Inenten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:16

Pink Ribbon rit - Oh leuk meedoen - kan niet, je paard moet geënt zijn.........

TREC in Groningen - Oh leuk meedoen - kan niet, je paard moet geënt zijn.........

Is er nou niemand die hier tegen aan loopt? Of ent iedereen zn paard gewoon?
Ik vind toch dat er echt genoeg redenen zijn om je paard niet te enten, het is zo'n rommel..

Verdiept niemand zich er in? Ent iedereen gewoon voor de wedstrijden?

Ik wil de mensen die wel enten (80% op bokt denk ik), niet aanvallen of zo hoor! Ik respecteer iedereen, maar ik ben wel erg benieuwd.
Vind het namelijk er jammer dat je persee gif in je paard moet spuiten om mee te mogen doen aan dit soort dingen.

Ik zit eigenlijk niet te wachten op reacties als; wil je het risico lopen dat je paard ziek wordt... :)

Ik ben alleen benieuwd of er mensen zijn die door de entingen maar geen wedstrijden rijden, of mensen die ook niet van enten houden, maar het wel doen voor de wedstrijden.

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:41

Moet eerlijk zeggen dat ik er zo nog nooit over nagedacht heb.
Had er wel al eens over gehoord dat mensen hun baby/kind niet inenten maar over het bewust niet inenten van je paard dus niet.

Ik ent mijn paard wel gewoon, rij echter geen wedstrijden meer.
De reden is voor mij altijd het voorkomen van ziektes geweest. Zou het mijzelf nooit vergeven als mijn paard ziek zou worden wat simpel te voorkomen was geweest door een enting.

Zou best eens wat meer willen weten betreft de risico's van enten. Wist niet anders dan dat het gewoon veilig en verstandig is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:44

Op de stal waar ik sta is het verplicht maar door een goed gesprek doen we dat niet meer elk half jaar maar elke 9 maanden.
Ik zou graag zien dat er net als bij de honden het inenten minder vaak hoeft.

Sodeletuut

Re: Inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:52

NienkeKara, er staat naar mijn idee ook veels te weinig over op internet. Als je googlet op Inenten Paard oid. dan krijg je alleen maar: je moet je paard elke zo veel maanden in enten want anders wordt hij ziek. Zo afgezaagd.. Dus eigenlijk ook begrijpelijk dat veel mensen er niet echt iets vanaf weten. Ik heb er ook niet superveel verstand van, en ik ga ook gedeeltelijk gewoon af op wat andere mensen zeggen, maar dat zijn wel mensen waarvan ik weet dat ze de waarheid spreken.. :)

Kohtje, dat is al een verbetering, en alle beetjes helpen, toch? :)
Ik heb het geluk dat ik bij een particulier sta, zonder contract en zonder verplichtingen.. :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:57

Zo zijn nou eenmaal de regels, en daar kun je niks aan doen.
De meeste kennels willen ook dat een hond geent wordt voordat ze op vakantie komen.
En tegenwoordig is het enten niet meer zo erg, 1 keer per jaar en je beestje merkt er niks van.
Eerder mocht je ze dan een aantal dagen niet in het zweet rijden maar nu gaat het gewoon door.
Waarom geen enting als je met evenement en mee wilt doen waar meerdere paarden aan mee doen.
Je wilt toch niet het risico lopen dat jouw paard ziek wordt van een virus wat een geent paard met zich meedraagt maar waar hij zelf niet ziek van wordt?
Dat is nl wat er gebeurt.....

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:59

Ik baal ook een beetje van het enten, er worden stoffen gespoten die niet altijd nuttig zijn. Mijn pony's komen zelden in contact met anderen.
Nu ent ik wel aangezien er dus stoffen (tetanus) inzitten voor als je pony verwond raakt. Ook daar heb ik hier en daar mijn twijfel over hoe zinvol het is, zodra je een grotere wond heb die behandeld moet worden wordt er weer een naald ingestoken tegen tetanus.
Maar goed voor de vele kleine wondjes denk ik dan maar.

