[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:41

Ik noem het vaak een lui paard :+
Niet correct ik weet het, maar het voelt wel zo aan.
Yom: daar zijn we vorige weekend naar op reis gegaan! Is ongeveer 1u30 rijden voor ons dus een wedstrijd daar zit er niet in.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:57

Dat is dus inderdaad ook waar ik hard aan moet werken, meer met mijn been rijden, en daar ook echt reactie op krijgen en minder met mijn zweep.
Die van mij reageert heel goed op een tikje bij achterop, dus dat gebruik ik heel vaak in de training, maar als je dan in de proef geen zweep hebt wordt hij snel te lang en krijg ik ‘m achter net voldoende bij.
Dus ik moet hem feller met mijn been rijden en daar meer reactie op krijgen.
Dat ben ik nu aan het oefenen maar ik merk dus wel dat ik dan minder netjes ga zitten, meer mijn bee oo ga trekken om sterker in te kunnen komen.
Dat vind ik dan ook wel zonde, maar misschien is het even een fase en kan ik straks weer met minder been af

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:08

Ik ken het hoor, ik had ook altijd zo'n 'slome sukkel' onder mn kont, altijd een zweep mee en voor mijn gevoel ook altijd nodig. Uiteindelijk in de training gewoon zonder zweep gaan rijden en scherper aan het been gezet en vervolgens ging dat op concours ook prima. Moet wel zeggen dat ik eerst een paar keer L2 gestart heb zonder zweep voor ik m1 ging :'). Nu eigenlijk nooit geen zweep meer..

Nouvel; denk dat als je paard straks scherp genoeg aan het been is, je vanzelf weer een nettere houding krijgt :o

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:44

Heel erg herkenbaar Nouvel, dat been optrekken. Doe ik dus ook heel erg in de oefeningen, hak/knie optrekken.. Krijg het er maar moeilijk uit :+ Terwijl ik merk dat ik het wel kan als we op buitenrit zijn en met inrijden op wedstrijd gaat het ook wel goed. Zodra ik oefeningen moet doen ga ik optrekken, zo zonde.

Ik geef nu sinds een kleine week NAF EnerG. Ben benieuwd hoe ze daarop reageert!

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:51

Oef ben niet de enige met een paard dat niet genoeg aan het been is :+

Hou ons op de hoogte he Rianne_

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:10

HiFive5 schreef:
Oef ben niet de enige met een paard dat niet genoeg aan het been is :+

Hou ons op de hoogte he Rianne_

Is goed, zal ik doen! :j

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:09

Ben ook benieuwd of je verschil merkt!

Benauwd hier zeg...
Vanavond denk maar even longeren, morgenavond weer naar de clubles, kijken hoe het het doet.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:24

Gisterenavond heb ik proef 15 gereden en die ging verrassend goed :).
De halve volte contra is wel nog met veel buitenstelling maar ik hoop dat dat tegen 15/09 wel goed komt :-)
Ik vind het nog moeilijk om het correcte tempo aan te houden. Voor de ene jury is het te traag, voor de ene jury is het gejaagd.

Vanavond heb ik les op de plaats waar ik veel wedstrijd rijd. Ik ben benieuwd.

Nouvel, veel succes & plezier vanavond +:)+

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:48

Ik ben ook heel benieuwd Rianne! Hou ons op de hoogte!

@Nouvel; Hier was het inderdaad ook heel benauwd, wel even kort gereden. Lekker loswerken en weer scherp maken op de hulpen. Door dat ik zelf weinig gereden heb de afgelopen weken, heeft mn bijrijdster veel gereden (erg he, ik heb als bijrijder en extra bijrijder :')). Zij rijd momenteel op B/L1 niveau. Maakt het voor mij en paard soms wat lastig als ik dan na 3 dagen zelf niet gereden heb weer opstap :+. Neemt niet weg dat ik heel blij ben dat ze er is, zo blijft de conditie lekker op pijl en heb ik heel iets meer tijd voor mn andere drakenpaard. Die heel iets meer training nodig heeft....

Hoe gaat het inmiddels met Ferro? Succes vanavond!

@HiFive; Ik denk dat tempo sowieso lastig is. De ene jury wil een lekker voorwaarts paard zien en de ander een meer gecontroleerd tempo. Ik probeer mn tempo altijd zo constant mogelijk te houden in de hoop dat dat is wat de jury wil zien. Veel je contra oefenenen tijdens de training. Veel de lijntjes meenemen die in de proeven zitten.

