Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:41

ginatje schreef:
Bij ons in de buurt (NB) worden de eerste (oefen)wedstrijden al begin juni georganiseerd. Komende week wordt bekend of deze al voor winstpunten gelden, of nog niet, zo niet dan gewoon om te oefenen. Ze noemen het dan trainingswedstrijd.


Er is van de week in Uden al weer oefendressuur geweest :)

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:42

Ben ook wel benieuwd naar die van Lozeman. Kan hem zelf ook niet vinden?

ginatje

Berichten: 229
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:48

Queelens schreef:
Er is van de week in Uden al weer oefendressuur geweest :)


Oh dat wist ik helemaal niet, daar heb ik helemaal niets van voorbij zien komen. Maar goed dat je het zegt, dan kan ik daar ook eens naar kijken! Thanks :D :D

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:48

ginatje schreef:
Queelens schreef:
Er is van de week in Uden al weer oefendressuur geweest :)


Oh dat wist ik helemaal niet, daar heb ik helemaal niets van voorbij zien komen. Maar goed dat je het zegt, dan kan ik daar ook eens naar kijken! Thanks :D :D


Dat was voor de subtop.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:49

Volgensmij was dat alleen subtop :j
Maar je kan Uden wel in de gaten houden, daar hebben ze wel vaker oefendressuur volgens mij (weet niet of dat nu ook nog zo is hoor) ook voor de basissport.

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:06

Nou ik heb me vandaag ook gewaagd aan deze versie van wedstrijden rijden. Moet zeggen dat het wennen is maar zeker goed bevalt! Wat werk vooraf aan bak uitzetten maar vergeleken met op wedstrijd gaan veel minder tijdrovend.

Wat ik mij wel even af vroeg in het algemeen. Hoe word er gejureerd op kleine stemhulpen? Zoals een keer een klikje of ho, is me namelijk na het terug zien duidelijk geworden dat dit iets te veel automatische is haha! :o

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:33

Hetzelfde als op normale wedstrijden, stemhulpen mogen niet, dus als de jury het doorheeft wordt je daarvoor gestraft. De normale regels gelden namelijk ook gewoon ;)

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:35

Ik ben als jury (Maar ook als instructrice) echt heel kriegel op stemhulpen.

Heb nu een paard op stal staan, die is zo scherp dat ie afvuurt op een klikkende stemhulp, hebben ze der aangeleerd met longeren. Hoe onhandig.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:38

PSvanLot schreef:
Ik ben als jury (Maar ook als instructrice) echt heel kriegel op stemhulpen.

Heb nu een paard op stal staan, die is zo scherp dat ie afvuurt op een klikkende stemhulp, hebben ze der aangeleerd met longeren. Hoe onhandig.


Ik heb die van mij dus een andere stemhulp voor galop aangeleerd aan de longe, omdat ze zo scherp was op dat woord dat voorlezen moeilijk was. En ik vond het oneerlijk om haar daarvoor te corrigeren en daarna met longeren weer te corrigeren dat ze niet reageerde. :+

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:38

MyWishMax schreef:
Hetzelfde als op normale wedstrijden, stemhulpen mogen niet, dus als de jury het doorheeft wordt je daarvoor gestraft. De normale regels gelden namelijk ook gewoon ;)


Ja tuurlijk dat begreep ik, maar ik heb geen idee wat de regel daarbij is. Aftrek per onderdeel, diskwalificatie of -2? Dit is mij op wedstrijd nooit aangerekend, komt ook omdat jury’s dit meestal niet kunnen horen en nu wel.
Laatst bijgewerkt door spruitje12 op 16-05-20 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:46

spruitje12 schreef:
MyWishMax schreef:
Hetzelfde als op normale wedstrijden, stemhulpen mogen niet, dus als de jury het doorheeft wordt je daarvoor gestraft. De normale regels gelden namelijk ook gewoon ;)


Ja tuurlijk dat begreep ik, maar ik heb geen idee wat de regel daarbij is. Aftrek per onderdeel, diskwalificatie of -2? Dit is mij op wedstrijd nooit aangerekend, komt ook omdat jury’s dit meeral niet kunnen horen en nu wel.


Een punt aftrek op het onderdeel. Als je normaal een 7 zou krijgen dan krijg je nu een 6.

Ik hoor het op wedstrijd het zo goed als nu op een filmpje.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:50

Ik doe het ook veel klikken, heb het mezelf op wedstrijd ook echt moeten afleren. Helaas deed ik het nu op de video ook heel erg, ik denk toch omdat ik nu thuis rijd dat ik het vergeet. Ben hierdoor denk ik zeker 10 punten misgelopen dus voelde me ook heeel stom achteraf. Keer ervoor was dat niet het geval, terwijl ik het toen ook deed (kom ik nu na achteraf terugkijken pas achter), dus het zal ook wel verschillen per jury in hoeverre er op gelet wordt denk ik.

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:51

PSvanLot schreef:
spruitje12 schreef:
Ja tuurlijk dat begreep ik, maar ik heb geen idee wat de regel daarbij is. Aftrek per onderdeel, diskwalificatie of -2? Dit is mij op wedstrijd nooit aangerekend, komt ook omdat jury’s dit meeral niet kunnen horen en nu wel.


Een punt aftrek op het onderdeel. Als je normaal een 7 zou krijgen dan krijg je nu een 6.

Ik hoor het op wedstrijd het zo goed als nu op een filmpje.


Dankjewel voor je antwoord! Stelt me weer gerust, goed leermomentje wel.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:53

In principe zou het niet aan de jury moeten liggen, het moet gewoon meegenomen worden als het hoorbaar is.

Hopelijk heb je een jury welke het geluid zachter zet of die er niets mee doet.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:55

Terwijl het eigenlijk van origine niet mag omdat het vervelend is voor andere ruiters en paarden in de ring (ring dichtbij) oftewel nu val je er niemand mee lastig en het kan toch ontzettend helpen. Zeg liever een stemhulp dan een tik met de zweep of de spoor erin.

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:57

Rainer schreef:
Ik doe het ook veel klikken, heb het mezelf op wedstrijd ook echt moeten afleren. Helaas deed ik het nu op de video ook heel erg, ik denk toch omdat ik nu thuis rijd dat ik het vergeet. Ben hierdoor denk ik zeker 10 punten misgelopen dus voelde me ook heeel stom achteraf. Keer ervoor was dat niet het geval, terwijl ik het toen ook deed (kom ik nu na achteraf terugkijken pas achter), dus het zal ook wel verschillen per jury in hoeverre er op gelet wordt denk ik.


Aan de ene kant wel goed om er eens op gecorrigeerd te worden, of iedergeval gemeld op het protocol. Het is mij ook nog nooit aangerekend waardoor ik er zelf ook niet zo goed op let.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:57

SweetVanille schreef:
Terwijl het eigenlijk van origine niet mag omdat het vervelend is voor andere ruiters en paarden in de ring (ring dichtbij) oftewel nu val je er niemand mee lastig en het kan toch ontzettend helpen. Zeg liever een stemhulp dan een tik met de zweep of de spoor erin.


Een paard behoort toch gewoon aan de been en hand hulpen te staan?

Als je je paard met zweep of sporen voorwaarts houdt of een overgang laat maken komt dat het punt ook niet ten goede.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:02

spruitje12 schreef:
Rainer schreef:
Ik doe het ook veel klikken, heb het mezelf op wedstrijd ook echt moeten afleren. Helaas deed ik het nu op de video ook heel erg, ik denk toch omdat ik nu thuis rijd dat ik het vergeet. Ben hierdoor denk ik zeker 10 punten misgelopen dus voelde me ook heeel stom achteraf. Keer ervoor was dat niet het geval, terwijl ik het toen ook deed (kom ik nu na achteraf terugkijken pas achter), dus het zal ook wel verschillen per jury in hoeverre er op gelet wordt denk ik.


Aan de ene kant wel goed om er eens op gecorrigeerd te worden, of iedergeval gemeld op het protocol. Het is mij ook nog nooit aangerekend waardoor ik er zelf ook niet zo goed op let.

Zeker! Vind het ook echt geen probleem, baal alleen maar van mezelf. Mijn paard heeft het verder ook eigenlijk helemaal niet nodig, is voorwaarts zat, maar ik gebruik het in de training heel veel als een soort let op. Dus bij bijna elke oefening die ik inzet klik ik :+

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:05

Ik ouweho&er heel veel tegen de mijne tijdens trainen. Niet echt hulpen, maar gewoon belonen en kletsen. Maar ik kan dat heel makkelijk uitschakelen tijdens wedstrijd. :+ Geen idee hoe ik dat mezelf geleerd heb.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:06

Vaak is het inderdaad een aangewend iets.

Ik heb een lesklantje die bij de hulp naar galop 'hop' zei... kon echt niet anders zei ze, want dan springt ie niet aan.
Ik reed dat paard toen 1x per week. We hebben er samen hard om gelachen want ik ga dus echt geen hop roepen om in galop te krijgen.

Ze is er inmiddels vanaf en gaat keurig op een eerste beenhulp in galop.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:07

MyWishMax schreef:
Ik ouweho&er heel veel tegen de mijne tijdens trainen. Niet echt hulpen, maar gewoon belonen en kletsen. Maar ik kan dat heel makkelijk uitschakelen tijdens wedstrijd. :+ Geen idee hoe ik dat mezelf geleerd heb.


Dat doe ik met de net zadelmakke paarden ook. Als ze ouder zijn gaat dat weer over.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:53

Ik gebruikte alleen zachtjes “en hooo”, als ik naar draf wilde vanuit galop. Anders bleven ze galopperen en kreeg ik ze niet in draf.
Eigenlijk moet je net als de oude Reiner Klimke de paarden aanleren dat ze dit doen op een klein kuchje. :+

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:03

Ik gebruik ook wel stemhulp, vind het fijn. Dat wat je ze ernaast kan aanleren, is fijn voor als je erop zit. Daarna koppel je de been en handhulp en kan het geluid wegvallen. Een stemhulp hoeft ook niet heel hard te zijn. Het is maar net wat ze kennen. Herken wel wat je zegt Suzanne. Ik gebruik vaak prrr voor de overgang naar draf ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:19

MyWishMax schreef:
Ik ouweho&er heel veel tegen de mijne tijdens trainen. Niet echt hulpen, maar gewoon belonen en kletsen. Maar ik kan dat heel makkelijk uitschakelen tijdens wedstrijd. :+ Geen idee hoe ik dat mezelf geleerd heb.


Ik ook :') 'goh wat stond je lekker op het land he, je mag straks weer terug hoor!!'
Alleen met de middendraf in de laatste paar m zeg ik nog wel eens hoooo braaf maar heel zachtjes. In gewone wedstrijd ook niet te horen.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:28

Mits je toestemming krijgt van de gemeente kun je 'wedstrijden' organiseren zonder uitslag/prijzen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding