Wanneer beginnen paard invlechten enz.?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Wanneer beginnen paard invlechten enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:55

Ik ga in 2009 voor het eerst starten met mijn bijrijdpaard in de B dressuur. Ik heb vaak op woensdagavond wedstrijden rond 6 uur maar ik red het niet om op woensdagmiddag na school nog in te vlechten en alles klaar te maken voor wedstrijd. Nu vraag ik mij af of het kwaad kan om mijn paard dinsdag aan het eind van de middag alvast in te vlechten en goed schoon te maken, en dat ik hem dan op stal zet met een deken op tot woensdag avond.

Is het erg als hij dan 1 dag op stal staat voordat ik wedstrijd heb? Of wordt dat gezien als dierenmishandeling Clown

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden zodat ik met een gerust hart op wedstrijd kan Lachen

ILoveMyHorse

Re: Wanneer beginnen paard invlechten enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:11

Slaapt iedereen op Bokt? Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:12

op woensdag avond een wedstrijd? Dat is niet officieel neem ik aan?

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:13

het kan best hoor mijn pony vlechten ik ook altijd een dag van te voren in

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:15

Ladygiroc schreef:

Tuurlijk wel!

Kan idd best wel TS, maar of alles er dan nog precies netjes inzit Tong uitsteken

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:15

Ladygiroc schreef:

Het zijn officiële wedstrijden! Ik vind het ook erg raar, volgens mijn lesgeefster zijn wedstrijden meestal op zondag. Ik heb het nog nagevraagd op de rijvereniging maar de wedstrijden zijn daar meestal op woensdagavond (B&L) en donderdagavond (M&Z) en héél af en toe op zondag.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:15

Wij hebben hier vaak avondwedstrijden?

De avond ervoor kan best hoor, dubbele elastieken in de knotjes, dan blijft het gewoon wel netjes

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:16

Er zijn zo vaak officiële wedstrijden op de woensdagavond Ja

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:16

als je paard altijd buiten staat zal hij misschien een beetje fris zijn op wedstrijd Knipoog maar in principe kan het prima Lachen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:18

Ik ga proberen met naald en draad knotjes te maken want dat schijnt beter te blijven zitten. Maar dat duurt wel langer (bij mij dan) om te maken vandaar dat ik daarom ook 1 dag van te voren alvast eraan wil beginnen.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:35

Ligt eraan hoeveel tijd je hebt voor de wedstrijd anders kan je ook alleen vlechten maken en dan op het terrein in knotjes draaien of nog thuis.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:49

Bedankt voor de reacties! Het is dus niet erg dat het paard dan 1 dag op stal staat?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:51

Ik doe altijd zaterdag vlechten & wassen, zondag wedstrijd.
kan geen kwaat joh!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:52

ILoveMyHorse schreef:
Bedankt voor de reacties! Het is dus niet erg dat het paard dan 1 dag op stal staat?

Hi, nou niet voor de vlechtjes maar ik zou het paardje wel even eruit (laten) halen om even een frisse neus te halen of even onder toezicht in de wei/bak misschien. Dan kan hij/zij even haar ei kwijt als hij de hele dag op stal staat Lachen Maar als je het 's avonds doet en de volgende ochtend moet rijden hoeft het heus niet.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:53

Wel oppassen dat je paard niet schuurt, dan ben je namelijk in een klap je manen + knotjes kwijt..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:55

Lydia_ schreef:
Wel oppassen dat je paard niet schuurt, dan ben je namelijk in een klap je manen + knotjes kwijt..

Inderdaad als het kan de bovendeur + luikje van de stal dicht. Als hij zn hoofd door het luik doet en dan opzij raspt hij aan de zijkanten van het gat in 1x alles eruit. Ik kan het luikje in de binnenstal en de bovendeur aan de andere kant dicht doen en heb een halsdeken op. Weet niet of jij dat kan? Ik gebruik ook altijd andrelon haarspray..voor de netste knotjes met glans en strak
Laatst bijgewerkt door Joceline op 04-12-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:56

heb ook wel paarden een dag/avond van te voren ingevlochten..
deed dan ook dubbele elastiekjes erin, zodat het wat meer sloop-proof werd!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 20:18

Ik heb wel een zweetdeken met halsstuk, maar ik dacht juist dat de knotjes dan lelijk werden doordat het fleesestofje er telkens overheen 'schuurt'. Ik wil wel gewoon zijn winterdeken op doen, dan maar zonder halsstuk Knipoog. Ik probeer het wel een keer uit, en dan zie ik de volgende dag wel wat er van over is gebleven! Iets van haarspray of wax kan inderdaad ook misschien helpen om het sloop proof te maken.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:22

ILoveMyHorse schreef:
Ik heb wel een zweetdeken met halsstuk, maar ik dacht juist dat de knotjes dan lelijk werden doordat het fleesestofje er telkens overheen 'schuurt'. Ik wil wel gewoon zijn winterdeken op doen, dan maar zonder halsstuk Knipoog. Ik probeer het wel een keer uit, en dan zie ik de volgende dag wel wat er van over is gebleven! Iets van haarspray of wax kan inderdaad ook misschien helpen om het sloop proof te maken.

ALs je de knotjes goed met dubbele elastieken doet gaan ze niet uit ze zullen hooguit wat pluizen. De halsdeken voorkomt dat mijn merrie haar hals lang de spijlen haalt..op de manier raspt ze het eruit. Dus ookal heb ik alle luikjes dicht kan ze toch de knotten door de pijlen heen halen. Na het rijden goed veel lak erop en de volgende morgen de rafeltjes wegknippen en weer goed lak eroverheen dan heb je mooie glimmende, stevige en ronde knotjes zonder uitsteekseltjes Lachen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 20:43

O zo doe je dat! Ik gebruik voor de rest geen elastiekjes maar ik trek het pektouw wel extra strak aan voor het geval het paard een poging doet de knotjes te renoveren Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:45

Ik maakte de avond ervoor de vlechten en op de dag zelf maakte ik de knotjes.

Otango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:48

Haarlak gaat alleen wel vaak jeuken waardoor je weer meer kans hebt op schuren....

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 20:54

Dat is wel een tegenvallertje, dat het vaak gaat jeuken door de haarlak.. Misschien is alleen wax dan een betere oplossing, of misschien glansspray (equishine bijvoorbeeld) erop sprayen als de knotjes erin zitten? Of wordt het dan te glad en glijden de knotjes er dan uit? Clown

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:10

gebruik de spray alleen voor de staart..
bij mij bleven de meeste knotjes wel mooi, misschien dat er een wat raar staat. maar die heb je zo weer opnieuw gevlochten!

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:42

Wat ik altijd doe als ik weinig tijd heb of heel vroeg moet starten, is het paard de dag ervoor helemaal klaarmaken. Ik maak voor de knotjes altijd eerst vlechtjes en daarna maak ik er knotjes van. Als ik dus weinig tijd heb, maar ik alvast de vlechtjes zodat ik de dag erna alleen maar knotjes hoef te maken en dat duurt nog geen 5 minuten. Ik doe dan ook vast zijn staart en poetsen etc. Zodat ik de dag erna alleen maar even hoef te controleren, snel borstelen en klaar.
Ik laat mijn paard altijd een dag binnen staan als we op wedstrijd gaan, omdat het niet de snelste is en als hij de hele dag buiten heeft gelopen, is hij gewoon wat minder voorwaarts. Dus het is absoluut niet slecht, maar je moet gewoon per paard bekijken wat het beste is. Er zijn mensen die in de ochtend het paard nog longeren voordat ze op concours gaan, omdat het paard anders te fel is. Dus het is echt per paard afhankelijk en dat kun jij het beste beoordelen.