O jee... Als dat maar goed gaat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

O jee... Als dat maar goed gaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:47

Ja hoor, na bijna 9 jaar eronderuit kruipen is het dan toch zo ver.
Ik ben zo maar, zonder pardon, ingeschreven voor een B-proef op de appaloosadag in Bunschoten, 1 november.
En ik krijg me toch de kriebels als ik eraan denk. Bloos!
Ik heb echt plankenkoorts in achterlijk hoge mate en ben daarom nooit een wedstrijd gereden. Ik wordt al zenuwachtig als er iemand aan de bakrand staat te kijken.
En nu... rijd ik een paard wat net een paar maandjes heel licht onder het zadel is. En zelf ben ik echt nog nooit ook maar in de buurt gekomen van serieus dressuur rijden. Het paard had eerst een steiger probleem, maar is daar inmiddels vanaf (hoop ik tenminste...). Stap-draf en halt doet ze braaf, galop is nog erg moeilijk. Ze kan soms heel heet worden of opeens nogal lui, ze is nog wat wispelturig. Huilen van het lachen
Nu vreet ik me echt helemaal op, de staleigenaresse en de eigenaar hebben me al verteld dat ze het fantastisch vinden als ik maar niet lager dan laatste wordt. En ze wilden ook al een vrachtlading kalmerende middelen bestellen, helaas reageer ik niet op dat spul.
Hadden jullie dit ook bij de eerste wedstrijd? Nog tips om er levend vanaf te komen?

juval

Re: O jee... Als dat maar goed gaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:50

wat leuk dat je ook meedoet in Bunschoten!! ik doe daar ook mee, en 2 jaar geleden had ik daar ook mijn debuut na jaren geen wedstrijden te hebben gedaan.
Ik vond het toen ook best spannend, maar het is echt een heel leuke en gemoedelijke dag, appies onder elkaar. De sfeer is daar altijd perfect!
probeer je niet te druk te maken (:D makkelijk gezegd natuurlijk) zorg dat je het proefje goed kent, maak lijstjes met alle spullen die je nodig denkt te hebben.
het komt vast allemaal wel goed!
tot dan!

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:54

Kom op je hebt niets te verliezen! Zie het anders als een training. Zie het als een goede ervaring voor het paard (en je zelf). Je gaat echt niet af ook al wordt je laatstes, je leert er altijd van!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:00

Als ik jou stukje zo lees, is kunnen presteren stiekem toch wel belangrijk voor jou. Ik vraag me af of je jezelf dan de druk op moet leggen om voor het eerst te gaan starten, op een vreemde plek, op een groot evenement, met een jong paard wat nog nauwelijks gereden is. Ofwel ik zou afmelden, ofwel ik zou me dwingen het echt en alleen puur voor de lol te doen, no matter of je paard de proef op twee benen aflegt of fijn te rijden is... ik vrees dat het anders een stressvolle en onplezierige aangelegenheid wordt voor jou en het paard.

Tips om je paard voor te bereiden is niet starten voor alle oefeningen die je moet doen er voor punten a la 80% opzitten, dan scoor je op wedstrijd 60 Knipoog en hem tijdig meenemen naar allerlei vreemde locaties zodat je niet verrast wordt als je paard ineens heel anders reageert (hoewel je dan ook het voordeel van een overdonderd paard kwijt bent). Verder op de wedstrijddag ruim de tijd nemen zodat je zelf niet hoeft te stressen voor de weg, dat je kunt kijken waar je ringen liggen en hoe ze erbij liggen en eigenlijk is het in je nadeel dat je nog niet weet wat voor jou werkt. Ik moet bijv. wel op het terrein zijn en acclimatiseren, ook tijdig erop om gewoon rustig samen te stappen, maar niet mijn paard vroeg van de trailer halen om te laten grazen oid en al helemaal niet naar andere deelnemers gaan zitten kijken, en iedereen moet me van te voren met rust laten. Maar dat zijn dingen die je proefondervindelijk leert, misschien reageer jij er juist heel goed op om de hele ochtend proeven van andere ruiters te gaan zitten kijken en moet je juist niet te lang losrijden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:03

het is niet echt een heel groot evenement hoor. Er is maar 1 ring in de binnenbak, en het losrijden is vlak naast de ring, dus je kan alles alvast goed bekijken.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:15

