Automatische piloot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 07:36

Ik ging vandaag na lange tijd met mijn "nieuwe" paard op wedstrijd. Ik vind het best spannend, waardoor ik op automatische piloot de proef door rijd. In grote lijnen klopt alles, haal op bepaalde onderdelen ook echt nette cijfers, ik rijd niet verkeerd en maak geen grote fouten, maar alle finetuning gaat verloren. Paard is hoger opgeleid, wordt een beetje onzeker en gaat dan initiatief nemen, wat niet helpt. De proef gaat er dan rommelig uit zien terwijl dat helemaal niet hoeft...

Iemand tips hoe je blijft nadenken in de proef? Ik ben wel ontspannen maar het nadenken gaat dus mis, meeliften ipv het elke pas willen en kunnen rijden. Vaker starten hielp in het verleden wel, maar die mogelijkheid heb ik nu niet. Ik rijd de proef altijd uit mijn hoofd en indoor is het vaak makkelijker dan outdoor.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:00

Misschien eerst eens wat online proefjes rijden, zodat je weer wat handiger word met de proefjes op zich.
Ik denk dat het misschien ook kan helpen om ergens een oefendressuur te rijden waar je instructeur met een oortje tegen je kan blijven praten, dat je zelf scherper word, en het meer 'automatisme' word dat je er echt aan blijft rijden.
Of misschien een paar x HC starten, zodat je mentaal het stukje wedstrijd even kan parkeren, maar wel in een wedstrijdsituatie je proef kan oefenen.

Wat ik ook wel kan helpen, is vooraf je proef helemaal visualiseren. En dan niet alleen 'hier wijken en daar hand veranderen' maar daar ook bij bedenken welke hulpen je moet geven. Dus een ophouding in die hoek, beetje meer stelling vragen daar. Dat je je net wat bewuster word van het geen wat je moet doen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 08:10

Online proeven heb ik inderdaad ook gereden en dat gaat veel beter. (68% tov 62%) maar dan heeft het paard ook minder invloed omdat je thuis bent, hij is dan niet zo afgeleid en plots bang van een hoop mest etc.

Chikavam
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-07-20

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:39

Goed blijven oefenen.Mijn verzorgje is er ook best moeite mee.Maar met oefenen kan je erg hoog komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:47

Kan er iemand met je mee om de proef voor te lezen? Dan hoef je dat in ieder geval niet meer zelf te bedenken :)

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:06

Oakland1990 schreef:
Online proeven heb ik inderdaad ook gereden en dat gaat veel beter. (68% tov 62%) maar dan heeft het paard ook minder invloed omdat je thuis bent, hij is dan niet zo afgeleid en plots bang van een hoop mest etc.


Zoals ik dit lees. Ben jij degene die afgeleid is. Waardoor je paard zich als het ware een klein beetje verloren voelt. Dus zelf goed geconcentreerd blijven, dan komt het vanzelf goed.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 09:20

FriesWytske schreef:
Oakland1990 schreef:
Online proeven heb ik inderdaad ook gereden en dat gaat veel beter. (68% tov 62%) maar dan heeft het paard ook minder invloed omdat je thuis bent, hij is dan niet zo afgeleid en plots bang van een hoop mest etc.


Zoals ik dit lees. Ben jij degene die afgeleid is. Waardoor je paard zich als het ware een klein beetje verloren voelt. Dus zelf goed geconcentreerd blijven, dan komt het vanzelf goed.


Zou je ook kunnen denken, maar losrijden met 15 ponies die overal en nergens lopen die die niet gewend is, doen ook geen goeds voor zijn focus, komt die de ring in en is die plots bang. Hij gaat dan improviseren omdat die zijn oude proeven zo goed kende. Ik denk dat ie daar op terug valt omdat het bekend is voor hem. Hij gaat bv neigen naar galoppirouettes terwijl we die thuis nooit trainen en hij een kleine volte moet galopperen. Idem met automatische gaan passageren op een een ac-lijn. Dat soort dingen vraag ik echt nooit ... dat doet die echt spontaan. Thuis krijg ik dat opgelost maar elders dus niet omdat ik teveel meelift

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:23

Nee, jouw focus gaat naar al die losrijdende ponies. Zodra jij doet alsof alles gewoon is, zoals altijd. Gaat hij niet spoken en bang worden. Hij neemt dan de leiding over, omdat jij die niet neemt. En daardoor gaat hij dingen doen, die hij normaal niet doet.
En je zegt het zelf al in je laatste zin. Je lift teveel mee, dus hebt geen leiding. Omdat jij je laat afleiden.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 09:47

FriesWytske schreef:
Nee, jouw focus gaat naar al die losrijdende ponies. Zodra jij doet alsof alles gewoon is, zoals altijd. Gaat hij niet spoken en bang worden. Hij neemt dan de leiding over, omdat jij die niet neemt. En daardoor gaat hij dingen doen, die hij normaal niet doet.
En je zegt het zelf al in je laatste zin. Je lift teveel mee, dus hebt geen leiding. Omdat jij je laat afleiden.


