Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 7033
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:17

Voor mij is de overstap vooral gebaseerd op het even kijken waar we staan in het M. Dan kan ik daar beter mee aan de gang. De ene keer gaat contra prima, de andere keer nog niet. Maar dat valt of staat met los laten en dat is denk bij ons ook een zenuw dingetje haha.
Dus we gaan gewoon een keer, we zien t wel.

Mijn merrie, is ook echt merrie, dus van te voren is het ook niet echt te zeggen hoe ze precies in haar bui zit :')

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:06

Ik heb hele andere doelstellingen voor mezelf. Maar doorzitten, als je dat maar 1 proefje probeert of kan is wel een flinke overstap. Want ze verwachten ook meer oprichting, meer bergopwaarts, alles is op de letter dus de proef moet veel strakker afgewerkt worden. Het is niet alleen maar een sb kunnen rijden op 3 sporen, het is ook met de lengtebuiging en een stap verder qua balans als het L2. Ook de verruimingen moeten meer en strakker. Imo zal je thuis al wel een stap verder moeten zijn en het doorzitten dus al makkelijk kunnen zonder dat het paard veranderd in zijn manier van lopen. Anders wordt het echt een flinke kluif.

Dat doorzitten geldt dan natuurlijk niet voor jou, Wendy ;)

Voor mezelf, ik wil pas overstappen als ik minimaal een niveau hoger onder de knie heb thuis. Op een wedstrijd rijd je eerder op 70 procent van je kunnen, met spanning wordt dat vaak nog minder. Ik wil dat proeven in principe simpel zijn voor mijn paarden, zodat wedstrijden leuk blijven. En ik wil dus in het oude niveau meerdere wedstrijden 65 procent halen. Ik ga ook niet naar hoger niveau als ik niet het idee heb dat we daar makkelijk winst kunnen halen en niet maar net aan of net niet.

De oefeningen zelf moeten onder de knie zijn, maar vooral de manier van gaan van het paard moet goed zijn. Dat is nog belangrijker als de losse onderdelen. Je kan een sb voor een voldoende qua oefening rijden maar alsnog niet klaar zijn voor het niveau als je de oprichting en het bergopwaartse of de activiteit van achter mist. Dat telt over de gehele proef mee ipv maar 1 onderdeel. In de contragalop zie je het vaak fout gaan qua balans en impuls of zelfs gewoon het figuur. Dan blijven de paarden wel in contra, maar gaan ze of op de voorhand of bijvoorbeeld rennen of zelfs naar viertakt. Of ze worden heel erg scheef.

Ook de reden dat ik voorlopig thuis blijf ook al heb ik zat winst in het m2. Ik ben niet tevreden over een aantal wedstrijden en wil thuis eerst nog wat meer voor elkaar hebben richting het Z2/Zz licht voordat we heet Z1 gaan proberen. En stiekem had ik gehoopt de keuring al gehad te hebben, maar de planning is augustus of september debuut te maken en de keuring is helaas pas in oktober. Het ligt er dus aan of ik het goed genoeg voor elkaar krijg zonder dat het me zoveel pijn oplevert of dat ik überhaupt de hulp kan geven of we daarvoor al overgaan of niet. Zou wel graag een proefgerichte clinic nog rijden en moet nog een aantal keer in 20x60 gaan trainen.

Flubberboot

Berichten: 3057
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:37

@Ruby natuurlijk zijn winstpunten en hoge scores echt super vet! Maar je kan altijd een jury hebben die het niet eens is met hoe je de proef gereden hebt. Dan kan jij voor jouw gevoel de beste proef ooit neergezet hebben, en nog de punten niet krijgen. Dan ga ik liever naar huis met "Aaahhh wat was de proef toch goed zeg!!" dan met "Zeikerds die me de punten niet geven" Anders ga jij alsnog niet tevreden naar huis terwijl je het wel super goed gedaan hebt!

Zo sta ik er ook in MWM! Je moet niet op pad gaan als het thuis prima gaat, maar als het echt goed gaat! Ik blijf thuis als ik denk dat ik "maar" 180 kan halen. Dan liever iets doortrainen zodat je de 195 aantikt. Dan heb je ruimte voor foutjes en kan je alsnog mooie punten rijden!

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:55

Nog gefeliciteerd trouwens dames!
Goed gedaan weet flubberboot!

En ja, ik heb liever fijn gereden en 'lagere' punten als niet fijn en hoge. Soms ben ik onwijs tevreden over een proef omdat we bepaalde doelstellingen gehaald hebben terwijl de punten lager zijn als een andere proef. Dan ben ik echt blijer met die proef als degene met de hogere punten waar de doelstelling minderngoed gehaald werd bijvoorbeeld. Het gaat voor mij dus ook niet om de punten. Misschien ook omdat ik qua schatting in hoofd altijd lager zit en ik dus bijna nooit die 'strenge' juryleden meemaak. De enige keer dat punten belangrijk zijn voor mij is als ik dus wil kijken of ik klaar ben voor de volgende klasse :') Dan kijk ik naar wat onze gemiddelde scores zijn en naar wat we ongeveer zouden kunnen halen in de volgende klasse haha.

Ik geloof ook absoluut niet in kunnen oordelen of jury streng is nav uitslagenlijst. Het niveau kan ook gewoon lager liggen en apart genoeg wordt er wel gesproken over strenge jury's maar nooit over soepele of zelfs sinterklaas. Ook bij jezelf kan het beeld compleet anders zijn als het gevoel en je kan zelf iets heel goed vinden, omdat het beter was als andere keer maar objectief gezien, een jury oordeelt dat moment zonder voorgeschiedenis wat die ziet. Die is eigenlijk veel objectiever als dat wij zelf kunnen zijn, 9 van de 10 keer.
Zelfs als je het wel op film hebt, mensen filmen niet vanaf de C en oordelen nog steeds in vergelijking met normaal of vorige keren oid.

Gemiddeld over een seizoen krijg je de punten die je verdient. Er zijn altijd wedstrijden die lager zijn als verwacht (of verdiend) en punten die hoger zijn. Ook bij meerdere jury's in 1 proef is niet altijd de lagere degene die fout is. Veel juryverschil kan altijd gebeuren, pas als de plaatsing ook enorm uit elkaar ligt wordt het problematischer, maar 15 punten verschil is echt niks, dat is 1 punt verschil op 15 onderdelen of een halve op 30(even los van dubbeltellers) en het verschil tussen 6 enn6,5 is maar klein en verschil in de positie van jury maakt veel uit.

xxxmh

Berichten: 3664
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:05

Ik ben juist blij als ik de 180 haal haha. Mijn haflinger loopt niet de sterren van de hemel en doe het voor de leuk. Als het niet meer gaat dan stop ik er ook mee. Heb nu 4 punten in de L1 met steeds rond de 180. Nu moet ik wel zeggen dat wij vaak best strenge jury's hebben als ik andere wedstrijden zie.
En met die van mij moet ik proberen elke maand te gaan want dan krijgt ze het minste spanning dan als ik pas ga als ik er 100% klaar voor ben.

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:23

Maar hoezo denk jij dat je strengere juryleden hebt? Wat zie je bij de andere wedstrijden, alleen de uitslagen/punten? Zoals ik zei kan je eigenlijk niks over de juryleden zeggen nav een uitslag. En als meerdere juryleden rond dezelfde punten zitten zijn het niet allemaal strenge juryleden maar is het op dat moment gewoon jouw niveau. Daar is niks mis mee en kan je juist verbeteren. Heb je wel eens proefgerichte clinic gereden? Of geschreven bij juryleden? Film je je eigen proeven wel eens? Als je wedstrijden leuk vindt zijn er echt dingen waar je aan kan werken waardoor de punten hoger worden. Dan hoef je echt niet te stoppen.

Mijne loopt ook niet de sterren van de hemel, die is juist heel basic qua gangen. Dat is ook niet nodig om winst te halen, daarvoor moet je de basis goed hebben. Die gangen worden belangrijk op de grote wedstrijden waar de basis bij iedereen goed is of om het verschil te maken tussen 65 of 70 procent bijvoorbeeld. Maar voor een nette winstpunt heb je geen goede beweger nodig en moet je je werken aan de basis. Dus impuls, activiteit, aanleuning, stelling en buiging en rechtgerichtheid. Dat kan met ieder paard. En zelf proeven netjes rijden op de letter en ieder onderdeel goed voorbereiden. Daar valt echt nog veel winst te behalen voor veel mensen, hoor. En soms is een andere instructie ook nodig, helaas.

Niemand is ooit 100 procent klaar ergens voor. Maar als je thuis al bij wijze van spreken met moeite een proef op het niveau doorkomt dan kan je niet verwachten dat het op wedstrijd hetzelfde gaat. Daar had ik het over. De 100 procent is niet 100 procent goed, maar 100 procent is het niveau wat je thuis rijdt. Daarvan red je meestal 70 procent op wedstrijd. Niemand rijdt voor 100 procent goed thuis, dat bestaat niet.
En weggaan als je nog niet winstwaardig rijdt is niet erg, maar dan moet je wel vrede ermee hebben dat je dus nog niet het niveau goed genoeg beheerst. Wanneer iemand weggaat is een eigen keuze en moet ieder voor zich weten. Alleen is de uitkomst alleen bij de jury leggen niet eerlijk. Zoals ik zei, het gemiddelde van al die juryleden is het dichtste bij de waarheid van wat het niveau was over die periode.

Enzo_Ollie

Berichten: 956
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:04

Maar uiteindelijk is het doel ook weer voor iedereen anders, is je doel 200 punten of je doel ervaring opdoen.

Ik merk dat ik vaak anders ga rijden op wedstrijd, dus ik pak juist wel 1 mee als ik weet dat het niet zo goed zou gaan, puur voor mezelf om te leren en niet voor de punten.

Ik rij nu met 1 vd paarden L1, maar om zo te zeggen als ik straks 10 winstpunten heb ga ik wss wel over ook al rij ik dan net wel/geen winstpunt, ik vind het ook weer fijn om feedback te krijgen waaraan ik dan moet werken. Dan bouw ik daar weer even op verder. En bij mij is het ook een ritme dat ik moet krijgen, ik kan het wel maar omdat ik op wedstrijd anders ga rijden moet ik er weer inkomen en dat oefenen lukt thuis niet :P

Maar inderdaad wat MWM zegt; als je het niveau thuis niet beheerst dan moet je zeker niet hoger gaan starten, dan is het voor niemand leuk.

@mwm overigens hoor ik bij ons wel regelmatig "oh deze jury is wel heel soepel" als bijna iedereen een winstpunt (afhankelijk van de grote van de groep) heeft en er zijn ook wedstrijden waarvan mensen zeggen 'als je een winstpunt wil moet je daarheen gaan'.

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:34

Maar dat iedereen een winstpunt heeft zegt niks over soepel of niet. Net als dat het niks zegt dat bijna niemand of niemand winst heeft over de strengheid van de jury. Het kan of een goede rubriek zijn of een slechte qua niveau. Of in 1 baan kan er ineens iets zijn waardoor de punten lager liggen, zoals iets waar zowat elk paard van schikt en dus automatisch mindere punten krijgt. Je kan nav een uitslag alleen niks zeggen over de jury. Dan moet je zelf echt de proeven bekijken en onderdeel voor onderdeel. En dan alsnog zijn mensen niet objectief over zichzelf, want wij beoordelen onze proeven toch op hoe het normaal gaat, hoe veel beter het al gaat of wat er ineens minder ging. Dat is menselijk en dat is voor jezelf goed, want je wilt dat weten voor trainingen, maar een jury heeft die informatie niet en als ze het al wel zouden hebben mogen ze er niks mee.

Als je naar mijn wedstrijd keek. Ik werd 1e met boven de 65 procent en van de 10 of meer in het m2 waren er 7 of 8 met net aan tot goede winst ongeveer. Is dat dan soepel? De andere rubriek had er maar 2 met winst en de rest 160/170, dus die vonden dezelfde jury streng.

