[HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:04

@ Lindamusters; fijn dat je fijn hebt kunnen lessen! Lekker he, dat gevoel dat je weer een stapje verder bent :) Recht over de hoefslag kunnen is wel handig inderdaad, haha.

@ GA; Hoe ging je les?
Ik ben ook niet zo groot (wel lange benen) en ik zweer ook echt bij kinderrijbroeken haha, maat 176 past me qua lengte beter dan 34 en meestal is 36 dan weer te groot. Behalve bij die Montar broeken, daar zit een 36 als gegoten.
Balen dat de wedstrijden nu even opgeschoven worden in de agenda.. hopelijk kun je toch snel weer een keertje starten!

@ KH; Groot gelijk! :) Ik ben ook maar 1,65 en heb ook meestal pony's gereden. Voelde ik me ook fijner op.
Ik wil wel graag verder in de basissport van de dressuur, dus ik heb bij het kopen van een paard gelet op het gangwerk. Ik wilde een paard wat qua formaat bij mij zou passen, maar zeker geen ponygangen had. Uiteindelijk heb ik een pony-paard :') gekocht die begin winter nog net pony was, waarschijnlijk nu net paard, met de gangen waar je in de basissport gewoon mee rond zou moeten kunnen komen.
Ik snap dat het heel fijn is om nu alvast ervaring op te doen met wedstrijden rijden! :)

@ Aniek; Yes, ook fijn kunnen rijden! Toppie! *\o/*

Ik heb vandaag ook weer lekker gereden! Wel even een :Y) - momentje toen ik met een voldane zucht vond dat we klaar waren en ik er vervolgens achter kwam dat ik welgeteld (instappen niet meegerekend) 12 hele minuten had gereden :+ Nu vind ik dat geen probleem, ik rijd op gevoel en niet op tijd, maar ik moest wel grinniken in mezelf. Ik heb nog maar even zijn voetbal gehaald om een beetje, al uitstappend, te voetballen.
Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je veel korter/langer bezig bent dan je gevoel aangeeft?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:07

Jullie zien dit verkeerd! Bij 1.70+ wordt het pas was joh :+

Man wat gaan jullie hard. Ik heb bijgelezen, maar ga op sommige dingen even globaal in, lijkt me makkelijker dan steeds per persoon over hetzelfde onderwerp :)!

Over de rijbroeken: ik heb net mijn eerste siliconen rijbroek gescoord! Heb er nog niet mee gereden, maar wel alvast even op zo'n zadelbokje op een zadel gezeten en volgens mij ga ik dit heerlijk vinden!! Vooral bij het crossen straks!
Ik vind die krengen alleen zo ontzettend duur tegenwoordig. Ben ik nou heel erg oud aan het worden of vinden anderen dit ook? Ik vind 130 euro voor zo'n dun broekje echt niet normaal. Ik paste een Kentucky in de uitverkoop; blauw, geen zitvlak of kniestukken, klitteband onderaan, ouderwets model. Moest nieuw 200 euro kosten :\ ! Ik heb dat geld echt niet zomaar liggen..

Over het al dan niet op iedereen reageren: ik vind het niet per se nodig om constant op iedere post/persoon persoonlijk te reageren. Vind het juist fijn dat je af en toe even een ego post erin kan knallen. Maar het is uiteraard niet zo leuk voor anderen die wel de moeite nemen om uitgebreid te reageren als er een aantal zijn die dit zelf nooit doen. Beetje geven en nemen denk ik :)!

Over auto's: jeetje wat rot Ghostattack! En eng ook!! Ik zou me kapot schrikken. Wel een keer een klapband gehad en dat was al mijn bijna dood ervaring :') .
Kwam laatst wel bij mijn auto 's ochtends vroeg: grote barst in de voorruit en een giga deuk in het linkerspatbord (noem je dat zo bij auto's?). Vreemd genoeg geen krassen, dus of iemand heeft er echt kort maar krachtig tegenaan gezeten, of ze hebben moedwillig de boel vernield. Goddank goed verzekerd, maar baalde er goed van..

Ik rijd trouwens ook maar 3/4 keer per week. De ene week meer, de andere week minder. Ik wil heel graag een wat vaster trainingsschema, maar omdat ik chronische klachten heb is dat niet altijd te doen naast mijn werk. Gelukkig is paard nog jong, maar ik hoop wel dat ik wat frequenter aan het werk kan nu het weer beter wordt.

Iemand nog tips voor het in elkaar flansen van een efficient schema? Mijn doel is voornamelijk het opbouwen van spier en het sterker maken van paardlief. Vind het lastig hoeveel dagen achter elkaar te werken en hoeveel rustdagen het meest efficient zijn..

Overigens snapt mijn knol nog geen ene reet van verruiming. Hij zit nog in de ik-ben-net-zadelmak-fase. In stap? Been = in draf. In draf? Been = in galop. In galop? Been = IKSNAPHETNIETMEER :D
Aan de longe zie ik het ook nog niet zo. Zijn galop is beter dan zijn draf. Maar hij is nog zo slap, ik vermoed dat als hij sterker wordt dit ook allemaal beter wordt!