@juval
Bij het zoeken naar de appaloosadag in Bunschoten kwam ik jouw naam al tegen. Ja
Ik rijd op Zareska Shadow, dochter van Quick of Souvenir Shadow. Als je deze paarden kent (de eigenaresse van Visent Shadow zit volgens mij ook in het appie topic) weet je misschien ook dat het op zich absolute droogzakken zijn.
Bedankt voor de tips, ik zal eraan denken!
@Vadisha
Je hebt gelijk, ik fok me echt veel te veel op. Ik zie het op zich ook alleen als ervaring op doen, zowel paard als ruiter heeft nog nooit wedstrijd gereden, dus ja!
@Urielle
Het kan goed kloppen wat je zegt Urielle, maar ik ben wel benieuwd waar je die eerste zin van jou 'uit haalt'?
Zoals juval al zei, de grootte van het evenement valt mee en ik denk dat dit voor mij juist de perfecte plek en tijd is om te starten en ok het 'perfecte' paard.
Ik had namelijk de keuze uit 3 paarden, een heel erg ervaren, loopt haar rondje altijd prima, 2 is ongeveer een half jaar ingereden, een echte droogkl*ot en 3, onervaren en gevoelig, maar een paard wat me ligt.
Verder is er bij dat paard naar mijn gevoel de minste druk, iedereen weet hoe ze is en er wordt niks van haar (of mij) verwacht.
Wat bedoel je met niet voor alle oefeningen starten? Kun je je echt officieel afmelden voor een gedeelte, of bedoel je gewoon voor mijzelf? Ik heb namelijk al besloten dat ik als het van te voren niet lekker aanvoelt de galop gewoon laat zitten.
Iig bedankt voor de tips, heel duidelijk! Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:33

Ik haalde het uit de titel en het gegeven dat je tot dusver nooit gestart bent omdat je het zo eng vindt dat er mensen naar je kijken. Goed dat het iig niet zo'n groot evenement was, het klinkt erg groots Knipoog
Je schrijft ook dat je omgeving je geen druk oplegt, maar waarom jezelf dan zo'n druk opleggen? Je doet het toch voor je lol? 95% van de mensen staat je niet uit te lachen aan de kant, de 5% die het wel doen, doen het bij iedereen behalve zichzelf dus het is de vraag maar of je je daar wat van aan moet trekken Clown
Je kunt geen onderdelen laten zitten (althans, als je ze niet doet krijg je in feite gewoon een 0, hoewel dat in de B niet zo vaak gegeven wordt) maar ik bedoelde meer voor de stress: zorg dat je van je oefeningen opaan kunt Knipoog
Iig heel veel succes en hou vooral in je achterhoofd dat je er je brood niet mee hoeft te verdienen dus dat het gewoon een hele leuke spannende belevenis is om met een jong paard te gaan starten die nooit meer terug komt en waarvan je gewoon moet genieten Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:20

Focus je op 1 of 2 dingen in je proef die je graag goed zou willen doen. bv hoeken niet doorrijden bij een volgte, of aanspringen in galop. Je weet ook wanneer deze punten in je proef komen, dus dan kun je daar je aandacht oprichten.
Anders heb je kans dat je proef als een schim voorbij gaat en je er weinig van herinnert, laat staan dat je bewust gereden hebt.

Niet te lang losrijden anders ga je alleen maar naar andere combi's kijken die je veel beter vind rijden en dan wordt je nog zenuwachtiger.

Juryleden zijn ook gewoon mensen en zijn dus gevoelig voor een smile Haha!

Rijdse en geniet ervan.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:26

Hulp heb je al gehad ! Haha!
Ik wens je erg veel succces !

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:23

@Urielle
Je hebt gelijk hoor, ik heb ook wel de drang om te presteren.
Ik voel me ook altijd heel erg trots op een paard en wil dat ook best aan iedereen laten zien, zolang het iets is waar ik goed in ben. Gaan we naar de tak dressuur, hou ik me liever schuil. Huilen van het lachen
Heel erg bedankt voor alle tips, heb ik veel aan, ik maak me al een stuk minder druk!
@jury
Hahaha, wat klinkt je naam gevaarlijk, ik word al bijna bang!
Goed, ik zal me proberen te focussen op bepaalde dingen, had ik zelf nog niet aan gedacht. En ik zal mijn best doen om een stralende glimlach te laten zien. Haha!
@Midy
Natuurlijk altijd leuk om te horen, bedankt!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:15

haha miri heeel herkenbaar Nagelbijten / Gniffelen daarom ga ik dus mee als groom, ik ben ook niet goed met wedstrijden Haha! Maar idd, gewoon ervan genieten, nog goed oefenen van te voren en niet te druk maken, tzijn de olympische spelen niet Haha!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:59

Ja maar, ja maar! Jullie zijn ook allemaal zo gemeen tegen me, allemaal zeggen dat ik moet winnen om niet van stal afgetrapt te worden, zeggen dat dat... BOEHOEHOE!!

Nee hoor, grapje. Jullie zijn allemaal heel lief. Haha!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:05

Hai! Ik ben ook altijd erg zenuwachtig voor dressuur! En met springen ook wel, maar dan maakt het mij nietzo veel uit, want hij hoofd dan toch nietzo heel netjes te lopen!
Maar als ik zo zenuwachtig ben, dan voelt mijn paard dat helemaal aan! Dan zijn we samen een wandelende bom!

Maar wat mij erg helpt, het klinkt stom, is lachen! Ik probeer er gewoon het beste van te maken, goed voorwaards rijden en lachen naar de jury!
Mijn laatste dressuurwedstrijden gingen niet helemaal flekkeloos maar ook niet geweldig. Toch heb ik de hele proef geprobeerd om te lachen, op de een of andere manier ontspan je je zelf dan toch. En de jury wordt er ook vrolijk van!
Resultaat mocht er wezen trouwens bij 2 proefjes, 189 in L2 en 3e prijs. En 190 in B en 2 prijs: SMILE Haha!

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:57

ik zou als ik jou was me inbeelden dat het een training is op ander terein en me dat ook echt voorhouden.. een meisje die ik ken deed dat ook altijd en dat hielp super.. het is het proberen waard

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:41

gewoon rijden! Niet er aan denken! Denk gewoon zie dat ik het wel kan!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:46

als ik alleen nog maar aan een wedstrijd denk krijg ik al de kriebel en kan ik niet meer slapen haha!!

aalblas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:40

Zelf ben ik ook een erg zenuwachtig persoon.
Vraag jezelf af wat er mis kan gaan en waar je bang voor bent. Speel hier vervolgens op in.

Ik was bijvoorbeeld altijd bang dat ik iets vergat mee te nemen. Daarom heb ik een lijstje met spullen die ik moet meenemen. Als alles in de auto ligt en ik controleer het nog even aan de hand van mijn lijstje, dan ben ik er zeker van dat ik alles heb en hoef ik me daar in de auto niet meer druk om te maken.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:54

Kei leuk toch! Lekker van proberen te genieten, en spanning is gezond Knipoog Horen we wel hoe het is afgelopen?

pennypony15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:53

je moet gewoon je ding doen en denken ik doe dit gewoon (helpt bij mij tenminste) en je moet er toch een keer overheen Knipoog of niet soms? en dat laatste worden is toch ook helemaal niet erg ik ben in het begin zo vaak laatste geworden en nu gaat het steeds beter Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:18

Als je de kriebels hebt, kom je maar langs bij de ringmeester, en die zal je wel gerust stellen en zorgen dat je ontspannen bent. Het is namelijk een hele relaxte wedstrijd met een geweldig goede sfeer.

Enne, die ringmeester.......dat ben ik. Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:31

Sorry dat ik zo lang niet geantwoord heb, maar bedankt allemaal!
@aalblas
Ik weet niet waar ik bang voor ben eigenlijk, ik denk om af te gaan, anderen teleur te stellen. Ik krijg altijd paniek in de gymlessen als we teamsport moeten doen en ik maak een foutje. Dan word ik helemaal ingemaakt en dat zal nu zeker niet gebeuren, maar het zit er toch nog in denk ik..
@Neonlight
Haha wat leuk Neonlight, waar zit je? Huilen van het lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:09

Ik loop bij de ring rond, en zorg ervoor dat iedereen op tijd de ring in gaat.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 19:30

Haha, nou ik zal me wel kenbaar maken als het even lukt. Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:05

Moet je sowieso doen, ik moet weten wie wie is. Knipoog En natuurlijk voor het gezellige praatje. Haha!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:17

Ja maar, ja maar, ik ga heel hard mislukken en dan schaam ik me dood. ROFL Weten ook nog bokkers ervan!
Nouja, ik heb momenteel af en toe een beetje ruzie met het paard, ze krijgt zo haar streken nu ze door heeft wat dat rijden nu eigenlijk betekent.