De sinterklaas jury's hoor ik idd wel eens wat over, die vereniging om winst te halen idd, wel veel minder als vroeger. Maar dat is nog een stap boven soepel in mijn ogen. Het oordeel dat jury's streng zijn en dat de lage punten onterecht hoor je veel vaker als dat de hoge punten onterecht waren. Vooral op sm. En dat kan een keer echt waar zijn, maar niet elke keer en zeker niet op basis van een uitslag van proeven die je zelf niet gezien hebt. Dus dat je 1 proef of wedstrijd van jezelf streng vond, kan helemaal. Soms is dat zo en soms heeft de jury toch gelijk. Maar bij meerdere proeven en juryleden ligt het niet meer aan de jury's. Dat is niet tegen iemand persoonlijk hier, maar wat ik vaak hoor en zie langskomen wat gewoon onterecht is. Ook voor de juryleden is het een hobby en 99 van de 100 geven veel liever dikke winst als lage punten. Net als de 6jes jury opmerkingen, het zijn vaker 6jes proeven dan een 6jes jury.
Makkelijker gezegd als gedaan hoor, ik vind bijna elke proef te hoog gejureerd, maar mijn gevoel klopt dus niet bij de werkelijkheid. Zij hebben ervoor geleerd en zijn erop beoordeeld en ik niet.

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:49

Enzo, trouwens niks mis met starten ook al zit je op net wel net geen winst. Zelfs niet als het nog niet winstwaardig is. Als je verwachtingen daar maar op aanpast. Dus voor jezelf of voor paard om ritme te houden is alleen maar slim, maar dan is je doelstelling ook anders als het goed is idd. Als je thuis bij wijze van nooit hoger zou komen als 165 of 170 punten en dan op wedstrijd teleurgesteld bent dat je geen winst rijdt is het gewoon zonde voor jezelf. Een keer een hoger niveau starten om te kijken waar je staat en dan daaraan werken is ook gewoon slim. Helemaal nu je flexibel kan starten nog. Dan kan je altijd nog keer terug naar het lagere niveau als je niet thuis wilt blijven en het hogere echt nog te hoog is. Aan de andere kant snap ik mensen ook die dat zonde van het geld vinden :')

Wat jij zegt is helemaal waar, het ligt helemaal aan jezelf. Ik ben ook zuinig met starten omdat het gewoon extreem veel van mijn gezondheid vraagt. Als ik daar geen last van had was ik misschien wel minder veeleisend geweest. Zoals we beide al aangeven liggen de doelstellingen van iedereen anders. Zolang je in hoofd houdt dat je op wedstrijd eigenlijk altijd wat minder rijdt als in training, want echt een proef rijden is anders als training, helemaal op vreemd terrein, met spanning van jezelf, het paard en andere combinaties. En dan ook nog op het tijdschema van de startlijst :')

Melzazu
Berichten: 1927
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:54

Gefeliciteerd Getup! *\o/*

Mooi Wendy dat je door mag naar het M +:)+

Wauw Flubberboot wat een mooie punten had je erbij zitten. :):)

Melis mooi dat je met de fijne stukjes tussendoor zo tevreden was. Lastig als ze zo aan staan en eigenlijk alleen maar willen galopperen :D

Ooh Noukie wat fijn zeg dat het zo goed voelde :j

Volgens mij heb ik nu weer iedereen gehad en wat het laatste onderwerp betreft. Thuis kunnen wij het prima en pakken we ook al wel oefeningen mee van de L. Toch is het op wedstrijd heel anders en daar laten wij het lang niet zo goed zien blijkbaar. Ik snap het idee wel om dan niet op wedstrijd te gaan maar ik denk dat het bij ons juist in de routine zit (die er dus nog niet echt is) dus daarom gaan wij maar gewoon stug door ook al doen wij het soms helemaal niet goed.

