Secret Santa 2024 - The Dog edition!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Re: Secret Santa 2024 - The Dog edition!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:11

Fijn Mandarijn dat Bailey weer beter is!

Hier is voor Lena nu echt de vervelendste periode van het jaar aangebroken...

Steeds vaker en meer knallen en vuurwerk... jachtseizoen in de polder achter ons is volop in gang (ook weer knallen) en vroeg donker...

Hierdoor ben ik nu genoodzaakt haar in de avond uit te laten, want bij mijn man doet ze helemaal niks in het donker, bij mij plast ze ff snel en wil dan snel naar huis.

Lopen nu dus in de schemer nog een wat grotere ronde, en dan laat nog rondje om het veld voor de deur...

Even kijken vanaf wanneer we haar kalmeringsband om gaan doen, en straks laatste 3 weken van het jaar ook weer Zylkene geven.

Hier iemand nog tips bij extreme vuurwerkangst?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:03

Crista,

Extreme vuurwerk angst is vrij weinig aan te doen. Jip had dit ook extreem en wij hadden elk supplement, medicatie of overig wel uitgeprobeerd. Zylkene hielp in lichte mate, maar moet je wel op tijd en voor minimaal een maand of twee geven is mijn ervaringen.

Wij hebben het volgende allemaal geprobeerd en ik vergeet vast en zeker nog meer middelen:
- Het Puur vuurwerk pakket
- Zylkene
- Adaptil
- Bach rescue
- Gedragsmedicatie: clomnicalm, alprazolam.

Om de alprazolam toe te lichten, dit is in streng toezicht met dierenarts en gedragsdeskundige gedaan. Eerst preventief, maar later konden we over op alleen gebruik van geval van 'nood'. Dus in het geval dat Jip niet zelfstandig uit die angst kwam. Ik hoor de laatste weken goede verhalen over de Hush Muff, volgens mij heeft KimD deze ook?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:27

Ik zou met extreme vuurwerk angst ook gaan kijken naar hulp middelen maar ook eens kijken bij iemand als Arvid van Putten voor een traject welke je kunt volgen. Hij heeft een heel goed opgezet vuurwerk traject. Alleen daar moet je al aan het begin van het jaar mee aan de slag normaliter, is nu wat laat.

Ik zou iig met wandelen ook zorgen voor veilig materiaal dus eventueel een anti ontsnapping tuig of een goed tuig icm halsband en beide vastklikken.

Verder is het uitzoeken wat helpt en kijken waar je zelf voor openstaat. Je kunt enorm in detail gaan qua kleine dingen wat je kunt doen (veilige plekjes, aangepast wandelen, en nog zoveel meer) maar vanuit onze ervaring even in het ‘kort’:

Wij geven in de basis altijd een suppletie pakket van 3 producten die gecombineerd worden en opgebouwd worden naar oudjaar toe (puur tranquil, nervo en phytonics op de laatste dagen). Dit haalt het scherpe randje eraf waardoor wij een hond kregen die ‘open’ stond voor beloning en erna training, waarmee wij het verschil hebben kunnen maken. Geen wondermiddel wat alles verhielp maar ons wel de mogelijkheid gaf te kunnen werken eraan, wat daarvoor niet mogelijk was bv.

Wij hebben van Rexspecs de oordempers. Deze zijn ontwikkeld voor werk honden in oa militaire beroepen e.d. en dempen echt heel erg goed. Deze dempers hebben ons ook echt geholpen tijdens onze trainings trajecten en vuurwerk periodes. maar ondertussen krijg je ook idd hush muff, wat qua prijs interessanter is. Met zo’n demper kan ik adviseren om zsm te beginnen met oefenen omdat honden het onwennig kunnen vinden met om houden in het begin dus dan heb je de het liefst dat ding aangewend voordat je het echt gaat inzetten.

