Totaal ander paard op wedstrijd, als thuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

Totaal ander paard op wedstrijd, als thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:18

Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje en hoop dat er mogelijk wat mensen zijn die wat tips kunnen geven.

Sinds 6 jaar rijd ik wedstrijden met mijn pony, eerst tussen de pony's en toen ik 18 werd tussen de paarden.

Wij hebben mooie prestaties neer gezet en veel gewonnen. toen ik 18 werd ben ik gaan starten tussen de paarden.

Eind vorig jaar helaas het jaar afgesloten met al 2 maanden een kreupel diertje. osteopaat laten komen, wat enorm veel hielp, hierna konden we weer rustig aan opbouwen.

wij zijn dus al 5 maanden niet op wedstrijd geweest.
Nu had ik dit weekend wedstrijd.

Pony lief was enorm druk, had er zoveel zin in dat hij zelfs over een mesthoop sprong.
Hij zet dan heel leuk(niet dus) zijn nek erop en begint met lopen, veel zullen dit enorm fijn vinden maar elk kleine miscommunicatie kan een groot probleem opleveren omdat hij enorm fel reageerd.

Dit uiten in verschillende 3e en 4e, geheel terecht maar deze fouten worden nooit thuis gemaakt.
Uiteindelijk hebben we 210 en 199 punten gereden, een 3e en 5e plaats wat ik nog erg verrassend vond. hij liep helaas wel 3e en 4e maar ook enorm fijne stukken. Dit toont wel weer dat hij daarna weer rustig wordt.

Hoe gaan jullie om met een paard dat op wedstrijd compleet anders is als thuis?

Lees wel, dit probleem is vaak erger als ik een tijdje niet op wedstrijd ben geweest.

Evelijn

Re: Totaal ander paard op wedstrijd, als thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:21

Hij is net weer op wedstrijd na maanden thuis... geef het even tijd :)
Je punten waren super... dat de miscommunicaties een 3 of 4 opleverde... zou daar niet zo over vallen.
Rustig blijven en weer beetje wedstrijdritme opbouwen zodat het weer normaler wordt om op wedstrijd te gaan.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:15

Ik open je topic vanwege de herkenbare titel, lees je verhaal en denk...oohwww is dat alles?! Voor een eerste keer weer is dit toch hartstikke prima? Mijne is echt een draak met wedstrijden; thuis alles netjes en mooi en op wedstrijd mag ik blij zijn met 165...schrikken, niet langs dingen willen gaan, scheef lopen, noem maar op. Ik ben de schaamte inmiddels al voorbij, we zijn nu vijf keer op wedstrijd geweest en het enige wat ik kan zeggen is dat we af en toe een mini stapje vooruit gaan (bijvoorbeeld dat ze wat sneller de trailer op ging, of in ieder geval braaf was met inrijden).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:24

@kistaah en gewoon zonder wedstrijd op andere terrein oefenen?
Thuis met veel "gevaarlijke" dingen oefenen zodat ze leren om te gaan met onverwachte zaken en meer op jou gaan vertrouwen en beetje stoerder worden?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:25

Oooh, dat herken ik hoor :') !
Als ik ooit weer op wedstrijd ga met de mijne, is het de 1e weer kassa!
Terwijl ie toch echt wedstrijdmak is!
Maar als ie tijdje niet weg is geweest, haal ik evht niet die punten, die jij hebt gereden :(:) ?!
Dan ben ik blij als ik geen minpunt rij :j want ik zit dan op een zelfstandig denkend en doende loperige bom, die bij al mijn bewegingen denkt: bedoel je dit? Of dat? Oe, loopt paard daar?! Oh, middendra = vol gas etc ... Duurt 1a2 wedstrijden en dan is het "nieuwtje" er weer vanaf!
Niet te druk om maken, gewoon doorheen gaan!!

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:28

Goede tips zijn hierboven gegeven!

Nog een tip/aanvulling:
Wat heel veel mensen zich niet beseffen is hoe groot de invloed van de ruiter wel niet is. Het is voor de ruiter natuurlijk ook heel spannend, zo'n wedstrijd. Het paard voelt dat feilloos aan. Het is heel lastig voor een paard om op zijn ruiter te vertrouwen als de ruiter zelf ook nog niet helemaal zeker van z'n zaak is (niet gek natuurlijk, bijna iedereen heeft zenuwen). Hierin kan mental coaching wat helpen..(visualisatie oefeningen, ontspanning, ademhaling, concentratie), ik heb nu even geen concrete voorbeelden. Maar Google het eens, dan wordt het misschien wat duidelijker. Dit gebruiken ze tegenwoordig in heel veel verschillende takken van sport en het schijnt de prestaties echt te verbeteren.

Dus dat het paard anders is op wedstrijd, ligt niet altijd helemaal (wel deels hoor) aan het paard.

Je ziet ook vaak dat als de ruiter 'het opgeeft' en denkt: het boeit me niet hoe het gaat op wedstrijd, dat het al stuken beter gaat! Omdat je dan al een stuk minder druk voelt om te presteren.

Toch blijft het lastig als je een schrikkerig en heet paard hebt hoor!

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:34

Heb je ooit wel eens naar jezelf gekeken?
Persoonlijk als ik niet lekker rij, of hij loopt niet lekker kijk ik eerst naar mezelf. Waarom reageert hij niet goed, waarom is hij zwaar, waarom schrikt hij enzv enzv. Vrijwel iedere keer is het probleem binnen 10 minuten opgelost bij mij!
Wellicht als je paard over de mesthoop heen springt, ben jij gespannen waardoor het paard ook gespannen word en daardoor fouten gaat maken waardoor jij wellicht weer boos word..

Dit is puur mijn ervaring maar misschien heb je er iets aan :) Veel succes nog en waarschijnlijk gaat het binnenkort weer snel beter op wedstrijd als ik zo je situatie lees!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:51

Femm_k schreef:
Goede tips zijn hierboven gegeven!

Nog een tip/aanvulling:
Wat heel veel mensen zich niet beseffen is hoe groot de invloed van de ruiter wel niet is. Het is voor de ruiter natuurlijk ook heel spannend, zo'n wedstrijd. Het paard voelt dat feilloos aan. Het is heel lastig voor een paard om op zijn ruiter te vertrouwen als de ruiter zelf ook nog niet helemaal zeker van z'n zaak is (niet gek natuurlijk, bijna iedereen heeft zenuwen). Hierin kan mental coaching wat helpen..(visualisatie oefeningen, ontspanning, ademhaling, concentratie), ik heb nu even geen concrete voorbeelden. Maar Google het eens, dan wordt het misschien wat duidelijker. Dit gebruiken ze tegenwoordig in heel veel verschillende takken van sport en het schijnt de prestaties echt te verbeteren.

Dus dat het paard anders is op wedstrijd, ligt niet altijd helemaal (wel deels hoor) aan het paard.

Je ziet ook vaak dat als de ruiter 'het opgeeft' en denkt: het boeit me niet hoe het gaat op wedstrijd, dat het al stuken beter gaat! Omdat je dan al een stuk minder druk voelt om te presteren.

Toch blijft het lastig als je een schrikkerig en heet paard hebt hoor!

En dit is precies wat ik merk bij mijn paard tijdens wedstrijden. Ik vind het altijd al wat spannend en als ik me voor neem om de wedstrijd te focussen op rust en relaxedheid, dan gaat het goed en rijd ik 180 punten. Dit komt dan omdat ik niets spectaculairs wil laten zien, maar gewoon goed de bak door wil komen. Denk ik dan na een paar wedstrijden: nu gaan we knallen, dan ben ik weer heel zenuwachtig en komt er helemaal niks meer van terecht. Paard is dan compleet gespannen, negeert hulpen, rent weg en schrikt zelfs van de voorlezer die hij kent.
Ik weet dat ik hier een grote rol in speel en ben heel benieuwd hoe hij het bij mijn bijrijder zal reageren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:59

Ts rijd wel z he, dan is 204 een wp. Nog steeds geen verkeerde punten hoor! Maar niet zo hoog als zegmaar een b proefje :D

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:37

Reageer je op mij jester? Je begrijpt toch dat mijn post alleen maar laat zien wat er met mij en mijn paard gebeurt als ik onder spanning sta? Dat is toch het enige wat belangrijk is in dat stuk. Niet de hoeveelheid punten lijkt mij...

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:45

Mijn instructrice gaf de volgende tip; als je thuis losrijdt, begin dan ALTIJD met hetzelfde. Dit kan bijvoorbeeld in stap lengtebuiging zijn of het binnen achterbeen er meer onder laten zetten. Dat wat jij fijn vindt. Rij op wedstrijden precies op dezelfde manier los, dus hetzelfde begin en een deel dezelfde volgorde. Dan is je losrijden op een wedstrijd niet anders dan thuis. Dit is iets wat je pony herkent en daarin dan makkelijker ontspant. Succes met je pony.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:40

Dieselpaard schreef:
Reageer je op mij jester? Je begrijpt toch dat mijn post alleen maar laat zien wat er met mij en mijn paard gebeurt als ik onder spanning sta? Dat is toch het enige wat belangrijk is in dat stuk. Niet de hoeveelheid punten lijkt mij...

Nee hoor, maar aan de soort reacties maak ik uit op van wow, in het Z is het nog niet slecht maar toch anders :D mijn paard heeft ook veel spanning en rij dan ook gerust 160 hoor

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:54

Ik heb niet gezegd dat ze niet zo slecht heeft gereden. T is juist echt k** als je paard thuis goed voor elkaar is en op wedstrijd zoveel spanning opbouwt. Dat geldt voor elke klasse waarin gestart wordt en de tip van een mentale coach is dan ook een goeie voor iedere wedstrijdruiter.
Zelf heb ik er gewoon te weinig tijd voor om op zoek te gaan naar zo iemand, maar als je ambities hebt om hogerop te komen, kan het verstandig zijn om iemand te zoeken. Het is natuurlijk niet gezegd dat het probleem hiermee helemaal is opgelost. Misschien ligt het wel ergens anders...

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:17

Het kan inderdaad ook aan het paard liggen, maar ik denk dat in veel van de gevallen de ruiter een grote invloed heeft.

Een mental coach nemen is ook veel te duur en niet haalbaar voor de gemiddelde ruiter (heb ik ook geen centen voor over btw). Het gaat erom dat je een manier vind om in die flow te komen, die je hebt als alles goed gaat met rijden. Je hoort niemand om je heen, je voelt alleen je paard onder je, en de wind die in je gezicht waait en voelt je heerlijk. Maar hoe krijg je dat gevoel op wedstrijd? Want juist door bewust geen spanning te willen opbouwen, krijg je spanning en word je te bewust van je hulpen waardoor ze niet vloeiend doorkomen en je paard ook spanning opbouwt. Als iemand zegt: je mag niet denken aan een roze olifant. Waar denk je dan aan? :D

Ik heb overigens zelf ook nog niet de magische manier gevonden. Maar wat bij mij een beetje helpt is een liedje in mijn hoofd neuriën. Mijn lievelingsliedje op dat moment. Op die manier spreek je je onderbewustzijn wat meer aan, wat evt ontspannend kan werken.

Misschien je ogen sluiten en je visualiseren dat je in een prachtige omgeving rijdt, in je eentje?

Blijft lastig, wedstrijden rijden..