[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:23

Haha Nicole, ik dacht er gelijk aan :)).

Als het maar veilig is en het vervoer het maar doet, ben ik al helemaal blij! :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:45

__Astrid schreef:
December/januari is hier helaas een wedtrijd- en mss zelfs wel rijstop...

Dan doe je toch gezellig met mij mee? *\o/* Al hoop ik dat ik dan toch wel weer een beeetje kan rijden :=
lieskehh schreef:
Ik heb er niks aan als ik een trailer zou kopen, want heb en geen rijbewijs en geen trailer.
en kan niet continue wanneer ik wil me pa op offeren om te rijden.. hij vind het zo nu en dan nog wel leuk :j

Inderdaad, dat is niks.. Ik heb zelf mn rijbewijs BE en trailer (ifor), auto neem ik van mijn moeder mee (Jeep), mijn auto schijnt het ook te mogen trekken, maar dat is allemaal zo net aan joh, vind ik maar niks. Bij die Jeep heb je niet eens het gevoel dat er iets achter hangt, mag geloof ik 3500kg trekken en trailer max 2500kg. Enige is dat ik dan maar 1 iemand mee kan nemen, maar dat is ook wel weer een voordeel :') Grote laadruimte is ook ideaal. Lenen heb ik een hekel aan, mocht altijd die van een ander gebruiken, maar ik doe het niet graag. Uitlenen doe ik ook niet. :o

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:27

Nicole schreef:
Urielle schreef:
Ja dat begrijp ik. Ik heb zo'n Renault ooit gehuurd en daar mocht 940 kilo op geladen worden volgens het papier. Dat red je dus niet.
Zelf heb ik een Mercedes gehad en daar reed ik met 2 paarden maar ik was toen nog niet wijzer :o en vermoedelijk is die voor de weging gestript en zou ik op de brug door de mand zijn gevallen.


Ah oke, ach ik blijf toch altijd in de pony's dus 2 D pony zou nog mooi kunnen :)


Gaat denk ik ook al tegenvallen, je mloet dan zeker eerst met het wagentje naar de weegbrug, kijken wat ie echt weegt en wat er op papier staat..
Doorgaans is het al meer, dat moet je dan al van het laadvermogen aftrekken.
Vervolgens ga je mee met een chauffeur en 2 passagiers..... en 2 zadels.. een jerrycan water en berg kuil etc.
Dat alles moet je gaan optellen, dan gaat het hard hoor.


Ik ben een mazzelaar!
Heb jaren met mijn berlingo gereden, mocht 1100 trekken, afgetrainde sportfjord kon net (weegbrug gecontroleerd) en terug gekeurde trailer.
In niet sportconditie kon het niet en zwarte was ook net te zwaar.
Ik had wel mijn E bij B gehaald 11 jaar geleden ondertussen al weer.

Paar jaar terug wou ik mijn droom uit laten komen, wedstrijden mennen met Sjol.
Helaas.. dikke dure auto gekocht, week later, pony stuk.. (altijd als ik wat voor haar koop krijgt ze wat)
Dus geen trailer gekocht met koetsenframe.

Vorig jaar kriebelde het weer.. Maar omdat Sjol altijd wat krijgt als ik iets koop, risico verdeeld.
En zwarte laten beleren voor voor de wagen.
Daarna dus koetsenframe 2 paards trailer gekocht.
Heerlijk aantal keren met beide pony's naar het bos geweest.
Met sjol paar menwedstrijden gereden, incl. de hippiade, helaas... nu dus weer geblesseerd.. had zo graag nu eindelijk
de wintercompetitie meegemend.

Maar het is zo heerlijk om zelf een trailer te hebben, gewoon weg gaan als je naar het bos / strand / wedstrijd wilt,
heerlijk zo'n soort onafhankelijkheids verklaring.

Morgen menles, dan pak ik de trailer ook mee.

QueelensJarig

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:23

Ik kom me hier denk ik ook maar eens melden als dat mag. Zag al een paar bekende langskomen haha :)
Hier ook een pony (wel E'er) tussen de paarden. Ik ben zelf te klein om een joekel van 1.80 rond te kunnen sturen ik kan bij deze er soms al niet lekker bij met mn pootjes als het nodig is haha. Gelukkig komt die nog goed mee ukkie!

Las hier al verhalen over trailers en E rijbewijzen.. Hier heeft mijn vader een aantal jaren geleden een grote 2 paards trailer gekocht. Heel leuk allemaal maar nu heb ik mijn B rijbewijs en mag ik er dus niet mee rijden en ben ik ook al aan het sparen voor mijn E wat niet op schiet..