Ik krijg keurig een oproepkaartje dat de enting gaat verlopen (10 maanden) ik maak maar weer een afspraak. Dit omdat onze jongste zodra de leeftijd daar is wel in contact gaat komen met anderen (lessen ed) Hij staat dan mooi al in het programma.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:04

kyraliam schreef:
En tegenwoordig is het enten niet meer zo erg, 1 keer per jaar en je beestje merkt er niks van.
Eerder mocht je ze dan een aantal dagen niet in het zweet rijden maar nu gaat het gewoon door.
....

Ik zelf ben nog steeds van de oude stempel en de pony wordt 4 dagen niet in het zweet gewerkt.
Helaas heeft onze oudste dus wel altijd een reactie van die prik.
In de hals een bult,
in de kont een bultje
in de borst een ei die blijft zakken tot het tussen zijn benen inzit voor het wegtrekt.
De plaats van spuiten is pijnlijk bij aanraking en dat wordt dus niet gewaardeerd door de pony. De jongste heeft nergens last van, op het willen aanraken op de prikplaats na.

Maar waarom de ene wel bulten krijgt en de andere niet weet ik niet. Tegen de tijd dat er weer geprikt wordt ben ik het dom genoeg het weer vergeten te vragen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:06

Oh ja, ook lekker tegenstrijdig.. 'Ik ent mijn paard zodat het niet ziek wordt', maar veel paarden worden wel maar 1x per paar geënt..
Citaat:
Uit wetenschappelijke studies en informatie van de producenten van vaccins is vast komen te staan dat de werkzaamheid van de vaccinatie na 8 maanden is afgelopen.

Bron: http://www.develdruiters-millingen.nl/enten.htm

@Bluestar: Wat jij net zegt, geeft dus wel duidelijk weer dat paarden er dus wel degelijk last van hebben..
En ik hoor het ook vaker in mijn omgeving, dat paarden er echt één of meerdere dagen ziek van zijn..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:08

Hier wordt ook alleen geent voor de poppenkast van buiten. Ik wil meedoen aan keuringen, dus moet ik enten. Onze shetten zijn ook niet geent, zie er het nut niet van in. De dierenartsen hier in de omgeving overigens ook niet. Wil je dat de entstof echt werkzaam is, dan zul je iedere 8 maanden moeten enten en niet jaarlijks zoals nu gevraagd wordt. Hier wordt er dus ook heel makkelijk over gedaan. Als de datum in de paspoorten maar klopt, de rest komt dan wel een keer.

Zodra er hier 1 definitief thuis blijft wordt er hier ook niet meer geent. Vind het onnodig.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:10

Werk bij een da, en ja er zij erbij die reageren.
Maar als je niet ent mag je nergens aan mee doen en feitelijk ben je strafbaar.
Heel krom maar zo is het nou eenmaal.
Dus of je ent, of niet en blijft gewoon op je eigen stekje...(absoluut niet negatief bedoelt!!)
En flordina dat klopt, en daar kan ik me helemaal in vinden!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:14

Nouja weet je, ik kan nergens een site vinden met écht een goede, onderbouwde uitleg over het enten.
Zo veel vragen, snap je? Waarom moet je bij de KNHS maar 1x per jaar eten, wat heeft het dan allemaal voor nut, als zo'n stof maar 8 maanden geldig is... Wat is het idee er achter dan?? Waarom is het verplicht, en niet eigen risico?

Ik loop er ook pas sinds dit jaar tegen aan. Ik had graag mee willen doen met de pink ribbon rit, en de TREC, en endurancewedstrijden.. Eerdere jaren ben ik wel met mijn paard zonder enting naar ponykampen, cursussen enzo geweest, en ik doe nu een opleiding met haar waar ook meerdere paarden komen.

Nouja er is gewoon zo veel onduidelijkheid.. Ook bij paardeneigenaren zelf denk ik.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:27

kyraliam schreef:
Werk bij een da, en ja er zij erbij die reageren.
Maar als je niet ent mag je nergens aan mee doen en feitelijk ben je strafbaar.
Heel krom maar zo is het nou eenmaal.
Dus of je ent, of niet en blijft gewoon op je eigen stekje...(absoluut niet negatief bedoelt!!)
En flordina dat klopt, en daar kan ik me helemaal in vinden!