Verder is het gebruik maken van voer beloning Als ze hiervoor openstaan iets wat kan gaan helpen en zelfs cruciaal kan zijn in het verdere verloop in vooruitgang proberen te boeken. Maar veel honden staan er niet voor open als de angst heftig is; bij ons was dit ook in het begin niet zo helaas en dan ben je beperkt en kun je heel weinig doen. Maar bij ons kwam door de suppletie wel een punt dat ze weer open stond voor voer en dat was bij ons de opening … Als en wanneer ze ervoor openstaan kun je eraan denken om constant lik matten en voer vullers klaar te hebben liggen wat je meteen kunt geven zodra de knallen beginnen vooraf al.

Rustgevende muziek kan helpen. Met bepaalde dagen/momenten heeft dit bij ons wel echt wat rust gebracht dus ik vind dit ook wel iets om altijd te proberen wanneer de angst nog niet op z’n meest heftige piek zit.

Thundershirt eventueel ook al deed het shirt bij Arya echt helemaal niks. Ook krijg je apparaatjes voor in het stop contact wat trillingen afgeeft wat zou kunnen helpen maar daar merkten wij ook geen verschil mee.

Bij ons is de suppletie, heel veel bloed zweet en tranen in training, oordempers en rustgevende muziek hetgeen geweest wat vooral heeft geholpen maar het is echt iets wat je bij je hond als individu moet uitzoeken ook want de angst uit zich bij elk individu anders, verschillende gradaties en timing van sommige dingen is ook belangrijk.

Wij begonnen met een hond die ook echt wel extreem was; totaal onbereikbaar, niet meer open staan voor eten of zelfs steun van ons en zich alleen maar verstopte in huis en lag te hijgen en trillen en waar ook binnenshuis niks mee aan te vangen was. Buiten was helemaal drama in het donker dan. Buiten wandelen in het donker ging überhaupt niet meer, alleen nog snel een plasje om de hoek en dan als een idioot terug naar huis trekken. Dat ging dan wel, omdat ze wist dat ze terug naar huis kon na het plassen. Doorlopen was geen optie, maar door die structuur te bieden en veiligheid van terug naar huis te kunnen en dat te weten, kon ze iig wel nog snel haar behoefte doen voor het slapengaan. Ook angst voor onweer en we konden maandenlang niet meer lopen buiten in het donker bv verder. We komen dus ook echt van heel ver. Wat heb ik me machteloos en radeloos gevoeld en wat heb ik veel tranen gelaten. Ik ging er echt aan onderdoor om haar zo te zien telkens.

Afgelopen twee jaar veel vooruitgang en afgelopen jaar lag ze zelfs zonder oordempers te slapen door alle knallen heen, lopen we ook weer relaxed buiten onze rondes in het donker en is ze zelfs trainbaar wanneer ze vuurwerk hoort en reageert ze ook niet meer op onweer oa- wat ze jarenlang door de vuurwerk angst heeft wel heeft gedaan. Ik neem het niet voor lief en ga er niet vanuit dat dit jaar weer zo goed gaat dus wij gaan sowieso weer beginnen met de suppletie al binnenkort en ondertussen blijf ik elke wandeling dagelijks in het donker trainen en belonen en straks als er meer knallen komen ligt ook weer alles klaar qua voer beloning om meteen te geven, ik blijf belonen ook en constant bezig ermee maar ik ben echt blij met waar we vandaan komen en hoe ze vooruit is gegaan ermee.

Vuurwerk angst is een enorm moeilijk iets om mee om te gaan, omdat je niet zelf kunt controleren wanneer het gebeurd en ook omdat je vaak ziet dat dit soort angsten doorsijpelt en overspringt zoals bij ons naar onweer angst en wandelen in het donker - daarom is een goed vuurwerk angst traject bij een goede therapeut ook echt wel aan te raden omdat je daar echt terug naar 0 gaat en opnieuw gaat toewerken naar iets en dan samen met iemand stappen kunt doorlopen wie meekijkt met je en kan helpen als je hulp nodig hebt. Wat voor ons bv geholpen heeft kan voor een ander niet helpen etc, al doe ik altijd wel met anderen delen wat wij gedaan hebben en ook nog steeds doen maar het blijft een persoonlijk project. Bij ons hebben de vanaf corona jaar en de vuurwerk protesten en verboden gewoon maandenlang dagelijks afgestoken. Een hel.