Dat mag je denken maar dat is niet zo...

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:54

Wanneer het al bij het losrijden misgaat ligt het toch echt aan de ruiter meestal. Paard is hoog opgeleid en dat hoeft zeker niet altijd een voordeel te zijn want de volgende ruiter moet wel de knoppen vinden en dat lukt blijkbaar nog niet helemaal gezien je opmerking over pirouettes inzetten terwijl dat niet moet, dat is dus jouw afleiding. Maar zoals iemand al zei, laat je voorlezen dan is je aandacht niet al bij het volgende onderdeel maar bij dat wat je op het moment moet uitvoeren .

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 10:00

Voorlezen word ik onzeker van. Bang het niet gehoord te hebben. Ik rijd betere proeven zonder voorlezer.

Paard valt gewoon terug op wat die kent omdat ik ga meeliften, de vraag is dus: hoe los ik dat op. Niet waarom gebeurd het

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:14

Tja, je geeft het antwoord steeds zelf al. Niet meer meeliften. En de oorzaak bij jezelf zoeken. Paard is niet de oorzaak. Dus jezelf een schop onder de kont geven en er aan blijven rijden. Dan komt alles goed.

Het overkomt iedereen wel eens, dat je na een proef denkt. Waarom bleef ik niet zelf beter er aan rijden ipv mee te liften met het paard. Heb ik zelf met mijn laatste proef ook gehad. Toen dacht ik later, waarom heb ikzelf niet beter er aan gereden.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 10:55

Ja en dat los je op door te doen. Maar hij kan niet iedere week mee, zelfs niet iedere twee weken... thuis simuleren helpt dus niet. Ik kan moeilijk een paard ergens jatten om te starten :’)

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:04

Dan ga je de volgende keren HC starten, geen wedstrijddruk wel wedstrijdsituatie . Desnoods met een oortje in zodat je alles hoort wat je voorlezen zegt. Op alles is wat te bedenken maar het lijkt alsof je toch het probleem niet bij jezelf legt. Ik zeg lijkt dus niet in de verdediging schieten . Een paard zonder leiding kiest zijn eigen weg .

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:12

Print een protocol uit en zet er per onderdeel achter hoe je het gaat rijden. Dus bijvoorbeeld met binnenkomen zet je erachter, actief blijven draven en ritme houden, goed naar C rijden. Zo zet je per onderdeel neer wat je gaat doen. (dus niet opschrijven zorgen dat hij niet terugvalt maar juist opschrijven zorgen dat hij actief blijft)
Dit leer je allemaal uit je hoofd en neem je mee terwijl je de proeven oefent. Op die manier programmeer je jezelf om te doen wat je moet doen tijdens je proef en hoef je het onderweg niet meer te bedenken.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:25

Oakland1990 schreef:
Ja en dat los je op door te doen. Maar hij kan niet iedere week mee, zelfs niet iedere twee weken... thuis simuleren helpt dus niet. Ik kan moeilijk een paard ergens jatten om te starten :’)


Ik ga ook niet elke week op pad. Soms komt dat toevallig zo uit. Maar er zijn ook weken dat ik niet op pad ga. Ga aan de slag met de tips van Katja. Denk dat dat je ook heel veel gaat helpen. Kruip uit die slachtofferrol. Want de oorzaak ligt echt bij jou. En snap dat dat niet leuk is om te horen. Maar jij bent de enige die dit op kan lossen. Jou paard spiegelt jou heel erg.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:30

Ik kende de proef ook wel uit mijn hoofd, maar had toch altijd een voorlezer, dat gaf mij juist meer rust om niet te focussen op de proef, maar juist op het rijden zelf.
Dus misschien toch eens proberen?

Voor de rest is het denk ik toch de ervaring.
Jij bent meer gespannen en daar reageert je paard op.
Mijn vorige paard deed dat ook heel sterk, ik kreeg in de proef ook dingen die hij thuis nooit deed.
Maar dat lag volledig aan mezelf, omdat ik minder ontspannen zat en hij dat als hulpen zag.
Probeer toch die rust bij jezelf te vinden. Diep ademhalen als voorbeeld, even je schouders en benen wat draaien. Je zult dat toch een beetje moeten uitvogelen wat voor jou werkt.
Hoe dan ook, het paard reageert op wat jij, per ongeluk, aangeeft.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:31

Katja schreef:
Print een protocol uit en zet er per onderdeel achter hoe je het gaat rijden. Dus bijvoorbeeld met binnenkomen zet je erachter, actief blijven draven en ritme houden, goed naar C rijden. Zo zet je per onderdeel neer wat je gaat doen. (dus niet opschrijven zorgen dat hij niet terugvalt maar juist opschrijven zorgen dat hij actief blijft)
Dit leer je allemaal uit je hoofd en neem je mee terwijl je de proeven oefent. Op die manier programmeer je jezelf om te doen wat je moet doen tijdens je proef en hoef je het onderweg niet meer te bedenken.


