Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:35

ukkiepuk schreef:
ukkiepuk schreef:
Weet iemand of het nog verplicht is om met handschoenen te rijden?


Normaal gesproken niet idd. Ik rijd altijd zonder. Maar dit staat tussen de bepalingen op de laatste regel:

[ [url=m/69vVhy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Daar staat het antwoord toch? Alleen als handschoenen verplicht zijn vanuit het RIVM. Dat is niet zo, dus je mag zonder.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:39

mavantos schreef:
Daar staat het antwoord toch? Alleen als handschoenen verplicht zijn vanuit het RIVM. Dat is niet zo, dus je mag zonder.


Oké tnx! Bij ons op stal waren handschoenen aan het begin van de lockdown wel verplicht als gevolg van het advies van RIVM. Ik kan niet vinden of het nu versoepeld is, vandaar mijn vraag.

Carolyn8
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:40

ukkiepuk schreef:
mavantos schreef:
Daar staat het antwoord toch? Alleen als handschoenen verplicht zijn vanuit het RIVM. Dat is niet zo, dus je mag zonder.


Oké tnx! Bij ons op stal waren handschoenen aan het begin van de lockdown wel verplicht als gevolg van het advies van RIVM. Ik kan niet vinden of het nu versoepeld is, vandaar mijn vraag.


Check het op je stal =)

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:48

Carolyn8 schreef:
Check het op je stal =)


Ik ga starten op richtlijnen van de KNHS, dus daar heeft onze pensionstal toch niets mee te maken?
Dit waren de richtlijnen aan het begin van de lockdown.
Afbeelding

Het was maar een vraag! Heb inmiddels een antwoord.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:51

ukkiepuk schreef:
Carolyn8 schreef:
Check het op je stal =)


Ik ga starten op richtlijnen van de KNHS, dus daar heeft onze pensionstal toch niets mee te maken?
Dit waren de richtlijnen aan het begin van de lockdown.
[ [url=m/N6yXOZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was maar een vraag! Heb inmiddels een antwoord.


Dat zijn richtlijnen vanuit de FNRS (waarin handschoenen overigens ook niet verplicht zijn, maar een advies). Niet vanuit de KNHS.

Je gaat wel starten volgens de richtlijnen van de KNHS, maar je bent nog steeds op je eigen pensionstal aanwezig. Als zij zeggen dat op hun terrein handschoenen verplicht zijn dan zal je die wel moeten dragen.

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:59

Zijn er ook mensen die hun paard niet invlechten? Bedoel mensen die op concours wel zouden vlechten maar nu online niet?

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:05

Ja hoor, heb nog bijna niemand gehoord die vlecht. Ik knot normaal altijd, ook voor springwedstrijd. Maar nu niet gedaan ivm tijd.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:07

Ik zie genoeg paarden voorbij komen die niet gevlochten zijn. Sommige pensionstallen hebben als regel dat iemand er maar een uurtje mag zijn, dan red je het niet om ook te vlechten.

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:14

Oh ok, super fijn.
Ik heb een andere reden, mijn paard schuurt behoorlijk, als ik dan vlecht dan schuurt hij daarna nog meer.
Dus als het niet perse noodzakelijk is dan wil ik dus liever niet vlechten.
Had het idee dat vlechten een pre was, maar wat ik begrijp is dat dus niet zo

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:24

Wat betreft de gangendiscussie... Ik zie helaas met enige regelmaat paarden met een latere stap of bijna een viertaktgalop, waarbij de draf ruim voldoende is. Nu is het prettig om dat als jury onderaan te kunnen benadrukken (naast dat het in de punten voor het onderdeel meegenomen wordt), zodat de ruiter weet welke gang werk behoeft. Denken jullie niet dat je met 1 gemiddeld gangencijfer je juist sneller op de 6 blijft hangen? Stap is matig, draf is goed, galop voldoende dus een 6?

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:27

Ik vind het ook prettig dat de gangen onderscheiden worden inderdaad.

Overigens krijg ik meer en meer het gevoel dat een 4-takt galop als geweldig wordt gezien. Rare ontwikkeling vind ik dat.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:51

oji schreef:
Ik vind het ook prettig dat de gangen onderscheiden worden inderdaad.

Overigens krijg ik meer en meer het gevoel dat een 4-takt galop als geweldig wordt gezien. Rare ontwikkeling vind ik dat.


Nou ik weet niet bij wie maar dat is gewoon niet tactzuiver en hoort in principe niet eens hoger dan een 5 te scoren. Een zuivere 3 tact met genoeg sprong is een van de eerste vereisten.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:54

shirleyp schreef:
Wat betreft de gangendiscussie... Ik zie helaas met enige regelmaat paarden met een latere stap of bijna een viertaktgalop, waarbij de draf ruim voldoende is. Nu is het prettig om dat als jury onderaan te kunnen benadrukken (naast dat het in de punten voor het onderdeel meegenomen wordt), zodat de ruiter weet welke gang werk behoeft. Denken jullie niet dat je met 1 gemiddeld gangencijfer je juist sneller op de 6 blijft hangen? Stap is matig, draf is goed, galop voldoende dus een 6?