Het lijkt soms een onmogelijk iets maar het is zeker niet altijd per definitie hopeloos. Ik hoop dat wij dit zo kunnen doorzetten nu die trend, maar ik neem het niet voor lief. Zoiets als dit kan ook ineens weer een terugval krijgen maar ik heb nu wel wat handvaten ontdekt waarmee het hopelijk nooit meer zo erg terug valt naar de ergste piek.

Wat suppletie betreft kun je tig dingen gaan geven maar elk individu/lichaam reageert anders hierop dus er is denk ik niet 1 iets wat beter is als het ander perse. Zylkene kan voor de één werken, voor de ander weer niet net zoals de PUUR producten die wij gebruiken of cbs olie of of of. Sowieso is dosering uitzoeken bij het individu belangrijk alsook opbouw bij sommige producten. Bij twijfel zou ik hier begeleiding bij vragen. Oa PUUR geeft enorm fijne toelichting in het gebruik van hun producten maar groene Os bv ook. Veel therapeuten hebben ook wel al wat kennis in huis hierover en de webshop dierenoppas Amersfoort heeft ook een eigen homeopathisch pakketje met advies wat ze kunnen geven.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:02

Vuurwerkangst is echt ontzettend lastig en moeilijk te trainen door het onvoorstelbare.. -O-
Wij hebben dit jaar een hushmuff waar we mee aan het trainen zijn, vooralsnog ben ik positief. Ik ben nog aan het afwegen wat ik aan suppletie ga geven dit jaar en / of homeopathisch.

Nieuwe week nieuwe vraag:
Citaat:
Wat staat er op jouw bucketlist om ooit te gaan doen met jouw hond(en)?

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:43

Citaat:

Een dogsurvival! Dat lijkt me ontzettend gaaf, en Mona is enthousiast genoeg ervoor. Ze werkt graag samen, wat natuurlijk ideaal is voor een dogsurvival.

Verder ben ik afgelopen jaar twee keer op vakantie gegaan met Mona, naar Duitsland met de trein, en naar Zweden met de auto. Dat was ook een bucket list dingetje hoor! Ze deed het zo knap! <3

Daar maakte ik ook een van mijn meest dierbare foto's van Mona, om nog maar te antwoorden op de vorige vraag. We waren bezig met een dagtocht, en kwamen een picknick bankje tegen. Ik plof neer om te genieten van het uitzicht, en mona springt zo op de bank tegenover me. Dat was een foto waard dus!
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:48

Ik heb laatst een bucket list ding gedaan :D
Struikeltje is in het vliegtuig mee geweest naar Ierland en de vond het geweldig :j

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:48

Ik blijf het volgens mij zeggen maar weer zo een leuke vraag!
Ik moet allereerst zeggen dat ik mega dankbaar ben voor alle Bucket list dingen die we al hebben meegemaakt maar de lijst wordt alsmaar aangevuld.. ik maak een fotoboek met alles wat we meemaken en vul deze steeds aan, regelmatig kijk ik terug en dat is zo leuk!
Maar goed, mijn bucketlist in willekeurige volgorde;
- een fotoshoot bij Motherpuppers. Zulke toffe foto’s die ik daarvan voorbij zie komen!
- op vakantie naar een Waddeneiland (voorkeur Terschelling)
- wedstrijd stepjoring meedoen (gaat as weekend gebeuren!)
- skijoren in de hoge venen: afgelopen jaar 1x mogen doen en was zo leuk, dat zou ik nog wel eens willen doen!
- nogmaals op vakantie ergens in Europa. ‘Zwemmen in een blauwe zee’ stond op onze lijst en die hebben we deels kunnen afstrepen in Kroatië maar zou het tof vinden om nog andere landen te mogen zien samen.
- hopelijk nog heel veel jaren zo kunnen genieten als we nu doen!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:55

Citaat:

* Naar Noorwegen of Zweden voor toffe wandelingen.
* hoopers of agility gaan starten
* meer dogsurvival/trail dingen

En nog wel wat dingen maar hier kan ik zo snel even op komen haha

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:42

Wat is jouw meest dierbare honden foto?

Dat zijn er heel veel eigenlijk... <3

Ik wil graag beginnen met Kyra (zwart) & Nikita, mijn eerste honden... helaas leven ze niet meer... Ik heb hun foto's op mijn arm getatoeëerd staan... <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nu Ronja (de grootste) & Cinna <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande foto's zijn gemaakt door Renate Zuidema Fotorafie
Afbeelding

Afbeelding

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:49

Ik heb trouwens een nieuwe dierbare foto Afbeelding
Hard gewerkt voor deze shoot om hem ‘hold’ te leren.

Nog twee andere favorieten

Afbeelding
Afbeelding

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:22

Vandaag viel er zomaar een kaartje op de mat!
Afbeelding
Afbeelding

Wij gaan er alvast over nadenken wie onze Santa kan zijn

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:15

Betreft tips rondom vuurwerk angst, kijk of je een hond kan vinden die niet bang of angstig is rondom vuurwerk. Wij hadden een poedel die echt 0.0 gaf om knallen, zelfs met uitlaten niet. Natuurlijk schrok hij een keer als het heel onverwacht was, maar was dus echt niet angstig. We hebben toen een stabij als logé gehad die wel enorm bang was voor vuurwerk en al helemaal zenuwachtig bij ons kwam. Echter gebeurde er iets heel moois betreft gedrag: hij bleef in de buurt van de poedel en kon rustig liggen. Bij elke knal schrok hij en kijk hij naar de poedel. Die was rustig dus ging hij weer rustig liggen. Met wandelen netzo, alleen dan niet liggen haha.

Is natuurlijk geen gegeven dat dit altijd lukt, maar honden hebben veel aan elkaar hoor. Misschien hebben jullie er wat aan!

Citaat:

Ik hoop ooit wat behendigheidswedstrijden te kunnen doen en dan ook eens wat te winnen :D

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:16

Ben benieuwd naar de bucketlist dingen van de rest!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 00:54

Hier geen echte bucketlist ofzo.
Ons doel voor komend voorjaar is eens vanaf 1 station verderop naar huis te lopen ipv enkel door de wijken te zwerven.
Als ik naar links ga met de trein is het een uurtje in rustig tempo, pak ik de andere kant dan is het ruim 1,5u lopen.

Maar eerst Mahdutje weer beter zien te krijgen.
Stef Stuntpiloot heeft wat nare smakkers gemaakt en is daarbij op zijn rug terecht gekomen met verlammingsverschijnselen als gevolg. :knuffel:
Nu staat hij op de gabapentine met zo nodig een halve tralieve en omdat hij geen brokken meer at (harde dingen kauwen deed pijn) is zijn dieet momenteel kuipjes Lily's Kitchen met wat warm water erdoor geprakt.
Het gaat gelukkig alweer een stuk beter, hij heeft weer praatjes en vindt dat hij heus wel zelf de uitlaatrondjes kan lopen etc. :Y)
Voorlopig houden we het op voor de deur uitlaten, met de andere wandelingen in de buggy en bij uitlaatstroken er eventjes kort uit om de pootjes te strekken.
Heb wel de poef bij het bed moeten weghalen omdat hij er zelf wel op zou springen en terugstuiterde. :wow:
Dus nu staat hij regelmatig naast het bed te mopperen dat hij erop wil en of ik hem er wel heel vlot op wil zetten, ja. >;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:18

Mijn Bucket list die ik al heb afgerond- een hond met een internationale kampioenschaptitel en best of breed worden.

