Wedstrijden 4-jarige en 5-jarige

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LB2003
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-10-22

Wedstrijden 4-jarige en 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 10:14

Hoi allemaal!
Ik heb sinds kort een 4-jarige en een 5-jarige waarmee ik jumpings zal starten.
Nu is mijn vraag hoe vaak per maand starten jullie jullie jonge paarden op jumping?
Welke hoogte starten jullie dan?
Springen jullie die week enkel op jumping of ook nog 1 x thuis bij wijze van oefening?

Capriootje

Berichten: 6825
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wedstrijden 4-jarige en 5-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:21

Ik gok dat je hier veel verschillende antwoorden zal krijgen met veel meningen vooral.

Voor mij is het afhankelijk van het paard zelf en de ervaring. De leeftijd zegt niet altijd alles. Hoe ver de basis training is, de conditie van het paard en hoeveel ervaring op ander terrein is onder andere de afweging. Maar ook of ze veel stress hebben van reizen kan meewegen in hoe vaak je ze meeneemt. Zelf begin ik altijd bij 80cm. Een fijne hoogte om ze parcours ervaring te geven en vooral kilometers te maken. 1 keer per maand vind ik meer dan genoeg en die week springen ze dan thuis niet maar bijv. een lekker ontspannen bos ritje. De 5 jarige kan misschien al wat meer aan maar ik vind dit dus afhankelijk van waar het paard staat in zijn training op dit moment. Belangrijkste: Blijf kijken en luisteren naar je dieren. Als ze het de dag na de wedstrijd lichamelijk of mentaal zwaar hebben was het misschien nog teveel en is een stapje terug de juiste keuze. Ook hun gedrag op de wedstrijd zelf goed bekijken en luister naar je gevoel!

In ieder geval heel veel plezier met je paarden en de wedstrijden!