1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_10
Berichten: 496
Geregistreerd: 20-07-07

1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 15:08

Hoi hoi!

Ik moet aanstaande zondag starten, door het hollandse (rot)weer mag ik maar een proefje starten. De wedstrijd vond zich namelijk eerst op gras plaats en dat gaat nu natuurlijk niet. Aangezien ze niet genoeg bakken hebben, is het dus alleen mogelijk om 1 proefje te starten.

Nu zie ik af en toe op startlijsten staan dat mensen vrijwillig 1 proefje rijden. Ik vind het voor een keertje niet erg dat ik 1 proefje met mijn pony mag rijden, maar ik zou er niet vrijwillig voor kiezen. Alleen vraag ik mij af waarom mensen ervoor kiezen om 1 proefje te starten?
De situatie is dan niet zo dat je op de wedstrijddag tegen een aantal problemen oploopt en daarom liever 1 proefje rijd. Maar ik heb het over de situatie wanneer je je inschrijft (enkele weken voor de wedstrijd) en dan voor 1 proefje kiest.

Voor een wedstrijd moet je je spullen netjes schoonmaken, je paard invlechten, laden, opzadelen, inrijden en dan start je na al die moeite maar 1 proefje? Ik vraag mij heel erg af wat de gedachten daarachter is? Zijn er mensen hier op bokt die het liefst maar 1 proefje starten?

Misschien is het een domme vraag met een heel simpel antwoord. Alleen ik vraag het mij al een tijdje af. :o

Groetjes,
Iris

X_Linz_X

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-10-08
Woonplaats: bij Nijmegen

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:09

als je paard na een proef geen energie meer overheeft zou het kunnen dat je voor een proef kiest, ik zou het zelf niet doen, zonde van het benzinegeld

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:10

als je wilt springen, en je zusje moet ook nog dressuur rijden :+

(pony/paard mag 4 proeven op een dag rijden springen/dressuur maakt niet uit)

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:11

ik heb een hele tijd maar 1 proef gestart. Bij sommige verenigingen moet je gelijk na je 1e proef de 2e rijden en dat trok ik echt niet.

enniee

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:11

X_Linz_X schreef:
als je paard na een proef geen energie meer overheeft zou het kunnen dat je voor een proef kiest, ik zou het zelf niet doen, zonde van het benzinegeld


dat ben je dan toch al kwijt, of je nou 1 of 2 rijd :D

KimE

Berichten: 1673
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:11

Sommige mensen rijden 1 proefje als ze mee mogen doen aan de regiokampioenschappen ivm t (te)veel winstpunten. Ze willen nog wel een keertje van huis om in het ritme te blijven. Nu zijn de kampioenschappen weer voorbij dus dat ik de reden niet :+

Mensen met jonge paarden doen het ook weleens met de eerste wedstrijden. Voor zo'n jonkie is het al een hele happening, zo'n wedstrijd. Rijden met de trailer, veel mensen, veel paarden, veel te zien. Na 1 proefje zijn ze bekaf van de indrukken.

Iris_10
Berichten: 496
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 15:12

X_Linz_X schreef:
als je paard na een proef geen energie meer overheeft zou het kunnen dat je voor een proef kiest, ik zou het zelf niet doen, zonde van het benzinegeld


Dat kan natuurlijk, maar dat weet je nooit zeker van tevoren neem ik aan.
Mijn pony heeft namelijk de ene keer meer energie dan de andere keer, of is mijn pony een uitzondering?

Olympus_ schreef:
Sommige mensen rijden 1 proefje als ze mee mogen doen aan de regiokampioenschappen ivm t (te)veel winstpunten. Ze willen nog wel een keertje van huis om in het ritme te blijven. Nu zijn de kampioenschappen weer voorbij dus dat ik de reden niet

Mensen met jonge paarden doen het ook weleens met de eerste wedstrijden. Voor zo'n jonkie is het al een hele happening, zo'n wedstrijd. Rijden met de trailer, veel mensen, veel paarden, veel te zien. Na 1 proefje zijn ze bekaf van de indrukken.


Dat klinkt inderdaad ook best logisch, zo heb ik er nog nooit over nagedacht...

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:15

Of als je richting je max aantal wp in een klasse gaat en je nog niet over wilt, maar wel wedstrijdritme wilt behouden. Bv omdat je kampioenschap mag rijden, omdat je tegen een leeftijdsgrens aanloopt, omdat je paard niet klaar is voor een volgende klasse...