Ik vind in principe niet dat de gangen direct weg zouden moeten tijdens een beoordeling, maar meer dat hierin meer onderscheid moet worden gemaakt. Dus dat ook op de gangen vieren en achten worden gegeven.

Overigens neem ik aan dat als de oefening uitgevoerd is die in principe oké is, maar er sprake is van bijvoorbeeld viertakt in galop, taktfouten in draf of een laterale stap dit sowieso bij het onderdeel wordt geplaatst en mee wordt geteld in het onderdeel.

Als er bij drie onderdelen 'taktfout' op je protocol staat kan je zelf wel verzinnen dat je hier nog een beetje aan moet werken toch? :')

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:29

saarie schreef:
Ja hoor, heb nog bijna niemand gehoord die vlecht. Ik knot normaal altijd, ook voor springwedstrijd. Maar nu niet gedaan ivm tijd.


Ik heb wel gevlochten. Zelfs mijn gehele wedstrijd tenue aangedaan 8-).

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:33

MyWishMax schreef:
Haha, dan zou je denken dat er een maar achter hoort. Paard met mooie gangen, maar vandaag dit en dit dus geen 8. Of goed over de benen, maar balans nog beter of weet ik het.

Ik kreeg het vorige wel eens, maar dan bij verruimingen opmerking netjes, maar paard kan meer. :+ Nee, dat kon die qua balans met terugrijden nog niet haha. Soms zijn de verwachtingen dan ook hoger bij zo'n paard.

Maar goed, bij alle soorten moet je als ruiter gewoon netjes afwerken en goed rijden. Dat kan zo enorm veel schelen, een proef echt onderdeel voor onderdeel rijden en afwerken.

Pattypaard. Nee jij zegt dat dat mindere paard vanwege de gangen max een 7 of 7,5 krijgt voor perfect halt houden. Dat is dan niet alleen vanwege de kwaliteit maar dan mankeert er meer aan het stuk ervoor. En dan is de hele oefening dus niet perfect. Niet alleen kwaliteit maar bijvoorbeeld een stukje basis qua balans of aanleuning. Ik zeg juist dat ik ondanks die mindere kwaliteit juist wel 9ens en 10en kan scoren bij een goed gereden oefening. Maar een oefening is wel van begin tot eind, dus bij halt houden ook de overgang. Of bij halsstrekken het begin stuk enzovoorts. Ik word dan niet 'afgestraft' omdat mijn paard minder afdruk en souplesse heeft. Ik zie dat nooit terug in mijn sterke onderdelen in ieder geval. Als ze geen goede tact zou hebben wel, maar dat is ook logisch.


Ik heb geen twee paarden gehad die dezelfde sterke punten hadden, dus ik kan dat niet vergelijken. Wel een aantal die qua gangen makkelijk hoger scoorden, waarbij de minder kwaliteitsvolle paarden andere sterke punten hadden. Maar ik scoor met de huidige simpele makkelijker,omdat haar sterke punten de punten zijn die in de basis enorm gewaardeerd worden. Dat wordt pas lastiger als er een beter paard langskomt die net zo constant is en die wint dan. En dat is terecht.


Dat is toch ook juist wat ik zeg? :) Er mankeert dan wat aan het stuk er voor wat ook mee genomen behoort te worden in het te geven cijfer. En dat daar wat aan mankeerde. Dat ben ik helemaal met je eens.
Er 'mankeert' daar dan o.a. wat aan door de kwaliteit van het paard (even buiten mijn rijden om, wat echt niet fantastisch is). Omdat deze met minder afdruk, souplesse e.d. loopt. Hier kan uiteraard aan gewerkt worden! En zeer zeker aan de balans.
Maar als mijn andere paard die oefening hetzelfde uitvoert krijgt deze eerder hogere dan dezelfde punten. Omdat die basispunten van het scala van nature meer aanwezig zijn.
Wil zeker niet zeggen dat we er geen 8 van kunnen maken, wel dat we hier harder voor moeten werken :).
Dat is voor mij het verschil in kwaliteit van de paarden, wat ook beoordeeld wordt in de normale cijfers, niet alleen bij de gangen. Ik rij immers niet anders op de een als of op de ander, mijn rijden blijft van hetzelfde niveau(wat uiteraard beter moet!). Toen we voorreden bij de jurycursus werd dit ook zo aan de toekomstige juryleden geleerd, dat kwaliteit van het paard echt mee weegt in de tot stand koming van het cijfer voor het onderdeel.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:53