Wat er momenteel op staat:
Meedoen aan crufts ( staat op de planning voor 2025 )
Een nestje fokken
Internationale titel met eigen fokproduct

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:48

Hier qua bucketlist:
Jarv weer eens echt in afgetrainde conditie hebben, om toch ook te laten zien dat (senior) corgis echt geen couch potatoes zijn :D
Crufts meemaken (staat op de planning voor volgend jaar)
Kampioenschap behalen met één van beide jongens (beide zou leuk zijn, maar laten we klein beginnen :)) )
Naar Wales met beide heren
Naar Zweden oid lijkt me ook wel heel tof met ze nog. Maar eerst maar Crufts achter de rug hebben, dan weer verder sparen _O-

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:53

Tigress schreef:
Hier qua bucketlist:
Jarv weer eens echt in afgetrainde conditie hebben, om toch ook te laten zien dat (senior) corgis echt geen couch potatoes zijn :D
Crufts meemaken (staat op de planning voor volgend jaar)
Kampioenschap behalen met één van beide jongens (beide zou leuk zijn, maar laten we klein beginnen :)) )
Naar Wales met beide heren
Naar Zweden oid lijkt me ook wel heel tof met ze nog. Maar eerst maar Crufts achter de rug hebben, dan weer verder sparen _O-

Dit voel ik :') over twee weken hondenshow in Zwitserland een heel weekend en dan hopelijk de Zwitserse titel afgerond. Dan 2025 crufts meedoen met ukkie en kijken welk land ik voor 2025 titels wil verzamelen. Maak er altijd een lang weekend weg van en zoek shows uit waar ik dan meerdere dagen kan showen.

Dus wellicht zien we elkaar in crufts!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:44

Mijn bucketlist? Dat Lena de 14 haalt, in goede gezondheid! Mag dat ook?

Ik wilde graag met haar op recreatief niveau gaan sporten, maar na haar operatie ben ik blij dat ze weer gewoon lekker 2 uur kan wandelen, rennen en spelen. Laten we nou niet het uiterste van haar kunnen opzoeken en gewoon lekker genieten van de gewone dingen die ze gelukkig inmiddels weer kan.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:54

Mooie doelen! En crista, tuurlijk telt dat! Uiteindelijk het allerbelangrijkste!

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:45

Heerlijk al die foto's *\o/* *\o/* *\o/*

En weer wat kaartjes, ook altijd leuke voorpret
:j
KimD: wat doe je eigenlijk op die foto? :+

Mandarijn: fijn dat de blaasonsteking weg is :(:)

Christa: wat een ellende dat het daar al zo vroeg begint zeg :(:) Hier helaas geen tips

love_mandy: gave foto;s!! Odin moet nog wel even leren boos/stoer kijken hoor. Moet altijd zo lachen om zijn onschuldige hoofd. :D

Ik heb eigenlijk niks :+

Foto van ons 'test' rondje met Floyd. Floyd hadden we wel al voorbij zien komen maar eigenlijk verder niet meer over nagedacht vanwege zn dingetjes, toen we daar kwamen kwam ze echter net met hem aangelopen en toen was ik eigenlijk al verkocht. En de hond waarvoor we kwamen kijken was ook geen match.

Dit is het moment waarop we besloten dat we hem graag wilde adopteren.

Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:55

Wat staat erop mijn bucketlist.

Dat Saar nog jaren stabiel en blij bij ons kan zijn.
En met Senna agilitywedstrijden kan starten.
Maar eigenlijk het voornaamste genieten en leuke dingen doen met de honden.

Hier ook post van van Secret Santa! Ga zo even een post met foto’s maken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:58

Kreeg dus een brievenbus pakketje van mijn Secret Santa. *\o/* Saar en Senna werden meteen helemaal wild. Die krijgen natuurlijk nooit eten en dit rook overduidelijk naar koekjes. :)

Secret Santa super bedankt en begin stiekem vast met raden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:26

Ohh die pup & cake koekjes die vind ik echt geweldig <3
Wat een leuk pakketje!

Suus ja inderdaad, hij kijkt altijd als een blij ei _O- dat is hij 9 van de 10x ook

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:16

[quote="Leo”]
Nieuwe week nieuwe vraag:
Citaat:
[/quote]

Hier ook een dog survival! En agility starten :D

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:59

Wat een leuk pakketje! Creatieve santa al! Helemaal leuk.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met de voorpret gaat! Iedereen al leuke ideeen of misschien zelfs al wat geshopt?