Nieuwe proeven?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 13:57

Citaat:
Ik heb stiekem al nieuws over de nieuwe proeven voor volgend jaarr!! er komt namelijk een nieuw proevenboekje uit en dan hoef je in de B en in de L niet meer te groeten Lachen


Dit las ik op RT. Mits dit waar zou zijn, wat vinden jullie hier dan van?

Ik vind de B proeven prima zo, je hoeft toch niet meer te laten zien dan waar je in je training mee bezig bent? In een hoekje aangalloperen, paar pasjes wegrijden, tijd en ruimte voor je overgangen en daar hoort vind ik ook een rechte lijn zonder steun van de bakrand rijden bij. Zelfde met de L proeven, vind ik niks mis mee.

Wat ze wel zouden mogen veranderen is de manier van jureren. Vind dat ze in het proefje wel wat meer mogen kijken naar hoe er gereden wordt en hoe dat zich zal gaan ontwikkelen ipv dat het meteen aan het ideaalbeeld moet voldoen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:01

dat ben ik met je eens, er is niks mis met de proeven van nu, ik zou niet weten wat er moet veranderen.

en dat van dat niet groeten..... dat hoort er toch gewoon bij!

ik denk ook dat het jureren moet veranderen.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:09

Niet meer groeten Verward
Wat een onzin zeg... Halthouden is nou toch niet bepaald een wereldschokkend moeilijke oefening.

Melanie15
Berichten: 2702
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Slagharen

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:13

Dat niet meer groeten vind ik heel erg raar! Waar slaat dat nou op, als je op wedstrijd gaat, moet je je paard/pony toch wel onder controle kunnen hebben, en dat heb je niet als je paard niet stilstaat tijdens het groeten!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:14

Ik vind het erg jammer dat het groeten eraf gaat, het hoort toch bij het statige en principiƫle van de dressuur.........
Volgens mij wordt overigens de bejurering ook aangepast, het gaat dan meer naar die manegeproeven toe, meer onderdelen voor houding en zit, zeg maar wat nu die laatste 4/5 punten zijn worden er nu meer, deze punten worden verder opgedeeld en aangevuld, toch?

Blackmagic85

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-02-05

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:14

groeten hoort er toch gewoon bij?!
Doei! en in de L niet meer groeten? dat is raar...dan halen ze toch het hele niveau omlaag?? Boos!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:15

Jaike schreef:
meer onderdelen voor houding en zit, zeg maar wat nu die laatste 4/5 punten zijn worden er nu meer, deze punten worden verder opgedeeld en aangevuld, toch?


Als dat zo is zou ik dat, voor de B, wel een goede zaak vinden.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:17

Ik heb wel gehoord van een jurylid dat er voor het mennen nieuwe proeven komen in 2006. en dat er dan in de M al galop in zit ipv de Z.
de proeven zullen voor het mennen ook wat lastiger worden. Maar hoe dit OHZ is weet ik dus niet.

jeanette_hol

Berichten: 81
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ede

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:37

Goh, dit hoor ik voor het eerst! Ga het maandag gelijk even aan mijn instructrice vragen...

Verder vind ik eigenlijk dat het groeten erbij hoort, maar ja, wie ben ik!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:45

Is er al een nieuwe proevenboekje uit dan? of moet dat nog komen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:58

mriekie schreef:
Ik heb wel gehoord van een jurylid dat er voor het mennen nieuwe proeven komen in 2006. en dat er dan in de M al galop in zit ipv de Z.
de proeven zullen voor het mennen ook wat lastiger worden. Maar hoe dit OHZ is weet ik dus niet.

Van wie heb je dit? Lijkt me erg vreemd. Aangezien je nu in de M pas begint met uitgestrekte draf...

kimdepim
Berichten: 7956
Geregistreerd: 27-02-05

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:22

ik vind de proeven zoals ze nu zijn wel goed Lachen

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:45

Ik ook Kimdepim. Snap niet waarom het groeten eruit moet? Beetje vaag allemaal....

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 15:47

Ik weet dus ook niet of het waar is he, stond op RT (geloof dat de post van Ditchie was)!