Dit inderdaad. Zo wordt het ook meer automatisme en ga je hopelijk onbewust meer rijden, omdat het bij de proef hoort zoals je hem geleerd hebt. In plaats van afwachten en vooral de proef rijden ipv het paard rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:58

bigone schreef:
Dan ga je de volgende keren HC starten, geen wedstrijddruk wel wedstrijdsituatie . Desnoods met een oortje in zodat je alles hoort wat je voorlezen zegt. Op alles is wat te bedenken maar het lijkt alsof je toch het probleem niet bij jezelf legt. Ik zeg lijkt dus niet in de verdediging schieten . Een paard zonder leiding kiest zijn eigen weg .

Oakland is van België en die optie hebben we hier niet echt. Ook als we Buiten Wedstrijd starten zoals het bij ons noemt, moeten we voldoen aan alle regels waar de gewone competitie ruiters ook aan moeten voldoen. Het enige verschil is dat je geen verlies punten krijgt.
Zelfs onderling heb ik nog nooit een club geweten waar het kon.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:00

Hier mag je HC ook geen oortje in. Maar ook alles zoals een gewone wedstrijd.
Of dat moet de laatste jaren veranderd zijn.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 12:15

Protocol uitschrijven kan ik nog wel een keer doen, heb ik vroeger ook wel eens gedaan nog met het vorige paard. Met mijn jonge paard heb ik dit probleem ook veel minder. Die kan ik er beter doorheen loodsen op een of andere manier terwijl deze een stuk meer ervaren is en qua karakter veel minder sensibel of bang.

Het is ook niet dat ik de proef niet door kom, ik wil gewoon meer rijden. Ik rijd niv4 in België. Komt wat overeen met zzl, die kom ik niet meer door op goed geluk... ik wil gewoon meer kunnen rijden dan het geval was. Het was ook ruim 2 jaar geleden dat ik zelf echt op wedstrijd was. Hc is hier geen optie. Dan moet je afgroeten op je voorlaatste onderdeel en mag je ook niet herhalen daarna.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:30

Je kan evt én voorlezer én proef zelf kennen? Dan is het niet erg als je het eens niet hoort, maar kan je wel meer focussen op eraan blijven rijden.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 14:23

Zo, nieuwe wedstrijd uitgezocht voor een herkansing, heb inmiddels ook nog een keer op verplaatsing getraind, daar kroop die ook wel iets achter mijn been maar niet zo erg als op de wedstrijd zelf. Heb nu mijn proef 10x uitgeprint en wil ze dagelijks (tot de wedstrijd) volledig in detail uitschrijven. Ik ben benieuwd of dit werkt. Is ook een iets makkelijkere proef dan vorige keer, lijntjes zijn iets langer waardoor ik hem beter voor me uit kan houden tussen de oefeningen door.

To be continued

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:28

Hopelijk werkt het, succes!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Automatische piloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:32

Laat jezelf eens filmen tijdens het losrijden en de proef... Kijk eens naar de verschillen bij jezelf...

Ik film sinds kort elke training, om daarna te analyseren. Ik wéét dat ik te weinig aan het RIJDEN ben. Ik zie nu ook terug op de film dat ik elk vogeltje zie vliegen. Ik hoor iets in de stal, dus ik kijk meteen de stal in. Met name tijdens het losrijden doe ik dit heel veel. Meer opgepakt is het anders, maar ik heb al verloren bij het losrijden. Ik gaf een vinger en hij neemt terecht de hele hand.

Jij hebt het geluk dat je paard hoger opgeleid is. Mijn paard stopt door onzekerheid (laagste rang in de kudde) gewoon in de proef. Jouw paard improviseert niet, hij probeert van verschillende impulsen een opdracht te maken en deze uit te voeren. Het is die doodsimpele actie-reactie.
Iets achter je been wanneer je van huis bent, betekent feitelijk dat hij thuis al niet voldoende aan het been is.
Dat je met je jonge paard minder problemen hebt vind ik logisch, die vraagt per definitie al meer aandacht, dus die geef jij ook. Waar je ook bent, omdat je de consequenties kent.

Met een meer ervaren dier is het leuk rijden en lijkt alles eerst gemakkelijk te gaan. Maar juist van een ervaren paard moet je de knopjes wel onderhouden. Dat hij misschien zijn max al eens heeft gehaald, betekent niet dat jij niet meer hoeft te streven naar meer en beter. Juist door dat na te streven kan hij op zijn oude niveau blijven. Wat dat ook mag zijn...

Overigens herken ik het wel hoor :') Momenteel voornamelijk thuis (al een maand of 8/9 niet meer op concours geweest) en dan gaat bij mij het scherpe er gewoon vanaf. Het is te snel 'wel goed', waar ik moet gaan streven naar een 8. En dan doel ik voornamelijk op de basis, want daarmee maak ik de rest beter. En toch... Ik hoor boten langs varen, ik hoor een uil schreeuwen, ik zie een musje in het zand badderen, er vliegt een duif door de bak, noem het maar op. Ik zit er gewoon bijna op te wachten...
Dat werkt niet...