Ik denk dat je in een heel seizoen inderdaad de gemiddelde punten krijgt die je als combinatie waard bent. De ene keer voelt het misschien streng en de andere keer voelt het mild gejureerd. Nou ergens in het midden zal de waarheid wel liggen denk ik dan maar. :D

Enzo_Ollie

Berichten: 956
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:59

Ja ik bedoel ook zeker als je ze gezien hebt of als je uit een groep meerdere mensen hebt horen zeggen dat het (een stuk) boven verwachting was. Op basis van een willekeurige startlijst openen en naar de punten kijken weet je idd nog niks.

Nee ik denk zeker dat dat normaal is, maar als je een groep hebt van 10 mensen en iedereen heeft 187+, dat zou ik richting soepel vinden. Zoals jij het zegt klinkt het meer als een gemixte groep, waarbij de jury oordeelt wat ie ziet (oordeel ik nu door niks te zien hahaha).
De andere rubriek klinkt idd strenger, maar tussen 'streng' en 'strenger' zit ook nog een wereld van verschil, maar als het dezelfde jury was zou ik het niet streng vinden maar realistisch. Was het een andere jury dan had ik wss gezegd oh die is een stukje strenger.

Ik moet zeggen dat ik weinig paardrijdende vrienden heb dus ik zie dat op social media nooit zo voorbij komen, mijn ervaring is vooral wat ik hoor na het rijden, als je de protocollen kan ophalen dus misschien dat dat ook wel verschil in perspectief geeft

en dat gevoel idd, ik heb altijd als ik een slecht gevoel heb hoge cijfers en als ik een geod gevoel heb lage dus ergens doe ik nog wat verkeerd :Y)

ik snap idd dat jij weer met 100 (extra) dingen rekening moet houden dan dat ik moet, dat maakt het alleen nog maar knapper vind ik!

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:19

Ik hoef alvast geen rekening te houden met spanning bij mezelf of bij paard, dus op dat vlak heb ik het juist makkelijk, enzo ;) Dan is besluiten om thuis te blijven en door te trainen veel simpeler. Mijn spanning is weg bij opstappen en bij grote wedstrijden laait die op als ik de ring inga, maar vloeit ook weg tijdens de baan verkennen. Iedereen heeft zijn eigen moeilijkheden en daardoor redenen om het ene juist wel of niet te doen.
Ik hoor het trouwens ook op veel wedstrijden in real life, hoor. Ook over de rubrieken waar ik zelf in mee reed of toen ik nog wel een schreef. Of zelfs over mijn instructie, die is wel grappig om te horen. Ik had haar eerst regelmatig als jury en daarna als instructie dus en dan de verhalen daarover te horen is best komisch.

Melzazu, daarvoor moet je idd op wedstrijd en dan heeft thuis doortrainen geen nut. Of nouja alleen maar thuisblijven niet, nee. Maar dan beheers je het thuis dus wel voldoende. De 1e wedstrijden met een paard zijn altijd heel erg af wachten. Dan kan je ze Z klaar hebben en toch geen B proef doorkomen. Het is echt anders als thuis. :j hoort bij het leerproces en dat is bij elk paard en elke combinatie anders. Ik ben begin vorig jaar na pauze van ruim 2 jaar ook een keer extra op wedstrijd gegaan omdat die 1e wedstrijd nergens op leek en er wel ineens veel spanning was.

Dee_Es

Berichten: 3703
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:08

Wanneer je over gaat hangt van zoveel factoren af en is voor iedereen anders. Een vriendin ging direct over, of ze er klaar voor was of niet. Ze wilde graag het M halen om de jury cursus te mogen doen en ze was ziek dus ze was al lang blij als ze kon starten.

Ik reed thuis altijd zeker een niveau hoger dan ik startte maar een ziek paard gooide roet in het eten en nu is hij op zo'n leeftijd dat ik de luxe niet meer heb om thuis rustig door te trainen. Dus ik ga nu direct over en dan zie ik wel of een klasse hoger wil lukken. Ik zeg dit wel makkelijk maar stiekem vind ik het best lastig om zo op wedstrijd te gaan. Ik denk ook dat dit ons eindstation is tenzij ik op miraculeuze wijze de wissels nog geïnstalleerd krijg.

Ik heb wel soms het idee dat ruiters denken dat ze klaar zijn voor een niveau hoger omdat ze de onderdelen kunnen maar dan vergeten dat de graad van africhting ook hoger moet zijn. Wat MWM al zei.

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:12

Ja je scoort eigenlijk eerder als de graad van africhting goed is maar de oefeningen nog niet volledig dan andersom. Want die oefeningen zijn maar een paar onderdelen, de graad van africhting allemaal. Op harmonie en houding en zit na dan.

wendy1987

Berichten: 7033
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:11

Ik ben thuis al veel verder met de mijne, alleen contra is een ding soms.. dan bouwt ze nog wat spanning op.. maar, met een gebroken lijn niet, puur de halve volte. Dat gaat per maand beter maar ze moet gewoon die kracht krijgen en door krijgen dat ze het prima kan, want ze kan het prima haha.

De rest gaat eigenlijk wel goed bij ons. Doorzitten is bij mij idd minder van toepassing, net als geen zweep. Maar bij veel oefeningen probeer ik het wel hoor. Het is voor mijn enkel wel heel fijn dat ik daarna weer even los kan laten dmv licht rijden tussendoor.
Ik merk met mijn haflinger wel meer nu dat een paard wat er makkelijk door heen loopt wel hoger scoort dan mijne met dr gekrabbel :')
Maar, ik ga voor mezelf en probeer gewoon echt netjes op de letters te rijden. Benen zwaaien zal de mijne nooit gaan doen. Verruimen blijft ook een ding.

Maar als ik zie waar we vandaan komen 3 jaar terug :Y)

Flubberboot

Berichten: 3057
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:19

Ik ben wel blij dat ik perfectionist ben. Verwacht altijd lager omdat ik direct na de proef alleen kan denken aan wat minder goed ging. Daarna pas focussen op wat goed ging.

Ik heb zelf meeega veel spanning maar dat verdwijnt zodra ik in het zadel zit. Paardlief heeft alles al gezien dus die heeft ook bijna geen spanning gelukkig.

Flip00
Berichten: 30
Geregistreerd: 09-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:10

Ik herken heel erg wat er wordt gezegd over thuis 100 rijden en op wedstrijd 70 (in mijn geval vaak 60 haha). Ik merk dat ik toch altijd wat spanning heb omdat ik niet vaak genoeg op wedstrijd ga. Ik ben dan ook gerust drie oefeningen lang uit het veld geslagen als de eerste
oefening niet lukt. Gelukkig lukt het herpakken tegenwoordig wel steeds sneller dan voorheen.

Wat betreft jury's... Ik vind dat er vrij snel geroepen word dat een jury streng is als de punten wat tegenvallen, maar er wordt zelden echt kritisch gekeken naar hun eigen kunnen. Het helpt mij altijd om de proef te laten filmen en terug te kijken, zo kan ik kijken of mijn gevoel en de werkelijkheid overeenkomen. Al ben ik ook goed in te kritisch kijken en vind ik, na het terugzien van mijn proeven van afgelopen weekend, de winst niet verdient. Ik zag nog zo veel slordigheden.

Flubberboot

Berichten: 3057
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:45

Flip00 schreef:
~knip~

Wat betreft jury's... Ik vind dat er vrij snel geroepen word dat een jury streng is als de punten wat tegenvallen, maar er wordt zelden echt kritisch gekeken naar hun eigen kunnen. Het helpt mij altijd om de proef te laten filmen en terug te kijken, zo kan ik kijken of mijn gevoel en de werkelijkheid overeenkomen. Al ben ik ook goed in te kritisch kijken en vind ik, na het terugzien van mijn proeven van afgelopen weekend, de winst niet verdient. Ik zag nog zo veel slordigheden.

Eens!!
Maar naar mijn idee vergeten mensen vaak ook dat de jury alleen kijkt naar deze 5 minuten in de ring en niet naar de hele progressie die je gemaakt hebt. “Ik heb maar een 6 ondanks dat we zo erg vooruit zijn gegaan!” Hoor ik vaak om me heen op wedstrijd. Echt super dat je vooruit gaat! Maar waar je vandaan komt is tijdens een wedstrijd niet belangrijk.

Zie overigens vaak haflingers en fjorden voorbij komen, die zijn vaak beter voor elkaar dan menig KWPN’er! En in mijn ogen genieten die ook meer? Ga regelmatig een gesprek aan met die mensen omdat ik zelf ook iets anders dan een KWPN’er heb en vind het geweldig om te horen hoe zij over hun paard praten!

wendy1987

Berichten: 7033
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:12

Ik ben zelf ook altijd heel kritisch idd, na de proef, fijn gereden? Nou, niet zozeer. Goed genoeg, maar dan niet echt lekker gereden zeg maar. Daarom moeten we denk toch ook meer gaan. Wat meer ritme krijgen beide toch gewoon.
Het is idd lastig dat het zo'n moment opname is, maar je kan voor jezelf dan wel de vorige protocollen pakken en kijken wat er dan idd beter gaat :))

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:12

En minder streng voor jezelf zijn (zegt degene die net zo streng is haha). Je weet dat op wedstrijd het altijd anders gaat als thuis, dus moet je ook niet verwachten dat je even fijn kan rijden. Je kan thuis wel gaan trainen op hoe je los moet rijden om daarna zo fijn mogelijk door een proef te komen en wat je in de grijze zones moet doen om de oefening zo fijn mogelijk te rijden. En daarna gevoel in de proeven vergelijken en niet met het gevoel van thuis. Niet perse protocollen, maar ook het gevoel. Het liefst ook nog met filmmateriaal, anders kom je weer op punt dat gevoel niet altijd klopt met het beeld. Als je heel fijn rijdt maar de punten zijn lager kijk je of dat vaker voorkomt, want dan komt gevoel dus niet overeen met het beeld. Zijn punten hoger terwijl het slechter voelt ga dan na wat er precies niet fijn voelde en probeer dat te verbeteren en kijk of de punten dan nog hoger worden of dat gevoel niet klopt. Niet alles omgooien vanwege commentaar wat je een keer krijgt, terugkomend commentaar 'moet' je wel iets mee. Maar dat zijn meestal toch de dingen die je zelf al weet en zeker als je een goede instructie hebt. Ik heb het wel eens als tip aan mensen gegeven die zich dus nooit in het commentaar en de punten konden vinden, want hun instructie zei dat nooit of vond het wel goed. Helaas loopt er ook slechte instructie rond, in dat geval dus ook. Degene die overstapte naar een ander reed een jaar later wel de punten, degene die bleef stopte met wedstrijden na nog hele tijd gewoon slechte punten halen en het lag allemaal aan de jury's, volgens die instructie.

Maar goed, dat maakt het wedstrijden rijden ook wel zo leuk natuurlijk :') Het is een hele kunst op zich, die proeven rijden en alles precies op het juiste moment doen terwijl je in een training een keer opnieuw kan als het niet fijn voelt of nog wat langer doorgaat met losrijden. Vandaar dat een geklasseerd paard echt nog anders is als 1 die het alleen in de training loopt. En ook voor de ruiter.

DiscoDipp

Berichten: 2893
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:11

Gefeliciteerd nog voor de gene met prijs! :D

Helaas niet meer helemaal bij gelezen, jullie gaan zo hard :')

Getup

Berichten: 8470
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:49

Interessante discussie wbt overgaan. Ik zorg , dat m'n paard er klaar voor is en ga dan op wedstrijd te kijken hoe het daar gaat. En dan weet ik , waar ik aan moet werken.

Ga meestal of aan t eind van t seizoen n keer over ( hier is niets tussen november/ december en februari / maart) of juist begin nieuwe seizoen.

Rijd ook misschien 12 wedstrijden per jaar.

Wel zijn er ( onofficiele, maar groot opgezette) wintercompetities, waar ik wel eens aan mee heb gedaan om me voor te bereiden op een hoger niveau. Maar de laatste 3 jaren niet.

Melzazu
Berichten: 1927
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:50

MWM dankjewel voor je heldere uitleg en tips. Vind het altijd erg leerzaam wat je allemaal te vertellen hebt.

