Beenbescherming dressuur en springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Beenbescherming toestaan bij dressuur?

wel toestaan
27 (36%)
niet toestaan
41 (56%)
geen mening
5 (6%)

Totaal aantal stemmen: 73


Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:47

nee ik vind inderdaad dat het niet toegestaan mag worden..
je kunt er van alles achterdoen en bovendien kan het paard inderdaad wel 7 minuten zonder! Bovendien vind ik dat het springen wel gevaarlijker is voor de benen van het paard. Er zou maar even een spijker in een balk zitten en je tikt hem aan?! Dat is toch iets belangrijker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:51

Ik weet niet wat iedereen bij peesbeschermes bij het springen voorstelt?
Maar zoals gezegd in het woord, beschermen die de pees.
Dus niet voor het aanraken van het hout.

En spijkers in de balken, haha, sorry maar mag ik je uitlachen?

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:01

Spijkers kom ik nooit tegen in de ring, maar wie weet Verward *LOL*
En die beschermers(iig de mijne) zitten alleen aan de achterkant en de balken raakt hij meestal van voren hoor Haha!

Maar als hij op de sprong eens een foutje maakt en hij springt met zijn achterbenen in zijn voorbenen is die beschermer ineens wel superhandig! En het risico dat dat met dressuur gebeurt is gewoon een stuk lager dan in het springen....!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:21

runningkawa schreef:
Ik weet niet wat iedereen bij peesbeschermes bij het springen voorstelt?
Maar zoals gezegd in het woord, beschermen die de pees.
Dus niet voor het aanraken van het hout.

En spijkers in de balken, haha, sorry maar mag ik je uitlachen?


nee je mag me dus niet uitlachen!!!!
ik weet ook wel dat het onwaarschijnlijk is, maar het is als voorbeeld bedoeld! je begrijpt heus wel wat ik bedoel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:32

Sorry hoor, maar dat uitlachen was als grapje bedoeld.

Maar voor iedereen die het niet weet.
Peesbeschermers zijn er niet om het paard te beschermen tegen de balken.
Maar voor als hij zoals gomir al beschrijft, met zijn achter benen tegen de pezen van het voorbeen slaat.

Het harde gedeelte zit ook alleen in een stukje zijkant, maar vooral achterkant.

lieke2
Berichten: 2133
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:33

Ik denk dat als je inderdaad niet zonder bescherming kan rijden (dus dat je paard zichzelf aantikt), je rijtechnisch gezien nog wat te sleutelen hebt (over het algemeen dan, dat was tevens de mening van de heer Wolfs bij de jurybijeenkomst).
Dus als dat voor elkaar is, zonder bescherming de proef in.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:41

Of idd wat aan het beslag laten doen, dat kan ook. IJzer van het achterbeen een stukje teruglaten leggen dat maakt ze wat langzamer van achteren.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 18:00

gomir schreef:
Spijkers kom ik nooit tegen in de ring, maar wie weet Verward *LOL*


Roep dat niet te hard! Het is op Indoor Brabant al twee keer !!!!!!!!!! voorgekomen dat een paard stokkreupel de ring uit moest omdat ze in een nagel getrapt hadden. In het eerste geval veroorzaakte de spijker een nare blessure en reis terug naar Australie, onverrichter zake; in het tweede geval kon het paard gelukkig later toch nog starten!

Inderdaad Kawa: peesbeschermers beschermen niet aan de voorkant, dus dienen ook niet ter bescherming tegen het hout, maar tegen het inkomende achterbeen.

Fitz is dat niet erg achteruit boeren? Het achterbeen trager maken door aangepast beslag????? Het doel van je africhting is toch het achterbeen sneller maken!

