden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:04

ik ben tot een paar jaar terug met mijn pony (vuilnisbakje, 1.46) gestart bij de paarden, soms voelde ik mezelf niet helemaal op m'n plek, totdat ik tijdens de prijsuitreiking mijn naam bij de eerste plaats hoorde :D En zo ging dat vaker. Ik heb gewoon een doodbrave pony die nergens van op kijkt en zich niet gauw van haar stuk laat brengen. En dus ook braaf haar proefje loopt. Misschien heeft ze dan wel ponygangen (haar draf is zelfs vre-se-lijk kort :+ ) maar vooral in de lagere klasses gaat het er gewoon om hoe je de oefeningen laat zien, en als je dan netjes op de letters rijdt en een ontspannen paard (=pony) mee brengt, dan levert dat bij een rechtvaardige jury regelmatig wat op....

En ja ik heb dus regelmatig de grote KWPN'ers eruit gereden met mijn kleine opdondertje :j

Maar het ligt vooral aan je eigen instelling: wil je het doen voor jezelf en je pony, wat laat je dan tegenhouden om niet bij de paarden te starten met een pony?! Doe je het voor anderen, koop dan een paard en be like the rest! ;)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:12

gewoon doen!! zal ik zeggen waarom niet eigelijk?
je doet het toch voor je plezier.en er zijn zat pony's die goed mee kunnen draaien al zitten ze tussen de paarden!!
wat let je ,je zegt al zelf ,je doe het voor de lol.omdat jij en je pony er plezier aan beleven.
sucses meid!!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:13

Ook ik heb met mijn E-pony (van 1.52) Z2 tussen de paarden gestart.Nou moet ik wel erbij zeggen dat mijn pony wel hele ruime gangen heeft en een sjiek type is.
Maar soms werd ik ook minder beoordeeld op mijn proefen.Maar over het algemeen kreeg ik wel mijn punten als ik goed had gereden.