Dat doet Babootje met regelmaat ook en dat kan ik ook enorm waarderen. En sorry als ik mensen mis die dat ook doen in hun posts. Heel leerzaam allemaal maar ook dat je daardoor nog meer begrijpt dat proeven rijden inderdaad echt anders is. Dat helpt mij wel want soms denk ik met een proef van: oké laat maar, ik kan er niks meer van van het hele paardrijden :evaw:
Gelukkig zijn er ook proeven bij waar het echt goed voelde en dat dan ook zo gepunt wordt dus we zetten nog fijn door hoor. En ik vind het gewoon te leuk ook :D

Enzo_Ollie

Berichten: 956
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:28

Ik heb idd altijd nadat ik klaar ben met m'n proeven altijd ff een halfuurtje ofzo nodig voordat ik ook dingen kan opnoemen die goed gingen :+

Ik heb nu as zaterdag weer, we zijn de afgelopen 2 weken druk bezig geweest met hoe ik hem in de proeven moet rijden (hou m'n teugels snel te lang waardoor hij uit elkaar valt, met een paard van 1.85 is dat niet heel handig), dus veel bezig geweest met op z'n achterhand zetten etc en wat goede druk/voorwaartse drang creëren. Is zo'n verschil met mn andere paard waarbij ik juist de de druk moet afvloeien, dus dat is behoorlijk lastig en waar ik vorige keer de mist mee inging

Volgens mij heb ik ook nog niks gezegd over de oefencross zaterdag, ik werd een stoere dressuurruiter genoemd door de instructrice dat is toch een mooi compliment :Y) :+

DemiSisa

Berichten: 1103
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:06

Ik vind het zelf ook super interessant om te lezen. Hele fijne tips worden er gegeven, kan ik ook echt wat mee! :)

Het verschilt bij mij een beetje wanneer ik overga. Sowieso probeer ik wel om pas over te gaan als ik het oude niveau goed beheers. In de B was dat niet 'echt' zo, alsin: de laatste wedstrijden gingen juist veel slechter. Maar dat had meer te maken met mijn mentale gestel dan met wat anders, eenmaal verhuis en op de nieuwe stal viel alles op z'n plek en ging het dikke prima. Had toen wel B opgegeven, maar die was afgelast en de L1 was ook al opgegeven en heb ik niet meer veranderd. :)
Van de L1 naar de L2 ben ik vooral op aanraden van mijn instructrice overgegaan. De L1 haalden we opzich prima punten de laatste wedstrijden (boven de 190). Qua aanleuning ed waren we wel echt klaar voor de L2 en mijn instructrice zei tegen me dat ze verwachtte dat ik in het L2 vergelijkbare punten kon rijden en misschien zelfs wel hoger, omdat in het L2 het net wat meer achter elkaar komt en ik dan meer aan het rijden blijf en hij er beter bij blijft. Ik heb nogal eens de neiging de teugels te lang te laten worden en doordat ik nu bezig moet blijven, pak ik ze veel sneller weer op. Dat blijkt ook daadwerkelijk zo te zijn, het L2 gaat me juist beter af dan het L1 tot nu toe. :)
Qua overstap naar het M1 straks: eerst de winstpunten maar eens halen :P Maar we zijn al mooi op weg. Ik heb wel m'n startkaart tijdelijk stop gezet, deze loopt nog t/m eind augustus. Het M1 is toch wel weer hele andere piece of cake, dus daar wil ik zelf ook écht goed voor voorbereiden. Dat betekent veel oefenen zonder zweep (want die heb ik nu nog wel mee) en met doorzitten. Dat gaat echt al best lekker, maar is imo nog niet goed genoeg voor de M1. Schouderbinnen gaat echt heel lekker en contra begint ook steeds beter te worden, maar mag ook nog beter voor het M1 vind ik. Ik start in ieder geval deze zomer nog lekker L2 en dan zie ik tegen die tijd wel hoe het gaat, maar ik acht de kans groot dat ik nog (bewust) een seizoen langer in de L2 blijf :)