Schrijven bij ZZ-licht wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YoungLady

Schrijven bij ZZ-licht wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 09:57

Hallo,

Binnenkort moet ik voor het eerst bij een wedstrijd schrijven..
Alleen is dat bij een ZZ-licht wedstrijd en ik heb geen idee wat het nu precies inhoudt.
Ik weet dat de uitkomst in een percentage is maar meer weet ik eigenlijk niet.
Moet je percentages opschrijven bij elk onderdeel? En ook bij elk onderdeel veel commentaar opschrijven?
En hoeveel onderdelen zijn er eigenlijk?

Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n proef er voor mij, als schrijfster, uit gaat zien?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes van YoungLady

Suzanne F.

Re: Schrijven bij ZZ-licht wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:02

YoungLady schreef:
Hallo,

Alleen is dat bij een ZZ-licht wedstrijd en ik heb geen idee wat het nu precies inhoudt.
Ik weet dat de uitkomst in een percentage is maar meer weet ik eigenlijk niet.
Moet je percentages opschrijven bij elk onderdeel? En ook bij elk onderdeel veel commentaar opschrijven?
En hoeveel onderdelen zijn er eigenlijk?

Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n proef er voor mij, als schrijfster, uit gaat zien?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes van YoungLady

Net zoals bij een gewone wedstrijd, je schrijft gewoon de punten en het commentaar op. Met die percentages hoef je niks te doen. Op de rekenkamer rekenen ze de punten om naar percentages.

YoungLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:04

ok dat scheelt weer..
maar zijn dat echt lappen commentaar? of kun je ook een aantal kernwoorden opschrijven.
en moet je dat dan zelf samenvatten wat de jury zegt of doet hij/zij dat voor je.

en hoeveel onderdelen zijn er ongeveer per proef?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:22

YoungLady schreef:
ok dat scheelt weer..
maar zijn dat echt lappen commentaar? of kun je ook een aantal kernwoorden opschrijven.
en moet je dat dan zelf samenvatten wat de jury zegt of doet hij/zij dat voor je.

en hoeveel onderdelen zijn er ongeveer per proef?

Zelfde commentaar als bij alle andere proeven. Heb je weleens Z geschreven?
De jury zegt meestal wat je op moet schrijven en zegt vaak ook hoe je het moet afkorten. Het is wel fijn als je de rijtechnische termen kent.

Onderdelen ook hetzelfde hoor, meestal 30 ofzo.

YoungLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:25

YoungLady schreef:

Dus nee nog niet eerder bij een Z wedstrijd geschreven, nog helemaal geen ervaring met
wedstrijden.. Bloos

dus alle info is welkom!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:28

Ow dan lijkt het me niet zo handig om je debuut te maken bij een ZZ-licht wedstrijd.. Een beetje ervaring met gewone landelijke proeven is toch wel sterk aan te raden..

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:29

je krijgft toch wel uitleg daar hoop ik?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:30

Och jeetje meisje. Dit is niet verkeerd of rot bedoelt maar waarom vragen ze jou dan in godsnaam voor een ZZ-Licht wedstrijd???

Ikzelf wil echt geen onervaren schrijfster hebben als ik Z jureer. Dan ben ik langer bezig met uitleggen en nakijken en helpen met tellen dan met jureren. Dan kan ik het beter zelf doen.

Ik zou zeggen; Ga gewoon eens mee met een B/L jury op een klein concours en doe ervaring op met schrijven, rijtechnische termen en tellen.

Lachen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:35

Mijn debuut was gelukkig op een B-wedstrijd, scheelde wel dat ik zelf enige ervaring met proefjes had. Maar kun je niet vragen waarom ze jou voor een ZZ-licht wedstrijd laten schrijven???? Hebben ze echt geen andere schrijfsters dan met meer ervaring? Verward

Iig succes! En mijn ervaring is dat een jury wel correct uitlegt hoe//wat... Knipoog

YoungLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 14:22

Ik zie er inderdaad ook wel wat tegen op.. maar ja ze kunnen niemand anders vinden
en daarom hebben ze mij gevraagd. nou ja ik zie het wel, ik doe in ieder geval mijn best.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:25

Het is echt niet zo erg als dat het lijkt... De jurie lecht je uit hoe het moet en helpt je nog even daar waar nodig... Nar 3 a 4 proeven weet je hoe het moet Knipoog

YoungLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 14:29

Nou dat stelt me ietsje pietsje positiever in..thanks

is er toevallig ook online te bekijken wat de inhoud is van de verschillende proeven voor de subtop?
ik moet dus schrijven bij proef 46.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:35

ja moet je gewoon even google-en. Ik was de 1este keer ook heet erg neurveus.

een paar termen:
achter de lood lijn = LL (duidelijk)
Voor de hand = vdh
tegen de hand = tdh

Dit zijn de meest gebruikte termen. en anders moet je het gewoon helemaal schrijven. En soms is het een hele regel vol. Schrik dan niet. Ondhou wat de jury zei. Als je nog niet klaar bent met het schrijven van het commentaar en het volgende onderdeel is al wel beoordeeld. Schrijf dan eerste het cijfer op en ga dan pas verder met het commentaar van de vorige regel! DE PUNTEN ZIJN HET BELANGERKIJKST!!!! Waarneer je even niet meer weet war het laatste cijfer was... vraag het dan stilletjes nog even...!