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:35

KirstenHorse schreef:
Het is inderdaad een manegepony dat ik mag uitbrengen Britt! Heel erg gaaf en ik leer er reuze veel van. Ik hoop over een paar jaar een eigen pony te kunnen kopen en dan is het natuurlijk fantastisch om op deze manier al wedstrijd ervaring op te kunnen doen :)

Ik ben van plan de pony binnenkort weer eens te gaan leasen. Dan mag je 4 dagen in de week rijden. Daar ging ik vorig jaar met een andere pony al gigantisch mee vooruit, dus dat zal ons ook zeker goed doen! Waarschijnlijk in augustus, omdat ik het helaas momenteel niet naast mijn studie en werk red.

Ik heb je autotje volgens mij op insta voorbij zien komen Britt :Y) Zag er inderdaad niet helemaal goed meer uit. Duurt de reparatie lang?



Wat een gave kans dat je een manege paard mag uitbrengen! Leer je inderdaad veel van! En wat lekker op een pony <3 Stiekem blijf ik een ponymeisje ookal ben ik 170 :(:)

@Saar88: Rijbroeken zijn inderdaad erg duur de laatste tijd -O- Mijn favoriete rijbroek was ook 180..en huil nu al als ik bedenk dat deze binnenkort vervangen moet worden...of uhh naja eigenlijk een andere kleur aanvulling wil hebben..Altijd zwart is ook zo saai :o :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:56

Ik heb een paar broeken met siliconen, maar ik weet nog niet of ik het echt zo lekker vind. Je plakt echt een beetje vast aan je zadel en dat vind ik persoonlijk niet prettig.

@Saar88, aan een schema kan ik je niet echt helpen. Ik rijd alleen maar op gevoel en soms betekent dat, ik gewoon een week niet rijd. Mijn training pas ik per keer aan, aan hetgeen mijn paard aanbied. Ik probeer regelmatig even de grens op te zoeken, ga er soms heel even overheen, maar als mijn jongedame aangeeft dat het echt niet lukt, gaan we lekker halsstrekken, überstreichen, overgangen stap, draf op de volte maken enz enz.

Als ik jouw stukje lees over been=een gang opschakelen, dan denk ik dat ik mijn hulpen zou gaan proberen te verkleinen. Je paard gaan verrassen, slangevoltes rijden telkens als je op de hoefslag komt een kleine volte rijden en dan weer een overgang, bijv naar galop of op de middenlijn rustig naar draf, stap en soms halthouden. Dan heel voorzichtig weer weg in stap, halthouden, wegdraven en na een kleine volte weer een keer aanspringen. Mijn paard gaat dan erg goed opletten. Soms wordt ze er bloedheet en drammerig van, maar dan ga ik terug naar halsstrekken en probeer ik eerst de ontspanning weer op te zoeken.

Geen idee of je er iets mee kunt, maar ik spreek alleen maar vanuit mijn eigen ervaring met mijn nu 5 jarige merrie.

Veel succes!

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:30

hoihoi :)

Als het mag zou ik me graag willen melden :)

Ik ben Sterre en ik ben 19 jaar en ga dan eindelijk as zondag mijn echte, echte officiële B debuut rijden :D

Heb vroeger veel FNRS gereden en ben bij de f10 gebleven en ben toen gestopt met de manege. Sinds een paar maandjes rijd ik een ontzettend gave leermeester bij. Z1 startgerechtigd geweest, maar al sinds 2009 niet meer uitgebracht op dressuurwedstrijd. Heeft L gesprongen en de laatste jaren jachten gereden.

Ik heb iets langer dan een maandje terug ons onderlinge debuut gehad. 196 punten en een 5de plek.

En dan zondag ons echte debuut, dus ben echt benieuwd of we puntjes mee naar huis kunnen nemen :)

Thuis trainen me op +- L2/M1 niveau en springen we voor de lol.

Zelf geen echte doelen, gewoon kijken waar we uitgaan komen denk ik :)

Dit zijn wij!

Afbeelding

Afbeelding

KAbriogirl
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-15

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:31

Woei dit ga ik niet meer bijbenen.

Iedereen die gaat starten veel succes en die gestart zijn gefeliciteerd met de punten.

Ik lees over een auto ongeluk dat is zuur altijd fijn als er niemand gewond is maar het is gewoon zwaar k als je je auto moet missen sterkte! Ikzelf heb net ene andere auto gekocht speciaal om de trailer te kunnen trekken en dat is wel wennen heb steeds het idee dat ik hem weer moet inleveren omdat ik altijd ene auto huurde..ik heb meteen mijn trailer voor onderhoud weg gebracht want dat was tijd en nu kon ik dat zelf doen zo leuk was dat!

Over rijbroeken ik ben al ietsje ouder en ik vind al die moderne fratsen maar maf ik kende dat ook totaal niet maar ja ik rijd al vanaf dat er zadels zo op blote rug van paardjes werden gelegd en dat er geen dekens voor paarden bestonden laat staan dat paarden geschoren werden allemaal nieuwe dingen in deze wereld.. ik rijd ook graag zonder zadel dus denk wel dat ik kan blijven zitten zonder al die plakspullen ;o)) Vind het vaak het fijnste een heupmodel en iets van spijkerstof wat dus wel stevig zit. Maar vind het wel super om alles uit te proberen. Heb dan ook zeker 20 rijbroeken maar kies toch vaak dezelfde om aan te doen ;o)) Vooral met die kou had ik een kipwarm?! van de decathlon koste geen drol en is water en winddicht heel aparte broek maar zit heerlijk. Ik heb alleen altijd wel een riem nodig omdat ik geen kont heb, alles zakt af..

