3 jarige paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waterval123

3 jarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 20:49

Nav. een aantal reacties, in een ander topic, open ik dit topic voor een discussie.

Ik rijd zelf een 3 jarige en ben daar juli (als ik me niet vergis) mee naar een 3 jarige wedstrijd gegaan, was erg leuk maar vooral ook erg leerzaam.
Paard komt een keer ergens anders, andere paarden, andere omgeving kortom je paard leert daar van.

Nu zijn er ook mensen die vinden dat dit niet zou moeten kunnen, je paard is te speels ect. maar dat heeft dan weer meer te maken met het inrijden (of dat nou wel of niet hem hun 3e jaar moet enzovoort)
Oké kan ik me inkomen maar als er geen animo voor was zouden die wedstrijden ook niet bestaan.

Wil hier dus graag over discussieren met jullie.
Houd het netjes, respecteer ander mans mening/gedachten en geen goede argumenten waarom je iets vindt.

Ben benieuwd!

ZZZZZ

Re: 3 jarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:52

zet die lettertjes niet zo klein kan het totaal niet lezen, haah zelf geen driejarige dus kan er niets over zeggen. is het niet wat vroeg om met een 3 jarige op wedstrijd tegaan.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 20:54

Die eerste staan zo klein omdat ze eigelijk niet van belang zijn.
en aan jou reactie heb ik niet zoveel..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:04

Ok, ik heb zelf een 3-jarige haf, wordt over een klein half jaartje 4 en is nu een korte 3 maanden o.h.z. (lees: iets van 20x erop). Rijtechnisch is hij écht nog niet klaar voor een wedstrijd en dit wíl ik ook niet. Ik kan nu heerlijk naar buiten, lekker ongedwongen met lang teugeltje wat km-ertjes maken.

Ik zie de meeste paarden ook liever ingereden worden als ze 4 zijn, maar bij Rowan heb ik ervoor gekozen omdat ie nogal een brutaaltje is en ik verwacht dat het tijdens zijn pubertijd geen doen is. Bovendien was hij wel aan een mentale uitdaging toe. Ik rij nu 1x per week een half uurtje in de bak en probeer 1x per week naar buiten te gaan. Daarnaast lekker wandelen/fietsen/grondwerken/heelsomslongeren enz.

Mijn mening: een 3jarige op een wedstrijd is mijn inziens te jong. Een 2,5 jarige daarom al beleren vind ik ronduit belachelijk. Je moet gewoon goed naar je paardje kijk en hem de tijd gunnen om te groeien/spelen. Daarnaast vind ik het super belangrijk dat (geen enkel dier, maar al helemaal niet zo'n jonkie) ie niet de hele dag op stal staat. Liefst 24/7 het land op met speelmaatjes.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:08

Heb ik helemaal geen probleem mee, het is juist goed voor ze om een ervaring op te doen.
Bovendien zijn ze in juli al ruim 3 jaar, dus ik vind dat helemaal niet te vroeg.
Kijk als jij op een 2.5 jarig paard stapt om het zadelmak te maken heb ik er wel problemen mee, ik bedoel paard is nog steeds niet helemaal volgroeit.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:10

[quote="Maureenn"]Die eerste staan zo klein omdat ze eigelijk niet van belang zijn.
en aan jou reactie heb ik niet zoveel..[/quote]

Als je het netjes wil houden, begin bij jezelf Knipoog

Maar even ontopic..

Tsja het ligt totaal aan het paard zelf denk ik..
Met die van mij is het onmogelijk! Maar sowieso zou ik zelf nooit met een 3 jarige op wedstrijd starten, maar dat is persoonlijk..

Wat ik wel weer goed vind is je paard idd meenemen naar wedstrijden (bv als je met ander paard start). Dan leren ze andere omgeving enz kennen.
Maar dit kan je ook pas doen als ze "thuis" rustig zijn, anders creeer je een vervelende situatie voor jezelf en voor de andere ruiters..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:11

Met 3 jaar zijn ze ook nog niet volgroeit hoor Knipoog

Dat ze in juli rond de 3jr en 3 maanden zijn betekend dat ze dus in 3 maanden wedstrijdklaar gemaakt moeten worden. Hoevaak stap je er dan op vraag ik me dan af.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:13

Je gaat naar zo`n wedstrijd om ervaring op te doen, om te leren. Zowel voor je paard als voor jezelf. Je doet het niet om de eerste plaats.

