Officiele springwedstrijd, wat te verwachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lousje22

Officiele springwedstrijd, wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 01:27

In december heb ik mijn eerste springwedstrijd met mijn paard. Onderling heb ik weleens wedstrijden gesprongen met hem, maar dit is toch heel anders qua regels dan officieel als ik zo op de site van knhs lees.
Kunnen jullie wat meer vertellen wat ik kan verwachten. Moet ik groeten, binnenrijden in draf en dan aangalopperen, hoe zit dat precies met de rode en witte vlaggetjes (is dat met elke wedstrijd), wat te doen na weigering, invlechten, kleur dekje belangrijk.
Dacht dat ik het wel aardig wist, maar nu ik zo dat regelement eens door heb gelezen ga ik twijfelen Bloos

xSiep

Re: Officiele springwedstrijd, wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:14

Leuk dat je officieel gaat springen!

Zorg iig dat je op tijd bent om het parcour te verkennnen Lachen
Je kan gewoon binnenrijden in draf, je kan even kijken of je het parcour nog weet, maar rij niet door de start of finish Knipoog
Even naar de juryhok oid, dan groeten, soms vragen ze je naam. Dan bellen ze en heb je geloof ik nog 30 seconden voordat je echt moet beginnen, eerder mag natuurlijk ook. Je galoppeerd gewoon aan en rijdt misschien nog een volte, en je begint gewoon met je parcour.
Als je klaar bent hoef je niet perse af te groeten, maar ik hoor wel eens dat sommige jury's daar wel een voorkeur voor hebben.
Bij een weigering rij je gewoon opnieuw aan, kost je wel tijd dus hou dat kort Knipoog Invlechten hoeft niet perse, net wat je zelf wil. Kleur dekje mag je ook zelf weten, je mag ook gewoon in setje starten, je moet alleen wel een jasje aan en een lichte/witte rijbroek.
Die vlaggetjes geven aan van welke kant de hindernis genomen moet worden. Rood hou je altijd rechts en wit links. (of was het nou andersom? Bloos)

Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:47

Qua regels mag er een heleboel met springen Knipoog
Kleur dekje mag je zelf weten, invlechten is ook geen must.

Groeten bij binnenkomst wordt meestal wel gedaan maar sommige organisatie's hebben liever dat je meteen begint ivm een snellere doorstroming, even kijken wat de combinatie's voor je doen. Als je wel moet groeten dan hoef je meestal niet je naam te noemen, tegenwoordig hebben de ringmeesters walkie-talkie's waarmee ze met de jury communiceren. Waar je groet maakt niet uit, of je stilstaat ook niet, in de B krijg je hier wel stijlpunten voor maar het kan je geen winstpunten kosten. Wel moet je opletten dat je niet start vóór de bel is gegaan, zodra de bel is gegaan mag je beginnen en vanaf het moment van de bel heb je 45 seconden om door de startlijn te rijden en dat is best lang dus neem de tijd om rustig aan te galloperen.

Afgroeten na het rijden wordt helemaal niet meer gedaan, meestal willen ze juist dat je zo snel mogelijk vertrekt ivm snellere doorstroming.

Rode vlaggetjes horen rechts en witte links, zelf kijk ik ook altijd of ik een hindernisnummer zie staan, die staat altijd aan de kant waarvandaan je de hindernis springt, kun je het nummer lezen dan zit je dus altijd goed. Vlaggetjes zijn soms moeilijk te zien door aankleding van het parcours.

Bij een weigering moet je gewoon opnieuw aanrijden en springen, TENZIJ de bel is gegaan, dan moet de hindernis eerst opnieuw opgebouwd worden. Je mag dan weer verder met je parcours als de bel weer is gegaan.
Weigeringen kosten je wel tijd maar in principe maakt het niet uit hoe lang je erover doet zolang je niet meer dan 3 weigeringen hebt of van je paard valt, dat is altijd uitsluiting. Dus rij gewoon rustig opnieuw aan en ga niet jagen, het is tenslotte je eerste parcour.

Qua snelheid zijn er geen regels, als jij je parcours in draf wilt doen dan mag dat maar je zult er geen hoge stijlpunten voor krijgen, je mag zelfs stappen maar zodra je stilstaat telt het als een weigering.
Waar je wel op moet letten is de bel, als de bel klinkt is dat altijd ter mededeling; als je net bent binnengekomen en je mag beginnen met je parcours, dan is de bel het startsein. Ben je bezig met je parcours en hoor je de bel dan moet je altijd stoppen, of je had een weigering en de hindernis moet opnieuw opgebouwd worden, of je bent gevallen of fout gereden en moet de ring verlaten.