Ook ik rijd eigenlijk op een pony Gin is net geen 157 en vind het altijd wel fijn dat als ik er in het bos ofzo af moet er ook wel weer op kom ;o) Al houd ik enorm van mega grote paarden het rijd wel altijd fijn met van die grote bewegingen. Gelukkig heeft Ginger geen pony pasjes en komt ze ook wel redelijk mee al moeten wij met springen wel vaak wat extra gas geven. Maar ach dat is niet erg ze lost toch alles graag voorwaarts op ;o)) Toen ik aantal jaar geleden weer begon met lessen reed ik op een new forest te leuk hoor zo'n kleintje.

Verder welkom aan nieuwe mensen leuk!

Over het rijden ik rijd elke dinsdag een springles en elke donderdag dressuur dan om de week op vrijdag een privé dressuur les en verder hoe het uitkomt. Gemiddeld denk ik 4x in de week dat ik iets doe ik ben er meestal wel vaker in de week maar dan doen we niks beetje rommelen, poetsen, stukje aan de hand wandelen en grazen of het bos in. Longeren doe ik niet want ik mag bij ons niet loswerken wat we doen volgens het freestyle systeem van Emiel Voest en de longeerbak is daar eigenlijk ook te klein voor. Maar is ook voor ons geen echte toegevoegde waarde dus ook niet erg. Soms doen we het zomers wel als de paddocks leeg zijn en de paarden lekker op de wei staan dan heb ik ook genoeg ruimte. Straks weer veel clinics en dagjes weg dat soort dingen vinden we leuk. Rijden is voor mij niet het belangrijkste en het maakt bij Gin ook niet uit hoe lang ze niks doet ze vind alles leuk eigenlijk. Je stapt er altijd zo weer op.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:45

Welkom Sterre! Gaaf zo'n echte leermeester :j

Prachtig paard ook, ik ben oa een echte witjes en schimmel fan!

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:02

Ahh wat fijn linda !
Hier even een vraagje tussendoor probeer vanavonf uitgebreid te reageren ,
Hoe zie ik op startlijsten wat officiele proeven zijn ?
Staat er dan altijd knhs voor ?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:03

Hee Sterreke, die ken ik :D! Wat gaaf dat je met Xandor mag gaan starten, gaaf beest vind ik dat.

[***], thanks voor je tips, daar kan ik wel wat mee! Grootste probleem is eigenlijk dat hij nog niet sterk genoeg is voor korte wendingen zoals slangevoltes. Ook galopperen is nog lastig, dat gaat vrij hard, en aanspringen is vaak een combinatie van eerst versnellen en dan erin vallen. Gaat steeds beter, maar hij is zo groot en slap. Maar misschien kan ik ipv een slangenvolte halve grote voltes gebruiken en de overgangen op het midden rijden.
Andere tips zijn heel erg welkom, ik ben niet zo'n dressuurheld :o

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:29

Lief allemaal! Ben ook heel happy met m :) machtig beest is het ook <3

Heb altijd gezegd ik koop nooit een schimmel of een ruin. En nu rijd ik die bij natuurlijk hahaha.

Wat leuk Saar dat je hem kent! Mag ik vragen waar van?

Ik rijd hem nu een paar maandjes bij, en ik geniet zo erg van hem. Je kan ook vanalles fout doen en hij vergeeft t je zo snel. Echt een topper dat :D

Sivanna
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-11-14

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:55

Oei ik las iets over een auto ongeluk, wat fijn GA dat je verder niks ernstigs eraan over hebt gehouden!

Rijbroeken: mijn voorkeur gaat uit naar leren zitvlak, maar rijden in zo'n stretchy normale broek vind ik ook erg fijn :P

Trainingsschema: varieert hier per week. Hij wordt max 4x per week gereden (bijrijdster 1-2 keer per week en ik 1-3 keer per week, stellen we op elkaar af), verder longeren we ongeveer 2-3 keer in de week (1x met en 1x zonder bijzet), en dan heeft hij 1-2 dagen vrij (vrij houdt in compleet vrij- niet meer dan een beetje poetsen of een knuffel-, losgooien of aan het halster een paar rondjes aan de longe, maar niks intensief). De ene week doen we bijvoorbeeld meer rijden en minder longeren/vrij, of meer longeren minder rijden/vrij of meer vrij en minder rijden/longeren. Geheel afhankelijk van het weer en hoe druk we het hebben. Daarbij rijden we niet vaker dan 2x achter elkaar en bij voorkeur ook geen dag vrij voordat we gaan rijden. Dus is elke week even puzzelen hoe we die week weer gaan invullen :)

Welkom Sterreke98! Wat ontzettend leuk zo'n leermeester! Dat 'ik wil geen schimmel' en dan met precies een schimmel thuis komen ken ik x) Maar dan in de vos variant. Als ik ooit een paard zou kopen zou het een groot donker paard worden, bijvoorkeur een fries. En waar kom ik mee thuis? Een D-pony vos x) Alles wat in niet wilde en toch alles wat ik wel wilde. Hoe raar het leven soms kan lopen :P

Gister heb ik zo ontzettend fijn kunnen rijden! Ik wilde werken aan een goed tempo en mijn hulpen zo stil en klein mogelijk houden en dit lukte allemaal ontzettend fijn! Eigenlijk vanaf dat ik opstapte lukte alles al ontzettend goed! Dus na een klein half uurtje vond ik het helemaal prima x)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:35

Saar88 schreef:
Hee Sterreke, die ken ik :D! Wat gaaf dat je met Xandor mag gaan starten, gaaf beest vind ik dat.