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:39

Tja, maar als het voorbeen niet snel genoeg weg is, zul je toch een oplossing moeten vinden.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:46

ja zou net zegge: beschermers zijn voor de pezen!!
je hebt toch ook van die leren riemen met ringen eraan waardoor er meer actie komt!
vroeger met mijn c'tje reden we in het M springen pas met beschermers
en ze is nog nooit kreupel geweest!
ik vind het gewoon onzin! beest kan best 7 min zonder lopen!
we doen net of een paard nix kan hebben!!!!!!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 18:50

We gaan wel een beetje off-topic, maar het heeft er wel zijdelings mee te maken dus vooruit........
Als het voorbeen niet snel genoeg is, moet er aan het voorbeen iets gedaan worden, niet aan het achterbeen Haha!
Dwz je kan met een goede opzet aan het ijzer de afwikkeling van de voet verbeteren, en verder door training de achterhand sterker maken, waardoor het paard niet meer op de voorhand loopt, want dat is vaak mede de oorzaak van het zich raken.

Ik dacht overigens dat het iets terugleggen van het achterijzer voornamelijk werd gedaan om het 'klappen in de ijzers' te voorkomen?

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:54

Er werd bij het betreffende paard niet alleen wat aan de achterbenen gedaan maar ook aan het voorbeen. Paard liep overigens niet op de voorhand maar draafde gewoon erg groot van achter. Er werd standaard met springschoenen gereden maar dat mocht nu eenmaal niet tijdens proeven.
Maar o, o, o, wat gaan we off-topic bij je eigen topic Knipoog

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:36

hey
dat paard bij ons op stal, is idd nog erg jong, wordt pas ingereden, en is waarschijnlijk nog heel stuntelig, waardoor hij zichzelf aantikt.
Mijn paard heeft het ook wat, maar die kan wel best even zonder. Mijn hoefsmid zet er speciale ijzers onder en bekapt op een andere manier. Het ijzer vooraan heeft ook 2 lipjes, het wordt ietsje meer achteruit gezet als anders zodat hij veel opzet heeft. Achteraan staat het ook zo ongeveer, zodat zijn hoeven heel snel afrollen.
In de ijzers klappen heb ik nu zo goed als niet meer. Het zweefmoment wordt groter en zijn voorhoeven zijn op tijd weg. Dus even beenbescherming af, gaat wel Lachen
xxx

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:31

Moeilijk hoor!!
Eigenlijk zou ik het wel fijn vinden als ik met kon rijden. Magic heeft zich wel eens aangetikt bij een wedstrijd (gelukkig alweer een tijd terug) en met bloed en al. We werden gewaarschuwd door andere mensen. Gelukkig was het een klein wondje niet veel aan de hand, maar toch.

En zomers met stiften vind ik het toch wel eng om voluit te rijden.

Maar ja, wat mensen weer allemaal onder die peesbeschermers kunnen doen. Zoals al eerder is gezegd.
Ik heb zelf ooit peesbeschermers met lood in mijn handen vastgehouden. Die met springen gebruikt worden. Nou je krijgt er toch een mooie beenactie van!! Tong uitsteken

Dus ik weet het niet hoor Verward

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:42

fabienne schreef:
Roep dat niet te hard! Het is op Indoor Brabant al twee keer !!!!!!!!!! voorgekomen dat een paard stokkreupel de ring uit moest omdat ze in een nagel getrapt hadden. In het eerste geval veroorzaakte de spijker een nare blessure en reis terug naar Australie, onverrichter zake; in het tweede geval kon het paard gelukkig later toch nog starten!


Maar daar helpen je beschermers dan ook weer niet zo goed tegen...Tong uitsteken *LOL*
Ik bedoelde spijkers in de balken waar Sjaantje het over had Haha! Op de grond kan wel meer liggen...Ben in mijn dressuurproef op een ijsbaan ook weleens een vermalen blikje cola tegengekomen Frusty Dat is ook flink scherp!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:44

Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand op concours voor dat hij de springring inging de bandage's waren het geloof ik moest afdoen omdat de jury iets meende te zien. Er zat toen niks tussen maar ze zaten alleen loeistrak.... Maar het is dus niet zo dat je met springen er niet op gecontroleerd kunt worden....
Met springen heb je toch veel grotere risico's dat een paard zich beschadigt.

A) je hebt met balken etc. te maken en die kom je met dressuur niet tegen.
B) Het gaat allemaal een stuk harder, minimaal 350 meter per minuut en da's best een aardig tempo hoor.

Heb mijn eigen paard altijd zo veel mogelijk ingepakt (peesbeschermers, springschoenen en strijklappen) t/m een singel met zo'n buikflap aan toe omdat ze zich soms de gaten in de buik sloeg met de proppen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:15

Ik vind dat alleen springschoenen moeten worden toegestaan. Sommige hypergevallen maken een gekke sprong en trappen dan zo de ijzers af.

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:07

waarom zou iemand een dopje van een bierflesje er in steken?uitleg please Verward

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 01:12

Om extra beengebruik te krijgen. En daarom lijkt het me bij springen minder van belang dat er iets in de beschermers gedaan wordt omdat het paard niet mooie bewegingen moet maken maar over die balken moet komen.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:33

lieke2 schreef:
ik denk dat als je jury's ook nog eens de mogelijkheid geeft na de proef het hele paard na te lopen op het een en ander, de andere deelnemers hier niet vrolijk van worden omdat het enorm uit gaat lopen. Vergeet niet dat jureren zowat vrijwilligerswerk is tegenwoordig.


Het zou voor het welzijn van de paarden eigenlijk wel moeten, net zoals toezicht op het inrijterrein door iemand die er ook echt iets van kan en mag zeggen. Als het voor de jury teveel word, stel dan iemand aan die in de ring, zodat er niet mee gerommeld kan worden, de paarden controleerd. Dan heeft de jury even tijd om de punten op te tellen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:05

Een spruingpaard zal wel oppassen met het stoten van zijn benen als zijn beschermers hem pijn bezorgen.
Dus ook daar is het toepasbaar Misselijk

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:37

Ik vind het zeer terecht dat het niet mag.
Niet alleen omdat mensen er dingen tussen kunnen gaan stoppen, maar ook omdat de beweging van een paard voor een jury beter is te beoordelen met 'kale' benen.
En springen heeft toch wel heeel wat meer risico als dressuur.

En dan kom ik weer.... dat getroetel om al die paardenbeentjes.... Onzin vind ik het! Ze meppen zichzelf heus niet in helemaal kapot hoor. En zo wel, dan hadden ze maar moeten leren (in de training) om ook zonder beschermers te lopen. Een keer tikken, en ze doen het nooit meer omdat het pijn deed. Dat getroetel ook altijd.... Vind je het gek dat er zoveel kreupelen rond lopen?
(maar ga maar lekker door, dan heb ik over een paar jaar tenminste genoeg werk als DA! *LOL* )

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 21:56

Als het toegestaan zou zijn, zou ik wel beenbeschermers gebruiken denk ik. Maar het mag niet en niet voor niks, ook mijn paard kan best ff zonder z'n proefje lopen.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:38

Dan doe ik het vast wel goed carola *LOL* Ik rijd ook zonder beenbescherming los met dressuur en in mijn dressuurtraining heb ik ze ook zelden om Bloos
Ik gebruik ze eigenlijk alleen met springen. Op het strand zeker niet, die beschermers gaan alleen maar schuren met al dat zand...Frusty

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:08

D'r wel es aan gedacht dat je een kreupel paard weer goed kunt laten lopen met bandages??? Of allerlei gebreken verdoeselen.
En wat denk je van mensen die dat bandageren wel leuk vinden staan en vervolgens het paard zn benen afklemmen????
Het briefje van de veearts is heel makkelijk. Ik heb het toen doorgegeven bij het NKB, vervolgens tig kopien gemaakt en voor ieder proefje even aan de jury laten zien. En dan kun je gewoon starten met peesbeschermers. Uiteraard wel met reden!!