Overbouwd paard kan niet in de sport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovehannah

Berichten: 422
Geregistreerd: 05-12-09

Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 19:21

De stelling is dus: Met een overbouwd paard kan je niet de sport in.
Ik reed vandaag in de bak en een meisje zei dat ik niet met mijn paard de sport in zou kunnen omdat ze lichtelijk overbouwd is (lees= paard is pas 4 en heeft nog amper spieren).
Nou zou ik wel willen weten hoe jullie daarover denken.

:wave:

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:24

De grootste onzin die ik ooit gehoord heb. :D

maanou
Berichten: 185
Geregistreerd: 31-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:24

Nee hoor, dat maakt niet uit, als je paard overbouwd blijft, dan heeft ze het alleen wat moeilijk er om te gaan zitten, en achterbenen er netjes onder te krijgen

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:25

Nou ik heb de foto's bekeken en ik denk dat dat meisje een beetje erg jaloers is op jouw mooie paardje!
Niks van aantrekken en lekker doorgaan,komt helemaal goed met jullie!!

kabwan
Berichten: 781
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:26

Wat een onzin, paarden groeien vaak door tot hun 8ste, en daarom kan jou paardje nog zeker 'bij groeien'... Ze is gewoon jaloers en weet niet waar ze over praat.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:26

Wat een onzin, Ze is gewoon jaloers!

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:28

Dan kunnen alle Westernruiters wel meteen ophouden. De meeste Quarters zijn (sterk) overbouwd, en moet je eens zien hoe die op hun kont gaan zitten in een stop.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:28

Mijn merrie is ook 4 en was dit voorjaar nog behoorlijk overbouwd. Dat is deze zomer heel mooi weggetrokken.
Je kunt met elk gezond paard de sport in, maar minpunten in de anatomie kunnen het voor sommige paarden wel moeilijker en zwaarder maken. Uiteindelijk blijft zowel in de dressuur- en springsport het karakter van het paard het belangrijkst. In de springsport de wil om eroverheen te willen en te winnen en in de dressuur om net dat beetje extra show te laten zien.

joopie7
Berichten: 537
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:29

Kan prima, er zijn genoeg springpaarden die ook overbouwd zijn en die daardoor nauwjuist beter hun achterhand kunnen uitslaan.
Net zo als renpaarden die daardoor nog sneller kunnen galloperen, soms is overbouwd zijn dus nauwjuist een voordeel voor de sport. Geld alleen niet voor dressuur ;)

nutella
Berichten: 361
Geregistreerd: 11-03-07

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:34

Als die de sport niet in kan, dan weet ik het niet meer.....

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:36

Oooh natuurlijk kan het.
Bovendien is je paard nog maar 4 kan nog aan alle kanten bijtrekken :(:)
Als het blijvend is, dan kan het het wel wat moeilijker maken, maar dat hoeft niet eens per se, als het paard het vermogen heeft te gaan zitten. Om het maar even droog neer te typen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:55

Lijkt me geen probleem geven. Volgens mij lopen er best veel paarden rond de licht overbouwd zijn. Althans het valt mij wel op de laatste tijd.

equilife

Berichten: 404
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: Assebroek

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:36

Ik ken ook een paardje die overbouwt is en lukt perfect hoor! ;)

Hamilcar
Berichten: 99
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:33

Quir schreef:
De grootste onzin die ik ooit gehoord heb. :D


Zelfde geldt voor mij. :)

knollentuin
Berichten: 10399
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:40

typisch iemand die ooit s ergens iets heeft gehoord en er nu slim mee uit de hoek wil komen...niet gelukt dus...
jouw paard is ws nog niet uitgegroeid en asl je geluk hebt groeit ie misschien nog gelijk en zo niet nou dan heb je een aandachtspunt in je werk [net zoals iedere andere combinatie]
elk paard heeft zijn voordelen en zijn nadelen b.v. korte rug-lange rug,kunst is om daar zo mee aan het werk te gaan dat je paard zo soepel en sterk wordt in de lenden partij en zijn achterhand ;dat ie mooi kan kantelen en onderbrengen.

Tilmar

Berichten: 3320
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:44

Nou ja, het ligt ook wel aan het paard. Wij hebben op stal een nrps pony die erg overbouwd is en ik heb daar wel eens op gereden. Die kon echt zijn achterhand er niet bij zetten. En nu staat hij al maanden stil door een rugblessure (kwam gelukkig niet door mijn rijden hoor..).
En ik rijd zelf een jonge welsh cob en die is ook (nog) overbouwd en die loopt super. Dus er zullen wel meer dingen meespelen dan alleen het overbouwd zijn.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:15

als ik naar jou andere topics kijk, dan valt het mij helemaal niet op dat jou paard overbouwd is. en gezien de leeftijd is er kans dat dit nog een beetje bijtrekt.

als jou paard "stijf" in de achterbenen is, dan zou het kunnen dat ze wat meer moeite gaat hebben met het verzamelde werk of gevoeliger voor rug/lende blessures, maar dan nog, daarvoor gymnastiseer je je paard. zodat je langzaamaan de grenzen kan verleggen zonder overbelasting.
veel succes TS!

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:17

maanou schreef:
Nee hoor, dat maakt niet uit, als je paard overbouwd blijft, dan heeft ze het alleen wat moeilijk er om te gaan zitten, en achterbenen er netjes onder te krijgen


Mee eens hoewel het niet altijd zo hoeft te te zijn.
Ik vind het een superleuk dier.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:21

Een vierjarige is nog in de groei, dus er kan nog van alles gebeuren.

Bovendien wat is "de sport"? Dressuur, springen, endurance, western, mennen? Iedere discipline vraagt andere dingen, dus ik zou me niet gek laten maken...
Geniet van je paardje, en trek je niets aan van wat anderen zeggen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:46

RT--->WD

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:00

maanou schreef:
Nee hoor, dat maakt niet uit, als je paard overbouwd blijft, dan heeft ze het alleen wat moeilijk er om te gaan zitten, en achterbenen er netjes onder te krijgen


Dit klopt niet helemaal hoor!
Een paard dat meer gaat zitten, buigt verder in zijn gewrichten, om tot meer dragen te komen.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:09

je paard zal zeker nog wat groeien. Het is lastiger in de dressuursport (vanaf M) als hij overbouwd is en ook een lage halsaanzet. Het wordt dan lastiger om je paard meer op de achterhand te krijgen en hoger op te richten in de hoofd-halshouding.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Overbouwd paard kan niet in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:13

Ik sluit me aan bij Evelien.
Maar: ieder paard heeft zijn minpunten, er bestaat geen perfect paard. De een heeft een wat steil achterbeen, de andere heeft een grove hoofdhalsverbinding en een derde heeft een korte rug. 'Dat gaat niet, bestaat niet' (K3)

sopje0

Berichten: 796
Geregistreerd: 20-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:05

ik heb ook een paard dat moeite heeft met de achterkant.. is inderdaad echt dom dat je dan niet in de sport kan..:s

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:09

Tuurlijk kan dat niet. Net als dat het niet kan met tinkers, dravers, fjorden, friezen, haflingers. Ook kan het niet als je paard geen bekende vader heeft, en niet gefokt is voor de dressuur... Dat je dat niet snapt :roll: