Wie mogen jonge paarden proeven starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Wie mogen jonge paarden proeven starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:52

Met andere woorden: mag iedereen dit?
Ik mag zelf geen B meer starten en moet dus in het L beginnen volgend jaar als hij 4 is. Mag ik dan L-proeven starten en ook meedoen met rubrieken voor jonge paarden of is dit voorbehouden aan de mensen die ook geen L meer mogen starten??

Anoniem

Re: Wie mogen jonge paarden proeven starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:07

Volgens mij mag iedereen meedoen aan de jonge paarden rubrieken. Om het zeker te weten zou ik de KNHS even bellen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:30

ik denk dat je gewoon in de B mag starten weer hoor, al zou bijv je paard waar je in de Z mee rijd, dood gaan, en je hebt een jong nieuw paard waarmee je opnieuw moet beginnen en je mag niet in de B starten, dat zou nogal lastig zijn want je kan dan toch niet in de Z beginnen?... volgens mij is het meer aan je paard gebonden dan aan jou..

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:31

marrlinde schreef:
ik denk dat je gewoon in de B mag starten weer hoor, al zou bijv je paard waar je in de Z mee rijd, dood gaan, en je hebt een jong nieuw paard waarmee je opnieuw moet beginnen en je mag niet in de B starten, dat zou nogal lastig zijn want je kan dan toch niet in de Z beginnen?... volgens mij is het meer aan je paard gebonden dan aan jou..

Duik jij nog maar even de boeken in want ze mag pas vanaf de L starten... Als je Z hebt gereden mag je niet meer bij de B starten maar vanaf de L1
En om antwoord te geven op de vraag je mag in de jonge paarden starten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:34

Krissie0 schreef:
marrlinde schreef:

Duik jij nog maar even de boeken in want ze mag pas vanaf de L starten... Als je Z hebt gereden mag je niet meer bij de B starten maar vanaf de L1
En om antwoord te geven op de vraag je mag in de jonge paarden starten.

het was meer een voorbeeld over het paard maar het hoeft niet perse Z te zijn gewoon een overdreven voorbeeld Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:04

Marrlinde: als je ergens niks van af weet, hou dan alsjeblieft dan ook je opmerkingen voor je Knipoog TS mag geen B meer starten omdat ze met meerdere paarden Z heeft gereden, met een jong paard mag je dan geen B meer.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:08

Het is zo dat je de hoogst genoten gezamelijke klasse moet starten. Daarnaast is het zo dat als je 2 of meer keren een paard in de Z heb gereden je GEEN B meer officieel mag starten. Dan zou je met een jong paard dus in de L1 moeten beginnnen.
Maar amazones als b.v. Anky mogen niet eens meer in de L starten ik meen dat die in de Z moeten beginnen.
Vaak laten dat soort amazones hun jonge paarden eerst door een ander in de basis worden uit gebracht.

En volgens mij mag iedereen in de jonge paarden proeven uit komen!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:33

Ik ga mee met wat Haike zegt en wat ponyparadijs zegt.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:18

Ja, iedereen mag in de jonge paarden proeven uitkomen Lachen

Het is wel zo dat deze proeven bedacht zijn voor mensen die meerdere malen nationaal hebben gereden, en dus geen L of M meer mogen starten. Deze kunnen zo toch nog hun jonge dier wedstrijdervaring geven.

Het is overigens niet verplicht om met je jonge paard deze proeven te starten, maar iedereen mag het wel.

De proeven worden trouwens wel maar zelden uitgeschreven, en áls dat al gebeurt is de deelname meestal zeer minimaal.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:55

Dat klopt helemaal bettine, komt natuurlijk ook omdat je zelf de proef in elkaar moet zetten. heb je toch weer een stukje extra knowhow nodig. Iedereen mag starten, maar je moet wel een beetje weten wat je doet want over het algemeen starten daar dus mensen die bv lichte tour/midden tour of zware tour hebben gereden en die weten vaak wel wat ze moeten doen met een paard. De doorgaans kleine rubrieken hebben dus vaak een hoger niveau dan de streekrubrieken die iedereen rijdt. (daar wil ik de lagere klassen niet mee afbreken hoor, maar het niveau is gewoon hoger) en de jury's zijn minstens Z-niveau en hoger opgeleid om te mogen jureren, dus B/L/M juryleden mogen deze rubrieken niet beoordelen.
maar goed: voor wie wil is er dus een mogelijkheid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 07:56

Ik zie voor iemand die gewoon L mag starten het nut eerlijk gezegd niet zo van de jonge paarden proeven.
Waarom zou je graag die proeven willen rijden?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:10

Ik zag een grote wedstrijd waar alleen Grand Prix gestart wordt en jonge paarden proeven, dat was althans dit jaar. Het leek me gewoon leuk om een keer aan zoiets mee te doen. Je wordt dan inderdaad ook beoordeeld door juryleden die hoger mogen jureren en je rijdt natuurlijk tussen bekende namen. Als hij braaf blijkt op de wedstrijden lijkt me dat wel een leuke ervaring!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:12

Maar je moet toch ook startgerechtigd zijn voor de klasse waar de jonge paarden proeven in worden gestart.
Stel je hebt een 5-jarige, dan zijn de jonge paarden proeven dus op M ninveau. Maar als je zelf nog nooit de B bent uitgekomen, en je paard ook niet, dan mag je er niet starten.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:58

ik zou niet voor de ervaring gaan Kev. Dan ging ik naar een gewone wedstrijd ipv jonge paarden proeven rijden.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:00

asjemenou schreef:
Maar je moet toch ook startgerechtigd zijn voor de klasse waar de jonge paarden proeven in worden gestart.
Stel je hebt een 5-jarige, dan zijn de jonge paarden proeven dus op M ninveau. Maar als je zelf nog nooit de B bent uitgekomen, en je paard ook niet, dan mag je er niet starten.

vlgs mij zegt Kev dat ze geen B meer mag starten dus dat lijkt me geen probleem! Knipoog

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:05

Volgens mij mag je tegenwoordig met een 4-jarige weer gewoon B starten ook al ben je minimaal 2x Z. Dit geld niet voor oudere dieren!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:10

oversized schreef:
asjemenou schreef:

vlgs mij zegt Kev dat ze geen B meer mag starten dus dat lijkt me geen probleem! Knipoog

Weet ik, maar het was meer in zijn algemeen bedoeld. Voordat mensen denken dat ze als B ruiter eventjes met de 5 jarige jonge paarden proeven mee kunnen rijden.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:04

bokjes schreef:
Volgens mij mag je tegenwoordig met een 4-jarige weer gewoon B starten ook al ben je minimaal 2x Z. Dit geld niet voor oudere dieren!

Voor zover mij bekend staat in de reglementen nog dat ik geen B meer mag starten. Ik heb ze begin dit jaar moeten leren en ben er geen wijziging meer op tegengekomen. Ook heb ik van de zomer de KNHS gemaild en zij vertelde mij dat ik pas vanaf april 09 L mag gaan starten, wel vanaf sept 08 in de B hors concours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:37

Kev schreef:
bokjes schreef:

Voor zover mij bekend staat in de reglementen nog dat ik geen B meer mag starten. Ik heb ze begin dit jaar moeten leren en ben er geen wijziging meer op tegengekomen. Ook heb ik van de zomer de KNHS gemaild en zij vertelde mij dat ik pas vanaf april 09 L mag gaan starten, wel vanaf sept 08 in de B hors concours.

Klopt, ook met een jong paard mag je geen B meer starten als 2x Z bent geweest

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:31

Als je de KNHS belt geven ze je de goede informatie. Maar ik geloof dat het wel mag.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:46

2_Lundy schreef:
Als je de KNHS belt geven ze je de goede informatie. Maar ik geloof dat het wel mag.

Uhm, daar ben ik niet zo zeker van, heb ze ooit eens gebeld en gemaild over een ander onderwerp, en toen kreeg ik 2 totaal verschillende verhalen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:57

een 3 jarige mag in oktober van het jaar dat hij 3 is geworden in de B uitkomen. Het jaar daarop (dus als 4 jarige) in april mogen ze pas in de L uitkomen.
Wat dus zou betekenen dat je als je 2x Z bent geweest (en dus niet meer B mag starten) je pas in april van het jaar dat ze 4 zijn geworden officieel mag starten. Daarvoor zou je dus inderdaad HC mogen starten.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:06

ponyparadijs schreef:
een 3 jarige mag in oktober van het jaar dat hij 3 is geworden in de B uitkomen. Het jaar daarop (dus als 4 jarige) in april mogen ze pas in de L uitkomen.
Wat dus zou betekenen dat je als je 2x Z bent geweest (en dus niet meer B mag starten) je pas in april van het jaar dat ze 4 zijn geworden officieel mag starten. Daarvoor zou je dus inderdaad HC mogen starten.

precies!
als je bij het springen mee wilt doen met een jonge paarden proef,moet je wel 5 winspunten hebben gehaalt,ik weet niet of dat met dressuur ook zo is?was ik wel benieuwd naar.ow ja,je moet als combinatie 5 winspunten behaalt hebben!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:12

Nee, dat hoeft bij de dressuur niet.
De proeven zijn voor de ruiters die niet meer in die klasse mogen starten, zodat de jonge paarden toch mee kunnen. Ze kunnen dan dus nog geen wp hebben gehaald.
Als je 60% hebt, dan wordt je wel in die klasse geregistreerd.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:55

voor iedereen die denkt dat het wel mag: LEES EEN KEER GOED DE REGELEMENTEN!!! Die staan gewoon op de site! Scheelt een hoop gel.. hier in dit topic! Tong uitsteken