Wie rijd er met manegewedstrijden/lessen met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Burtzle

Wie rijd er met manegewedstrijden/lessen met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:00

Ja, wie rijd er met manegewedstrijden/lessen met sporen?
Ik heb het nog nooit gezien, maar ik wil het toch graag weten!

(Is niet voor me zelf!)

vuurneon

Re: Wie rijd er met manegewedstrijden/lessen met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:09

Ik heb het wel gedaan :) op verzoek van mijn instructrice, reed altijd op een pony die M geklasseerd was, maar door alle manege lessen helaas wat was afgestompt. Met sporen vlamde de pony weer helemaal :) en liep ie weer echt leuk! :)
Enkele keer op andere paarden als het nodig was, maar alleen als de instructrice dat zelf zei :)

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:20

Oke!
Had je eigen sporen?

KimAlFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:29

Ik heb zelf nooit met sporen gereden op manege paarden en pony's.

Hoorde vorige week wel een meisje vragen aan de instructrice of ze met sporen mocht rijden, omdat het paard volgens haar traag is.. Dit mocht niet, maar volgens mij denk dat meisje dat het paard dat in een keer beter gaat lopen ofzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:28

Ik had later eigen sporen omdat het toch een vaste pony werd om op de rijden elke week, maar in het begin leende ik ze van de instructrice :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:32

Ik reed wekelijks in de caroussel met eigen sporen. Afhankelijk van het paard ook in de lessen en op de manegewedstrijden.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:43

Ik rijd altijd het zelfde paard en ik rij hem altijd met sporen. Er zijn wel heel korte stompe sporen en dat ik ze aan heb betekent zeker niet dat ik ze inzet. Het zijn waak hele lessen waar ik de sporen geen enkele keer hoef te gebruiken. Bij zijgangen vind ik het wel heel fijn en ik zet ze in als hij dreigt te vlak in het sprong te worden over een hinderniss. Verder hoef het niet.

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:15

Ik had vroeger voordat ik manege lessen nam alvast sporen gekocht, maar toen ik bij de manege aankwam zeiden ze dat je dat niet mag omdat als de (wat jongere) kinderen ook sporen nemen, en ze weten niet echt hoe ze er goed mee om moeten gaan, ze dan de pony's zelfs verwonden of een verkeerd iets aanleren (of bijv. angst voor galop omdat als je dan keihard met je sporen in je pony blijft schoppen je pony dat niet echt leuk gaat vinden)
Soms kan er dan erg onvoorzichtig worden gedaan, terwijl die kinderen het dan wel goed bedoelen , maar dan doen ze het toch niet goed.
Of ze gaan uit frustratie de pony tijdens het rijden schoppen enzo. Dat heb ik ook nog eens meegemaakt. En als die kinderen dan sporen hebben gaat dat niet helemaal goed denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:37

Ik reed op de manege ook met sporen, nam ook regelmatig de zijgangen mee waarbij het wel handig was :) Paarden waren overigens niet zo afgestompt als op stereotype maneges :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:02

WD-V -> MA

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:48

ik rijd op één van de manegepaarden met korte stompe spoortjes omdat dat paard niet vooruit te branden, maar met fikse springzweep en sporen wel (geen slecht commentaar zoals zielig enz plz,, moet van instructrice hem zo rijden...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:03

ladyrosa schreef:
ik rijd op één van de manegepaarden met korte stompe spoortjes omdat dat paard niet vooruit te branden, maar met fikse springzweep en sporen wel (geen slecht commentaar zoals zielig enz plz,, moet van instructrice hem zo rijden...)

Sporen zijn er niet om je paard vooruit te schoppen....

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:08

Ja ik reed sommige manegepaarden wel met sporen, nu mag er bij ons niks meer met sporen worden gereden en rij ik alleen m'n bijrijdpoown met sporen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:09

Ik rijd mijn ''vaste'' manegepaard met hele kleine knopspoortjes. Reden is dat ik heel weinig kracht heb in met name mijn linkerbeen, waardoor ik van hem (hij is al niet snel op het been) gewoon totaal geen reactie krijg. Met een klein spoortje gaat het iets beter. Rij liever zonder, maar als het alternatief een scheef paard is dan toch maar wel :)

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:09

regelmatig met kleine spoortjes :)

Watermeloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:23

Ik rij heel af en toe met sporen, meestal als mijn instructrice dit aanraadt. :j

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:11

Ik de lessen niet, met de wedstrijden wel met kleine spoortjes. Dan buigt ze in het proefje weer net iets beter :P

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:05

Toen ik op de manege reed mocht het niet, alleen als je volwassen was en je een vast paard wekelijks kreeg maar de kinderen mochten dat niet.

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:25

Ik rij inmiddels 6 jaar en heb wel één hele keer in mijn hele leven met sporen gereden :+
Dat was omdat die pony echt afgestompt was. Eerst had mijn instructrice even gekeken of mijn benen redelijk stil lagen, en daarna moest ik van die sporen om.
Ik vind het zelf echt niet lekker rijden, maar dat is mijn mening.
Hier rijden ook de volwassenen gewoon zonder sporen.
Eigenlijk wordt er geen enkel paard met sporen gereden.
Als een paard even aangepakt moet worden, doen de instructeurs dat zelf, en gaan ze zelf op het paard rijden :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:27

Burtzle schreef:
Oké *\o/* /3 :# :list:

Waarom wil je het eigenlijk weten?
Uit je antwoorden begrijp ik dat je zelf ook met sporen wilt gaan rijden.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:31

Het ligt eraan op welk paard. Op hele jonge paarden sowieso niet. Bij sommige ervaren paarden en ervaren ruiters wel.

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:36

Burtzle schreef:
XD

Nuttige post?
Maar even voor de duidelijkheid; sporen zijn níet om je paard mee vooruit te schoppen. Na een tijdje raakt hij daar gewend aan, wordt nog meer afgestompt en dan ben je weer terug bij af. Sporen zijn meestal voor de hogere klassen, om je hulpen te verduidelijken.
Als je een sloom paard hebt, kun je veel tempowisselingen gaan rijden en hier erg consequent in zijn. Dat werkt, na een uurtje rijden heb je een lekker voorwaarts paard dat goed op je hulpen reageert.
Helaas moet je wel bij elke les overnieuw beginnen, maargoed.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:39

Bij ons op de manege rijden een paar heel ervaren ruiters met overleg met sporen op manege paarden. Die zijn maar op 1 hand te tellen!
Ik zie soms ook kinderen van 10 met hun eigen pony met sporen schoppen, daar word ik dan echt niet goed van... :n
Ik rijd zelf ook met sporen, maar heb er goed mee leren omgaan!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:42

wij, als meer ervaren ruiters mogen ook op sommige paarden sporen gebruiken om onze hulpen te verfijnen (je mag enkel met een stromp spoortje rijden en ze kijken ook wie rijd en op welke pony)