Ben ik de enige die dat rot stuk, dat je bij in A vanuit contra in 4 tot 6 passen weer in de linker galop moet aanspringen, lastig vind? Weet zo even niet meer welke proef dat is..

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:08

Dat is proef 15 :-)

Ik heb er geen probleem mee.
Ik heb wel een probleem met de korte schouderbinnenwaarts. Bij F / K beginnen tot de volgende letter. Tegen ik ze zo ver heb zijn we al bijna aan de C :') Ik zou eingelijk in de bocht moeten beginnen stellen.

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:48

Aha toch wel! Ik mag ook wel weer eens proefjes gaan oefenen haha.
Ik krijg haar in de overgang terug wat moeilijk op achter wat het dus in het aanspringen ook een beetje lomp maakt.

Zou heel subtiel in de hoek al wat schouderbinnen zetten en dan vanaf de letter scherper zetten een optie zijn?

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:07

Succes vanavond met les Nouvel!

Jij ook succes met je les alvast HIFive!

Dat is inderdaad wel lastig aan een bijrijder Anniek. Ik heb daarom geprobeerd iemand te vinden die zo goed mogelijk bij mijn/Marena's niveau past. Maar goed, dat moet ook maar net treffen natuurlijk. Ik heb tot nu toe geen hinder van mijn bijrijdster iig. Wel lekker dat je op deze manier wat meer tijd hebt voor je andere paard!

Hmm, ik moet ook echt even stukjes gaan oefenen uit die proeven inderdaad. En alvast wat dingetjes meepakken uit het M2. Het langere gedeelte contra, slangenvolte in galop en zo.. := Vanavond maar even aan de slag! Vrijdag les.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:34

annieeek_x, goede tip. Hoe doen jullie dat ? Of lukt dat bij jullie op de letter? Ik ben helaas nog zo ver niet.

Hier om die reden geen bijrijder Anniek. Ik heb gewoon nog niemand gevonden waarmee het klikt eigenlijk :')

Rianne_, dankje! Jij ook succes vrijdag. Iedereen is druk bezig zo te horen, heerlijk!

Wie start er allemaal dit weekend?
Ik doe mijn laatste rondje L2 zaterdag.

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:53

Dit meisje reed eerst mn andere paardje bij. Maar dat is echt een met een gebruiksaanwijzing zo dik als het boek van Sinterklaas, dus dat ging niet meer. Opzich kan het nu nog niet veel kwaad, ze heeft absoluut een nette rijstijl, maar is niet consequent genoeg. En ze heeft les, dat helpt ook!

Toen ze begon met het bijrijder van Miranda startte ik nog B. Dus toen lag het niveau wel redelijk gelijk. Maar ik ben door de jaren heen gegroeid qua niveau en volgens mij heeft zij die ambitie niet zo.

HiFive; ik oefenen al 3 jaar de SB, dus opzich lukt het me wel op de letter, maar ik moet haar wel in de hoek al voorbereiden door iets stelling aan te nemen..

Wij starten pas de 22e weer. Succes alvast!

Ik vind het echt heel leuk om die dingetjes te oefenen, leuke uitdaging die keertwendingen!

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:00

Hopelijk een mooie afsluiter dit weekend HiFive! Mijn SB gaat überhaupt nog niet echt lekker dus op de letter ook niet :+ Marena vouwt haar hals teveel dubbel, gaat langzaam lopen of er gebeurt niets.

Ah klinkt logisch Anniek!

Ik heb 30-9 pas weer wedstrijd!

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:03

Succes vast iedereen die gaat dit weekend. Ik heb nog geen idee wanneer ik mijn debuut plan. Beetje op kleine wedstrijd, maar heb de komende weken eerst allemaal crossen. 22e nog keertje L2 hopelijk kan ik dan knallen nu hij zo lekker los is weer.

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:52

HiFive5, leuke foto! Ach, vrij vlot toch ? :D En dat met die zweep.. het komt vanzelf. Km's maken zonder... En áls je 'm erbij pakt dan ook even duidelijk maken dat die er is.. Niet alleen 'dreigen' is mijn ervaring :o
Ene fries maakte er altijd spelletje van.. Andere kon prima zonder zweep, gelijk met beleren ed zonder gedaan. En bij Hope is verre van... :+ Die hoef ik nauwelijks been te geven.. :Y)

Nee Yom , is voor mij te ver :+

Is wat, die terugdenkende paarden. Kunnen we beetje ruilen, die van mij denkt áltijd vooruit en is altijd mega enthousiast... En als ik dan terug wil rijden of te veel terug, dan raakt ze gepikeerd en op haar teentjes getrapt.. En met les wordt me ook verteld: go with the flow.... juist. :7 Moet wel de controle houden natuurlijk, maar ik denk vrij snel.. ho maar, even iets meer hier. Kan zij haar benen niet meer kwijt, omdat ze de passen niet goed kan afmaken.. En dan bouwen we spanning op en is met minst geringste kaboem. }:0

Komt vast wel weer goed met je beenligging Nouvel! :j Denk als je minder met je benen hoeft te werken, dat het dan weer beter wordt.