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:00

Ik vind dat groeten er gewoon bijhoren. Geeft toch wel aan dat je je paard goed onder controle hebt als je gewoon een nette rechte lijn kan rijden en netjes kan groeten. Waarom zouden ze dat nou weer eruit halen?! Staat ook wel zo netjes als begin en einde van de proef. Om gewoon maar te beginnen... Verward

Opzich vind ik de proeven ook wel goed zoals ze nu zijn, althans de B/M1/M2 (ik ben overgestapt voordat L1 en L2 ontstond)

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:43

Dat hoeft er voor mij ook helemaal niet uit. Wat ik wel zou willen is dat ze in de B niet verwachten dat je 4kant kunt halthouden. In de richtlijnen staat dat het niet hoeft maar er zijn toch jury's die er punten voor aftrekken.
Wil dus ook niet dat de proeven veranderen maar de manier van jureren Bloos

Needje

Berichten: 19208
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:31

Ik heb ook gehoord dat er andere proeven kwamen. Dat ze meer het "happy athlete" gebeuren willen gaan gebruiken. Ze hadden t er over dat ze misschien zelfs de oefeningen vrijer wilde maken. Dat je niet meer per se tussen die en die letter iets moest doen. Maar ja. T zijn verhalen. Dus in hoeverre t echt ook zo gaat lopen straks is altijd nog maar de vraag. Misschien weet de KNHS er iets van. Lijkt mij dat zij dat wel zouden moeten weten.

NoireIdylle

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Barneveld

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:51

Ilsemarie schreef:

Opzich vind ik de proeven ook wel goed zoals ze nu zijn, althans de B/M1/M2 (ik ben overgestapt voordat L1 en L2 ontstond)


Hmmmmmmmm...???? Hoe doe je dat? Wil ook wel L2 overslaan.. Haha!
Ben al blij geen B meer te hoeven starten met een groen paard Tong uitsteken

Nee, dan die nieuwe coupons!! Passen niet meer in mn enveloppen Boos!
Ja, dubbelgevouwen... tsssssssssss...

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:27

Als ze dat groeten eruit zouden halen zou ik dat echt jammer vinden. Zoals al eerder gezegd, het hoort erbij vind ik. Ergens vind ik het ook een soort bedankje richting jury dat hij je proef jureerd. En idd, wat voor moeilijkheid zit er nou aan. Mja, mn paard groet ook nog wel es, met de neus omhoog en ff hinikken. Maar ieder paard kan toch stilstaan? Dan kan je ook heus groeten.
Naja, we horen het wel maar ik zie het nut (nog) niet.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:29

Mijn groeten mislukt altijd, maar ik vind het juist goed dat het erin zit!
Het is wel een 'test' of je je paard/pony onder controle hebt.
(ik dus niet Schijnheilig )

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:53

NoireIdylle schreef:
Ilsemarie schreef:
Opzich vind ik de proeven ook wel goed zoals ze nu zijn, althans de B/M1/M2 (ik ben overgestapt voordat L1 en L2 ontstond)

Hmmmmmmmm...???? Hoe doe je dat? Wil ook wel L2 overslaan.. Haha!

Heel makkelijk! Ik rijd nu 7, 5jaar op Nordwind. Toen ze per 1 april die regel wilden toepassen had ika l genoeg punten voor de M en heb ik voor 1 april een M1 wedstrijd gereden en hoefde ik dus niet L2 te doen Knipoog Haha!

GeaB
Berichten: 87
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Heesch

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:41

Ik zit in de werkgroep van de nieuwe dressuurproeven.

Het halthouden aan het begin van de proef is inderdaad een punt van discussie geweest, omdat je vooral jonge paarden daarmee in een keurslijf dwingt.

Rijkunstig is het voor jonge/groene paarden veel beter om eerst een stuk van de proef te rijden en dan pas een overgang naar het halthouden te maken, zodat ze al een stuk spanning op bijvoorbeeld de omgeving kwijt zijn.

Het groeten aan het eind op de AC-lijn blijft gewoon bestaan.

De proeven worden in de periode van nu tot september gemaakt door verschillende werkgroepen. Daarna worden ze uitgebreid in het land getest, waarna nog eventuele wijzigingen worden aangebracht.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:06

Dat is vet beter!!!! Voor mij extra reden om nog te wachten met starten want ik heb een beetje angstig paard dus ik moet nog op ander terrein oefenen maar dan is het in het begin ff allemaal wat makkelijker daar ben ik wel blij om! als het dan echt zo word Haha!

Groetjes,

germie

Berichten: 26017
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:57

Ik scoor juist altijd op het groeten hoge punten. Van mij hoeft dat er dus niet uit.

Maar wat verandert er straks dan echt? Behalve het groeten niets? Of juist heel veel? Bijft een proef uit 26 onderdelen bestaan? De laatste 6 onderdelen blijven gelijk? Blijft de middendraf in een B proef? De gebroken lijn? enz.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 23:04

Ik hoorde het een tijdje geleden ook al. Ben wel benieuwd hoor. Vind het wel weer leuk nieuwe proeven!