Jemig ben je tegenwoordig ook als stafbaar als je niet ent? Het wordt toch echt te gek.
Ik blijf zeker niet op mijn eigen stekje, we komen op straat. Ik zorg alleen dat er geen direct contact is. Dit meer ivm zwaaiende voorbenen en gepiep van onze ruin die dan zich als een merrie gedraagt :(

Ik weet zelfs een manege die de pensiongasten verplicht elk half jaar te enten, maar de eigen manegepaarden nooit ent. Terwijl er dus duidelijk veel contact is tussen manege en prive dieren al is het maar door de mensen.

Zijn er tegenwoordig dan ergere ziektes dan zeg 20 jaar geleden? Vroeger hoorde je nooit over verplicht enten. Of tenminste niet in de kringen waar ik in zat dressuur of spring wedstrijden kon je gewoon aan deelnemen zonder entingboekje te moeten overleggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:08

Ik ent alles wel in, better safe then sorry.

Ook typerend dat mijn nog niet ingeënte veulen nu met het snot uit zijn neus, hoestend en met koorts op stal staat (kan nu dus aan de antibiotica) en zijn wel ingeënte even oude stalgenootje en zijn wel ingeënte volwassen weidegenoot beiden niet eens een snotneus hebben. Liever een bult in zijn nek dan een dampig paard denk ik dan maar.

Overigens moest ik op mijn 18e op heel wat meer secretariaten mijn boekje tonen dan ik tegenwoordig hoef, heb het afgelopen 6 jaren op wedstrijd slechts 1 keer hoeven laten zien, wel bij de stamboekevenementen trouwens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:19

Nou maken jullie me weer aan het twijfelen. :')
Ik zou zo graag harde feiten willen..
- Hoeveel paarden worden er per jaar besmet met Influenza?
- Hoeveel ingeënte paarden overleven dit niet, en hoeveel niet ingeënte paarden overleven dit niet?
- Hoeveel paarden krijgen Tetanus?
- Zelfde vraag als nummer twee, maar dan over Tetanus.
- Hoeveel paarden worden erg ziek van de entingen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:22

Dit komt van het forum van PaardNatuurlijk......

Citaat:
1) Influenza vaccinatie werkt niet 100%, evenmin als de griepprik.
2) De kans dat je paard het krijgt is vooralsnog erg gering. Talloze mensen (waaronder op dit forum) vaccineren al jaren niet meer, maar tot nu toe valt het reuze mee met de influenza paarden. Wat we daarentegen wel lezen is dat veel paarden met gezondheidsproblemen beter lijken te functioneren zonder die vaccinaties. Gemiddeld genomen gaat het paard er dus op vooruit.
3) Influenza vaccinatie werkt maar 8 maanden. Als je je paard maar 1 keer per jaar inent hou je jezelf voor de gek, dan loopt hij nog steeds voor een groot deel van het jaar onbeschermd rond.
4) Een vaccinatie is een zware belasting voor het lichaam. De focus wordt gericht op het opruimen van de ingespoten ziektekiemen, en ondertussen kunnen anderen hun gang gaan. Het zal niet voor het eerst zijn dat het paard een ziekte oploopt vlak na een vaccinatie.
5) Vaccinaties bestaan voor het grootste deel uit iets anders dan de werkzame stof. Al deze hulpstoffen kunnen allerlei reacties veroorzaken, het immuunsysteem op hol brengen, allergieen veroorzaken, etc.

