feestdagen menu's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: feestdagen menu's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:04

Ik neem aan dat je tapas ook niet volledig vegetarisch zijn, dus zou een hoofdgerecht met kip/kalkoen en een vegetarisch voorgerecht, en de rest volledig vegetarisch voor jou acceptabel zijn? Dan zou ik dat doen, toch iets van vlees voor de diehards, en jij gaat niet volledig aan jezelf voorbij.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:23

Lielle schreef:
Ik neem aan dat je tapas ook niet volledig vegetarisch zijn, dus zou een hoofdgerecht met kip/kalkoen en een vegetarisch voorgerecht, en de rest volledig vegetarisch voor jou acceptabel zijn? Dan zou ik dat doen, toch iets van vlees voor de diehards, en jij gaat niet volledig aan jezelf voorbij.

Kip/kalkoen zou voor mij zeker acceptabel zijn, maar dat wil mijn vader weer niet (om een hele stomme reden). :roll:
Soms eet hij het wel, maar dan moet het niet echt meer als kippenvlees te herkennen zijn zeg maar.
Anders was dat absoluut de oplossing voor mij geweest! :j

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:46

Myfairytale schreef:
Lielle schreef:

Kip/kalkoen zou voor mij zeker acceptabel zijn, maar dat wil mijn vader weer niet (om een hele stomme reden). :roll:
Soms eet hij het wel, maar dan moet het niet echt meer als kippenvlees te herkennen zijn zeg maar.

Wij hebben ook lastige vlees eters. Daarom maak ik een runder en kip stoofpot met groentes. Misschien kan dat ook iets voor jullie zijn!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 00:49

Ik dacht de boel vastgelegd te hebben maar surprise, toch weer verandering. :')
Ik ga wel samen met ex gourmetten, maar niet met kerst. :+
Het wordt hetzij tussen kerst en de jaarwisseling, hetzij op oudjaarsdag.

Voor de kerst zelf heb ik besloten om te gaan kaasfonduen.
Ik doe er verschillende soorten (afbak)broodjes, gehaktballetjes, gebakken champignons in kruidenboter en komkommer en waspeentjes bij om te dippen.
Daar zou ik 2x van kunnen eten, de overgebleven dag (tweede kerstdag denk ik) doe ik tapashapjes of stokbrood met smeersels ofzo, iets wat simpel voor te bereiden is iig. :)

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:50

Wat komen er lekkere dingen voorbij. Leuk om inspiratie op de doen. Dit wordt ons menu ongeveer:

Kerstmenu:
Voor = borrelplank
- kaasblokjes
- Vleeswaren
- ragout bakjes
- carpacio bonbons
- cups met zalm + kip
- kerstboompjes
- toastjes + smeersel

Tussen = tomaat/ paprika soep met kerstbrood

Hoofd =
- stoofpot met runder sukade en kip

Bijgerechten:
- bietensalade
- stoofperen
- aardappel sterren
- pappardelle
- stokbrood

Na = ijs

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 01:15

Myfairytale schreef:
Lielle schreef:

Indiase curry, zowel vegetarisch als een variant met kip? Kun je combineren met fantastische bijgerechten.

Sinds ik het ben tegen gekomen op master chef wil ik nog altijd een keer butter chicken maken. Mss een idee?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 01:24

Wij kiezen standaard een andere keuken en koken dan allemaal iets, met als vereiste dat het vegetarisch is. Dat begon als traditie tegen al het vlees dat gegeten wordt rond de feestdagen en hebben we erin gehouden, ondanks dat mijn broers geen vegetariërs zijn.
Vorig jaar was het een Turkse Mezze, nu wordt het Italiaans. Mijn broer gaat zelf tiramisu maken <3 Ik risotto, mijn moeder wat bijgerechten/antipasti en van de rest horen we het nog.

Mochten mensen nog vegetarische/veganistische inspiratie zoeken voor de feestdagen, de website onegreenplanet heeft een enorme database aan goede recepten voor voorgerechten, hoofdgerechten en nagerechten. Al meerdere jaren geslaagde recepten er vandaan gehaald.
https://www.onegreenplanet.org/tag/vegan-holiday-thanksgiving-christmas-entrees/page/2/

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 08:44

Dank voor de tips weer!