Waar je ook goed op moet letten zijn de start en finishlijn en dan vooral waar de paaltjes staan. Let goed op waar hij begint en eindigt en zorg dat je ook echt door de start gaat voor je begint en je bent pas klaar als je door de finish bent gegaan. Je zult niet de eerste zijn die LANGS de finishlijn rijd of net voor de startlijn afwend en begint zonder door de startlijn gegaan te zijn.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 04:26

Handig dat je niet persé hoeft te vlechten Lachen Hij vind het niks als ik richting z'n hoofd kom met de vlechtjes en zorgt altijd voor hoop zenuwen erbij.
Bedankt voor de tips tot nu toe, ben weer wat wijzer OK dan!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:34

Ik groet altijd met mijn naam, pony naam, clubnaam én nummer in de lijst van volgorde. Clown

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:40

Belangrijkste is - gewoon plezier hebben, ook al is het een officiele wedstrijd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:12

_karin_ schreef:
Ik groet altijd met mijn naam, pony naam, clubnaam én nummer in de lijst van volgorde. Clown

Tegenwoordig is dat niet altijd gewild, ik kom geregeld op concoursen waarbij ze je chago aankijken als je je naam noemt.
Als je binnenrijd en je hoort de bel voor je stilstaat hoef je iig niet je naam te noemen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:08

Oh oke. Tja ik rijd tussen de pony's misschien pikken ze dan wat meer. Ik dacht juist dat het goed was om alles te noemen voor je volle stijlpunten.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:14

even een stipje omdat ik ook wil gaan springen Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 01:47

_karin_ schreef:
Oh oke. Tja ik rijd tussen de pony's misschien pikken ze dan wat meer. Ik dacht juist dat het goed was om alles te noemen voor je volle stijlpunten.

Bij de pony's deden ze het ook wel toen ik daar nog reed maar bij de paarden idd wat meer.
Ik weet niet of het voor je stijlpunten verschil maakt eigelijk. Als je punten wilt rijden moet je wel opletten dat je netjes stilstaat tijdens het groeten, netjes aangalopperen, recht op de hindernissen aan, rechte lijnen rijden en uiteraard je eigen houding. Maar als je voor de eerste keer op concours gaat zijn de stijlpunten nog niet het belangrijkste neem ik aan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:50

voor de stijlpunten: binnenkomen in galop recht naar de jury dichtbij de jury halthouden en groeten, paar pasjes stap en dan galop en beginnen die hap :p
recht tussen de hindernissen blijven in het midden van de sprong blijven. je houding is belangrijk. zelfde tempo aanhouden is het parcours. afstand bij de hindernis moet goed zijn.
maar denk daar over een paar wedstrijdjes pas echt aan. voor de eerste keer: veel plezier!! en gewoon zorgen dat je finisched, de rest komt vanzelf als je wat vertrouwen hebt opgebouwd
succes

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:52

anneliesdj schreef:
_karin_ schreef:

Bij de pony's deden ze het ook wel toen ik daar nog reed maar bij de paarden idd wat meer.
Ik weet niet of het voor je stijlpunten verschil maakt eigelijk. Als je punten wilt rijden moet je wel opletten dat je netjes stilstaat tijdens het groeten, netjes aangalopperen, recht op de hindernissen aan, rechte lijnen rijden en uiteraard je eigen houding. Maar als je voor de eerste keer op concours gaat zijn de stijlpunten nog niet het belangrijkste neem ik aan.

bij de paarden gebeurd dat ook wat meer, maar daar komt ook vaak vanalles door elkaar binnenhobbelen. heeft niks met stijl punten te maken maar het is wel zeker netjes als je voorbij de jury komt ff alles door te geven.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:22

Ik zal proberen alle punten die jullie opnoemen voor de stijlpunten te doen Lachen Denk dat ik alleen met mijn eerste wedstrijd al blij ben als ik erover heen kom en hem in bedwang hou. Het is nogal een heethoofd met springen en hij word nogal enthousiast soms. *LOL*
Tot nu toe met mijn onderlinge wedstrijden had ik altijd tussen de 64 en 68 stijlpunten en dan lette ik totaal niet op houding ed, deed gewoon mijn ding en ging goed. (al zijn ze dan minder streng denk ik) Hoop dat het officieel ook goed gaat.
Ben alleen zo bang dat ik mijn parcours vergeet door de zenuwen Bloos