Fijn dat rijden goed ging HiFive! ... Haha, die sb :')

Hoe ging jou les Nouvel?

Aniek, nee dat vind ik juist wel een fijne overgang..

HiFive succes alvast het weekend!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:03

Wow wat gaan jullie hard!

Geen les vanavond, enorme regenval hier vanmorgen, alles stond blank...
Hoop morgenavond weer even te kunnen rijden, was net te vanavond om nog naar buiten te gaan, best snel donker alweer, zeker met donkerder weer.

Hier geen bijrijders, ik doe het liever zelf en geef ze dan een dagje vrij als ik te weinig tijd heb.
Het is lastig om echt fijne bijrijders te vinden en zo kan ik het zelf ook inplannen zoals hij mij het beste uitkomt.
En ik doe alles graag zelf...

Iedereen die wedstrijd heeft, veel succes!
Ik ga zondag weer met beide paarden bij Herman lessen, hij is vlak bij, dus ik kan onder het zadel, allebei dan maar een keertje!
Ik zit te twijfelen om voor de 16e nog wedstrijd in te schrijven, wil eigenlijk de les afwachten, maar dan is de inschrijving gesloten...

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:09

Zo, weer bij!

Maandagavond heb ik gereden, ging heerlijk. Lekker basic. Gisteren gelongeerd, zou vandaag éven rijden. Maar alles zat al tegen, van iets laat van bed tot bus met pech :Y)
En ging fijn, totdat ik dus Hope té veel bij me wil houden, spanning opbouwen.. En vriendlief rolde een stroomdraadje op.. kaboem. }:0
Super lastig. Even teugels lang, rond gestapt.. En weer poging tot oppakken. Merk ook dat ik me een breuk begin te zitten, hele vaste zit/houding is weg. Maar komt misschien wel omdat ik weet dat ik nog maar een weekje hoef te wachten op het nieuwe zadel... Eerst was dit de optie of 4 maanden niet rijden. Dan verplicht je het jezelf wel, maar die discipline is nu ver te zoeken.. -O-

Anyway. Toch wel redelijk gereden nog.. Wat foto'tjes van vanavond *-:) Vriend zei, ik film wel even. Weet je dat het er niet zo beroerd uitziet dan je denkt.. Gelukkig was dat waar, mijn gedachten en werkelijkheid liggen sinds de laatste week ook wat uit elkaar.. :O

Het begin is er nu thuis ook :o
Afbeelding

Stukje sb
Afbeelding

Zeg maar het gevoel dat het eerst nog niet schuin genoeg was.. :+
Afbeelding


Afbeelding

Hier wel te zien (vind ik dan) ik zat niet meer lekker, paard sjouwt mooi door :+:
Afbeelding

Afbeelding

En ik heb het weekend 2 wedstrijden staan. Ach, dacht ken mooi even.. _O-

Hier ook geen bijrijders.. Klinkt best wel erg, omdat ik bij meerdere mensen wel hun paarden mocht rijden. Maar weet niet, staat me wat tegen. Heb het ook (nog) niet nodig gehad, misschien dat dat anders is. Maar wil het liefste het zelf doen, anders hebben ze wel een vrije dag of week als het zo uitkomt.

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:23

@Nouvel; jammer dat jullie zoveel regen gehad hebben! Wij hadden niks, tot vandaag, lijkt wel herfst. Vroeg donker is het zeker al, zo jammer ;(

Als ik een eigen paard gehad had, denk ik dat ik ook alles liever zelf zou doen. Maar helaas is dat niet zo. Ik krijg gelukkig wel alle vrijheid en voorrang op de andere bijrijdster. Als ik wil rijden of proeven oefenen, moet zij zich aanpassen. Iets wat ik nog wel eens sneu vind zelf :+

Gewoon opgeven voor de wedstrijd joh! Je kan je altijd nog weer afmelden als je het niet ziet zitten.

@Meya; ik denk dat we allemaal wel eens wat te perfectionistisch zijn en het gevoel hebben dat onze paarden er beroerd bij lopen, maar dat dat meestal wel meevalt. Mijn instructrice roept ook wel eens dat het er super uitziet. En dan denk ik Euhhh... je moest eens weten hoe het voor mij voelt haha.