[***], thanks voor je tips, daar kan ik wel wat mee! Grootste probleem is eigenlijk dat hij nog niet sterk genoeg is voor korte wendingen zoals slangevoltes. Ook galopperen is nog lastig, dat gaat vrij hard, en aanspringen is vaak een combinatie van eerst versnellen en dan erin vallen. Gaat steeds beter, maar hij is zo groot en slap. Maar misschien kan ik ipv een slangenvolte halve grote voltes gebruiken en de overgangen op het midden rijden.
Andere tips zijn heel erg welkom, ik ben niet zo'n dressuurheld :o

Galop is bij die van mij ook nog lastig. Vooral het aanspringen. Ik rijd ook flink voorwaarts is draf en dan springt ze redelijk netjes aan. Als ik te langzaam draaf dan springt ze omhoog in plaats van naar voren.

Mijn paard is niet zo heel groot en ook niet slap, maar heeft af en toe nog wel moeite met haar balans.
Je kunt inderdaad gewoon minder krappe wendingen maken, je moet hem natuurlijk een beetje helpen.

En ook toch zijn grenzen soms wat opzoeken, daar worden ze sterker van. Uiteraard niet je paard helemaal in de stress werken, maar een beetje uitdagen om net dat stapje meer te doen kan in mijn ogen geen kwaad.

Leuke schimmel! Veel succes.

GA sterkte! Wat een schrik....

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:43

@KirstenHorse: Slim, leuk dat je zo'n kans krijgt. Heb ik helaas nooit gehad, wel de kans om met een bijrijdpaarden te starten maar die werden helaas ingeslapen of verkocht. Daarna mijn eigen pony gekocht. Reparatie van de auto is nog onbekend, maar dat kan gerust een aantal weken duren helaas.

Ik rijd trouwens ook veel liever pony's! Ben zelf maar ongeveer 1.60m dus een paard rijd voor mij gewoon echt niet fijn.

@xVera94: Ik heb van kinderrijbroeken soms 164, maar dan moet ik wel mijn best doen om hem dicht te krijgen :+ Van HKM past maat 34 me echt perfect, maat 36 is meestal net te wijd.

Mijn les ging overigens bizar goed! Behalve één hele nare schrikreactie in het begin, wat puur uitproberen was omdat ze pissig was. Het regende en dat haat ze, dus dan gaat ze dingen zoeken om niet te hoeven lopen. Daarbij 'schrok' ze dus van niks, sprong weg en draaide 180 graden om. In zulke gevallen ben ik blij dat ik stevig zit en het gewend ben, maar hierbij lag ik er wel bijna naast. Ben echt heel boos op dr geworden samen met mijn instructrice, want dit was gewoon echt heel gemeen := Daarna liep ze de sterren van de hemel, echt bizar. Instructrice was heel blij om te zien dat het nu met zadel ook zo fijn gaat, echt positief.

Prethoofden haha
Afbeelding

Ik rijd overigens (inclusief instappen, maar dat hoort bij het loswerken bij mij) gemiddeld 45 minuten denk ik. Daarna ga ik nog lekker los teugeltje uitstappen en doe ik niks meer behalve zitten. Het echte 'intensieve' werk is bij mij maximaal 30 minuten. Aan het eind draaf ik altijd lekker lang en laag uit voor ongeveer 10 minuten, maar ik blijf altijd bezig met buiging en stelling. Dat is gewoon echt nodig bij deze pony, anders zet ze zich helemaal vast.

@Saar88: Ja ik schrok ook wel, maar voor mij was het geen harde klap! Ik stond al op mijn rem en de auto is vrij zwaar, dus dan word je maar een paar meter naar voren geduwd. Degen die achterop reed (Fiatje 500) is keihard afgeketst tegen mijn auto, stond overdwars op de weg zo'n 10 meter verderop en is echt total loss. Wat dat betreft heb ik geluk gehad met een grote zware auto. En omdat zij achterop reed is zij aansprakelijk gesteld.

Voor werken: ik rijd maximaal 3 dagen achter elkaar, maar nooit 3 dagen zwaar/intensief. Dat vind ik niet eerlijk tegenover mijn pony. Meestal heeft ze 1 dag in de week echt vrij, verder 3-4 keer rijden (soms meer, soms minder) en de overige dagen longeer ik. Longeren verschilt dan ook weer, ene keer aan een halster lekker loswerken en de andere keer met elastiekje wat intensiever. Zo wissel ik ook af met dressuur, springen of balkjeswerk.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:37

Ik kan mijn post niet meer wijzigen, maar wil het toch even vermelden: Vandaag vliegles gehad :') Voor de tweede keer eraf gevallen in totaal dus dat valt mee haha.

Het was een hele gemene reactie (alweer), ze 'schrok' weer ergens van waarop ik pissig been geef omdat ik dat niet accepteer en terug stuur naar die plek. Dat pikte ze blijkbaar niet en ze geeft me toch een gigantische bok om vervolgens met de rug bol en kop tussen de benen rodeo rondjes te gaan draaien. Uiteraard hield ik het voor de rodeo rondjes al wel voor gezien :') Ben even goed pissig geworden en opgestapt en verder gereden, niks meer aan de hand. Raar paard soms haha

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:10

Ow jeetje heftig !

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:11

@aniek_joefy Fijn dat je thuis een keer lekker hebt kunnen rijden!

@xvera94 :') _O- Dat heb ik nou ook zo vaak, dat ik denk, zó nou heb ik me toch een partijtje fanatiek gereden!! 10 min mn best gedaan en bekaf... :o

@Saar88 Ik vind persoonlijk 2x achter elkaar rijden max, dan een dag rust of longeren. Vaak beweegt Irocco om de dag. Bijv. Maandag rijden, dinsdag rust. Woensdag meestal Les, dan donderdag Longeren tegen het spierpijn. Vrijdag weer rijden en Zaterdag rust. Zondag op wedstrijd, buitenritje, longeren of gewoon lekker wandelen. Soms pak ik hem dan ook om echt te rijden, ligt eraan hoe druk ik het de week erna weer krijg en wat mijn schema dan is.

Omdat wij zondag op wedstrijd gaan, heb ik vandaag gewandeld (3km) zodat het wel efficiënt was tegen eventuele spierpijn van de les gisteren, maar heb ik er niet opgezeten. Ik vind het zeker met een jong paard belangrijk dat ze genoeg rust krijgen, dan maar een keer minder op zijn rug.

Welkom @sterreke98 Leuk nog een schimmel erbij!



Hier is de galop ook nog een dingetje, het gaat steeds beter en stabieler, maar de overgangen terug naar draf is echt nog steeds drama. Maarja oefenen oefenen oefenen!

@ghost attack jammer van t vliegen, maar als je daarna nog fijn je les hebt kunnen rijden is het prima toch!

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:21

Vinden jullie het heel erg als ik een x geen bijleespost maak? Heb alles braaf gelezen, maar even te druk in mijn hoofd vanwege privé dingetjes om echt uitgebreid te kunnen reageren. Maar wilde ook niet reageren, want ik wilde toch even trots zeggen dat ik van de week fijn gereden heb en dat ik een oefenwedstrijd in de buurt heb gevonden voor 14/7 *\o/*

Zo hopelijk de rest van de week wat rustiger vaarwater zodat ik weer gezellig mee kan kletsen

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:07

Lekker dat je fijn hebt gereden, geeft altijd een goed gevoel! Ik heb, nadat ik er naast lag, gewoon top kunnen rijden, ze had haar eigen billetjes goed losgebokt haha. Het mooie was, ik zat er nog geen 5 minuten op. Letterlijk. Was nog bezig met instappen _O- Mijn bijrijder kwam weer kijken en rijden (voor het eerst met zadel voor haar), dus was al bang dat ze niet erop zou durven nadat ze mij voorbij zag vliegen. Integendeel, kind stond met een glimlach van oor tot oor te stuiteren dat ze er weer op mocht. Stap, draf, galop alles doet ze en ze durft die pony zelfs streng te rijden als het nodig is. Echt top.

En we hebben een leenauto sinds vandaag! *\o/* Ik had wel stress want ik rij al 4 jaar automaat en de leenauto is een schakelauto. Heb in het verleden nogal wat negatieve ervaringen gehad met een schakelauto, tot echt paniekaanvallen toe. Dus samen met mijn vader het industrieterrein verkend voor 1.5 uur vandaag :o

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:48

fijn dat je les toch zo goed ging ondanks je vliegles GA!
En een leenauto is fijn!! Ff wennen maar komt vast goed.
Overigens ben ik ook een ponymeisje haha. Maar ik rijd ook al een aantal jaar niets anders meer dan pony's.

Heel leuk en interessant om te lezen hoe en wanneer iedereen rijdt/iets met zijn paard/pony doet.
Wij hebben niet echt goede longeermogelijkheden dus dat doe ik zelden. Rijd meestal om de dag/om de twee dagen en soms iets meer achter elkaar.
In juni rijd ik weer de paardenvierdaagse en dat is 4 dagen achter elkaar buitenrijden, dan rijd ik expres wel een paar keer een aantal dagen na elkaar.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:12

Sterreke, een vriendin van me staat er ook op stal en ik ken Xandors eigenaresse dus ook daarvan :)!

Over het trainingsschema: ik vind het zooo lastig om regelmatigheid in mijn trainingen aan te brengen. Ik heb een drukke baan, heb chronische klachten en moet een eindje reizen naar zowel werk als stal. Met als gevolg dat ik doordeweeks zo weinig tijd/energie overhoud om ook daadwerkelijk te trainen.. Dan mest ik snel uit met de franse slag, zet eten klaar en ben dan blij als ik rond 9 uur kan douchen en naar bed kan :/
Probeer wel een driedaags schema aan te houden, zoals jij ook zei, lindamusters! Werk vrijwel nooit meer dan twee dagen achter elkaar, met meestal één intensieve training en één hersteltraining. Dit lijkt heel fijn te werken voor Vin!

[***]: vandaag met je tips aan de slag gegaan! En ik heb me toch een portie lekker gereden :D! Mocht je nog meer ideeën hebben voor een jong, slap paard: graag! Ik ben niet de beste dressuurruiter (train ook eigenlijk te weinig) dus vind het altijd fijn om iets concreets te hebben om mee aan de slag te kunnen.

Haha Ghostattack, die van jou heeft wel een karaktertje of niet? Moet wel lachen om hoe je schrijft over haar en over je vlieglesje, maar wel heel fijn dat je je geen pijn hebt gedaan!
In dit geval is de stokmaat ook weer een voordeel, hoewel het natuurlijk alsnog heel hard kan gaan. Zou het heel grappig vinden om die van mij eens naast die van jou neer te zetten. Mini en maxi :D!

Lootje1991, wat fijn!! Heerlijk toch, dat trotse gevoel, lekker van genieten :D!

Ik heb vandaag werkelijk waar zalig gereden! Voor het eerst sinds veel te lang weer serieus gedressuurd en mijn knol is echt zo'n kanjer. Ik word elke dag weer een beetje meer verliefd. Hij doet zo hard zijn best voor me! Terwijl ik echt nog veel teveel loop te stuntelen. Ik ben gewoon niet zo gemaakt voor dressuur geloof ik. Had weer een behoorlijk 'ik verpest mijn eigen paard' moment :'(.
Gelukkig is Vinnie zo'n topper en neemt hij me ook vaak mee, terwijl hij nog maar 4 is.

Had er een elastiekje om gedaan. Dat doe ik eigenlijk nooit, maar ik wilde eens goed focussen op mijn eigen hulpen en zijn reacties daarop zonder hem van voor in de weg te zitten. Ik heb wel eens de neiging om voor wat teveel willen regelen. Voor meneer wel goed, want zijn aanleuning was wat constanter en bij 'moeilijke' momenten drukte hij zich er minder snel uit. Daarin kon ik hem met mijn been en zit dan beter ondersteunen.

Ik merk dat ik hem echt beter moet begrenzen. Ik probeer dat te vaak van voor op te lossen ipv met mijn been. Hij zwenkt in de wendingen behoorlijk uit (deels ook omdat hij in een voor hem behoorlijk kleine bak moet lopen) en we kunnen nog niet zo netjes op de letters rijden. Wel merk ik dat hij zich heel erg concentreert op mijn beenligging en zit. Hij vraagt wel veel ondersteuning en 'grote' hulpen, hij wordt onzeker als de hulpen kleiner worden. Opzich vind ik dat niet zo erg, in het begin was hij zo rillerig op alles dat ik allang blij ben dat hij zo ontspannen durft te lopen onder mijn gekluns :o . Maar ik moet er bijvoorbeeld wel op letten dat ik niet bij elke stap aan loop te drijven..

Anyway, genoeg om aan te werken! Morgen trainen bij de rijvereniging om de hoek. Vreemde bak voor hem, dus erg benieuwd!

Jullie krijgen de groetjes van Vinnie :D :

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 08:25

Nou saar ik begrijp je helemaal! Soms lijkt het alsof ik nooit mn handen stil kan houden, ik ben altijd bezig in zn mond. En dat is natuurlijk slecht want ik kan me voorstellen dat het niet fijn is voor m'n paard. Ik ben nu eindelijk gestopt met elke pas been geven maar ik kon er ook wat van, terwijl ik nu merk dat mn paard juist sensibel kan zijn op de beenhulpen. Enige tip die ik je kan meegeven is heel veel oefenen!!

Iedereen succes die vandaag en morgen moet starten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:34

Citaat:
[***]: vandaag met je tips aan de slag gegaan! En ik heb me toch een portie lekker gereden ! Mocht je nog meer ideeën hebben voor een jong, slap paard: graag! Ik ben niet de beste dressuurruiter (train ook eigenlijk te weinig) dus vind het altijd fijn om iets concreets te hebben om mee aan de slag te kunnen.


Ha leuk om te horen dat het jou en je paard heeft geholpen!
Leuk filmpje van Vinnie. Je zult het vast wel vermeld hebben, maar hoe oud is hij? Hij is inderdaad groot en nog een serieuze slungel zo te zien.

Mijn merrie 5 is aan de korte (compacte) kant, maar mist ook nog de nodige kracht. Aanspringen in galop, doe ik nu door haar flink in draf lekker voorwaarts te rijden en dan heel voorzichtig mijn galophulp geven zodat ze er eigenlijk per ongeluk invalt. Dan hooguit 5 meter galop en dan draf en halstrekken. Dit kun je steeds verder uitbouwen. Belangrijk is wel dat je hem recht houdt. Dus tussen 2 teugels en 2 benen. Mijn paard wil graag op de linkerschouder vallen, dus dat is een aandachtspunt.

Wat bij die van mij ook goed helpt zijn schijnovergangen en dan vooral van draf naar bijna stap. Probeer de schijnovergang te rijden door gewoon je bovenlichaam iets naar achter te brengen, je handen blijven gewoon op dezelfde afstand van je buik en gaan dus iets mee naar achter, ga wat zwaarder zitten en als hij ook maar iets vertraagd breng je je bovenlichaam weer naar voren (handen blijven nog steeds op dezelfde afstand van je buik, dus gaan ook iets mee naar voren) en vraag je hem iets voorwaarts. Meestal reageren ze al op je bovenlichaam anders een klein beetje kuit erbij. Als hij wel in stap valt, niet boos worden, maar gewoon heel rustig weer aandraven, ontspanning opzoeken en dan weer een keer proberen.

