Wedstrijdstress en té hoge doelen stellen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Wedstrijdstress en té hoge doelen stellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:43

En ik word er stapel idioot van! -O-
Het begin meestal die avond van te voren wanneer ik een wedstrijd heb, ik word mega zenuwachtig en kan amper slapen.
Meestal krijg ik zelfs steken in mijn borst door de hoeveelheid zenuwen die ik heb en onder de proef trillen mijn handen enorm
en kan ik me amper nog focussen op de proef zelf, dan neem ik meestal ook een asprientje om de steken te verminderen en
wat rustiger te worden...
het is gewoon niet leuk meer, want ik merk dat de plezier hierdoor wel wat minder word, en ik heb het idee dat ik onbewust
veel te hoge eisen aan ons stel. Ik wil het liefst 190+ rijden, lukt dat niet ben ik al snel een beetje teleurgesteld.

Beau is een 5 jarige haflinger, nog jong dus en ik dat vergeet ik dan nog wel eens :(:)
ondanks hij het gewoon super doet, ik mag zeker niet klagen :n

Maar toch blijf ik het maar doen, ik wil per se die 190 punten iedere keer weer halen, al weet ik dat die klans even wat kleiner is, omdat
we met het algemene zweepprobleem zitten in de M1 en daar moeten we eerst even van af, voorheen lukte het eigenlijk altijd wel..
Misschien is het een soort van faalangst, om bang te zijn minder hoog te presteren, die ik in de loop van de tijd heb gecreërd?

Ik vraag me af of er meer wedstrijdruiters zijn die enorme wedstrijdstress hebben en of de lat voor hunzelf te hoog leggen?
En nog een vraag; hoe kom ik er van af? :o

Groetjes Lotte

Urielle

Re: Wedstrijdstress en té hoge doelen stellen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:12

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:15

Dankjewel, ik zal kijken of er wat handigs tussen zit.
Alleen het is niet alleen onder de proef :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:25

Allereerst moet je leren op een goede en constructieve manier doelen te stellen. 'Ik wil minimaal 190 punten rijden' mag nooit je doel zijn, dit ligt namelijk buiten je eigen invloed. Een doel als 'ik wil tijdens de hele proef de activiteit kunnen bewaren' kan wel.
Lees je eens in over de SMART-theorie. Ik geloof dat deze ook beschreven staat in het boek 'Bewuster paardrijden' van Bartels, hierbij is het meteen al toegespitst op de paardensport.

Dan het omgaan met stress. Wat enorm kan helpen is 's avonds als je in bed ligt (of overdag voor de wedstrijd, kan ook nog) een ontspanningsoefening doen. Ik kan je er eventueel via email een paar sturen. Hierbij leer je vooral om heel bewust je lichaam volledig te ontspannen, waardoor je geestelijk ook meer tot rust komt. Je adrenalinepeil gaat omlaag waardoor je weer wat helderder kan denken.

Tot slot nog een tip die mij goed hielp. Schrijf je proef eens onderdeel voor onderdeel uit. Beschrijf daarbij per onderdeel waar jij op moet letten. Niet wat je paard moet doen dus, maar wat jij moet doen. Ik merkte zelf dat ik hierdoor veel bewuster bezig was met rijden in de proef waardoor er gewoon minder tijd was voor zenuwen.
Daarnaast ben ik erg van het regelen tijdens en voor de wedstrijd. Op tijd alles schoonmaken, klaarzetten, lijstje maken en gebruiken bij het inpakken (anders blijf ik me de hele weg afvragen wat ik vergeten kan zijn) Zorg dat je op tijd en met zo min mogelijk stress kan vertrekken. Goede afspraken maken met je ouders dus en op tijd beginnen.

Aanvulling: En relativeer! Je hebt een jong paard, maar je bent zelf ook nog erg jong en hebt dus nog veel te leren. Wedstrijdrijden is niet alleen goed kunnen paardrijden, maar een aparte vaardigheid. En vaardigheden moet je oefenen, en dat kost tijd. Zie de wedstrijd dus vooral ook als leerpunt en probeer iedere wedstrijd jezelf beter te leren kennen. Hoe functioneer jij het best? Dat weten is minstens zo belangrijk en leerzaam als je rijlessen en je training thuis bijvoorbeeld!