Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

powerzoe

Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:44

Ik vraag mij altijd af waarom de mensen als ze net uit het M2 komen er gelijk stang en trens in hangen als ze Z gaan starten. Heel veel mensen doen dit en ik snap er niets van. Het paard loopt goed op een trensje in het M2 enz en als ze Z gaan kan dit niet meer op een trens?

Ik zou zeggen BRAND maar los!

Ladygiroc

Re: Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:48

Ik denk dat ze daarmee willen laten zien dat ze Z zijn.

Als zal je natuurlijk ook antwoorden krijgen dat ze met de stang de hulpen willen verfijnen.

Maar wanneer zou volgens jou een S&T wel 'mogen'?

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:49

Heel simpel, het staat 'stoer' en interessant.
Ik zelf vind het grote onzin, ook het zzlicht kan je nog op een dubbelgebroken trensje rijden. Daarna kan een stang en trens wel handig zijn om net wat subtielere hulpen te geven, maar in het Z vind ik het grote onzin.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:50

Ik denk dat mening ruiter vanaf de M2 thuis aan het oefenen is op stang en trens en laten we wel wezen als je paard fijner gaat lopen en het is toegestaan in de Z wat zou jij dan tegne houden en ook de vraag wanneer zou het dan wel "mogen"in jou ogen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:50

Omdat het er "stoer" uitziet..?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:52

1. Ik vraag mij altijd af waarom mensen zich daar druk over maken?
2. Waarom niet? je MAG met s&t rijden.... Die mensen die dat doen zullen vast hun redenen daarvoor wel hebben. Zij hoeven zich in ieder geval niet tegenover jou zich te verantwoorden voor hun keuze...

3. Omdat je kennelijk toch een antwoord wil van iemand die de eerste keer Z start met S&T: ik doe dat dus. Op trens loopt mijn paard fijn en op S&T NOG fijner omdat ik de hulpen NOG gedoseerder kan geven. En op wedstrijd wil ik graag zo goed mogelijk voor de dag komen. Dus als mijn paardn fijner loopt op S&T, dan dus S&T op wedstrijd.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:00

Misschien zou je het antwoord moeten zoeken in waarom er vanaf de Z met S&T gereden mag worden, met andere woorden: wat is het doel van de S&T?

Daarnaast de vraag aan TS: waarom denk jij dat de mensen die jij 'opeens' met S&T ziet rijden er nog nooit eerder mee gereden hebben?

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 11:06

De mensen die ik ken die dat doen kunnen de oefeningen niet goed rijden op een trens dus hangen ze er maar S&T in. Voor het paard lijkt het mij echt niet fijn zitten. Hetzelfde geld voor die enorme prikkers die ze aan hun laarzen hebben. Heb er maar een paar gezien de met redelijk kleine spoortjes reden

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 11:07

Ik ben het ook met Lyte eens

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:10

powerzoe schreef:
Ik ben het ook met Lyte eens

En wat maakt jou en Lyte zo deskundig dat jullie kunnen oordelen wanneer iemand wel of niet met S&T moet gaan rijden en wanneer dat onzin is?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:28

@Powerzoe: Ik geloof best dat er mensen zijn die er een S&T inhangen omdat ze menen dat dat zo hoort of voor 'het plaatje'. Maar dat jij er misschien veel rond ziet rijden waarvan jij DENKT dat ze het om die reden doen wil toch nog niet zeggen dat het ook zo buiten jouw omgeving is?

In mijn omgeving wordt er namelijk goed nagedacht over de S&T en thuis veel getest met diverse bitten en/of S&T's. Het bit of de S&T waar het paard het fijnste op loopt, dat wordt gebruikt. De wereld van bitten en S&T's is namelijk niet zo zwart-wit. Zoveel bitten zoveel paardenmonden.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 11:36

Maar geloven jullie dat het voor het paard fijn is om 2 bitten in een mond te hebben?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:41

powerzoe schreef:
Maar geloven jullie dat het voor het paard fijn is om 2 bitten in een mond te hebben?

Als een paard het er super op doet, zonder protest heeft het paard er denk ik geen problemen mee om veel ijzer in zijn mond te hebben. Althans, de mijne loopt er veel fijner op dan op trens alleen.

Ik denk dat ruiters het ook een uitdaging vinden om met S&T te rijden, ik kan me voorstellen dat als je Z mag starten je het ook weleens zou willen proberen hoe je paard erop reageert.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 11:43

Nou nee. En ik zie heeeeel veel paarden flippen met s&t die het niet xzo leuk vinden e die mensen gaan gewoon door..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:45

Kijk als je die vraag stelt moet je je afvragen of je paard zou kiezen voor 1 bit en dan nog zou kiezen voor het bit dat jij voor hem bedacht hebt.

Ik geloof in ieder geval dat als een paard met een mooie stille aanleuning en dus een rustige mond en met de oortjes er mooi op door de baan gaat, zeker geen last heeft van de S&T.

Waarom denk je dat die paarden puur en alleen flippen op de S&T? Het kan natuurlijk, maar het zou ook een andere oorzaak kunnen hebben denk bijvoorbeeld aan de gene die de teugels in handen heeft. Vaak is de gebruiker de oorzaak en niet het hulpmiddel.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:48

powerzoe schreef:
Nou nee. En ik zie heeeeel veel paarden flippen met s&t die het niet xzo leuk vinden e die mensen gaan gewoon door..

Mag ik vragen wat jij al gepreseteerd hebt, waardoor je denkt te kunnen beoordelen of mensen wel of niet terecht met S&T rijden.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:49

powerzoe schreef:

Die ruiters komen zichzelf dan nog wel tegen, denk ik. En wat doen ze dan? Nemen ze de stang te strak, of laten ze het paard er niet aan wennen? Lijkt me onkunde van de ruiter, hoe jij het beschrijft.
Maar de paarden die het er fijn op doen, waarom zou je die er niet mee rijden? Lijkt me dat het bij juist gebruik juist fijner is voor het paard, omdat de hulpen ontzettend klein gegeven kunnen worden en heel duidelijk overkomen. Maar dat is mijn visie erop.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:52

Ik ken genoeg mensen die net Z mogen rijden, en dit eerst gewoon op een trensje doen.
en thuis oefenen met s&t. totdat eht paard hier aan toe is.
voor eventueel hogere klasses.

maar idd ik zie helaas ook heel vaak mensen met s&t rijden die niet weten waar ze mee bezig zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:52

powerzoe schreef:

En jouw interpretatie van hetgeen jij zien is geloofwaardig en dus representatief voor iedereen die met S&T rijdt omdat???

Ik wordt hier zo moe van... Van die mensen die zelf nooit op enig (dressuur) niveau hebben gereden, zelf totaal geen ervaring hebben met S&T, die dan allerlei ononderbouwd commentaar gaan krijsen... Get a life!

Rhodos schreef:
Waarom denk je dat die paarden puur en alleen flippen op de S&T?

Spaar je de moeite... Discussieren met dergelijke types is zo zinloos... Zij weten alles beter en menen dat te moeten ventileren zonder onderbouwing en wat een ander doet is sielugh Knipoog

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:56

Waar voor dienen die dingen eigenlijk?
Heeft het veel verschil met gewoon 1 trensje?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:04

jasmijn78 schreef:
3. Omdat je kennelijk toch een antwoord wil van iemand die de eerste keer Z start met S&T: ik doe dat dus. Op trens loopt mijn paard fijn en op S&T NOG fijner omdat ik de hulpen NOG gedoseerder kan geven. En op wedstrijd wil ik graag zo goed mogelijk voor de dag komen. Dus als mijn paardn fijner loopt op S&T, dan dus S&T op wedstrijd.

daarom dus Knipoog Haha!
en sommige zeggen dat je paard dan verzamelder kan gaan lopen omdat door die hulpen de achterhand beter geactiveerd word(of het waar is i don't know heb er nog nooit mee gereden.. dus ik ga er niet over oordelen Clown )
ik vind het af en toe wel onzin dat er mensen mét S&T een buitenrit gaan maken, TENZIJ het is om je paard er aan te laten wennen Haha!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:06

ik rij zelf met stang en trens en heb haar er rustig aan laten wennen. heb een stille hand en neem de stang nooit te strak.
ook heeft ze haar oortjes niet naar achter en flipt ze ook niet. ligt er gewoon aan hoe je er mee omgaat

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:07

Toen ik Z mocht starten heb ik ook een aantal keren geoefend (onder begeleiding) met stang&trens en ik moet zeggen: hij liep er heel goed op. Hij had alleen heel snel zijn mond open (zonder dat de stang strak stond) en daarom ben ik er weer snel mee gestopt. Ik heb het idee dat mijn paard een te klein hoofd heeft voor zoveel ijzer in zijn mond.
Mits op de juiste manier gebruikt, is er niks mis mee om met stang&trens te rijden.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:10

ik weet niet of ik er ooit aan toe zou zijn om ermee te ryden ik zou er alleen mee gaan ryden als mij DUIDELIJK door meerdere mensen , dus niet omdat ik ooit in de Z zou ryden , aangegeven word dat ik ermee kan ryden.

maar misschien denk ik daar over een paar(héél veel) jaar wel anders over Muziek!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:42

DebjeDopje schreef:
en sommige zeggen dat je paard dan verzamelder kan gaan lopen omdat door die hulpen de achterhand beter geactiveerd word(of het waar is i don't know heb er nog nooit mee gereden.. dus ik ga er niet over oordelen )

Puur en alleen door een stang in te hangen kun je niet 'de achterhand activeren'. Je maakt je paard snel van achter door hem scherp te maken voor je been (veel schakelen). Als je paard niet op het achterbeen is, los je dat niet op met een stang alleen. Het voordeel met een stang is dat je iets lichter, fijner en sneller een ophouding kunt geven. Een combinatie van je paard scherp aan je been maken, actief in het achterbeen EN op het juiste moment je paard begrenzen dmv en ophouding maakt dat je je paard kunt verzamelen. Om verzameling te realiseren zijn been, zit EN teugelhulpen nodig. Net als een spoor een hulpmiddel is om je beenhulp te verfijnen is een stang een hulpmiddel om je tegugelhulp te verfijnen...

DebjeDopje schreef:
ik vind het af en toe wel onzin dat er mensen mét S&T een buitenrit gaan maken, TENZIJ het is om je paard er aan te laten wennen

Ik hoef mijn paarden niet meer te laten wennen aan S&T... Toch rij ik ze op een buitenrit ook wel eens met S&T (ik neem ze mee naar buiten en ga dan bijvoorbeeld op uitgestrekte landpaden series oefenen... Of zig-zag appyuementen, overgangen etc. Ik rij dus net zo goed dressuur op een buitenrit... Ik zou niet weten waarom ik dan mijn S&T thuis zou moeten laten)