vocht op het spronggewricht toch wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

vocht op het spronggewricht toch wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:36

zoals hierboven al staat,

Mijn paard heeft een blessure gehad, en hier nog een buld vocht op zijn spronggewricht aan overgehouden.
Tijdens het lopen zie je geen mankementen, hij is niet kreupel, maar loopt lekker vierkant.
Nu wil ik weer gaan beginnen met wedstrijdrijden, maar met deze buld (Niet overdreven groot) ben ik benieuwd of dat het wel kan.
Of dat ik commentaar zal krijgen? endergelijke.

hilde.

KiWiKo

Re: vocht op het spronggewricht toch wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:37

waarom zou je met een kapot paard wedstrijden gaan rijden?

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:39

Staat er ergens dat hij kapot is?
Hij heeft alleen een buld vocht op zijn sprong gewricht en het valt wel mee, alleen het is wel zichtbaar.
Dus volgens jou kan hij dan maar beter direct worden afgemaakt, als hij dan kapot is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:42

Een paard met vocht in het spronggewricht is kapot, hoor. (kan tijdelijk zijn) Zolang er vocht zit, is de blessure niet genezen. Als jij je enkel of knie blesseert doe je toch ook geen atletiekwedstrijden zolang er vocht in zit?

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig waar de bult precies zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:43

springen vergt heel veel van een paard,waar zit die bult?
het is vermoedelijk synovia vocht,dat zit er niet voor niks,iets irriteert het gewricht...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:44

wat jij wil lief.......... vocht betekend beschadiging, en met een beschadigd paard ga je (lijkt mij) niet starten.......... sterker nog niet eens trainen........

maar als het volgens jou wel meevalt, moet je het vooral doen joh!!

en ik zeg nergens dat hij afgemaakt moet worden, ik zeg slechts dat hij niet goed is, dus kapot......... en voordat je kan gaan starten moet ie eerst weer heel zijn...... of denk ik dan heel raar?

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:51

Het is een dressuurpaard, ik zal eventjes uitleggen, rond april heeft hij een scheurtje in het gewrichtskapsel gekregen. we hebben rustig aan alles opgebouwd. en hij heeft 2maandjes dus tot zeg ong kreupel gelopen en niks gedaan. hierna zijn we aan e hand gaan stappen. en rustig aan alles gaan opbouwen. hij loopt niet meer kreupel, zelfs de dierenarts zegt dat het geen kwaad kan, alleen ik vindt het aanzicht minder, en hij is zicht baar, kan ik ook niks aan doen, maar nergens in blijkt dat hij er last van heeft. Eerder gezien liet hij het goed merken. Dus of hij nou zo kapot is weet ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:52

Heel is hij ook niet, dat er nog vocht zit is een teken dat de scheur niet heel is. De oorzaak van het vocht is een irritatie.
Ik adviseer je het te behandelen met arnica en verder alleen stapwerk te doen tot het weg is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:54

ik ga mee met Suleilitha............ eerst 100% goed Lachen

je stapt toch ook niet in een auto die niet helemaal goed is Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:54

heb je daarna weer foto's laten maken?
verandert die bult?...word hij dikker als je gereden hebt?

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:56

Het ligt eraan of daar vocht heeft omdat het spronggewricht beschadigd is of dat het gewoon een overblijfsel is van de blessure en er verder niks meer aan de hand is... Misschien even een foto laten maken.

Ik heb ook vocht in m'n knieen maar kan daar prima mee lopen...dus betekent niet altijd dat er iets kapot is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:57

kan je er ook een hardloopwedstrijd mee doen, en/of ervoor trainen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:58

met iemand op je rug?

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:59

Nou volgens mij wel...(niet dat ik daar genoeg conditie voor heb). Maar ben door de MRI geweest en is niks op te zien.
Dat betekent trouwens niet dat ik vind dat je met een paard dat vocht in het spronggewricht heeft, zonder verder onderzoek zomaar moet gaan starten. Wou alleen maar zeggen dat het niet altijd kapot hoeft te zijn.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:59

Vocht op de sprong , oftewel bolspat ... kijk maar eens goed naar spronggewrichten en je zal zien dat er aardig wat paarden in de sport lopen met bolspat, gallen etc zonder daar een dag last van te hebben gehad. Mijn paardje heeft aan een blessure ( niet de sprong maar in zijn rechterachterknie) ook bolspat overgehouden, we zijn hier meerdere malen mee naar de kliniek geweest, foto's gemaakt, scan, echo. Behalve het vocht is er niks te zien op de foto's, scan of echo. Ik heb dan ook van de kliniek te horen gekregen dat hij er absoluut geen last van heeft, en het grofgezegd een schoonheidsfoutje is en ik dus rustig aan gewoon met hem kan opbouwen in de training. Ook de pony van mijn dochter heeft wat vocht op de sprong, dit had hij al tijdens de aankoop, net als een niet zo een fraaie gal. De pony is bij aankoop helemaal gekeurd, op de foto , sprongen op de scan etc etc en ook hij heeft met trainen, en de wedstrijden nergens last van.

Mijn advies , laat een scan ,echo, foto maken en vraag advies aan een gerenomeerde dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:01

Wat denk je dan wat de oorzaak is, de regen van de laatste tijd?
Ik weet wat vocht in een knie betekent, zelf vaak genoeg last van gehad en als je dan even een potje gaat schaatsen of racefietsen zit het wel degelijk in de weg, bovendien veroorzaakt vocht druk, wat de beweging belemmert.

fuegoJoy, bij dit paard is sprake van een blessure.....

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:02

Ben het helemaal met Laulau eens! Wat zouden jullie doen met een paard met een piephak doen dan? Is tenslotte ook vocht. Natuurlijk is het wel belangrijk om goed te onderzoeken of het paard er geen pijn aan heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:03

vocht is nooit goed, is altijd een teken van fout!......... ze kunnen er rad mee lopen hoor...... mijn paard met bolspat, artrose en een botwoekering....... loopt 100% RAD, maar is wel kapot Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:04

Het gaat hier niet om een piephak, Knockout, want dat staat nergens.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:05

Mijn paard heeft ook wat vocht bij de kogel, minimaal dat wel, maar die is nog heel. Is zelfs een scan van gemaakt.

Advies voor de TS: Laat een scan, foto etc maken, dan weet je of het kapot is, of gewoon een "schoonheidsfoutje" zoals FuegoJoy zegt!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:07

geerke schreef:
heb je daarna weer foto's laten maken?
verandert die bult?...word hij dikker als je gereden hebt?

nee juist minder

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:07

Ik ga mee met KiWiKo, maar het lijkt alsof jij er al vanovertuigd bent dat je er wel wedstrijden mee kan rijden, dan heeft het ook weinig nut van een topic te starten. Ik zou nooit maar dan ook nooit starten met een paard dat niet 200% percent gezond is, zeker niet als het iets aan de benen heeft.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:12

Ik schrijf alleen dat ik benieuwd was naar commentaar, ps foto's zijn gemaakt en hierop is alleen uitgekomen dat er nog vocht zit. wanneer je dit vocht laat weghalen is er kans op een hevige ontsteking, dit wil ik mijn paard niet aan doen.
Hij is dus verder klinisch goed!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:15

snap ik niet, holle naald erin en het vocht eruit laten lopen Lachen

Als er kans is op hevige ontstekingen dan is er wel iets meer aan de hand

Voor de sport is klinisch goed het belangrijkste, mogen op de foto slachtrijp zijn, maar zolang ze rad lopen kan je ermee de ring in........

maar of je het wil is een tweede......... en dat moet je jezelf afvragen als je straks voor de spiegel je tanden aan het poetsen bent, en jezelf in de poppetjes van je ogen aan moet kijken Lachen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:17

als er veel vocht in zit kunnen ze ook niet goed de foto bekijken.dat is bij mensen ook zo.dus ik zou nog even rustig aan doen en dan nog een keer op de foto