Ik ben het met Pattypaard eens. Een paard met goede gangen wordt vaak al beloond bij de oefeningen, en dat is ook terecht. Maar nog 3 onderdelen om dat extra te benadrukken, terwijl er mijns inziens maar weinig aan te trainen is, vind ik jammer. Je kan met verkeerde rijkunst heel veel verpesten, taktverlies ed. Maar met rijkunst zorgen dat een paard met meer ruimte, takt of regelmaat gaat lopen is erg lastig als een paard daar geen natuurlijke aanleg voor heeft. Terwijl je de oefeningen juist wel door trainen kan verbeteren.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:06

Ik vlecht wel. Paard staat bij de eigenaren aan huis, dus dat is natuurlijk dan ook anders. Plus heeft ie lange manen en dat kan soms wel hinderlijk zijn. Hengstenvlecht kost ook niet zoveel tijd.

Had ook mijn hele wedstrijdtenue aan, was vandaag best fris. Kan me voorstellen als het heel mooi weer is ik dan wel een witte rijbroek aan doe, maar dan een net t shirt ipv jasje.

wythlove

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:02

Mij is eens door een gp jurylid uitgelegd dat als je oefeningen/onderdelen in stap bijv. een 6,5 hebben gescoord, je dan onderaan de streep ook een 6,5 voor de stap hoort te krijgen. Dit ook voor de draf en galop. Geen idee of het ook daadwerkelijk zo is, maar dan kloppen mijn protocollen vaker niet dan wel, haha.

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:15

Maar het skala gaat niet over de ruime of goede gangen. Dat gaat over veel meer punten. Ja, als dat niet goed genoeg is kom je inderdaad niet aan die 8 oid. Maar dat heeft niet met de punten voor de gangen alleen te maken. Dat heeft wel met alle algemene cijfers te maken. Jij had het in het 1e bericht juist over de gangen. Dáár ben ik het niet mee eens, want mijn ervaring met meerdere paarden en bij het schrijven is anders. Alleen als de andere algemene cijfers (om het even protocolgericht uit te leggen) ook nog niet voldoende/goed zijn, ja dan kom je niet hoger als die 7. Dat is ook niet gek natuurlijk.

Citaat:
Ik heb een paard met echt beduidend mindere gangen. Als zij een 6,5 of 7 op de gangen krijgt mag ik echt in mijn handjes klappen. Met dit paard moet gewoon echt alles goed zijn wil ik nette punten kunnen rijden. Je kunt je bijna geen fouten permitteren want er is niks 'bij te zetten'.
Kan ik een onderdeel nog zo geweldig netjes rijden, punt blijft toch steken op kwaliteit van het dier. Als ze mijne zo perfect 4kant halthoud in de L2 dat je serieus maar 2 benen ziet, krijgen we nog een 7, max 7,5 omdat de kwaliteit van het drafstukje daar voor gewoonweg niet voor een hoog cijfer is.


Een paard met minder afdruk en souplesse kan nog steeds die goede/hoge cijfers halen. Alleen als het daarnaast ook nog aan andere algemene dingen ontbreekt niet. Ik was het dus niet eens met jouw stelling dat het blijft steken op de kwaliteit van het draf/het cijfer voor de gangen.

Maar volgens mij praten we gigantisch langs elkaar. :') Nu je het over het skala hebt, ja daar ben ik het wel mee eens, maar dat is niet alleen afhankelijk van gangen. Dus jouw 7 of maximaal 7,5 komt niet alleen omdat je een 6,5 op gangen haalt, maar dat er meerdere 'onderdelen' nog niet goed genoeg zijn voor die 8. Zoals aanleuning, ontspanning, rechtgerichtheid en impuls. Want als die allemaal voor elkaar zijn, maar je blijft op die 6,5 voor gangen kan je alsnog wel een beter cijfer halen voor dat perfecte halthouden.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:17

Voor de stap heb ik dat als jury wel vaak in de lagere klassen. Omdat daar zo minimaal stap gevraagd wordt. In de hogere klassen heb ik dat meestal niet. Iemand kan 7es halen voor de keertwendingen en middenstap maar tussendoor erg matig stappen. Dan ga ik onderaan echt naar beneden.

Hetzelfde geldt voor de draf en de galop.

Bij iedere oefening komt voorbereiding en afwerking kijken, die tellen net zo goed mee als de oefening zelf.
Dat wordt vaak vergeten.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:02

Hoe kijken jullie als jury naar de 8-10m gebroken lijn in contragalop in een M1 proef? Hoe wordt er naar gekeken als je een nette lijn met paard in correcte stelling en buiging rijdt en netjes de hoek in rijdt in vloeiende arbeidsgalop maar eerder 6-8m dan 8-10m? Kun je dan ook nog een 6 of hoger krijgen?

En als je wel de goede lijn 8-10m rijdt, maar paard springt om en je corrigeert de galop nog op de lijn zelf?

Paard loopt op M niveau, maar is wel heet en sensibel. Wil ook geen fouten maken en wordt ook druk als ik een foutje corrigeer. Ik heb dus van de week bewust gekozen voor een iets kleinere lijn, en verder een nette foutloze proef. Ongeacht de beoordeling/ punten van de jury was ik al tevreden met de proef.

Ik ben benieuwd of dit beter gewaardeerd wordt dan fouten die hersteld worden.(Dat heb ik vorige keer gedaan =179 waarbij het omspringen denk ik ook invloed heeft op punten als aan de hulpen staan, impuls e.d.)

Twilight1

Berichten: 1427
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:14

Wat betreft de punten voor de gangen.
Ik vind dat je daar zeker aan kan werken en trainen, tuurlijk heeft het ene paard meer aanleg als de ander.
Maar ik had in B/L1 vaak een 6,5 en nu ze meer balans en beter in de aanleuning blijft haal ik vaak een 7,5.
Ik vind het fijn dat het 3 onderdelen zijn, bij de hogere niveaus telt de stap 2x mee dus het is nu al belangrijk dat je bezig bent met de gangen van je paard en er het beste uit haalt wat er in zit.

Ik heb de online competities in volledig tenue en geknot gereden.
Ook toen ik nog 2 uur op stal moest zijn had ik snel geknot.
Maar ik snap het ook heel goed als je het niet doet, ik vind de hals van mijn paard mooier als ze knotjes in heeft :)

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:16

wythlove schreef:
Mij is eens door een gp jurylid uitgelegd dat als je oefeningen/onderdelen in stap bijv. een 6,5 hebben gescoord, je dan onderaan de streep ook een 6,5 voor de stap hoort te krijgen. Dit ook voor de draf en galop. Geen idee of het ook daadwerkelijk zo is, maar dan kloppen mijn protocollen vaker niet dan wel, haha.

Ik denk er anders over.
Stel je hebt een paard in ring wat super kan stappen, maar in de keertwending laat hij zijn spilbeen staan, en in de uitgestrekte stap zit een dribbel, dan geef je alsnog een goed punt voor de stap op zich.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:18

Je eerste vraag Swatch, nee want de moeilijkheidsgraad ligt een stuk lager als je m maar 6 meter rijdt......dus hoger dan een zes als de lijn echt te krap is, kom ik niet.

Maar, je tweede vraag, omspringen levert altijd een vier op maar zelfs nog lager als dat niet goed en snel gecorrigeerd wordt. Maar omspringen is altijd een 4.

Ik ben het wel met je eens dat je soms kunt kiezen. Dat begrijp ik volkomen echter met beoordelen hebben we ons aan bepaalde regels te houden. Ik moet wel zeggen dat het sympathiek oplossen van storingen bij mij altijd scoort. Misschien niet direct in het onderdeel maar t weegt wel mee, zeker onderin.

Had er net ook 1, loste dat super op, heel heet paard maar werd zeer correct gecorrigeerd en kon daarna ook fijn verder rijden.

Had weer een mooi lijstje, alles van mij is terug naar de KNHS, punten:
207
183
173.5
180
175
172
198.5

Lekker wisselend weer maar leuk om te doen! Eentje wel een opmerking meegegeven dat de filmer echt stiller moet filmen want elke keer bewegen bij verruimen, dat valt echt superlastig te beoordelen dan....

Oh en nog een aanvulling, ik waardeer het wel echt heel erg dat iemand moeite gedaan heeft om zich net aan te kleden en het paard netjes voor te stellen, dat zie ik graag! Met knotten in zien we de hals ook beter (mooier) maar iets simpels als je bit schoonmaken, zou niet gezegd hoeven worden. Maar dat blijkt zo nu en dan al te veel werk :D

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:22

MyWishMax schreef:
Een paard met minder afdruk en souplesse kan nog steeds die goede/hoge cijfers halen. Alleen als het daarnaast ook nog aan andere algemene dingen ontbreekt niet. Ik was het dus niet eens met jouw stelling dat het blijft steken op de kwaliteit van het draf/het cijfer voor de gangen.

Als het je paard aan buiging in de gewrichten ontbreekt, dan kun je nog zo netjes rijden, die recht gesprongen wissel, op de hulp en precies bij het bordje wordt echt geen 7, laat staan een 8.
En ja, dat heeft met het scala te maken, maar het scala heeft ook met de aanleg van je paard te maken, niet ieder paard heeft even veel aanleg voor de verzameling. En dan moet je een goede ruiter zijn wil je dat echt kunnen verbeteren.