Het gaat vast lukken om nu iets te vinden!
Ga vandaag nog even overleggen met manlief en eens kijken wat eruit rolt.
Heb wel besloten om alleen eventueel kip te doen en verder geen vlees.
Ze weten allemaal dat ik fel tegen dierenleed en de vleesindustrie ben en dat ik daarom vanwege Kerstgedachte én mijn verjaardag het al helemaal niet wil serveren.
Ik zorg er in ieder geval voor dat er ook mogelijkheden zijn zonder kaas voor schoonvader en eventueel zonder kip voor mijn vader, dan eet ie maar vegetarisch. Ik zeg het nu ook niet vooraf tegen hem, want vorig jaar had hij alsnog zelf een schnitzel meegenomen, mijn man heeft die toen alsnog klaar gemaakt voor hem. Dat wil ik nu niet nog een keer. :n

Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! <3

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 01:44

Bij ons is t menu nu definitief!

Lamsrack op 2 manieren gemarineerd

Couscous met gegrilde groenten

Marokkaanse salade

En daarbij maken we knoflooksaus

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:11

Kerstavond:
Kinderen gaan overdag naar de opvang, dus die zijn hopelijk op tijd moe. Voor hen heb ik poffertjes en rauwkost en als ze willen stoofpeertjes. Ons plan is om zelf te eten als de kleintjes slapen. Dan kunnen wij weer eens lekker samen tafelen zonder de continue “lussiknie” van een peuter :z. Biefstuk, pom duchesse, gebakken paddenstoelen, stoofperen.

Eerste kerstdag schuiven we aan bij mijn ouders. Ik maak het voorgerecht: carpaccio bonbon en een Italiaanse salade in een glaasje.

Tweede kerstdag is tevens de verjaardag van mijn man, dus dan hebben we standaard zijn gezin over de vloer. We zijn met 10 volwassenen en 7 kinderen. Eerder jaren verdeelden we de voor/hoofd/nagerechten over alle koppels, maar voor de kinderen is lang tafelen niet heel fijn. Dus dit jaar maken we een tapasbuffet waarbij iedereen drie tot vier kleine gerechten meeneemt. Ik maak een groentetaart uit Plemty van Ottolenghi. Mijn man bruschetta’s en garnalenkroketjes.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:18

Myfairytail, schnitzel mee, sorry dat is zo triest dat ik er om moest lachen.
Groot gelijk om bij je standpunt te blijven, jouw huis hè. Ik zou ook niet iets maken waar ik totaal niet achter sta. Hopelijk valt het dit jaar in goede aarde!

Hier besloten de 24e vrienden uit te nodigen die anders (grotendeels) alleen zitten met Kerst.

De kamado gaat aan met vlees uit het kerstpakket van mijn vent (helders vlees en tournedos)
Maak een pepersausje er bij. Stoofperen, pommes duchesse en roodlof salade, allemaal zelf gemaakt.

En dan neem iemand brood met smeersels mee en iemand voor en nagerecht.

Dus gezellig tafelen met elkaar <|-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 15:26

Hier wordt het kerstavond biefstukje met peper, zout, champignons en ui in roomboter gebakken en aardappelkroketjes uit de airfryer. :9
Tenminste, als alles op voorraad is wanneer ze de boodschappenbestelling samenstellen, anders moet ik ter plekke wat anders bedenken. :+
Denk dat het dan iets van simpel tapasbakjes, stokbroodje met smeersels en/of borrelhapjes uit de frituur wordt ofzo.
De kerstdagen ga ik kaasfonduen.

Alle 3 de dagen ga ik ook lekker brunchen. :9

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 18:53

MarliesV schreef:
Myfairytail, schnitzel mee, sorry dat is zo triest dat ik er om moest lachen.
Groot gelijk om bij je standpunt te blijven, jouw huis hè. Ik zou ook niet iets maken waar ik totaal niet achter sta. Hopelijk valt het dit jaar in goede aarde!

Hier besloten de 24e vrienden uit te nodigen die anders (grotendeels) alleen zitten met Kerst.

De kamado gaat aan met vlees uit het kerstpakket van mijn vent (helders vlees en tournedos)
Maak een pepersausje er bij. Stoofperen, pommes duchesse en roodlof salade, allemaal zelf gemaakt.

En dan neem iemand brood met smeersels mee en iemand voor en nagerecht.

Dus gezellig tafelen met elkaar <|-

Ja, ik was toen ook wel een beetje boos hoor, want hij weet heel goed mijn standpunt mbt dierenleed/vlees.

Maar denk dat we eruit zijn, hebben de meeste boodschappen gelukkig in huis. *\o/*

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:05

Dit jaar vieren we kerst met ons gezin. Onze jongste zoon is 14, dochter van 16 en oudste zoon van 17. Ik heb voorgesteld dat ieder van ons een gerecht maakt en zo komen we op een 5 gangen diner. Ik heb de grove lijnen aangegeven, koud voorgerecht, warm voorgerecht, hoofdgerecht, amuse en nagerecht. Ze mochten zelf kiezen welke gang en daar hebben ze een recept bijgezocht.

De jongste maakt een koolsalade
De oudste maakt een heldere bouillon soep
Mijn man gaat voor forel en groente uit de oven
Ik maak een amuse van zalm, komkommer en avocadomousse
Onze middelste maakt een appelcrumble met ijs

Ik ben benieuwd, de jongste was niet bijster enthousiast maar koken vind hij niet perse heel vervelend dus ik denk dat hij wel bijtrekt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:41

Wij hebben voor kerstavond varkenshaas en champignons uit de oven met appelmoes en aardappelschijfjes.

Eerste kerstdag eten we bij mijn schoonouders, gegrilde kip met gebakken aardappeltjes en een salade. Volgens mij witlof.

2de kerstdag gourmetten met mijn ouders en broertjes en aanhang.

Ik heb weer eens een zwangerschap gepland tijdens de feestdagen dus dit jaar helaas weer geen biefstuk. :+

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 20:39

Eerste kerstdag komt de schoonfamilie en verzorg ik zelf het menu.

Voorgerecht: 3 bonbons (zalm, carpaccio en ham met meloen)
Tussendoor een Spoom
Hoofdgerecht: Beenham, 2 aardappel gerechten, haricotsverts krans met spek, geglaceerde wortels en stoofpeertjes
Nagerecht: Crème brulee en appeltaart trifle.

2de kerstdag mijn eigen familie over de vloer. Wordt dan lekker makkelijk pizarette :D

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:53

Kerstavond gaan wij gourmetten bij mijn ouders.
1e kerstdag komt mijn schoonzus bij ons pizzarette en 2e kerstdag gaan we naar mijn broer en schoonzus en krijgen we waarschijnlijk iets vanaf de bbq. Lekker makkelijk dit jaar!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:58

Hier gaat er waarschijnlijk een diepvrieszak met kant-en-klaar maaltijd in de pan en anders halen we een pizza bij de pizzaboer. Die doet namelijk - net als wij - ook niet aan kerst, dus lekker makkelijk! :D Het is maar voor één avondje, de volgende dag zijn de supermarkten weer open.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:22

Kerstavond eten we snert van een plaatselijk restaurant. Daar zijn we in corona tijd mee begonnen (toen verkochten ze het via een onbemand kraampje langs de weg) en hun snert is zo lekker, dat we elk jaar een bak halen en deze met kerst op eten. Dit jaar speciaal om gaan vragen en het kon weer!

Eerste kerstdag een mini runderrollade (voor 2 personen) van de bbq met pasta en groentesaus.
Tweede kerstdag hapjes, zelfgemaakte salades, toastjes, plakjes komkommer, tomaatjes, zoutjes en mochten we toch nog meer trek hebben, dan kan er een soepje bij.

En ik maak ook nog zelf een kerstbrood voor overdag.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 00:37

Myfairytale schreef:
Zijn er ook nog bokkers die vegetarisch eten met Kerst? Ben nog wel op zoek naar inspiratie daarvoor. :)

Vlees eten past zo niet bij mijn kerstgedachte. :n

Ja wij! Op de website van de Albert Heijn staan leuke recepten voor een vegetarische kerst. Omdat het voor mij dit jaar drukke dagen zijn mbt werk gaan wij op eerste kerstdag pizarette en op tweede kerstdag zijn we uitgenodigd om te gourmetten bij familie. Dan neem ik gewoon wat vleesvervangers en veeeel groente. Gourmetten is niet mijn favoriet maar we gaan er toch wat gezelligs van maken :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:14

Leuke inspiratie opgedaan in dit topic voor komende jaren.

Gisteren tiktok 'wraps' gegeten.

Vandaag wordt het vrij uitgebreid.
Bladerdeeg kerstboompje met tomaatpesto vulling
Meloen in ham
Ossenstaartsoep
Côte de Boeuf met hasselback gratin, hariscot vert in spek, pompoen crème met groente chips en stoofpeertjes
Brownies, ijs, merengue

Menu is niet helemaal hoe ik het zelf zou doen (iets te zwaar, te veel vlees) maar ieder maakt een gerecht dus heb zelf maar invloed op een deel.

Morgen eten we surinaams bij mijn ouders. Pom met rijst en kouseband.