Rood is voor trappen, maar wat voor bijten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Rood is voor trappen, maar wat voor bijten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:33

Ik denk dat iedereen wel bekend is met het rode lintje en de betenis/waarschuwing daarvan Ja . Nu heb ik een dilemma voor jullie:

Ik rij sinds aan aantal maanden een jonge merrie voor iemand. T is echt een "pismerrie" want ze wordt erg snel driftig/boos op andere paarden.
In het land lelt ze er rustig op los zodra er andere paarden die zij niet mag in de buurt komen. Onder het zadel heeft ze daar een andere oplossing voor gevonden en daar zijn de eigenaar en ik NIET blij mee.

Zodra er een ander paard langs ons komt breekt ze als een ware uit. Ze gaat heel hard met haar hoofd schudden, pakt het bit vast en bijt dan het paard dan langs komt. Nu maanden en en vele trainingen verder zijn we zo ver dat ze niet meer schud en redelijk relaxt blijft lopen maar ze blijft het wel proberen.
Ik kan gewoon niet met een ontspannen/losse teugel rijden als er andere paarden in de bak zijn want die "grijpt" ze. Whoosh!
Nu wil de eigenaar dat ik vanaf januarie wedstrijden ga starten, dat kan ze ook, ze loopt super, is leergierig en is er zeker klaar voor, we zitten nu dus alleen een beetje met haar bijtgedrag. Naar andere mensen die naast haar komen staan of langs haar lopen is ze heel lief, daar neigt ze niet eens naar, maar zodra er een ander paard langs komt en ze krijgt de mogelijkheid dan zet ze haar tanden in die nek! Vork

Wie oh wie weet hoe we andere ruiters kunnen waarschuwen dat ze niet dicht langs deze merrie moeten rijden?

Anoniem

Re: Rood is voor trappen, maar wat voor bijten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:37

Oei, dat is wel gevaarlijk in een inrijbak! Niet alleen voor de andere paarden maar ook voor de ruiters.
Ik zou in elk geval een rood strikje in de staart doen. Dat is dan wel niet voor bijten maar zorgt er toch voor dat mensen wel afstand houden. En verder, misschien een sperriempje omdoen? Niet te strak natuurlijk, maar dan kan ze haar mond in elk geval minder ver open doen.
Verder weet ik het ook niet...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:37

zover ik weet gewoon dat rode lintje in de staart. Knipoog
ik heb zelf ook zo n grapjas gehad en dat lintje betekende afstand houden in het algemeen.
hou er wel rekening mee dat heel veel knuppels [lees mederuiters] niet weten wat een lintje betekend Clown
succes

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:41

rood lintje in de manen??
Ik noem maar iets geks. In de staart zou ik gewoon doen, dat zoiezo.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:43

Denk gewoon een rood lintje doen. Dan houden de meest mensen wel afstand!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:45

Oke dan gaat er sowieso een lintje in. Sperriempje gaat m niet worden want dan gaat ze panisch schudden met haar hoofd. Zélfs als die heel los zit en je hem er zo af kan schuiven. Dat hebben we 3 weken geprobeerd omdat we dachten dat ze er aan moest wennen maar het schudden werd alleen maar erger.
Tjah, zoals ik al zei.... het is echt een pismerrie Clown
Mijn eigen paardje (ruin) heeft nooit van dit soort fratsen (gehad)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:47

Ik zou ook gaan voor gewoon het rode lintje. Ik heb ook ooit zo'n merrie gereden (inclusief rood lintje Haha!)
Zij beet ook naar passerende paarden en trapte als er achterlangs eentje te dicht kwam... Pismerries, spreek me er niet van Haha!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:49

ik zou op concour kijken hoe ze het gaat doen, en doet ze het dan ook erg, of nog erger. Dat zie je bij paarden die trappen vaak, dat ze het op concour nog vaker doen. Uit spanning.
Dan zou ik als je het echt niet meer weet een soort muilkorfje om doen, of de sperriem flink aantrekken, ff zielig hoor, maar ik moet er niet aan denken dat mijn paard aangevallen word en gebeten word of dat ze mij in mijn been pakken. Je kan er namelijk ook andere paarden een trauma mee bezorgen, als ze aangevallen worden, dat die paarden niet meer bij andere in de buurt durven. En ik zou het als mederuiter niet erg waarderen dat een paard ineens aanvalt, dus misschien kan je het ietsje strenger doen op concour. Je hebt gewoon muilkorven die je niet goed ziet, en anders ga je even mailen met de khns, misschien dat die wel een oplossing hebben.

En indd gewoon het rode strikje inhouden, weten mensen iig dat ze uit de buurt moeten blijven.
Succes ermee!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:50

oh lees het nu van de sperriem, dan valt dat al af...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:51

gewoon een rood lintje in de staart en vooral afstand houden van je mede ruiters! Haha!

het is trouwens wel een lastig probleem Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:52

rood strikje in staart en voorpluk Lachen Lachen

geef jij het in iedergeval duidelijk aan Lachen

groot voordeel is dat mensen je echt ruim baan geven als er een eigenwijs genoeg is geweest om toch langs te rijden Lachen

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:53

gewoon een rood lintje in de staart doen idd..dan snappen de meeste mede bak gebruikers wel dat ze afstand moeten houden waarom hoeven ze niet te weten want ze weten dat ze afstand moeten houden doen ze dat niet dan zijn de gevolgen voor hun want jij hebt gewaarschuwt,maar ik zou er toch eventjes op gaan oefenen mischien doet ze het niet op ''vreemd'' terein??
suc6

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:54

Dat is idd een goeie ik heb ook werkelijk geen idee

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:59

lastig zeg, kan je haar niet ondersteunen met iets tegen deze pismerrie hormoontoestanden, iets in de vorm van een supplement ofzo ?
Bij mijn buurman staat er ook een die nog steeds wel monsterlijke neigingen heeft maar vroeger scheen het helemaal een draak te zijn, in het land houdt de rest er mooi rekening mee en geven haar heel veel ruimte, met rijden is dat voor jou heel lastig, maar misschien een andere plek zoeken om te rijden als dat mogelijk is natuurlijk, lijkt me voor je paard ook fijner.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:05

Rood lintje in de staart en een rood lintje in de voorpluk.