Leuke plaatjes hoor! Toch grappig om te zien dat ook als jij niet meer lekker zit je paardje gewoon lekker doorsjouwd :D.

Succes dit weekend!

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:49

Jammer van je les Nouvel! Ik wilde ook nooit een bijrijder en het voelde ook nooit goed. Tot ik zwanger werd. Dan wordt het op een gegeven moment een beetje kiezen tussen "een bijrijder of geen paard meer" omdat ik het niet eerlijk vond om haar veel stil te laten staan en ik altijd enorm last heb van schuldgevoel. Mijn bijrijder komt maar één keer in de week, maar vind het fijn om erop terug te kunnen vallen. Momenteel is het niet eens hard meer nodig omdat mijn dochter steeds makkelijker wordt, maar het is ook wel 's lekker om zelf een dagje niet te hoeven. Helemaal straks in de winter.

Zitten mooie stukjes tussen Meya! :) Vervelend van je zadel. Wacht je dan niet liever dat weekje nog tot je nieuwe zadel er is voor je weer wedstrijden gaat rijden? Waar heb je wedstrijd dit weekend?

Ooh ik dacht dat het jouw eigen waren Anniek. Wel super fijn dat jij alle kansen krijgt dan!

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:51

Gister zo fijn gereden, uiteindelijk.. <3
Moest haar nooit te lang inrijden omdat ze dan al gauw inkakte. Maar momenteel is het juist een beetje een dieseltje. Ze moet even op gang komen en zodra ik wat begin met stap-galop en dat soort dingen wordt ze ineens heerlijk fanatiek en is ze niet meer te stoppen. Slangenvoltes in de galop zijn nog wel even moeilijk en in eerste instantie vond ze het ook lastig om de contra vol te houden tot aan C bijvoorbeeld. Vervolgens ging dat beter en kon ik ook heel mooi de overgang terug maken en dan opnieuw aanspringen. 't Komt allemaal wel! Zo leuk om te voelen hoe we samen groeien <3

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:36

Jammer Nouvel! Leuk zondag beide mee! :) Ben benieuwd wat hij er van zegt

Is ook zo Aniek.. Haha ja leuk hè, wist het zelf niet dat ze dan nog zo doorloopt :+ Thnx!

Ja, is ook zo Rianne. Beetje dom van me.. Was 1 vergeten en sinds weekje lopen we wat te klooien.. Dusja afzeggen zat er ook niet meer in.
In Burgum en Bakkeveen..
Wel fijn dat ze zo goed liep uitendelijk! :j Merk je verschil sinds je dat spul voert?

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:40

Shelly21: succes met de crossen, lijkt me heerlijk!
Nouvel: hier was het ook enorm aan regenen, ben naar de binnenpiste gereden voor mijn les.
Hopelijk droogt het gauw weer op :-) Ik zou me ook gewoon opgeven. Je kan het altijd als een gewone training zien :-)
Meya_: vriendlief had er vast niet om gedaan :+ Je paard loopt vrolijk door zo te zien :-)
Rianne_: klinkt al goed zeg. Druk aan het trainen voor M2?

Mijn les ging super gisteren. We hebben in het voorjaar in een dipje gezeten, mede doordat we samen een verkeersongeval meegemaakt hebben. We zijn deze zomer thuis gebleven en ik heb het gevoel dat we uit ons dalletje aan het klimmen zijn.
Dit was een les van iemand waar ik maar 1x in de maand of zelf om de twee maand les, niet mijn vast intructrice dus en hij was echt verwondert hoe hard we vooruit geschoten zijn. Echt leuk dit te horen. Rechtrichten blijft wel een dingetje bij ons maar hey, ik heb haar 2,5j geleden recht van de weide geplukt dus ik ben best wel trots op mijn vlekje :o

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:15

Wat gaan jullie hard zeg!
Ik moet ergens tussendoor ook nog werken, paarden doen etc... :D

Gave foto’s meya, ziet er goed uit!

HiFive, fijn dat je les goed ging, en wat heerlijk dat jij naar een binnenbak kunt!

ik had de hoop vanavond te kunnen rijden maar het heeft weer gegoten net, dus maar even kijken hoe de boel erbij ligt...

Rianne ook fijn gereden lees ik, heerlijk hoor!

Meya komt vast weer goed, er zitten toch fijne stukken bij?
De lat niet te hoog leggen en tevreden proberen te zijn met kleine stapjes, niet makkelijk maar wel minder frustrerend!