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:43

wat helpt om je parcours te onthouden is allereerst het goed lopen. Daarna met losrijden neem ik het parcours altijd nog even door in mijn hoofd. Mocht je tijd hebben, kun je nog even de eerste paar combinaties kijken.
Als je de ring in komt, kijk nog even het parcours door. Dan moet het lukken! Blijf rustig en onthoud: er is maar 1 weg, en dat is erover heen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:52

Wat zijn eigenlijk "goede" stijlpunten?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:57

vanaf 50 wordt het wel goed, rond de 45 is gemiddeld

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:29

Maar dat is ook heel afhankelijk van de jury en eigelijk maakt het ook niet uit want de stijlpunten zijn niet beslissend voor je wp, alleen voor de prijzen. Houd er trouwens wel rekening mee dat als er een barrage is in de B, die niet op tijd gaat maar op stijlpunten, je kunt dus beter traag en netjes rijden dan snel en slordig.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:48

misschien beetje domme vraag, maar word er in de b ook al erg naar tijd gekeken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:43

Zolang je binnen de tijd rijd is het goed, daarbuiten krijg je strafpunten voor elke seconde.
Maar zoals ik hierboven al zei gaat een barrage niet op tijd, je hoeft dus niet te haasten, zolang je foutloos binnen de tijd rijd ben je in de meeste gevallen binnen.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:47

leuk!

Ik doe het ook nog nog zolang (offiieel) en vind het erg leuk:D
in de B word er meer gekeken naar stijl (hoe je het parcour rijdt, en je houding en je zit) in de B heb je meestal geen barrage, dat komt pas in het L.

Vorige week was er een combinatie waarvan het paard constand aan het stijgeren was (ze was bezig om een poging te doen tot groeten) en ze sloeg hem tegen zijn hoofd (toen hij weer omhoog kwam) zei wel verzocht om de ring te verlaten .. Omdat zei haar paard sloeg ..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:54

B heeft gewoon een barrage, alleen die gaat niet op tijd (wel moet je binnen de tijd zijn uiteraard). In het L en hoger krijg je geen stijlpunten meer en gaat het om de snelste tijd in de barrage.

Naomi__Youri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:59

Leuk! ik vond springen altijd leuker dan dressuur,
ik neem aan dat je gewoon in de B begint, dan netjes binnenrijden (gewoon in draf of galop) netjes stilstaan en groeten, gewoon rustig aanspringen en aan je parcours beginnen, met 1 weigering ga je gewoon door, maar pas op dat je je eigen lijn dan niet overschreidt dat telt als nog een strafpunt, als je klaar bent kun je er nog voor kiezen om te groeten, maar voor zover ik weet is dat niet verplicht, veel succes!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:43

Ik ga binnenkort ook starten, even een stipje dus!

Word t nou wel fijner gevonden om met een wit dekje te rijden ondanks dat dit niet verplicht is?

En wat ik me afvroeg zijn er regels verbonden aan het dragen van bepaalde springschoenen/peeskappen? Dit kon ik namelijk zo 1,2,3 niet vinden..

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:46

Ik ben er bijna zeker van dat je gewoon peeskappen en springschoenen ed mag gebruiken. Weet niet of je met zweep rijd, maar die mag blijkbaar niet langer dan 75cm zijn. Moet die van mij even opmeten, gebruik 'm eigenlijk nooit maar heb hem voor de zekerheid bij me Lachen

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:23

Lousje22 schreef:
Ik ben er bijna zeker van dat je gewoon peeskappen en springschoenen ed mag gebruiken. Weet niet of je met zweep rijd, maar die mag blijkbaar niet langer dan 75cm zijn. Moet die van mij even opmeten, gebruik 'm eigenlijk nooit maar heb hem voor de zekerheid bij me Lachen

Met springen heb ik geen zweep nodig. Ze springt tot nu toe nog alles wat ze tegenkomt Lachen
Bedankt voor de reactie.. Ik zal wel even melden als het zover is, mijn eerste springwedstrijd Haha!