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:39

Queelens schreef:
Ik kom me hier denk ik ook maar eens melden als dat mag. Zag al een paar bekende langskomen haha :)
Hier ook een pony (wel E'er) tussen de paarden. Ik ben zelf te klein om een joekel van 1.80 rond te kunnen sturen ik kan bij deze er soms al niet lekker bij met mn pootjes als het nodig is haha. Gelukkig komt die nog goed mee ukkie!

Las hier al verhalen over trailers en E rijbewijzen.. Hier heeft mijn vader een aantal jaren geleden een grote 2 paards trailer gekocht. Heel leuk allemaal maar nu heb ik mijn B rijbewijs en mag ik er dus niet mee rijden en ben ik ook al aan het sparen voor mijn E wat niet op schiet..


Vakantieveiligen?
Paar keer zelf oefenen en los lesje nemen het is echt easy!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:44

Ben ik het helemaal mee een Nicole: Inderdaad 1 losse les nemen, dan een paar keer zelf oefenen. Desnoods nog eens een lesje, en húp: gáán voor dat rijexamen!!

Had zelf nog nooit met een trailer gereden, drie lessen ( en ivm tijdgebrek níet geoefend) en gewoon geslaagd voor mijn E

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:11

Het is idd heel simpel. Laat je geen lange lesdag aansmeren want dan kun je jje concentratie gedag zeggen.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:15

Ik meende dat je hier verplicht een aantal uur les moet nemen.
Ti's naar t schijnt niet zo gemakkelijk, maar dat is voor als ik ooit een eigen paard heb...

QueelensJarig

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:30

Ja bij de rijschool keken ze me al heel raar/negatief aan dat ik geen intest wilde doen en al dat 'gezever'.
Dat is wel een slim idee om misschien inderdaad een les te nemen zodat je de 'basis' weet/kent en dan zelf kunt oefenen.
vakantieveilingen ook maar eens wat meer in de gaten gaan houden inderdaad.

Wil namelijk wel heel graag zelf met de trailer wegkunnen zodat ik wat vaker naar de bossen kan bijvoorbeeld en vooral naar clubles in de zomer..

QueelensJarig

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:35

Nies_ schreef:
Het is idd heel simpel. Laat je geen lange lesdag aansmeren want dan kun je jje concentratie gedag zeggen.


Daarom ik weet ook niet of zo'n lange lesdag met direct het examen er achteraan wel wijs is voor mij. Ik krijg in een uur of evt 2 uur al veel indrukken en informatie naar mn harses gesmeten en ik ben dan zo'n iemand die ff de tijd moet krijgen om dat te verwerken haha _O-

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:18

Klopt Astrid! Ik vond trouwens met name de bijzondere verrichtingen met de trailer best heel moeilijk, vooral de S-bocht achteruit op de laadkade. En zonder bijzondere verrichtingen mag je niet eens de weg op, wat voor mij als zenuwpees de druk nog hoger (te hoog!) legt.

Mijn ex-zwager reed trouwens al jaren met de trailer en ging toen op onder het motto 'dat zal ik wel eens even doen!' Dat viel dus tegen, juist als ervaren chauffeur heb je zoveel ongewenste dingetjes opgenomen in je normale rijden, dat kan dus echt niet.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:20

Ja en achteruit in parkeren ofzo, heb ook gehoord dat dat moeilijk was. :=
Moet al nadenken als ik met de auto achteruit rij welke kant ik moet draaien, laat staan met trailer erachter. :')

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:22

Welkom Queelens!

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:22

Daar hoef ik niet meer over na te denken maar ze zetten de hekken echt enorm strak en je mag maar een keer opnieuw insturen en bij het uitstappen om te kijken alleen nog maar achteruit rijden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:25

Achteruit met aanhanger vond ik juist heel makkelijk, je moet wel zo traag rijden, kan bijna niet missen! Nu doe ik alleen dingen die ik al 100x gedaan heb fout, omdat ik veel te snel ga en voor je het weet moet je een keer steken (wat ook geen drama is). Als ik zonder trailer/aanhanger achteruit moet draai ik standaard verkeerd, dat doe ik namelijk bijna nooit, met trailer minimaal al 3x als ik hem meeneem :')

Duurde wel even voor ik het door had, vond ik dan :') Ben denk een keer of 4-5 met pa gaan oefenen, een kwartiertje en dan bijna alleen maar achteruit :))

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:30

Alleen achteruit is niet zo'n probleem, maar op examen hier zetten ze hekken neer die iets ruimer zijn dan je combinatie en daar moet je hem met een S-bocht achteruit insteken. Je mag een keer opnieuw insteken eventueel. Je mag onbeperkt uitstappen om te kijken maar na het uitstappen alleen nog recht achteruit rijden.
Je bent gezakt als je meer van 10 centimeter van het hek achter je staat, als je het hek omver rijdt of als je meer dan 3 centimeter van de 'stoeprand' (zijlijn) staat.

