Spanning voor de wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben jullie wel eens spanning voor een wedstrijd?

Ja
47 (79%)
Nee
2 (3%)
Soms
6 (10%)
Gehad, nu niet meer
4 (6%)

Totaal aantal stemmen: 59

Ponygarden

Spanning voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 19:09

Hallo bokkers,
Ik rij wedstrijden op de manege maar heb altijd veel spanning.
Ik raak in de stress en het paard voelt dat natuurlijk ook aan.
Hebben jullie tips dat ik rustiger ben/word tijdens en voor de wedstrijd?
Alvast bedankt! :)

Zooist

Re: Spanning voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:43

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:53

Ik speel denk ik wel een beetje vals..
Zelf gebruik ik Valeriaanpillen, daar word je lekker rustig van. Daar begin ik een paar dagen van te voren mee, 1 of 2 per dag voordat ik ga slapen. De dag van te voren en de dag zelf 2 tot 3 innemen. Heel slecht, maar het werkt wel voor mij O:)

kasanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:52

druppeltjes van een bach remedie, volgens mij gewoon te halen bij Etos. Daar wordt je wat rustiger in je hoofd van. Je gaat geen Doem scenario's meer afspelen in je hoofd zeg maar:p

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 16:53

Bedankt allemaal, ik zal eens kijken!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:57

__elise__ schreef:
Ik speel denk ik wel een beetje vals..
Zelf gebruik ik Valeriaanpillen, daar word je lekker rustig van. Daar begin ik een paar dagen van te voren mee, 1 of 2 per dag voordat ik ga slapen. De dag van te voren en de dag zelf 2 tot 3 innemen. Heel slecht, maar het werkt wel voor mij O:)

Dat is helemaal niet slecht hoor :D het zijn maar kruiden.

Ik kan met mijn 43kg zo'n halve doos wegvreten en er niks van merken, helaas :')

Dien97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:08

Ja dit heb ik altijd. Mijn instructrice zei: ''Ga gewoon veel wedstrijden rijden''. Het moet een gewoonte worden. Heb nu 2 wedstrijden gehad en as zaterdag de derde. Normaal al paar dagen spanning, maar nu helemaal niet. Doe het niet voor je punten, maar voor ervaring en plezier. Succes ermee!

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 18:35

X_krista_X schreef:
Ja dit heb ik altijd. Mijn instructrice zei: ''Ga gewoon veel wedstrijden rijden''. Het moet een gewoonte worden. Heb nu 2 wedstrijden gehad en as zaterdag de derde. Normaal al paar dagen spanning, maar nu helemaal niet. Doe het niet voor je punten, maar voor ervaring en plezier. Succes ermee!

Ik rij sws voor mn ervaring.. maar heb ondertussen al 10 of meer wedstrijden gereden...
Helaas, chocopasta de spanning blijft... bedankt!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:07

Ik heb vooral op voorhand heel veel stress: heb ik alles bij, gaat mijn paard zich wel proper houden, gaat mijn paard wel vlot de trailer op willen, ... enzovoort. Eens ik op mijn paard zit is de stress snel voorbij en kan ik rustig beginnen losrijden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:20

Nee, eigenlijk nooit meer spanning naarmate ik langer in de wedstrijden meedraai.
Dit heeft bij mij erg geholpen, lekker vaak op wedstrijd gaan als je de mogelijkheid hebt.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:31

Ik probeer er altijd natuurlijk zoveel mogelijk van te genieten, en mezelf in te beelden dat ik gewoon aan het oefenen in de bak ben :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:49

Vroeger heel erg last gehad van stress. Sinds 3 jaar mijn eigen paardje aan het doorleren en de (slechts 2) wedstrijden die ik gereden heb, 0.0 stress gehad, omdat ik er mentaal anders in sta. Ik ben oprecht benieuwd naar een objectieve beoordeling over ons rijden. Het eind totaal maakt mij niet uit, maar het is handig om te weten waar we nog wat meer aan moeten werken. Laatste keer stressvrij 197 punten gereden :) en als er dan wat fout gaat in de proef (galop ipv middendraf bvb), dan raak ik ook niet boos of in de stress, maar corrigeer ik en rij ik onverstoord verder, onder het mum van "woeps, foutje :+ " .

Het is dus vooral belangrijk hoe je er zelf in staat? Waar ben je bang/gestresst voor, en hoe belangrijk en reël is dat nou echt?

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:33

Heb je alleen spanning voor de wedstrijden of ook tijdens je proefje? :) Om spanning voor de proef tegen te gaan, ga ik altijd wat praten met andere mensen of mensen die mee zijn. Hierdoor raak je met je gedachten ergens anders en denk je niet meer zo aan je proefje :) Adem een paar keer diep in en uit, dat wil ook wel eens helpen ^^ Succes met je wedstrijden in elk geval!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:40

Ik heb pillen gehaald bij kruidje roermeniet. Die hebben van die homeopathische pillen die net het stukje spanning eraf halen en er voor zorgen dat je je goed kan concentreren. Helpt briljant

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:58

K had vroeger nergens last van, maar sinds enkele jaren heb ik ontzettend veel spanning, zeker op vreemd terrein. Het enige waar ik me druk om maak is of ik mijn paard de bak wel rond krijg, zonder dat ie ergens naar kijkt ofzo. Dat blijkt ook altijd uit de resultaten, de eerste proef is altijd minder en de tweede is altijd beter ontspannender (als het in dezelfde bak is) want dan weet ik dat mijn paard de bak rond komt, (niet handig op selecties).

Het is voor mij dus puur het lostijden tot en mt de eerste proef, als ik tijdens de baan verkennen genoeg tijd krijg kan ik de spanning van me af zetten, als ik te snel moet beginnen kan ik dat niet. Het heeft verder weinig te maken met de beoordeling van de jury, daar kan ik me tegenwoordig dan weer wel overheen zetten.

Ik gebruik soms druppels of kauwgom van bach rescue, maar dat helpt me eigenlijk niet.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:00

Ik ben wel gespannen en ik ben niet eens degene die rijdt, dat zijn mijn dochters :o

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:31

Een beetje spanning als je op wedstrijd gaat is helemaal niet erg, sterker nog, dat heb je nodig om goed te kunnen presteren en scherp te zijn. Het zijn vaak de gedachten over de situatie die maken dat de spanning iets 'negatiefs' wordt of zo erg wordt dat het echt belemmerend gaat werken. Door middel van ontspanningsoefeningen (bijvoorbeeld heel bewust ademen door je buik), gedachtecontrole (negatieve, belemmerende gedachten omzetten naar positieve, helpende gedachten) en focus kun je leren hoe je om kunt gaan met deze spanning.

Wat gebeurt er bij jou als je op wedstrijd gaat? Waar heb je concreet last van?

Wellicht heb je wat aan de blogartikelen op de volgende site: http://www.equi-assist.nl/welkom/blog

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:34

Bananen eten... Schijnt te werken. :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:08

Ik heb ook veel last van spanning. Wat bij mij helpt is heel duidelijk een plan maken. Wat wil ik dat er goed gaat en daar op focussen. Ook visualiseer ik de proef van te voren. Op de site die zooist al noemde staan veel goede tips. Of een clinic bewust wedstrijd rijden van haar helpt ook heel erg om je valkuilen helder te krijgen zodat je daar aan kan werken. Succes en vooral veel plezier!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:26

Wat onder andere ook belangrijk is is er achter komen wat voor jou werkt om in de optimale flow te komen waarbij je optimaal gefocust bent en je helemaal met je paard en de proef bezig kunt zijn :)

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:26

spannig is gezond haha /3 als je over gespannen raakt ga dan ff lopen of iets anders doen :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:31

Wat helpt is om te denken dat je gewoon gaat rijden en niet een wedstrijd gaat rijden. Dat werkte bij mij wel. Je juist niet druk maken, denken dat er niemand staat te kijken. En de wereld vergaat niet als je wedstrijd niet goed ging :)