Je gaat dus je paard twee keer per jaar inenten voor een ziekte die niet dodelijk is en maar sporadisch voorkomt, met een middel dat maar half werkt en ondertussen wel allerlei nare bijwerkingen kan hebben.

en over tetanus

Citaat:
Tetanus is geen besmettelijke ziekte, je paard zal het niet krijgen al zou je hem opsluiten in een kudde Tetanus paarden. Tetanus kan je paard krijgen als hij een diepe wond oploopt. Dat is de enige reden waarom je je paard hiertegen zou inenten. Als je niet inent kan de dierenarts, NA het oplopen van een diepe wond, je paard alsnog een combinatie van een tetanus-serum en tetanus-vaccinatie geven. Dit geeft dan onmiddellijk bescherming. Verder geeft een goede basis-vaccinatie jarenlang bescherming tegen tetanus, en is een jaarlijkse herhaling sowieso overkill.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:24

Of je je paard wil enten of niet is geheel een eigen keuze. Maar ik vind het niet meer dan logisch dat je op evenementen een geënt paard moet hebben. Een virus is makkelijk over te brengen en het ligt naar mijn mening ook in de verantwoordelijkheid van de organisator van het evenement én die van de paardeneigenaar. Beide partijen willen niet dat er andere paarden (of eigen paarden) ziek worden ten gevolge van aanwezigheid op het evenement. Waarom de KNHS (of andere organisatie) niet verplicht elke 8 maanden te enten snap ik dan ook niet echt, juist als is aangetoond dat de enting maar 8 maanden geldig is...
Zolang je met je paard thuis blijft zie ik in de meeste gevallen het nut ook niet zo in en anders geeft de dierenarts wel goed advies wanneer het wel nodig is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:27

Stybba schreef:
Of je je paard wil enten of niet is geheel een eigen keuze. Maar ik vind het niet meer dan logisch dat je op evenementen een geënt paard moet hebben. Een virus is makkelijk over te brengen en het ligt naar mijn mening ook in de verantwoordelijkheid van de organisator van het evenement én die van de paardeneigenaar. Beide partijen willen niet dat er andere paarden (of eigen paarden) ziek worden ten gevolge van aanwezigheid op het evenement. Waarom de KNHS (of andere organisatie) niet verplicht elke 8 maanden te enten snap ik dan ook niet echt, juist als is aangetoond dat de enting maar 8 maanden geldig is...
Zolang je met je paard thuis blijft zie ik in de meeste gevallen het nut ook niet zo in en anders geeft de dierenarts wel goed advies wanneer het wel nodig is.

Maar als het maar 8 maanden geldig is, waarom vind je het dan toch logisch dat je op evenementen je paard 1x per jaar geënt moet hebben? Dan loopt je paard dus 4 maanden per jaar onbeschermd rond, en die onbeschermde paarden lopen ook gewoon rond op wedstrijden. Dan zou ik zeggen, óf elke 8 maanden laten enten, of gewoon niet, want zo heeft het naar mijn idee totaal geen nut.. Of zie ik het nou verkeerd?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:55

Sodeletuut schreef:
Dit komt van het forum van PaardNatuurlijk......

Citaat:
1) Influenza vaccinatie werkt niet 100%, evenmin als de griepprik.
2) De kans dat je paard het krijgt is vooralsnog erg gering. Talloze mensen (waaronder op dit forum) vaccineren al jaren niet meer, maar tot nu toe valt het reuze mee met de influenza paarden. Wat we daarentegen wel lezen is dat veel paarden met gezondheidsproblemen beter lijken te functioneren zonder die vaccinaties. Gemiddeld genomen gaat het paard er dus op vooruit.
3) Influenza vaccinatie werkt maar 8 maanden. Als je je paard maar 1 keer per jaar inent hou je jezelf voor de gek, dan loopt hij nog steeds voor een groot deel van het jaar onbeschermd rond.
4) Een vaccinatie is een zware belasting voor het lichaam. De focus wordt gericht op het opruimen van de ingespoten ziektekiemen, en ondertussen kunnen anderen hun gang gaan. Het zal niet voor het eerst zijn dat het paard een ziekte oploopt vlak na een vaccinatie.
5) Vaccinaties bestaan voor het grootste deel uit iets anders dan de werkzame stof. Al deze hulpstoffen kunnen allerlei reacties veroorzaken, het immuunsysteem op hol brengen, allergieen veroorzaken, etc.

Je gaat dus je paard twee keer per jaar inenten voor een ziekte die niet dodelijk is en maar sporadisch voorkomt, met een middel dat maar half werkt en ondertussen wel allerlei nare bijwerkingen kan hebben.

en over tetanus

Citaat:
Tetanus is geen besmettelijke ziekte, je paard zal het niet krijgen al zou je hem opsluiten in een kudde Tetanus paarden. Tetanus kan je paard krijgen als hij een diepe wond oploopt. Dat is de enige reden waarom je je paard hiertegen zou inenten. Als je niet inent kan de dierenarts, NA het oplopen van een diepe wond, je paard alsnog een combinatie van een tetanus-serum en tetanus-vaccinatie geven. Dit geeft dan onmiddellijk bescherming. Verder geeft een goede basis-vaccinatie jarenlang bescherming tegen tetanus, en is een jaarlijkse herhaling sowieso overkill.

Hier wil ik wel even een reactie op geven.
Als een paard ziek word na een vaccinatie doordat het immuun systeem te veel bezig is met het vaccin op te ruimen heeft het paard geen goed werkend immuunsysteem. Maar wat word er bedoeld met ziek? Koorts kan ook een entreactie zijn en het hoeft niet per se te betekenen dat nu een andere ziektekiem dan waartegen geënt is de kans heeft gekregen om het dier ziek te maken.

Vaccins bestaan inderdaad voor een groot gedeelte uit 'niet werkzame stof'. Hierbij zijn 2 dingen belangrijk:
1. in het ingespoten volume zit voldoende werkzame stof voor een goede immuunreactie
2. overig volume (adjuvant) zorgt ervoor dat een immuunreactie word opgeroepen. Eenvoudig inspuiten van het (meestal geïnactiveere) virus (of waartegen dan ook geent moet worden) is niet genoeg. Het vaccin zal dan niet zorgen voor voldoende bescherming. Adjuventia (meervoud van adjuvant) zorgt dus voor de werking van het vaccin en is dus zeker van belang. Het nadeel is dat het een entreactie op kan roepen wat zich bijvoorbeeld kan uiten in een bult. Maar als je wil/moet enten is het een noodzakelijk kwaad. Voor zover ik weet zullen de farmaceutische bedrijven ook research doen naar het optimale adjuvant voor een goed werkend vaccin én voor de diersoort. Ik weet niet of dierenartsen klachten hierover doorspelen naar de producent van het vaccin?

Tetanus is iets vervelends. Het is een van de laatste dingen die ik iemand ooit zal toewensen, zeer akelig einde. Wat ik heb geleerd is het belangrijk om een drachtige merrie/merrie met zogend veulen mee te enten ter bescherming van het veulen. Ook belangrijk bij verwondingen. Vooral diepe verwondingen (ook kleine) zijn berucht, maar een wond hoeft niet echt diep te zijn. Voor mensen zijn er 2 typen vaccins. Vaccin vóórdat iemand is verwond (geeft 10 jaar bescherming) en voor na een verwonding. Ik weet niet hoe dat precies zit bij paarden.
De kans om tetanus op te lopen is veel kleiner dan influenza, maar de mortaliteit ligt ook wat hoger (onder het aantal geïnfecteerde paarden, niet onder een totale populatie uiteraard).

Niet enten betekend niet automatisch dat je paard ziek word, maar vaccinatie verkleint veelal de kans om ziek te worden (tetanus geeft 100% bescherming). Het geeft niet de garantie dat je paard niet ziek kan worden. Komt ook nog eens bij dat veel symptomen van bijvoorbeeld influenza ook veroorzaakt kunnen worden door een ander virus (waar dus niet tegen geënt is).

Niet enten is echt een eigen keus, maar enten is geen onzin. Misschien is het een minder nodig dan het ander (nut van griepprik bij mensen wekt bij mij ook veel vraagtekens op).
Laatst bijgewerkt door Stybba op 29-12-10 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:00

Sodeletuut schreef:
Stybba schreef:

Maar als het maar 8 maanden geldig is, waarom vind je het dan toch logisch dat je op evenementen je paard 1x per jaar geënt moet hebben? Dan loopt je paard dus 4 maanden per jaar onbeschermd rond, en die onbeschermde paarden lopen ook gewoon rond op wedstrijden. Dan zou ik zeggen, óf elke 8 maanden laten enten, of gewoon niet, want zo heeft het naar mijn idee totaal geen nut.. Of zie ik het nou verkeerd?

Zoals ik al zeg vind ik dat ook een onlogische regel om het 1x per jaar te doen, enten vind ik een goede regel voor de evenementen. Ik kan niet spreken voor de organisaties, geen idee wat hun redenen hiervoor zijn. Als je het als particulier belangrijk vind (en het dus niet doet om regels op te volgen) dan zou je elke 8 maanden enten. Als je enten onzin vind maar wel mee wil doen aan de wedstrijden etc. dan ent je 1x in het jaar (of natuurlijk als je niet van de werkingsduur op de hoogte bent). Ik heb geen eigen paard, heb dus ook geen idee of er vanuit een DA enige voorlichting komt? Wat ik zou doen als ik een eigen paard heb? Geen idee. Hangt ervan af wat ik van plan ben met het dier, regels op stal, voorlichting DA (waar ik zoizo zelf naar vraag), informatie van farmacheutische bedrijven die de vaccins leveren aan mijn DA.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 00:07

Stybba, dankje voor je reactie. Helaas ben ik zelf niet genoeg geinformeerd over inentingen om een zinvolle reactie te geven. Maar ik leer graag.

Hier trouwens nog een berichtje van BrittKitt op bokt, die ik met toestemming van haar, hier neerzet.

Citaat:
Enten is onzin en ongezond voor je paard, naar mijn mening.
Elin (BrittKitts paard) is nu weer geent ivm pensionstal en verplichting maar ik ben er tegen. Net als dat ik tegen zomaar ontwormen ben en eigenlijk ook tegen chippen eigenlijk
Het zorgt voor een overdaad aan lichaamsvreemde stoffen en heel veel paarden gaan daar (op de lange termijn) op reageren. Deze gifstoffen bouwen alleen maar op en breken niet af namelijk, waardoor je op een bepaald moment een reactie krijgt. Dat kan zich uiten op verschillende manieren zoals mok, zomerexceem, whatever. Ook lang niet ieder paard krijgt deze reactie, maar paarden die al wat gevoelig zijn (zoals Misty (sodeletuut's paard)) zullen dat eerder krijgen.

Er wordt door homeopaten ook door een aantal reguliere dierenartsen al geadviseerd om niet meer te enten tegen Influenza (komt bijna niet voor en anders in een zeer milde variant) en eens in de vijf jaar tegen tetanus (waarschijnlijk zijn ze na een aantal keer inenten al resistent voor de rest van het leven, maar dat is nog niet voldoende onderzocht). Tetanus komt ook al bijna niet meer voor en de resistentie duurt minstens 5 jaar. Mensen hoeven ook maar eens in de zoveel jaar en bij een fikse verwonding. Dat is ook aan te raden bij dieren.
Ik heb het overigens niet over een Rhino-enting, daar heb ik me niet in verdiept..

Net als wormenmiddelen. Je kweekt resistentie van de wormen, het bouwt gifstoffen op en het is gewoon niet nodig. Een goed wormenbeleid en je hoeft maar eens in het jaar of in de twee jaar te ontwormen met een stevig middel en je bent klaar.

Maar dat is mijn mening Denk alleen wel dat het iets is om in je achterhoofd te houden

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:10

Ben het met Stybba eens. Ieder moet het voor zich weten, maar bij ons op stal is het gewoon verplicht om minimaal 1x per jaar te enten. En daar houden we ons allemaal aan. Ik ent zelfs iets vaker, 1x per 8 maanden. En tja mijn ene merrie is zonder gekke kwaaltjes inmiddels 31 dus ik ben niet van mening dat ik mijn paard vergiftig.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:24

Sodeletuut schreef:
Hier trouwens nog een berichtje van BrittKitt op bokt, die ik met toestemming van haar, hier neerzet.
Citaat:
Er wordt door homeopaten ook door een aantal reguliere dierenartsen al geadviseerd om niet meer te enten tegen Influenza (komt bijna niet voor en anders in een zeer milde variant) en eens in de vijf jaar tegen tetanus (waarschijnlijk zijn ze na een aantal keer inenten al resistent voor de rest van het leven, maar dat is nog niet voldoende onderzocht). Tetanus komt ook al bijna niet meer voor en de resistentie duurt minstens 5 jaar. Mensen hoeven ook maar eens in de zoveel jaar en bij een fikse verwonding. Dat is ook aan te raden bij dieren.
Ik heb het overigens niet over een Rhino-enting, daar heb ik me niet in verdiept..

Ik ben het hier op zich wel mee eens. Vaccinatie tegen influenza zal bij paarden net zo dubieus zijn al bij mensen. Over tetanus had ik eerder ook al een reactie geplaast, hoef ik dus niet te herhalen :P
Maar de keerzijde is wel dat voor evenementen de kans verkleind word op ziekteoverdracht. Of alle vaccinaties die verplicht zijn nut hebben? Daar heb ik geen verstand van, maar eigenlijk is het zeker iets wat ter sprake gebracht zou moeten worden binnen de organisaties die deze regels opstelt.
Citaat:
Het zorgt voor een overdaad aan lichaamsvreemde stoffen en heel veel paarden gaan daar (op de lange termijn) op reageren. Deze gifstoffen bouwen alleen maar op en breken niet af namelijk, waardoor je op een bepaald moment een reactie krijgt. Dat kan zich uiten op verschillende manieren zoals mok, zomerexceem, whatever. Ook lang niet ieder paard krijgt deze reactie, maar paarden die al wat gevoelig zijn (zoals Misty (sodeletuut's paard)) zullen dat eerder krijgen.

Hier ben ik nog niet zo zeker van. Het spul wat word ingespoten word in principe allemaal uitgescheiden door het lichaam, het een wat sneller dan het ander. De reactie waar BrittKitt het over heeft klinkt als een reactie van het immuunsysteem. Eventuele herhaling van het binnenkomen van een lichaamsvreemde stof kan zorgen voor een steeds verergerende reactie. In dat geval heeft zich een allergie ontwikkeld. Dit heeft niks te maken met opgeslagen gifstoffen, maar met herinnering van het immuunsysteem. Of dit zich ontwikkeld verschilt natuurlijk per paard, en veelal is het genoeg om te enten met een ander vaccin tegen hetzelfde virus (ervanuitgaande dat je wil/moet enten). Ik heb er geen idee van of zomerexceem veroorzaakt kan worden door entingen (mok verbaast me niet). Misschien veroorzaakt het zomerexceem-achtige symptomen?

Wormmiddelen heb ik geen verstand van, maar ik denk dat het overeenkomt met antibiotica. Daar heb je de resistente bacteriën tussen zitten. In nederland hebben we (voor mensen iig) een goed antibiotica beleid in vergelijking met de rest van de wereld. Misschien hetzelfde toepassen voor wormen? Al ligt het wel een stuk ingewikkelder. Bacteriemonster krijgen is erg makkelijk in vergelijking met een betrouwbaar wormenmonster.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:34

Ben ik ook even :+
Ik denk ook niet dat het zomerexceem veroorzaakt, maar wel dat het een sluimerende zomerexceem kan laten oplaaien. Maar ik moet zeggen dat dat niet alleen door inenten komt, maar door de combinatie van inenten, ontwormen, veel brok met stoffen die paarden niet makkelijk kunnen verwerken, medicijnen als antibiotica etc.

Allemaal dingen die bij dieren vaak preventief worden gegeven en die daar op de lange termijn niet geschikt voor zijn. Een paard is niet gemaakt op veel suiker uit brok, de stoffen uit ontworming en inenting en als het keer op keer gegeven wordt dan wordt het niet meer uitgescheiden door het lichaam omdat de organen overbelast raken. Maar dan heb ik het dus wel over gevoelige paarden die dus al een streepje achter hebben.

