Wanneer begon jij met S&T hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Wanneer begon jij met S&T hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 14:24

Even vooraf voor de duidelijkheid: ik ben dus niet van plan om nu al een S&T hoofdstel aan te schaffen Clown .

Voor de Z en eventuele M2 bokkers onder ons; ik vroeg me af wanneer jullie zijn begonnen met een stang en trens hoofdstel Lachen . Ik heb gehoord dat sommige mensen er al heel gauw een kopen (lees: als ze net 1 x M2 zijn gestart) en dat anderen weer wachten tot ze (ruim) over mogen naar de Z.

Ik ben benieuwd naar de meningen en ervaringen van bokkers; wanneer begon jij met S&T hoofdstel en waarom? Haha!

ragala

Re: Wanneer begon jij met S&T hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:25

ik heb er een gekocht op de dag dat ik mijn 8ste winstpunt haalde in het m2

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:13

Ik ben met S&T begonnen op het moment dat ik de punten al had voor het Z1.
Ach, je mag tegenwoordig t/m ZZ-Zwaar met trens dus waarom die haast?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:15

Ik ben met S&T begonnen toen ik rond de 5 punten had in het M2. Absoluut geen haast, maar wilde het gewoon eens meepakken. Rijd er nu ongeveer 1 keer in de week mee. Start eigenlijk de wedstrijden nog op gewone trens.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:15

Even om eerlijk te zijn (ik rij geen Z) ik zou het liefste pas met S&T wíllen starten/oefenen/rijden als ik alles met een gewoon trensje al kan. (ik heb tijdens stage meerdere paarden gekend die alles konden op een gewoon bit en dat juich ik echt toe Lachen)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:20

Ik had het op het moment dat mijn lesgeefster zij dat ik er eentje mocht kopen, zij heeft de stang voor me gekocht zodat er niks scherps in zou hangen. Hij heeft hem tot nu toe ongeveer 5x in gehad, paard pikt het vlot op. Het is de bedoeling dat hij in April zo gestart zou worden.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:24

Ik ben pas met stang & trens gaan rijden toen ik alle punten voor het Z1 binnen had... Waarom eerder daarmee rijden als je gewoon met een trens moet rijden in de M2....?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:26

Om te oefenen Pling Ik vind dat je dat gewoon mee kan pakken, je rijdt hem toch niet elke dag op S&T (Ik niet iig Clown ) en als ie daar al slecht van moet worden doe je naar mijn idee toch echt iets niet goed Clown

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:32

Dat is waar Knipoog Maar ik was op dat moment niet bezig met het Z dus ook niet met S&T. Het ging allemaal sneller dan verwacht!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:47

Ik heb een s&t gekocht toen ik 10wp had in het M2, maar ik ben er pas mee gaan rijden toen ik mijn 1e wedstrijden had gereden in het Z1 (op alleen trensje).
Toen ben ik met s&t gaan rijden, om te voelen of het paard fijner liep, want het paard was gewend om op s&t te lopen.

Nu rij ik er de dag vóórdat ik wedstrijd heb mee, en op wedstrijden.
thuis train ik áltijd op dubbelgebroken trens. Lachen

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:47

Toen ik de punten voor het Z had ben ik ermee begonnen. Toen rustig eraan laten wennen. En nu rijd ik ook nog met een trensje.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:53

Ik heb nu nog niet ermee gereden, ik denk dat het pas gaat gebeuren als ik paar winstpunten in Z1 heb.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:59

Toen ik iets van 5 of 6 wp had heb ik er één gekocht en een week of 2 ingehad om te kijken hoe hij er op liep.
Dat was geen verschil dus toen is ie er weer uit gegaan tot het Z en ben hem er toen gelijk mee gaan starten.
Hij liep wel gewoon alle oefeningen op trens.
Reed hem thuis altijd op trens en als ik wedstrijd had ging hij er donderdag en vrijdag in, dag voor de wedstrijd vrij en rijden maar.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:01

Ik heb er toen ééntje gekocht toen ik de wp's voor de Z1 had. Mijn paard heeft geen moeite gehad om eraan te wennen ofzo.

Vorig jaar heb ik dat hoofdstel wel afgeschaft en ik rij mijn paard alleen nog maar op trens. Mijn paard heeft de neiging om tijdens een wedstrijd sterk in de mond te worden en dan ga je onbewust toch meer de stang gebruiken dan de bedoeling mag zijn. Hij loopt bovendien op trens net zo fijn als op stang & trens dus waarom moeilijk doen als het heel simpel kan?!
Mocht ik met eventueel een ander paard weer de Z bereiken, dan zal ik me wel 2x op mijn hoofd krabben voordat ik die bitten er weer in hang...ik ben een klein beentje anti-S&T geworden en ben absoluut van mening dat ieder paard de oefeningen en verzameling op een gewoon bit net zo goed en makkelijk ten uitvoer moet kunnen brengen als op S&T!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:43

Ik heb er al een tijdje 1 (aanbieding), die ik 1 x gebruikt heb voor een paar chique hoofdfoto's en daarna weer lekker heb laten hangen. Ben nu M2+7 en rij er hooguit 2 keer per maand mee. Ik heb nooit heel lang in een klasse doorgereden dus het zal ook geen jaaaren duren voordat ik een keer Z ga starten.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:36

Silly_Woman schreef:
Even om eerlijk te zijn (ik rij geen Z) ik zou het liefste pas met S&T wíllen starten/oefenen/rijden als ik alles met een gewoon trensje al kan. (ik heb tijdens stage meerdere paarden gekend die alles konden op een gewoon bit en dat juich ik echt toe Lachen)

hier nog eentje Ja, ik start nu net M2, maar mijn streven is toch echt wel zolang mogelijk op trens Ja, eerst eens kijken of dat lukt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:20