Daarbij komt dat je dus eerst de bijzondere verrichtingen moet doen, ben je daarvoor geslaagd dan mag je je wegproef doen. Ik vind het zelf ontspannener en relaxter als het net als in Nederland gewoon tijdens de wegproef in een praktijksituatie wordt gevraagd.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:30

Best gek, maar ik rijdt dus met trailer inderdaad ook makkelijker achteruit dan zónder trailer. Achteruit met een bocht inparkeren is ook geen probleem..

Wat ik wél weer heel moeilijk vind; een ci 15/ 50 meter récht achteruit met je trailer....

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:34

Recht achteruit ben ik ook geen ster in, maar als ik mn best er voor doe lukt het perfect. Probleem is dat ik (wederom) veel te snel ga en dan staat ie voor je het weet een halve meter scheef.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:22

:D
Hoe herkenbaar!

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:38

Hm, urielle wat jij beschrijft met die S-bocht.. Is dat niet iets wat in Nederland zou moeten voor het examen? Ik rijd nu namelijk ook al met de trailer en achteruit is geen probleem, maar of ik dat zou kunnen wat jij beschrijft vraag ik me ernstig af... :+
Recht achteruit is inderdaad moeilijker dan gewoon een bocht maken!
Ik vind zo in de praktijk het lastigste met de trailer... De stoplichten! Wat doe je als het licht op groen staat als je aan komt rijden; remmen of juist gas geven? Zeker als er een auto voor je zit, met de kans dat die op de rem trapt bij het verspringen naar oranje... Doe mij maar gewoon een rood stoplicht dan weet ik tenminste zeker dat ik moet remmen haha.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 06:42

Als er een auto voor me zit dan vertraag ik voor de zekerheid (tenzij die ineens goed optrekt hahaha) maar ik rij gewoon met een stabiele snelheid door en springt hij dan op oranje als ik er kort voor zit dan hebben ze pech gehad. Het is niet goed voor de verkeersdoorstroom als je voor de zekerheid bij elk stoplicht gaat vertragen (en irritant voor iedereen achter je :P )

Ik weet eigenlijk niet welke bijzondere verrichtingen ze vragen in Nederland.
De recht achteruit zit er in Belgie ook bij, 50 meter tussen witte lijnen, maar dat is echt zeer goed te doen.

Ik vind bochtjes zelf veel moeilijker, maar ik heb een combi met een zeer grote draaicirkel. Ik kan er op concours niet altijd uit als het middenpad klein is en er staan aan 's weerskanten auto's.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:22

_O- wat een trailer gepraat hier, ik ben wel opgegaan voor mijn E, maar heb dusdanig last van faalangst dat rijexamens niet te doen zijn. Dat ik mn B heb gehaald is echt een wonder. Rijden kan ik wel, tot er een examinator naast me gaat zitten haha.
Ik hoop ook nog op een B-vrachtwagentje. Weinig laadvermogen is voor mijn geen issue. Heb een B en een D pony, dus dan zit je wel goed.

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:38

Je hebt toch ook speciale examens voor mensen met faalangst? Is dat niet een optie?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:01

Ik rij al jaren zonder E rijbewijs. Red me overal mee.
Tijdje terug was ik in t dorp met de trailer, klein pokke straatje, afgesloten opt eind. Moest ik ds achteruit (t was donker) maar het was best eeb lange straat. Toen heb ik m achteruit bij iemand de oprit op gedrukt. Pastte précies :Y) hield niet over maar het is gelukt.

Ons erf is ook niet ruim. Moet altijd achteruit t erf opdraaien en dan een krappe S achtige bocht maken (langs de dakgoten :+) om m in de aschuur te zetten.
JJe wordt er vanzelf handig in. Al zijn er ook zat mensen (met E) die t na jaren nog steeds niet kunnen. Stukje gevoel dat je moet hebben denk ik

Anoniem

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:31

Dat denk ik ook wel dat het stukje gevoel en inzicht hierbij belangrijk is en natuurlijk het gewoon zo vaak mogelijk doen. Ik heb ook geen E en toen ik net de trailer had was ik ook vreselijk aan het klooien om hem netjes achteruit het erf op te krijgen. De laatste weken redelijk vaak op pad geweest met de trailer en elke keer als ik terug kom gaat het achteruit het erf opdraaien vlotter en beter.

Starten jullie ook dit weeekend? [***] en ik mogen zaterdag onze kunsten weer vertonen. Hopelijk zetten we de stijgende lijn van vorige week voort.