Als je paard een aantal maanden onder het zadel is en mentaal goed stabiel zie ik het probleem niet zo. Een B-proef is echt niet zwaar! waarschijnlijk doe je in de training thuis moeilijkere dingen. Je moet natuurlijk niet een wedstrijd opzoeken aan de andere kant van het land. Zoek iets dichtbij. Goede training voor je paard, zowel het rijden als de trailer.

Natuurlijk is elk paard anders. De een is zadelmak geboren en is heel makkelijk rond te sturen. Een ander vind het opstappen bij wijze van nog steeds moeilijk. Het hangt gewoon van je paard af. Wel ben ik van mening dat 2,5 jaar echt te jong is om te beleren om op z`n 3e een wedstrijd te rijden! Maar een paard wat 3 jaar en 9 maanden is...is nog steeds 3... en kan dan best al een maand of 3, 4 onder het zadel zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:14

Nee oh zeker niet, maar wel zo ver dat je rustig kan in rijden.
Dus of je ze dan nou mee neemt naar een vreemd terein heb ik niet zoveel moeite mee dan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:15

Merel, voor die ervaring met de trailer en rijden op ander terrein kun je toch ook meenemen naar het bos? Bovendien, als jij zwaardere dingen van jou 3maanden ohz paard vraagt dan een B-proef dan zet ik daar wel mijn vraagtekens bij.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:16

Ik vind het zot. Kan me voorstellen dat mensen met een driejarig paard aan de slag gaan, een beetje longeren en eens een zadeltje erop. Maar echt rijden op een driejarige is naar mijn inziens niet goed voor een paard, laat staan met een wedstrijd meedoen. Ik snap gewoon echt niet dat mensen niet nog een jaartje kunnen wachten.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:18

Echte 3 jarige wedstrijden zijn geen proeven, maar dat zit je gewoon met 3 paarden in een baan, rondjes rijden.
Beetje veruimen galopje op beide kanten en stilstaan voor de jury Lachen zwaar is het dus totaal niet. en zoals Merel_brit al zegt, het gaat daarbij ook niet om een eerste plaats maar voor de ervaring van ruiter en paard

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:20

Jonge paarden wedstrijd bestaat uit stap draf gallop en middendraf, hand veranderen en voltes.
Ze kijken naar de beweging en het model.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:20

Maar waarom die ervaring opdoen in een 'gedwongen' sfeer (hoe moet ik het omschrijven, wedstrijdsfeer is toch altijd prestatiegericht, hoe dan ook, anders hoeft er geen jury te kijken Knipoog ) ipv in het bos o.i.d.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:21

Stippie1 schreef:
Die eerste staan zo klein omdat ze eigelijk niet van belang zijn.
[b]en aan jou reactie heb ik niet zoveel..[

Als je het netjes wil houden, begin bij jezelf Knipoog
[/quote]

She is just speaking the truth.

Maar, euhm. Waarom zou dat niet kunnen? echt onzin dat dat niet zou kunnen. Voor een paard dat rustig is bij jou thuis is het alleen maar beter 'koeler' in het hoofd te worden bij drukkere paarden situaties. Ik vind echt dat het wel kan. maar niet met een paard doen wat gevaarlijk gaat worden. maar, uiteraard veiligheid gaat altijd voor Knipoog

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:22

_Nelleke_ schreef:
Merel, voor die ervaring met de trailer en rijden op ander terrein kun je toch ook meenemen naar het bos? Bovendien, als jij zwaardere dingen van jou 3maanden ohz paard vraagt dan een B-proef dan zet ik daar wel mijn vraagtekens bij.

Tuurlijk kun je ze ook meenemen naar het bos, maar we hebben het hier over wedstrijden...ik zou zelf ook eerder kiezen voor het bos, lekker ontspannen. Zoals ik al zei ga je niet voor de eerste prijs. Zo`n eerste B-proef moet niet b-niveau waardig zijn. Dat wil zeggen vierkante voltes, slechte hoeken en om van een goeie galop nog maar niet te spreken. Zulke dingen wil ik in een training verbeteren. Daar vraag ik dus wel ietsje meer van mijn paardje. Ik ga toch wel richting een stelling enzo. Je gaat naar zo`n wedstrijd enkel voor de ervaring.

Als het hier inderdaad gaat om het feit dat zo`n 3 jarige op die wedstrijd echt moet presteren is het een ander verhaal. Dat kun je echt niet vragen, maar daar kom je dan vanzelf wel achter...