Silly_Woman schreef:

Ik ken iemand die INT2 rijdt en nog traint op een trensje. Dát vind ik echt knap Ja

Ik rij zelf geen wedstrijden, maar zou er op het einde van de M2 mee beginnen... Maar wel proberen eerst een paar wedstrijdjes met een trens te rijden in de Z1, en na wat training met S&T.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:19

Ik ben begonnen toen mijn paard de punten ruim had voor de Z1.
Ben wel gelijk op S&T begonnen in de Z1.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:29

Ik ben er nog niet mee begonnen rijdn u M2 + 9 wp
het hoofdstel is er wel maar de bitten nog niet
moet er nog steeds iemand naar komen laten kijken om te kijken wat voor soort bitten er wel en niet erin kunnen Knipoog
dus ik gooi er niet zomaar wat in

als ik ermee begin dan rijd ik er eerst mee in de les met een instructrice die toch ook al aan aardig niveautje heeft;)

kzal alleen de S&T meepakken op een wedstrijdje maar voor in de training toch gewoon op het normale bit wat hij altijd al erin heb gehad

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:36

ik ga ook m2 starten, en ik ga denk ik als ik op de helft zit een s&t hoofdstel kopen om de mijne er aan te laten wennen. die van mij kan werkelijk alles op een gewoon trensje ( wissels, appuyementen , changementen, pirouetten etc. ) en dat is ook wel fijn!!
mijn instructrice is er zelf geen voorstander van ( zelf psg opgeleid en bij anky gelest ) en omdat ik nog maar net 15 ben ga ik het
gewoon een x uit proberen. Ik zou er sowieso niet elke dag mee gaan rijden, het hangt natuurlijk ook van je paard af. Mijn paard heeft een boterzacht mondje dus daar zou ik het niet om doen. maar het ziet er natuurlijk wel erg stoer uit..!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:38

Sundral schreef:
ik ga ook m2 starten, en ik ga denk ik als ik op de helft zit een s&t hoofdstel kopen om de mijne er aan te laten wennen. die van mij kan werkelijk alles op een gewoon trensje ( wissels, appuyementen , changementen, pirouetten etc. ) en dat is ook wel fijn!!
mijn instructrice is er zelf geen voorstander van ( zelf psg opgeleid en bij anky gelest ) en omdat ik nog maar net 15 ben ga ik het
gewoon een x uit proberen. Ik zou er sowieso niet elke dag mee gaan rijden, het hangt natuurlijk ook van je paard af. Mijn paard heeft een boterzacht mondje dus daar zou ik het niet om doen. maar het ziet er natuurlijk wel erg stoer uit..!

Dat dacht ik zelf ook ja, als ik op ongeveer de helft zit, en dan af en toe, onder goede begeleiding trainen Lachen .
Ik moet volgend jaar januari wel naar de paarden vanwege mijn leeftijd dus ik ga er niet op het laatste moment mee beginnen Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:45

Tijdens het M2 ben ik er heel voorzichtig mee begonnen met een goedkoop tweedehansje aan een lange teugel puur om te kijken wat de reactie was. Ze bleek het echter veel beter te accepteren dan een enkelgebroken trens waar ik normaal mee reed en vond het duidelijk niet vervelend. Dat zal misschien te maken hebben met haar tuigpaard achtergrond. Hoe lichter het bit hoe onrustiger ze is, gewone goedkope watertrens gaat dan ook niet zo goed.
Ik trainde er overigens hooguit 1x per week mee maar het resultaat was duidelijk, ze durfde er beter in te klimmen dan op een enkel bit en ontwikkelde in korte tijd veel meer schoftbespiering en oprichting en werd zelfs beter in de stap. Voor mij een zeer positieve ontwikkeling dus

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:22

Ik heb het geprobeerd twee weken nadat ik mijn 10e M2 winstpunt had gehaald. Dat viel toen helemaal niet tegen en nu loopt Ragne zowel op trens als S&T prima, dus ik wissel het ook regelmatig af. Wel had ik eerst een enkelgebroken onderlegtrens om te proberen, maar die heb ik gauw gewisseld voor dubbelgebroken (net als dr watertrens) en dat ging net iets fijner. Zelf vond ik het leren rijden met S&T niet moeilijk, maar mn paard is dan ook heel makkelijk in de mond.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:27

bizzybijtje schreef:
Ik ken iemand die INT2 rijdt en nog traint op een trensje. Dát vind ik echt knap Ja
Niks knaps aan. In principe moet het paard in de loop van je training steeds beter en fijner aan de hulpen worden dus is het logisch dat je op een dergelijk niveau nog prima met een trens overweg kunt.

Ik stem het erg op het paard af wanneer ik de overstap maak van trens naar S&T. De meeste paarden start ik niet lager dan het Z dus het is moeilijk om er een niveau aan vast te plakken.
Paarden die wat sensibeler zijn blijf ik vaak wel op S&T rijden omdat die vaak moeite hebben met het wisselen van bitten degene die wat minder gevoelig zijn rijdt ik in de training wel regelmatig op trens.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:49

Citaat:
maar het ziet er natuurlijk wel erg stoer uit..!

Het is pas stoer om op een gewoon trensje je paard dusdanig voor elkaar te hebben dat je op elk niveau iedereen eruit rijdt..dat is pas écht stoer! Knipoog