Of omdat je ook nog een bixie/spring/afdelingsdressuur/bestgaand proef moet rijden.

Redenen genoeg :)

Verder is het trouwens lang niet overal standaard om 2 proeven te rijden. Ik rijd zelf in NB of Noord-Limburg, toen ik begon met wedstrijdrijden (12/13 jaar geleden) was het maar af en toe dat je 2 proeven kon starten en dan nog alleen in de zomer. Nu wordt het gelukkig wel steeds meer aangehouden, ik vind het zelf ook wel fijn.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:16

Als je paard nog niet over mag door de leeftijdeis dan mag je gewoon door blijven rijden hoor. Punten worden ook nog gewoon geregistreerd maar of je er echt wat aan hebt is natuurlijk de vraag.
Om in het ritme te blijven kan je dan toch kiezen voor maar 1 proef, scheelt toch weer 10 euro.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:17

Vroeger was het heel gewoon om maar 1 proef te rijden! Later reed je bv een L1 en een L2 proef. De laatste jaren bijna altijd 2 proeven. Het is inderdaad allemaal best veel werk voor 1 proefje.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:25

ik rijd niet zo vaak wedstrijden.
heb geen trailer, en rijd alleen maar in de buurt, ga er te paard naar toe.
als ik dan met mijn paard ga, gaan we voor de ervaring, plezier, maar ook om te leren.
dan is voor ons voorlopig 1 proefje genoeg. kan me hier dan goed op focussen.
denk dat bij twee proefjes de stres me zo hoog zit, dat we het niet meer leuk vinden.
mijn paard reageert daar erg op, en dat vind ik ook niet eerlijk

voor de punten ofzo rijden we niet,
maar puur voor een leuke dag. en die vind ik met 1 proef duur zat... :o

Iris_10
Berichten: 496
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 15:59

_Esther_87_ schreef:
Of als je richting je max aantal wp in een klasse gaat en je nog niet over wilt, maar wel wedstrijdritme wilt behouden. Bv omdat je kampioenschap mag rijden, omdat je tegen een leeftijdsgrens aanloopt, omdat je paard niet klaar is voor een volgende klasse...

Of omdat je ook nog een bixie/spring/afdelingsdressuur/bestgaand proef moet rijden.

Redenen genoeg :)

Verder is het trouwens lang niet overal standaard om 2 proeven te rijden. Ik rijd zelf in NB of Noord-Limburg, toen ik begon met wedstrijdrijden (12/13 jaar geleden) was het maar af en toe dat je 2 proeven kon starten en dan nog alleen in de zomer. Nu wordt het gelukkig wel steeds meer aangehouden, ik vind het zelf ook wel fijn.


Jeetje! Dat er gewoon zoveel mogelijkheden zijn en ik er gewoon niet op kom... :+
Maar dat het 12/13 jaar geleden niet kon, wil toch niet zeggen dat je het daarom nu niet doet? Want het kan nu wel, en we leven nu.

sandra1986 schreef:
ik rijd niet zo vaak wedstrijden.
heb geen trailer, en rijd alleen maar in de buurt, ga er te paard naar toe.
als ik dan met mijn paard ga, gaan we voor de ervaring, plezier, maar ook om te leren.
dan is voor ons voorlopig 1 proefje genoeg. kan me hier dan goed op focussen.
denk dat bij twee proefjes de stres me zo hoog zit, dat we het niet meer leuk vinden.
mijn paard reageert daar erg op, en dat vind ik ook niet eerlijk

voor de punten ofzo rijden we niet,
maar puur voor een leuke dag. en die vind ik met 1 proef duur zat... :o


Ik heb juist bij mijn eerste proefje wat 'gezonde' spanningen (ik ben niet echt gestrest, maar ben wel benieuwd naar hoe het zal gaan en daarvoor een beetje zenuwachtig). Bij mijn tweede proefje is het allemaal weg, omdat ik dan weet wat voor bui mijn pony is.

Een proef is inderdaad niet gratis, maar ik betaal al zoveel aan die wedstrijden, dat die paar extra euro's er ook nog wel bij kunnen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:12

Ohjaa maar ik doe het ook meestal wel hoor! Vind het wel fijn juist!
Ik bedoelde ermee te zeggen, dat het hier in de omgeving nog helemaal niet altijd als standaard of normaal wordt gezien dat je 2 proeven kan rijden, maar meer als extraatje...Terwijl ik dus bv op bokt merk dat in andere regio's er echt raar tegenaan wordt gekeken dat er hier uberhaupt wedstrijden zijn met maar één proef...

Trouwens in verhouding is 2 proeven juist goedkoper, je hoeft maar één keer te rijden (met de auto) bent in verhouding minder tijd kwijt, één keer vlechten, één keer glansspray, zadelzeep etc. Dus eigenlijk ben je juist niet duurder uit vind ik.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:17

Ik start binnen ook vaak 1 proefje.

Dit is de reden dat mijn paard niet zo lang op de trailer kan staan. En aangezien binnen de tijdne wat langer duren start ik er dus maar 1.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:26

Ik heb de 'pech' dat de vereniging waar ik rijd in de wintermaanden maar 1 proef uitschrijft. Maar het is wel om de hoek dus die wedstrijden pak ik gewoon lekker mee.

Voor de winstpunten is het wel fijn om twee proeven mee te pakken, tikt lekker aan, en je vlecht niet meer in voor 5 maar voor 10 minuten :+

Maar och, met 1 proef per keer komen we er ook wel :j

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:37

OK, conditie is ook belangrijk natuurlijk. Maar, alles moet wel betaald worden.... en als ik dan met mijn dochter naar een wedstrijdje ga buiten; 2x springen en 2x dressuur.... en benzinegeld is dat niet voor niets!
Wedstrijdervaring doe je ook op met een proefje en je kunt ook met 10 over i.p.v. met 30. Ga je toch naar wedstrijden, en dat is toch ook al leuk!

Laux

Berichten: 3476
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:11

Hier in de buurt zijn er indoor bijna alleen maar wedstrijden met 1 proef te vinden.
Dus ik ben het eigenlijk wel gewend, moet zeggen dat outdoor 2 proeven wel een enorme verademing was. :j
Ik heb dus liever 2 proeven, 2 keer kans, maar het is dus niet gemakkelijk om hier in de buurt 2 proeven te vinden indoor.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:20

er worden hier wel goede redenen genoemd!
ikzelf rijd altijd 2 proefjes, ik mag maar één keer per maand starten dus heb het hard nodig...

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:23

Aangezien mijn vader en ik beide in dezelfde klasse rijden, rijden wij ook maar 1 proef.
Ons paard loopt dus 2 proeven, maar beide 2 proeven lopen zou echt te veel zijn!
Ik heb wel eens 2 proeven gereden en mijn vader dan 1, maar dat was echt vaak te veel van het goede.
Als tweede ruiter is het vaak al moeilijk om hem actief te houden tot het einde, maar dan kun je dat zelf wel op je eigen energie.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:50

Bij ons kun je vaak maar 1 proefje starten, soms twee maar meestal maar 1!

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:57

bij ons op de selecties zie ik ook dat sommige mensen dat doen.
die rijden alleen 1ste proefje(die telt alleen mee)
anders hebben ze teveel punten, deze mensen rijden ook 2 seizoenen in 1 klasse, dan hebben ze de meeste kans om te winnen

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:04

Ik heb het ook gedaan met de selecties. De laatste 2 selecties maar 1 proef gereden omdat ik anders over het aantal toegestane wp zou komen.

Ik heb geluk tijdens het Indoor seizoen. De meeste verenigingen hebben hier in de buurt 2 binnenbakken en daardoor doen ze dus ook vaak 2 proeven.

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:39

Ik heb ook een tijdje 1 proef gereden, omdat mijn paard maandagziekte heeft gehad en ik hem niet te veel wilde belasten na de opbouwperiode.

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:42

vroeger was er inderdaad maar 1 proefje te rijden,en toen duurde de wedstrijd een hele dag.eind van de dag parade(2 aan 2 de baan door met alle deelnemers ) en dan prijsuitreiking op je paard

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 1 proefje i.p.v. 2 proefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:02

Ik start normaal alleen maar als ik 2 proeven kan rijden. Echter heb ik me nu opgegeven voor grote indoor wedstrijd, waar je maar 1 proef kan starten. Ga er alleen heen voor de ervaring, omdat ze de ring dan heel kijkerig maken ;)