Pony's makkelijker gejuryeerd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Worden pony's in de basisklasse makkelijker gejuryeerd dan paarden??

Ja.
93 (68%)
Nee.
23 (17%)
Soms.
19 (14%)

Totaal aantal stemmen: 135

Mijkee_

Pony's makkelijker gejuryeerd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:08

Hoi,

Is het zo dat pony's soepeler worden beoordeeld dan paarden?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie Lachen

biw, het is niet mijn bedoeling om ruiters/amazones die op pony's wedstrijd rijden zwart te maken ofzoo hoor, maar ik ben alleen benieuwd of dat ook waar is Lachen

Groetjes Lachen

Mijkee_

Re: Pony's makkelijker gejuryeerd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:51

niemand?? Scheve mond Schijnheilig

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:11

Kort maar krachtig: ja. Ik maak me er als jurylid zelf ook schuldig aan.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:14

Ja, ik heb vaker gezien dat daar op beoordeelt wordt...

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 15:18

waarom doen jullie dat? als ik mag vragen Lachen
en vinden jullie ook dat dat terecht is om pony's soepeler te beoordelen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:21

Ik heb nooit bij de pony's gereden maar heb het wel gehoord, en de reden zou denk ik zijn omdat je kinderen jureert ipv volwassenen?

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 15:22

maar ik rij bij de paarden maar ik ben zeker nog niet volwassen Tong uitsteken (15jr. Knipoog )

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:23

Ja ben ook benieuwd. Maar er kunne ook nog kinderen op rijden op de paarden .

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:26

Ja. Bij de paarden verwachten ze meestal meer.
Je hebt vaker in bijvoorbeeld de B dat een ponyruiter die niet aan de teugel rijd wel winst rijd en als jij met je paard binnen komt en die loopt niet nageefelijk heb je gelijk een paar punten minder.
Dus ja het klopt.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:28

Ja, en dan vooral bij de A&B pony's

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:29

Ik schrijf regelmatig bij wedstrijden en dan geven de jruyleden zelf al aan dat ze bij de B+L bij de pony's soepeler jureren omdat ze de ponyruiters niet willen ontmoedigen.

Ik ben ook met mn pony tot de L1 gereden, toen werd hij te groot en zijn we als combinatie naar de paarden gegaan. Daar haalde ik met een zelfde proef ineens veel lagere punten, ik moest beter presteren voor een winstpunt.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 15:30

xsimone schreef:
Ja. Bij de paarden verwachten ze meestal meer.
Je hebt vaker in bijvoorbeeld de B dat een ponyruiter die niet aan de teugel rijd wel winst rijd en als jij met je paard binnen komt en die loopt niet nageefelijk heb je gelijk een paar punten minder.
Dus ja het klopt.

maar is dat wel eerlijk dan?? want dan kan je met je pony veel sneller door de B enzo heen terwijl je pony dan nog niet goed loopt.
want ik ben ongeveer rond de zelfde tijd gestart als een vriendin van me, maar ik rij bij de paarden en zij bij de pony's. en je ziet wel duidelijk vershil... qua punten en proef Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:32

MI1990 schreef:
maar ik rij bij de paarden maar ik ben zeker nog niet volwassen Tong uitsteken (15jr. Knipoog )

Ik ben ook 16 hoor, maar over het algemeen zijn het toch meer volwassenen, of jong volwassen. En bij de pony's heb je met kinderen te maken.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:18

Tja oneerlijk, wat is oneerlijk..
het is en blijft altijd een jurysport en dan gaan sommige dingen nou eenmaal niet altijd eerlijk Knipoog
Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee, paarden en pony's kun je toch niet zo vergelijken, en toen ik bij de pony's reed vond ik het ook fijn als ik eens een winstpuntje reed ookal ging het niet zo lekker! Lachen
(ik ben trouwens ook 15 en rij bij de paarden haha Tong uitsteken )

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:24

Ik denk dat juryleden vaak wel een zwak hebben voor die lieve kleine pony's met die kleinere kindertjes erop. Logisch ergens, zou ik ook doen als ik jury was.
Maar toch in de wat hogere klasses (bij de pony's) rijdt vaak niet van dat jonge spul mee en ik vind dat er gewoon gelijkwaardig gejureerd moet worden Ja Of je nou op een pony of paard zit, je rijdt dezelfde proef (muv A/B-pony's) als je in dezelfde klasse zit. Dus waarom milder zijn bij pony's??

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:26

Omdat er anders wel erg veel kinderen met een verliespunt naar huis gaan.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:32

Eerlijk gezegd is het toch ook vaak rampzalig wat je bij de lagere klasses ziet rijden, zowel pony's als paarden? Dat zien ouders toch ook (bij de pony's)? Waarom in vredesnaam wedstrijd starten als je de boel niet voor elkaar hebt? Dat gebeurd zo vaak en dat is jammer. Mijn mening is gewoon dat ze bij de pony's niet zomaar punten cadeau kunnen gaa geven, zodat het kindje een winstpunt heeft of geen winst maar dan weer geen verliespunt. Als je op wedstrijd gaat laat je zien wat je kan aan de jury, als je daar niet klaar voor bent moet je niet gaan, dat voorkomt teleurstellingen.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:34

Juryleden hebben vaak een zwak voor die o zo schattige kleine kinderen die al zo goed rond sturen..dus bij de A&B pony's is dat inderdaad het geval en de B ook nog wel maar bij ons in de kring is het dus juist omgekeerd.
De ponyruiters rijden soms stukken beter dan de paardenruiters en krijgen veel minder punten. Het is vooral heel duidelijk bij de Z wedstrijden bij ons in de kring, daar rijden de Z1/Z2 pony´s en de M t/m Z2 paarden op dezelfde dag. Het is vaak het geval dat geen van de Z pony´s een winstpunt rijden en zelfs niet boven de 55% uitkomen met een goed gereden proef en dat de paarden dan veel slechter rijden en allemaal boven die 55% uitkomen en dan moet je bij slecht lezen, niet goed in de aanleuning, flink verzet, grove fouten enz.

Maar ook dit is een eindeloze discussie en je moet het maar zo zien dressuur is en blijft een jurysport en als je maar goed genoeg bent kunnen ze niet om je heen Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:36

Tja, maar hoeveel 10-jarige krijg je uitgelegt hoe ze lb en oprichting en verzameling en al die dingen moeten laten zien?
Ze weten nog niet eens hoe dat aan moet voelen, laat staan dat ze weten hoe ze het voor elkaar krijgen. Dat is voor de meeste 18+ al moeilijk genoeg. (of zelfs te moeilijk)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 16:37

ik ken wel een jurylid die kleine kinderen naar huis sturen met 98 punten XD Sigaar
en ik vind ook als je niet klaar ervoor bent om wedstrijden te rijden moet je dat gewoon nog niet doen. ook niet bij de pony's Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:48

Ik vind het niet vreemd dat er bij de pony's, en zeker bij de jongere kids (A/B-pony's), minder streng wordt gejureerd. Probeer kids van 6 tot 10 jaar maar eens duidelijk te maken wat basisbegrippen als "nageeflijkheid", "stelling en buiging" en "voorwaartse drang" eigenlijk inhouden. Zulke kids zijn nog veel ruwer in hun hulpen, been = harder, hand = zachter, als ze een fatsoenlijke volte kunnen rijden is 't bij wijze van spreken leuk meegenomen.

Kids van die leeftijd missen gewoon nog een bepaald besef en denkvermogen dat noodzakelijk is om écht te gaan paardrijden.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:13

Fitzroy schreef:
Kort maar krachtig: ja. Ik maak me er als jurylid zelf ook schuldig aan.

Ik ook, en niet omdat ik kinderen op pony's nou zo schattig vind, maar precies om onderstaande rede:

asjemenou schreef:
Omdat er anders wel erg veel kinderen met een verliespunt naar huis gaan.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:14

ja eigenlijk wel ook vooral a,b, pony's word soepeller gejureerd ook is dat moeilijk om te jureren

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:18

Ik heb een tijdje bij de paarden gestart met mijn pony en daarna bij de pony's. (voor meer info pb me maar) Maar ik kreeg ineens veel meer punten waar ik bij de paarden 170 kreeg was ik bij de pony's 1e met 190. Bij wijs van spreke, dus ja.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:23

Ik vind het onzin dat je kinderen geen wedstrijd moet laten rijden als ze 'de boel' nog niet voor elkaar hebben. Er zijn al zo weinig kinderen die de gelegenheid hebben officiele wedstrijden te rijden, als je die ook nog thuis laat blijft er weinig over. Ik heb op mijn eerste pony ruim een jaar gereden voor ik ooit een winstpunt of prijs kreeg. Maar ik vond het geweldig!! Waarom geen winstpunt geven als er netjes gereden wordt en ponietje braaf loopt? Stimuleert alleen maar. Tegen de tijd dat ze er toevallig 10 verzameld hebben en naar de L1 gaan komen ze zichzelf wel weer tegen hoor.
Verder vind ik een combinatie die niet winstpuntwaardig is je niet direct met 150 punten naar huis hoeft te sturen. Bij 170 is de boodschap ook wel duidelijk, zet er liever bruikbaar commentaar bij.
Bij oudere kinderen/ grotere pony's kun je weer wat strenger jureren vind ik.