Plus dat ze waarschijnlijk niet al te vriendelijk naar voorbijgangers zal kijken, moet dat toch wel voldoende zijn Haha!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:54

hm en een gewone ouderwetse lage neusriem? zou dat iets schelen...
rood lintje kan zowiezo geen kwaad...

maar eh, eerlijk gezegd zou ik als ik jou was liever niet op wedstrijd gaan met een paard dat kennelijk nog niet helemaal gehoorzaam is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:59

Bedoel het niet onaardig naar jou, maar wedstrijden rijden is niet alleen het klaar zijn voor de proef, winstpuntwaardig kunnen rijden. Jij en het paard moeten er ook klaar voor zijn om op een wedstrijdterrein zonder problemen rond te kunnen rijden. Ik zou niet weg gaan met een paard dat thuis al andere paarden in de bak rijdt, laat staan onder wat meer spannende omstandigheden op een wedstrijdterrein.

Een rood lintje kan een signaal afgeven aan andere ruiters, maar neemt niet de verantwoordelijkheid voor het gedrag van je paard weg. Ik zou dus eerst maar zorgen dat het (voor de omgeving) veilig is om te gaan starten.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:40

Anoeska schreef:
Bedoel het niet onaardig naar jou, maar wedstrijden rijden is niet alleen het klaar zijn voor de proef, winstpuntwaardig kunnen rijden. Jij en het paard moeten er ook klaar voor zijn om op een wedstrijdterrein zonder problemen rond te kunnen rijden. Ik zou niet weg gaan met een paard dat thuis al andere paarden in de bak rijdt, laat staan onder wat meer spannende omstandigheden op een wedstrijdterrein.

Een rood lintje kan een signaal afgeven aan andere ruiters, maar neemt niet de verantwoordelijkheid voor het gedrag van je paard weg. Ik zou dus eerst maar zorgen dat het (voor de omgeving) veilig is om te gaan starten.

Ik dacht hetzelfde.
En een rood lintjezou ik zeker doen Ja

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:57

ik zou ook een rood lintje in de staart doen. Hou er wel rekening mee dat veel ruiters op wedstrijden hier niet opletten en gewoon rakelings langs blijven rijden. Ik maak dat nl zelf regelmatig mee. Die van mij trapt niet echt maar wil nog wel eens een goede boek geven met gestrekte achterbenen als iemand dicht langs rijdt. Daarnaast zou ik eens naar haar hormoonhuishouding laten kijken. Misschien is daar wel wat aan te doen zijn diverse middelen voor.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:42

Anoeska schreef:

Inderdaad.
Ik zou het niet bepaald grappig vinden om een om zich heen bijtend paard te treffen op een wedstrijd.
Soms is het in losrijbanen zo druk dat je niet echt de ruimte hebt om bij elkaar uit de buurt te blijven. Daarnaast verwacht ik bij een rood lintje een paard dat trapt en niet eentje die aan de voorkant link is.
Van mij mag je thuis gaan losrijden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:40

En wat als iemand met een grote boog om je heen rijd, maar de merrie de teugels uit je handen trekt en een sprint neemt?
Ik moet er niet aan denken dat 1 van mijn paarden of ikzelf gebeten zou worden op concours. Ik zou voorlopig niet op concours gaan, en het paard toch laten wennen aan een sperriempje.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:43

Ik ben het met Kris eens. Ik denk dat het gedrag van het paard eerst eens goed onder de loep moet en daar iets aan doen, voordat je de volgende stap neemt.

Nikkie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:45

tja ik vind dat het paard gewoon moet accepteren dat het een sperriempje om heeft in het begin super vervelend maar je hebt er op een gegeven moment wel gemak van als je paard het accepteerd.. en ik zou als ik aan het trainen ben met zon paard en hij probeerd het gwoon flinke trap geven... hielp bij een paard wat trapte heel goed, of gewoon heel veel stelling vragen naar de buiten kant als er een paard langs komt... zij moet het toch afleren...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:01

Ik zou hem eerst met een sperriem eraan bijgezet longeren totdat ie dat accepteert.

Dan ging ik erop zitten en hem heel duidelijk uitleggen dat je dat geen grapjes vindt.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:12

In welke klasse ga je starten? Ik zou persoonlijk dit paard niet in het B/L1 uit willen brengen....
Het maakt met losrijden wel degelijk verschil of je tussen een groep B ruiters rijdt met zelf vaak wat minder ervaring en veelal jonge en/of onervaren dieren. Of tussen bijv een M groep met veel meer controle, die dus ook gemakkelijk uit jou buurt kunnen blijven...en dan nog zal het voor jezelf steeds goed opletten zijn, en vraag ik me af of je nog wel een beetje prettig los kunt rijden....

Aan de andere kant, misschien leert het paard er juist veel van en betert het gedrag na verloop van tijd wel..dat zou natuurlijk mooi zijn.