Hoe maak je roosjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Hoe maak je roosjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 14:24

weet er hier toevallig iemand hoe je roosjes kan maken? Ik heb al gezocht met de zoekmachine maar ik kan niks vinden Bloos

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:27

zaadje in de grond, water geven en dan wachten??? Haha!
Ik heb geen idee wat je bedoelt haha

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:27

Knotjes met naald en garen bedoel je?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:28


marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 14:32

Okkie1 schreef:
Knotjes met naald en garen bedoel je?

ja

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:39

Je maakt een vlechtje, wat dikker dan normaal, bij de manenkam wat losser en daarna gewoon strak afvlechten. Op het uiteinde doe je een elastiekje. Je klapt het vlechtje naar onder toe dubbel richting manenkam. Daar haal je het pektouw doorheen (met een knoop aan de onderkant) en haalt dat een paar keer door zodat het stevig blijft zitten. Dan sla je het vlechtje nog een keer dubbel naar onder toe, richting manenkam en haalt nog een paar keer door. Leg er een klein knoopje in en knip het touw kort af zodat je het niet ziet.

Een paar keer oefenen en je krijgt mooie knotjes!

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:36

is dat zegmaar die hele dikke knotjes die zo mooi zijn Haha!
zoals deze:
Afbeelding
kon geen andere foto vinde
zou wel willemn weten ho eje zulke knotjes kan maken
groetjes angela

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:42

odie zijn inderdaad erg mooi,
zou niet weten hoe je die moet maken

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:43

nee ik ook niet dat zou ik ook wel wille wete

maar weet neit of z e hiermee roosjes bedoele Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:12

Als ik het doe ziet het er zo uit:

Afbeelding

was even aan het zoeken naar een goede foto van Morell's vlechtjes maar kom alleen uit bij deze:

Afbeelding

en daar is het niet zo duidelijk.

In mijn profiel Knipoog staan ook een paar foto's van Sven waar je het goed kunt zien.

Als je het mooi vind om nog meer haar naast de vlechtjes te hebben moet je aan het begin iets losser vlechten. Zelf vind ik het dan vaak niet mooi worden, en het hangt ook een beetje van het paard af. (Morell krijgt dus altijd als vanzelf echt hele mooie 'roosjes', die heeft echt het perfecte haar, ik kan daar alleen geen duidelijke foto's van vinden - ze fotograferen hem altijd van rechts en hij heeft zijn manen links)

Ik pak het zo breed als het vlechtkammetje is, dan gewoon vlechten (vlechtje zelf moet altijd echt strak zijn, anders wordt het bolletje niet mooi)

Vlecht zo ver mogelijk door, ook al steken er wat haren uit. Dat alleronderste stukje vouw je iets terug en dan zet je het vast met een elastiekje. Steek de draad door het haar in het lusje (het lusje is er alleen voor dat er geen haren uit het knotje steken, je moet de draad echt door het haar zelf steken anders blijft het niet goed zitten)

Dan rol je het bolletje van onderaf op, en bij elke slag steek je de naald van achter naar voren door het bolletje. Soms moet je aan het eind een slag overslaan omdat je anders halverwege het bolletje uitkomt en je dan dus draad kunt zien zitten.

Helemaal onderaan steek je een paar keer heen en weer door het bolletje, ik maak daarbij een beetje 8-jes zodat ik het bolletje mooi tegen de hals aan krijg (je kunt op die manier nog een beetje sturen met de vorm)

Als je goed vet pekgaren gebruikt hoef je niet te knopen.

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 19:19

heel erg bedank voor de duidelijke uitleg OK dan!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:25

Merens schreef:
zaadje in de grond, water geven en dan wachten??? Haha!
Ik heb geen idee wat je bedoelt haha


Bloembol Schijnheilig Tong uitsteken

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:54

Ik heb het al wel eens geprobeerd, maar het lukte me niet. Met de uitleg van Zep ga ik maar eens een nieuwe poging doen!! Haha!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:02

Die "roosjes" zoal s bij Imke Bartels vind ik ook zooooo mooi! Maar, over mijn eigen vlechtkunsten ben ik ook niet helemaal ontevreden. (al zeg ik dat natuurlijk zelf)
Ik pak een brede pluk manen (tegenwoordig maak ik er minder als eerst,omdat dat nu beter met zijn manen gaat)
Die vlecht ik in, goed strak. Ik vlecht het touw van bovenaf mee. Ik vlecht helemaal door tot ik niet verder kan, en ik vlecht dus uiteindelijk met alleen het touwtje zeg maar. Daar leg ik een knoop je in, zodat het vlechtje vast blijft zitten.
Je hebt dan:
Een vlechtje waar aan het uiteinde twee stukken touw uitsteken.
Ik pak het langste stukje dat uitsteekt, haal daar mijn naald door en steek dat helemaall aan de manenkam van onder naar boven. Je krijgt dan een lusje van het vlechtje. Ik steek weer terug van boven naar beneden op dezelfde plek in de manenkam (dan zie je helemaal geen touw zitten).
Dan zit het lusje dus vast. Vervolgens haal ik de naald door het uiteinde van het lusje (midden van het vlechtje). Hierdoor krijg je een soort "rijg" effect. K dus het lusje naar de manenkam toe, en dan krijg je een roosje. Aan de onderkant van het "roosje" hangen dus twee touwtjes. De ene waar je net alles met vast hebt gezet, en de andere die daar nog hing. Daar leg ik een knopje in, die dus onder het roosje zit. Afknippen en je ziet niks van touw meer..
Euh, maar als ik het goed begrijp rol jij ze dus op Zep?? Gaik ook eens proberen, kijken wat voor effect het geeft.

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:33

Ik maak ze niet, doet me moeder, echt niks voor mij Soms zijn ze (erg) mooi, soms wat minder Tong uitsteken

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:06

Het is toch veel leuker om zelf te doen?? Ik vind het juist heerlijk dat gefrunnik met mijn paard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:20

Passionato: volgens mij is dat de 'klassieke' manier Haha! met touw meevlechten. Ik rol ze op, gaat sneller en je kunt het vlechtje ook tegen de hals aanplaatsen. Ik wil het wel eens gaan proberen zoals jij dat doet. (denk dat ik de gepensioneerde Morris morgen eens ga pesten }>)

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:39

Staat ook in het boek van tineke bartels, voor een voorbeeld Knipoog

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:12


Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:22

Dank u!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:54

hahaha, goed dan ga ik jouw "rol" manier eens proberen! (doet me aan die wrap reclame denken.. rollin' rollin' rollin'!)
Maar als ik het goed begrijp gebruik jij dus nog wel elastiekjes voor de uiteinden?

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 07:22

Merens schreef:
zaadje in de grond, water geven en dan wachten??? Haha!
Ik heb geen idee wat je bedoelt haha


zoow flauw..als je niet weet waar het over gaat zeg dan niks Schijnheilig

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:27

Zep schreef:
Passionato: volgens mij is dat de 'klassieke' manier Haha! met touw meevlechten. Ik rol ze op, gaat sneller en je kunt het vlechtje ook tegen de hals aanplaatsen. Ik wil het wel eens gaan proberen zoals jij dat doet. (denk dat ik de gepensioneerde Morris morgen eens ga pesten }>)



Ik heb jouw "rol" manier geprobeerd. Er zat geen drastisch verschil tussen, het enige was datik oneindig stond te klooien met dat elastiekje en het heen en terug "vastnaaien". Het is natuurlijk net wat je gewend bent, omdat ik altijd anders vlecht ging dat bij mij sneller. IK vond dat de roosjes op deze manier wel iets groter werden, maar de "mijne" waren weer iets ronder en liggen wat dichter tegen de hals..
Vooral bij dunnere manen lijkt die "rol"manier me wel wat. BIj die van mij blijf ik wel gewoon traditioneel vlechten (scheelt me ook elastiekjes
Haha! )