Ook het volte sluiten en openen werkt prettig. Bij het volte openen NIET naar buiten wijken, dan lopen ze voornamelijk weg over de schouder, maar gewoon spiraalsgewijs je rondje weer wat groter maken.

lindamutsers, ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn paard. Less is more!

Allemaal succes dit weekend!

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:37

Zo, weekje niet heel veel gedaan qua computer. Net even de tijd genomen om bij te lezen wat er de afgelopen dagen bij is gekomen.

Heb een paar leerzame filmpjes gezien, leuk om te zien hoe mensen hun proef filmen en ook hier willen delen. Erg leerzaam!

lindamusters schreef:
Nou saar ik begrijp je helemaal! Soms lijkt het alsof ik nooit mn handen stil kan houden, ik ben altijd bezig in zn mond. En dat is natuurlijk slecht want ik kan me voorstellen dat het niet fijn is voor m'n paard.


Enige tip die ik hier op kan geven is; doe het eens (in overleg met je instructrice) helemaal anders. Ervaar eens wat er gebeurt als je alleen maar je handen stil houd in een rustige verbinding. Vaak leren ruiters vanuit de succeservaring dat de lichtheid voortkomt uit die onrust die je met je handen maakt. Sommige ruiters trainen lang om op het niveau te komen waarbij een fijne nageeflijkheid wordt bereikt. Dat kan een stukje spanning opleveren, je wilt dat fijne gevoel en die rijdbaarheid blijven controleren omdat het zo 'goed' is en voelt. Hierdoor kan je letterlijk vasthouden aan die onrust in je handen.

@Saar: Heerlijk filmpje zo, blijheid in slowmotion. Ik wordt er vet blij van. :D

@Lootje: Echt heel erg, dat je geen bijleespost maakt hoor. :') Nee natuurlijk niet, ik heb hier persoonlijk uberhaupt niet zoveel moeite mee. Als we met elkaar kunnen spreken over problemen, oplossingen en ervaringen is dat zoveel waardevoller dan een verplichte reactie op een ander. Heb je wel eens een momentje over, dan komt dat wel.


Ghostattack schreef:
Ik kan mijn post niet meer wijzigen, maar wil het toch even vermelden: Vandaag vliegles gehad :') Voor de tweede keer eraf gevallen in totaal dus dat valt mee haha.


Ik blijf bij de term vliegles denken aan een bijpassende superheld-cape, kan er niks aan doen. :') Nog blauwe plekken of pijntjes gehad? Of viel het mee?
Fijne foto, vind jullie een hele aansprekende leuke combinatie.



@Sterre: Welkom en veel succes voor morgen. Laat je ons weten hoe het gegaan is?



Hier maken we grote sprongen in de training, wat het tegelijk erg lastig kan maken soms. Bij nieuwe dingen is het altijd weer even zoeken naar het juiste gevoel en de juiste balans. We worden weer even uit onze comfortzone getrokken zeg maar. :')
Afgelopen dinsdag een pittige les gehad waarbij ik heel veel nieuwe dingen heb meegekregen om mee verder te oefenen. Vandaag waren die nieuwe dingen al heel bevestigd. Wat kunnen sommige veranderingen dan ook 'logisch' voelen. Hele sterke stukken vandaag in de training gezien in de spiegel. Hij zakt steeds meer van achter en wordt sterker, hierdoor komt er steeds meer power in de beweging. Heel erg blij mee.

Ruiterfit gister gedaan, concentratie en balans stonden voorop. Zitten op een bal is best confronterend ben ik achter. Uiteindelijk handige tips meegekregen om mijn concentratie zou te houden dat ik ook 'in mijn balans' kan blijven. Ik laat me snel afleiden door mensen om me heen, waardoor ik spanning opbouw in mijn spieren. Door de concentratie bij mezelf te houden kan ik dit al veel beter. Ook de verschillende ledematen afzonderlijk laten bewegen is best een uitdaging soms. Ik ben links minder vaardig ontwikkelt en iets stijver. Hier ligt ook nog wat winst die ik kan behalen met mezelf. 24 maart de ruiterbalans-workshop.
Moet zegen dat ik absoluut de meerwaarde in ben gaan zien van het trainen van de ruiter, naast het paard die elke keer soepeler en sterker moet worden. Ik geloof oprecht dat er juist door mezelf te ontwikkelen nog heel wat voortgang kan worden geboekt.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:05

Avalon_ schreef:
Enige tip die ik hier op kan geven is; doe het eens (in overleg met je instructrice) helemaal anders. Ervaar eens wat er gebeurt als je alleen maar je handen stil houd in een rustige verbinding. Vaak leren ruiters vanuit de succeservaring dat de lichtheid voortkomt uit die onrust die je met je handen maakt. Sommige ruiters trainen lang om op het niveau te komen waarbij een fijne nageeflijkheid wordt bereikt. Dat kan een stukje spanning opleveren, je wilt dat fijne gevoel en die rijdbaarheid blijven controleren omdat het zo 'goed' is en voelt. Hierdoor kan je letterlijk vasthouden aan die onrust in je handen.



Dit is inderdaad precies mijn probleem! Komt nog bij dat ik met Vin een lastige start heb gehad ivm zijn sensibiliteit en onzekerheid. Paar keer heel hard gevallen. Daardoor wil ik teveel controleren waardoor ik teveel aan de voorkant pruts en te weinig blijf rijden.
Vandaar dat ik vrijdag het elastiekje eraan heb gehangen. Puur psychisch en het slaat nergens op, maar het helpt mij enorm. Vinnie vond het ook fijn want mijn handen waren stil, het contact was stil en zacht en zijn aanleuning was constanter. Hij drukte zich er ook minder uit bij lastige momenten omdat ik niet zat te prutsen en me kon focusen op het ondersteunen met mijn been en zit :)!

Wat heerlijk trouwens dat jullie zo vooruitgaan! Ik merk af en toe ook dat het dan opeens heel erg snel kan gaan. Waar heb je die ruiterfit gedaan eigenlijk? Zou dat ook wel eens willen doen.

[***]: hij wordt over een maand 5 :)! Zit nog niks aan he haha. Ik ben allang blij dat hij inmiddels ietsjes meer vet op zijn ribben heeft (alhoewel dat alsnog te verwaarlozen is hoor).
Dat recht maken en houden is bij ons ook een puntje. Vinnie is erg rechtsgebogen en ik merk dat ik daar vaak lekker in mee ga. Zijn aanleuning is dan zacht en stabiel, dus ongemerkt ga ik daarin toegeven. Dan heb ik dus ongemerkt mijn buitenbeen iets naar achter liggen bijvoorbeeld, alsof ik een wending rijd. Maar dat betekent dat ik moet overcompenseren als we linksom rijden. Ik heb er vandaag extra op proberen te letten, maar voor het eerst in een andere bak gereden dus de concentratie was er niet helemaal. Ga dit de komende tijd extra meenemen. Waar ik nu ook mee ben begonnen is afwenden, dan op het midden omstellen zonder dit teveel met de hand te willen doen. Ik houd mijn handen naast elkaar en focus me op het omstellen dmv been en zit. Hij wil hier heel graag veel op mijn hand vertrouwen en wat zwaar worden. Ik ga daar dan weer in mee. Wil hem dus meer van mijn hand af hebben. Ging erg goed! Ondanks de nieuwe omgeving begint hij echt af te wachten tot ik mijn been verleg en stelt hij zelf zijn lichaam om, ipv dat hij voor zwaar wordt en ik hem letterlijk om moet stellen. Lang verhaal haha, maar je geeft fijne tips dus wil je ook graag laten weten wat we ermee doen :)!

Lindamusters, ondanks dat ik het een vervelend probleem vind en dat dus ook niemand anders toewens, ben ik wel blij dat ik niet de enige ben. Op bokt wordt toch vaak succes getoond; de mindere kanten komen niet zo snel aan bod. Daar word ik af en toe best onzeker van!

Nou, dit wordt weer een giga post geloof ik :').

Vin heeft vandaag waanzinnig zijn best gedaan. We hebben getraind in een andere bak, waar meneer nog nooit geweest was. Eerst heel rustig rondgestapt en laten rondkijken (groen schuurtje eng, opstapblok, eng, mensen bezig in de tuin eng, alles eng) en toen wat meer opgepakt. Niet teveel van verwacht, maar er zaten best wel fijne stukken tussen!
Ondanks zijn spanning bleef hij bij me en bleef hij te rijden. Geen paniek, geen geren, geen pasjes opzij zelfs. Wel veel kijken, hij kroop wat achter de teugel of zette zijn kop er lekker op en hij werd soms van voor wat zwaar, maar dat is zijn manier van steun vragen dus dat vind ik oke en volkomen begrijpelijk :). Heel erg trots op hem!

Ik vind het enorm leuk trouwens dat ik hier straks kan teruglezen welke stappen we hebben gemaakt :). Hoop alleen niet dat jullie mijn enorme posts super saai vinden :')

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:22

Leuk flimpje van Vinnie! Dat 'stuntelen' herken ik ook...hier een paard met van nature niet zoveel impuls..of uhh gewoon lui dus :') Dus ik moet er ook heel erg op waken dat ik niet elke pas loop te drijven maar 'gewoon' even met mijn zweepje duidelijk maak dat ze toch wel op mijn kleine been hulp moet reageren.


@Avelon wat goed dat je deze confrontatie m.b.t. balans bent aangegaan! In training van de ruiter (los van het paard) valt zeker veel te behalen! Ik merkte bijv. dat toen ik met fitnessen fanatieker werd en mijn rug en buik gespierder werden ik veel makkelijker rechtop kon blijven zitten.


Hier vandaag gestart. Ze liep echt fijn...vond ik...vond de jury niet. Dus helaas nog steeds L1+4... :( Mevrouw moet meer scharen in het wijken en meer verruimen. Well yeah dat zijn al twee jaar onze trainingspunten. Ze is ook niet zo lenig dus meer scharen wordt echt erg lastig voor haar...Terwijl ze in een traver en sb gewoon netjes wegrijd.