Mbt jou stukje over antibiotica, ik bedoel niet dat daar resistentie tegen wordt ontwikkeld, wel dat je eigen immuunsysteem elke keer een klap krijgt. Met name je darmflora. En als je darmen niet op en top werken dan loopt het mis met de afscheiding en opname van stoffen.

Ik vind gewoon dat enten eigen risico zou moeten zijn. Ik breng jou paard niet per se in gevaar als ik mijn paard niet ent, daarvoor is jou paard ingeent ten slotte. Maar ik zal er wel te makkelijk over denken, schijn ik wel vaker te doen :+

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:24

Ik denk dat er een gevaar op zal treden als je met een niet geënt paard wat iets bij zich draagt (hoeft nog geen ziekteverschijnselen te vertonen, wil niemand beschuldigen dat die met een ziek paard op wedstrijd gaat oid ;) ) kan dat worden overgedragen op een geënt paard die het weer mee naar huis neemt en daar niet geënte paarden kan besmetten. In hoeverre het enten verder dekkend is weet ik niet, ik weet ook niet hoe de overdracht verloopt. Geen idee in hoeverre de overdracht via via alsnog bij niet-geënte paarden terecht kan komen als je een (geënte of niet geënte) drager hebt op het wedstrijd terrein. Klinkt misschien wat overdreven maar ik denk dat het wel de denkrichting moet zijn, soort van 'worst case scenario'. Op deze manier kan je namelijk een ziekte makkelijk verspreiden, vooral op plekken waar veel paarden bijeen komen.
Het makkelijkste voorbeeld van vergelijk vind ik de polio epidemie in de bijbelgordel in 1990. Daar laten de mensen hun kinderen niet enten uit geloofsovertuiging. Virus is via een land waar het nog wel endemisch voorkomt terecht gekomen in de bevolking daar, met alle gevolgen van dien.

Ik ben geen voorstander van het verplicht enten in de wedstrijdsport, ook geen tegenstander, maar dat ook meer omdat ik er niet genoeg vanaf weet wat ervoor heeft gezorgt dat de regel is ingevoerd. En ik weet ook niet waarom is gekozen voor al deze vaccins. Misschien is er gekozen voor de vaccins tegen virussen die het hoogste risico met zich meedragen om flink verspreid te raken onder een wedstrijd populatie? Misschien zijn de hoogste risico vaccinaties (tegen de meest besmettelijke virussen) in combinatie met goede dekking van het vaccin (niet zoals de twijfelachtige griepvaccinatie) wel voldoende? Maargoed, nu komt ook weer West Nijl virus en wie weet wat het volgende is...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:49

Het aantal paarden dat per jaar tetanus/influenza krijgt gaat je niet zo veel vertellen denk ik. De reden dat dit namelijk vrij laag ligt is juist omdat er een goed enting regime is.

Mijn paard wordt inderdaad 2x per jaar geent.

Als je een beetje googled op tetanus krijg je wel een aardig beeld van de ziekte, die ook voor mensen een heel groot probleem is geweest (googlen op +tetanus +war geeft een hoop resultaten en ook waar het inentingsregime vandaan komt, met nog wat cijfers erbij).

De besmettelijkheid is niet voorbehouden aan neus aan neus contact, de bacterie leeft met name in de grond.

Het is mischien ook goed om in het achterhoofd te houden wat een niet ingeent paard voor zijn kiezen krijgt als het ineens in een omgeving komt waar een hoop ziektekiemen rondzwerven (denk bijvoorbeeld aan een kliniek ofzo).

Waar haal jij die 80% eigenlijk vandaan?

Uiteindelijk is het niet anders dan een risico analyse. De kans dat het paard ziek wordt van een vaccinatie is aanwezig, maar de mate waarin is laag. De kans dat het paard ziek wordt van de daadwerkelijke ziekte is lager, maar de mate waarin is extreem hoog.

Wat jouw keuze daarin is is aan jou, maar het zou niet netjes zijn om mensen die daar een andere keuze in maken aan de gevolgen van jouw keuze bloot te stellen.