Heb je nog meer vragen?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:03

Peelie schreef:

een paar termen:
Voor de hand = vdh
tegen de hand = tdh

Dit zijn de meest gebruikte termen. en anders moet je het gewoon helemaal schrijven. En soms is het een hele regel vol. Schrik dan niet. Ondhou wat de jury zei. Als je nog niet klaar bent met het schrijven van het commentaar en het volgende onderdeel is al wel beoordeeld. Schrijf dan eerste het cijfer op en ga dan pas verder met het commentaar van de vorige regel! DE PUNTEN ZIJN HET BELANGERKIJKST!!!! Waarneer je even niet meer weet war het laatste cijfer was... vraag het dan stilletjes nog even...!

Heb je nog meer vragen?

Mag ik iets vragen?
Wat is: voor de hand?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:06

ZZ-Licht schrijven is het chilste wat bestaat, je hoeft er namelijk haast geen commentaar bij te zetten...
Natuurlijk afhankelijk van de jury maar over het algemeen word er niet zo'n waslijst geschreven als in de M en de Z enzo.
Tenminste wij hebben nog nooit een waslijst coupon mee gekregen. Lachen

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:20

op www.dressuurproeven.nl kun je links in groene kolum hogere dressuur aanklikken en dan naar ZZ- Licht gaan en proef 46 uitkiezen.. Knipoog
Daar kun je precies zien welke en hoeveel onderdelen er zijn en kun je je goed voorbereiden.
Meestal zegt de jury gewoon alleen de punten, maar soms ook "voor 1 een 7" voor punt 2 een 6" voor 3 een 7 en dan moet je erg opletten dat je niet de onderdelen en de punten door elkaar gaat halen.
ALs grootste raad geef ik: Zeg van te vóren tegen de jury dat je nog nooit geschreven hebt, hij/zij zal je extra goed helpen en extra opletten want het is voor de combinatie ook niet leuk als veel verkeerd staat Knipoog

Succes en het scheelt al een hoop dat je nu de proef kan lezen Knipoog !

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:23

Palhaço schreef:
op http://www.dressuurproeven.nl kun je links in groene kolum hogere dressuur aanklikken en dan naar ZZ- Licht gaan en proef 46 uitkiezen.. Knipoog
Daar kun je precies zien welke en hoeveel onderdelen er zijn en kun je je goed voorbereiden.
Meestal zegt de jury gewoon alleen de punten, maar soms ook "voor 1 een 7" voor punt 2 een 6" voor 3 een 7 en dan moet je erg opletten dat je niet de onderdelen en de punten door elkaar gaat halen.
ALs grootste raad geef ik: Zeg van te vóren tegen de jury dat je nog nooit geschreven hebt, hij/zij zal je extra goed helpen en extra opletten want het is voor de combinatie ook niet leuk als veel verkeerd staat Knipoog

Succes en het scheelt al een hoop dat je nu de proef kan lezen Knipoog !

Jij hebt zo'n gave Anda! Bloos!
Ik heb je volgensmij zien rijden in Emmen. Haha!
En volgens mij sta je bij de Bosrand of niet? Clown

YoungLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 15:30

ik ben idd van plan om ff te zeggen dat ik nog nooit eerder geschreven..
nou als ik het zo lees moet het wel een beetje mee vallen.
maar de praktijk moet het uitwijzen.

ik heb in ieder geval al wel gezegd dat als ze een ander kunnen vinden, graag Knipoog
maar daar ga ik niet van uit.

in ieder geval bedankt voor de tips! ik ga meteen ff de proef goed doorlezen.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:21

Kir_Ples schreef:
Jij hebt zo'n gave Anda! Bloos!
Ik heb je volgensmij zien rijden in Emmen. Haha!
En volgens mij sta je bij de Bosrand of niet? Clown

Haha! thanx!! haha lusitano Knipoog i.p.v. andalusier Haha!
Ik ben 9 november wel in emmen geweest Haha! en ik sta bij frielink maar rijd vaak bij de bosrand (2 boerderijen ernaast Knipoog

Groetjes Manon!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:57

Dan had ik dus toch wel goed! Haha!
Je moest toen tegen mijn zus rijden Gabrielle Rensink. Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:10

YoungLady schreef:
ik heb in ieder geval al wel gezegd dat als ze een ander kunnen vinden, graag Knipoog
maar daar ga ik niet van uit.

Waar is het? Ik wil je plek wel overnemen als het niet te ver is. Vind het wel leerzaam om bij de Subtop te schrijven.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:15

Nog een tip, punten zijn belangrijker dan commetaar, stel ze zeggen dat je een hele lange zin moet schrijven, doe dan eerst de punten en dan je later de zin verder afschrijven!

Succes!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:36

ik heb al wel is ZZ licht en ZZ zwaar geschreven.. kwa tekst, ja de bij de ene jury moet je veel schrijven, en bij de ander bijna niet..
nog wat afkortingen:
Lengtebuiging: LB
Vierkant: teken een vierkantje
Voorhand: vh
voorwaarts: vw

over t algemeen kan je zowiezo heel veel afkorten, als je maar zeker weet, dat anderen dit kunnen begrijpen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:03

Raggel schreef:
Peelie schreef:

een paar termen:
Voor de hand = vdh
tegen de hand = tdh

Heb je nog meer vragen?

Mag ik iets vragen?
Wat is: voor de hand?

Waarneer het paard er net niet helemaal door wil komen in het hele lichaam. dus eigenlijk net wel maar te niet aan de teugel loopt...

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:05

nee ik heb aleen ervaring in de b en de l1 met schrijven dat is gewoon commetaar en bij zetten wat de jury zecht en de punten