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:23

Naar mijn mening had ik dat ook aardig gezegd maargoed kan anders over gekomen zijn

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:24

_Nelleke_ schreef:
Maar waarom die ervaring opdoen in een 'gedwongen' sfeer (hoe moet ik het omschrijven, wedstrijdsfeer is toch altijd prestatiegericht, hoe dan ook, anders hoeft er geen jury te kijken Knipoog ) ipv in het bos o.i.d.

Euhm,, ik rijd eerste wedstrijden niet perse prestatie gericht als in de trant van hoge punten halen, maar vooral als; proberen rust in het rijden te houden/krjigen op een plaats die mijn paard niet kent. En ja, true dat is al een prestatie opzich (A)

Er zijn echt supper veel mensen zelf alleen naar wedstrijd terrein gaan om te 'oefenen' zonder de proef te rijden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:28

Ok, misschien kan ik niet helemaal fair oordelen, want ik heb geen ervaring met dergelijke wedstrijden, maar naar mijn idee is een wedstrijd altijd iets prestatiegerichts.

Alleen naar wedstrijdterrein heb ik vroeger ook wel gedaan. Zou dat nu trouwens wel anders aanpakken Lachen Maargoed, vroeger was ik ook die-hard wedstrijdruiter, nu heb ik een haf die natuurlijk bekapt is, 24/7 buiten staat, etc etc. Dus mijn mening is in de jaren wat bijgetrokken Knipoog

Edit: (vroeger is 5jr geleden Knipoog )

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:33

Ik vind naar wedstrijdterrein gaan voor ervaring geen probleem..
Mits het geen enorm heethoofd is, die thuis al dramatisch is.

Want dan maak je het voor het paard, voor jezelf en voor de wedstrijdruiters het niet echt fijn (understatement)

Ik zou eerst zorgen dat je paard eerst thuis alles kent en accepteert, en dan andere omgeving proberen.

En natuurlijk als je een proefje rijdt (dan wel aan het eind van het jaar, lijkt mij tenminste) dan hoeft het toch nog geen schoonheidsprijs te krijgen..

En ja daar zijn uitzonderingen op.

Maar de "echte" wedstrijdpaarden die ik ken, dat zijn vaak niet de makkelijkste, of eigenlijk vaak drama!!
En die moet je wel wat tijd geven om de basis erin te krijgen..

Maar goed dat is mijn mening..
En een ander die het anders doet, prima..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:36

jeeeeeee.... weer die discussiekijk even onder het rijtechnisch, daar staat ok al een ellen lange discussie hierover, zijn er geen nieuwe dingen binnen onze bokkers ???

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:37

Verzin wat origineels dan flugeltje, of negeer het gewoon als je je eraan irriteert... Verward

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:37

idd reageer dan gewoon niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:39

een wedstrijd in juli vind ik veelste vroeg. De meeste paarden zijn van maart-april-mei. Wat moet je dan in juli dan op die rug?

Knhs wedstrijden mogen tegenwoordig pas vanaf oktober, van mij mogen ze dat nog wel verder op schroeven. En om die reden ben ik ook benieuwd wat voor soort wedstrijd dit dan was. De eerste jonge paarden wedstrijden voor 3 jarigen zijn nl. in het najaar.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:40

_Nelleke_ schreef:
Ok, misschien kan ik niet helemaal fair oordelen, want ik heb geen ervaring met dergelijke wedstrijden, maar naar mijn idee is een wedstrijd altijd iets prestatiegerichts.

Alleen naar wedstrijdterrein heb ik vroeger ook wel gedaan. Zou dat nu trouwens wel anders aanpakken Lachen Maargoed, vroeger was ik ook die-hard wedstrijdruiter, nu heb ik een haf die natuurlijk bekapt is, 24/7 buiten staat, etc etc. Dus mijn mening is in de jaren wat bijgetrokken Knipoog

Edit: (vroeger is 5jr geleden Knipoog )

Erg lang geleden dus Tong uitsteken hihi
Ja, het is misschien wel waar dat sommige ruiters alleen om de wedstrijd gaan. Maar, wat ik altijd heb; plezier moet van beide kanten komen, dus van paard en ruiter. Mijn paard heeft er alleen meer plezier in dat ik, want ik ben een zenuwpees Vork Wij doen dan nu eerst ook even onderlingewedstrijden. Die zijn niet zo druk Bloos haha Tong uitsteken

Maar, dat kan je dus ook doen. Eerst even onderlinge wedstrijden rijden, ervaringen op doen en dan verder. Maar luister wel geod naar eje paard.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 02-10-08 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt