feestdagen menu's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:18

Wij doen aanstaande zondag vast een kerstdiner met de vriendengroep. Daarin zitten 2 mensen die alleen vis eten en mijn vriend lust dat absoluut niet, dus dat wordt toch 2 hoofdgerechten maken :+

Dit is het menu wat ik heb samengesteld:

Voorgerecht:
- Carpacciobonbons
- Zalm-avocado tartaar

Tussen:
- Uiensoep

Hoofd:
- Zalm op de huid gebakken
- Varkensoester

Bijgerechten:
- Champignons in knoflookboter
- Geroosterde spruitjes
- Groene asperges
- Risotto

Dessert:
- Oreo toetje https://uitpaulineskeuken.nl/recept/oreo-toetje

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:02

Ik heb mijn menu’s ook klaar! Ik hou enorm van koken en vind het dus ook heel leuk om uitgebreid te koken.

Een kerstdag komen mijn ouders en misschien mijn zus te eten, hangt van haar werkplanning af. Mijn ouders houden niet van gekke dingen en mijn vader heeft diabetes, en eet geen grote porties meer. Als voorgerecht daarom een groentesoep, hoofdgerecht gevlochten varkenshaas met peperroom en jachtsaus, patat, gebakken aardappeltjes en knoflookpuree. Als groente boontjes en bloemkool met een lekker sausje. Nagerecht een zelfgemaakte kardinalschnitte met vanille-ijs. Meeste suiker hierin kan ik vervangen, moet lukken denk ik.

De andere kerstdag komt mijn schoonmoeder en die lust echt alles, plus dat ze erg blij word van mijn kookkunsten, dus extra leuk om dan even uit te pakken.

Voorgerecht: paprika appelsoep uit Tirol

Hoofdgerecht: mixedgrill uit de Balkanlanden. Gegrilde kipfilet, kipspiesjes, een gehaktspies, mititei (soort cevabcici), gevulde varkenshaas en een gevulde schnitzel. Allemaal echt hele leuke en smaakvolle soorten vlees!

Daarbij knoflookpuree, een mediterraanse aardappel schotel die hier vast bij past en vooral erg lekker is, en patat. Als groenten een koude bloemkoolsalade, een paprika salade, paprika in room, en paprika-appel-tomaat stoof. Zelfgemaakte knoflooksaus en ajvar als saus.

Toetje een creme brulee, want ik kon niet echt iets geschikts vinden en dit kan ik lekker de dag van te voren maken!

Ik heb nu al zo’n zin om te gaan koken :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 23:13

Hier is het definitief 2 dagen gourmetten (mss 1 dag met mijn ex) en 1 dag krieltjes met spekreepjes en bloemkool-broccoliroosjes in romige kaassaus uit de airfryer. :9

Voor het gourmetten heb ik dit in gedachten:
Gourmetbakjes:
Briepuntjes
Camembertrondjes
Biefstukjes
Varkenshaasjes
Hamburgertjes
Cordon bleutjes
Slavinkjes
Chipolata worstjes
Kipfiletstukjes

En dan nog:
Geitenkaasjes in spek
Grillworst kaas
(Afbak)stokbrood
Ananasschijven
Kleine slaatjes (huzaren/rundvlees)
Kruidenboter, roomkaas en zeezoutboter
Komkommer
Paprikareepjes

Lielle

Re: feestdagen menu's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:46

Hier echt heel simpel dit jaar. Kerstavond pulled pork en wat hapjes / dips. Eerste kerstdag Libanese hapjes, picanh en salade. Tweede kerstdag kook ik in een verzorgingstehuis en voor- en hoofdgerecht wordt voor me bedacht, nagerecht is een grand dessert waarbij ik zelf mango mousse maak en mss nog een vruchtencoulis

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 08:51

Wat een heerlijke ideeen komen er voorbij!
Dit wordt het bij ons.
voorgerecht:
kruidentartelette met reepate en cumberlandsaus
basilicumhoorntje met zalm, citroen en dille
carpacciobonbon met truffeltapenade
ossenstaartsoep

hoofdgerecht:
coquilles met aardappelcreme, kiemgroente en visparels
regenboogworteltjes
spruitjesstamppot (past er eigenlijk niet bij, maar mijn dochter is dol op spruiten)

Nagerecht:
nogatparfait met stoofperen

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:01

Kerstavond maken we wraps.

1e kerstdag gaan we uiteten en 2e kerstdag eten we bij mijn schoonouders.

Ik draai met kerst nachtdienst dus lekker simpel gehouden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:11

Kerstavond krijgen we 3 vrienden, dan gaat de Kamado aan, mijn vent heeft een mooi vleespakket gekregen voor de kerst, een deel willen we dan kerstavond eten met vrienden. Ik maak denk ik iets van een aardappelsalade, een focaccia, stoofpeertjes en geroosterde groenten er bij. Voorgerecht en nagerecht wordt door meegenomen door anderen.

Voor bij de koffie (ongeveer alle kerstdagen) maak ik deze tulband van Rutger Bakt, al jaren traditie:
https://rutgerbakt.nl/kerst-recepten/le ... nd-recept/

1e kerstdag is het gourmet bij mijn zus. Moet alleen een appeltaart meenemen (zelf gebakken uiteraard).

2e kerstdag hebben we 10 man aan tafel
Voorgerecht: blini's met roomkaas en carpaccio of gerookte zalm (3 pp)

Hoofdgerecht:
hertenbiefstuk
varkenshaas met brie gevuld, omwikkeld met spek (beide van de kamado)
rode port saus
cranberry compote
geroosterde aardappelen uit de oven
haricot verts met spek
stoofperen (schoonmoeder)
witlofsalade

Nagerecht zorgt mijn schoonzus voor, verwacht tiramisu :9

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:58

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:45

Pfff ik ben nog steeds zoekende. Heb wel wat op papier, maar nog niet tevreden.
10 volwassenen en 4 kinderen, waarvan 2 jongere kinderen.

Vind het enorm lastig, want ik eet in principe vegetarisch of hooguit kip/kalkoen (en de rest van de families eten liefst vlees ;( ).
Ik ben dus de lastige, maar ik wil mijn principes niet overboord gooien en al zéker niet met de Kerstgedachte in mijn hoofd.
Mijn vader wil geen kip/kalkoen.
Mijn schoonvader lust absoluut geen kaas.
Mijn moeder lust echt geen garnaaltjes of dat soort zeevruchten.

2 van de kinderen willen met de volwassenen mee-eten, want zijn begin tienerleeftijd, maar lusten ook niet veel.

Overweeg om het diner idee los te laten en dan maar tapas te doen, al vind ik dat niet zo Kerst-achtig.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:51

Ik heb de afgelopen jaren heel uitgebreid gekookt, maar wat een stress :')
Dit jaar even wat eenvoudiger, het is altijd een hele puzzel want mijn ouders zijn allebij moeilijke eters:

Kerstavond:
Voorgerecht: Ossenstaartsoep
Hoofdgerecht: Filetrollade met geroosterde groenten, krieltjes en champignonroomsaus
Bijgerecht: Coleslaw
Nagerecht: Appeltaart trifle

1ste Kerstdag: Gourmetten

2de Kerstdag: restjesdag :Y)

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:57

Heeft iemand het allerlekkerste vega stoofpotjes recept :D :D ??

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:58

Myfairytale schreef:

Vind het enorm lastig, want ik eet in principe vegetarisch of hooguit kip/kalkoen (en de rest van de families eten liefst vlees ;( ).
Ik ben dus de lastige, maar ik wil mijn principes niet overboord gooien en al zéker niet met de Kerstgedachte in mijn hoofd.

2 van de kinderen willen met de volwassenen mee-eten, want zijn begin tienerleeftijd, maar lusten ook niet veel.

Overweeg om het diner idee los te laten en dan maar tapas te doen, al vind ik dat niet zo Kerst-achtig.

Gewoon gourmetten, heeft een ieder wat wils.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 15:04

Of fonduen, daar heb je 3 opties voor: kaasfondue, fondue in olie of fondue in bouillon (hot pot).

Of iets van een buffet maken met diverse groenten, vlees&vleesvervangers, sausjes, dat soort spul?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:24

Myfairytale schreef:

Tapas is toch een prima plan?
Als ik al die eisen zie dan gaan mijn gedachten ook ongeveer die richting uit.
Een borrelplank met daarop hapjes op basis van de smaak van iedereen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:51

Wij hebben vaak meerdere hoofdgerechten, een met en een zonder vlees. Daarnaast verschillende bijgerechten. Iedereen pakt wat hij wil/lust dus helemaal prima.

Voorgerecht hebben we garnalencocktail (en voor degene die dat niet willen carpaccio)

Hoofdgerecht Wellington (vlees en vega variant) pomme duchesse en aardappel gratin, gevulde portobello en iets met bloemkool. Waarschijnlijk ook nog kipspiesjes.

Dessert: creme brulee meringue taart (recept van vorig jaar van AH) en vers fruit

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:04

Myfairytale, het moet bot jou toch op leuk blijven? Ik zou gaan voor gourmetten of als je die vette zooi niet wilt inderdaad tapas. Maar dan sta je in dat laatste geval nog heel lang in de keuken. Gourmetten of fondue ‘s toch ideaal als iedereen aan tafel andere wensen heeft.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:11

Myfairytale schreef:

Misschien ook niet echt kerstachtig, maar de pizzarette dan?
Kan iedereen zelf kleine pizza's maken kunnen ze erop doen wat ze lusten en lekker vinden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:26

Wat lief dat iedereen zo meedenkt! <3

Schoonzusje pakt altijd enorm uit en wij doen altijd al minder luxe en "feestelijk" , omdat ik in principe vegetarisch eet. Daarmee ga ik al enorm tegen de traditie/wensen/verwachtingen/etc in, omdat het allemaal zulke vleeseters zijn.

Gourmetten/fondue/pizzarette valt mede daarom af. En ben er inderdaad ook niet helemaal zo'n fan van, gaat altijd wel iets mee mis. :roll: Of je zit met die vieze/vette lucht inderdaad.

Het liefst zou ik 4 gangen doen, maar man zegt ook tapas.
Pfff zo lastig!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:09

Ik mag 1e kerstdag koken voor 7 mensen. Dit jaar gekozen voor Italiaans en super veel zin om te beginnen.

Voor Ravioli met walnoot-saliericotta en bruine maanzaadboter
Tussen Tomatentartaar
Hooft Ossobuco met saffraan risotto
Na 1 Kaas en fruit
Na 2 Witte chocolade panna cotta met frambozen kriek sorbet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:58

Myfairytale, waarom wil je graag een viergangendiner maken?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:05

Nou Myfairytale ik vraag me af of jij de lastige bent in het gezelschap. :')

Ik hou het simpel; als je bij mij komt eten krijg je vegetarisch eten. Ik vind het juist leuk om uit te pakken met verschillende gerechten zodat mensen kunnen ervaren dat voor een feestelijk en luxe diner echt geen dier dood gemaakt hoeft te worden.

Ken je het kookboek Simpel van Ottolenghi? Daar staan veel makkelijke (vandaar de titel Simpel) groentegerechten in. Veel kun je ook van te voren maken. Zijn gerechten zijn echt heerlijk en komen zeker ook luxe over. Bijvoorbeeld dit gerecht, ziet er ook echt feestelijk uit. Kun je van te voren maken dus staat zo op tafel met kerst. Ik maak meestal iets van 3 of 4 verschillende groente gerechten zoals in dit voorbeeld klaar. Dan nog een simpel rijstgerecht uit de oven (toevallig ook van Ottolenghi) en nog iets met peulvruchten/linzen.

Eventueel vooraf nog een soepje en dan toe koffie met koekjes, chocolade etc. Zeker als je dat leuk opdient (met glitters en wat versiering) dan is dat ook gewoon luxe hoor!

Tot nu toe alleen maar complimenten gekregen, ook van mensen die normaal wel vlees eten.

Succes ermee!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:27

Pff als iedereen zo moeilijk doet dan eten ze maar thuis hoor.

Je kan toch prima 4 gangen vega maken, als dat niet geaccepteerd wordt dan blies ik alles af.

Lielle, die plank ziet er goed uit. Ga zo is neuzen in het linkje!

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:47

Ik ga dit jaar ook een diner maken voor 6 personen met 1 moeilijke eter erbij ( lust geen champignons, lust geen vlees behalve kipfilet)
Ik ga hetvolgende maken

# bospaddenstoelensoep en groentesoep

# gevulde varkensfiletrollde en kipfilet
# aardappelbolletjes

# kerst ijstaart

Alleen de groentes ben ik nog niet over uit.
Ik heb al naar overngroentes gekeken maar ik heb maar 1 oven en daar zit het vlees al in.
Ik zat zelf te denken aan een koude witlofsalade maar wil er ook nog een warme groente bij.
Iemand suggesties voor mij?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:16

Ik sluit me aan bij de tip van Ottolenghi, Simpel is een top kookboek. De cafe de Paris saus is waanzinnig

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:35

Superlief allemaal reacties weer!

Lielle schreef:
Myfairytale, waarom wil je graag een viergangendiner maken?

Ik vind het leuk om ietsjes meer uit te pakken tijdens Kerst, het is dan tevens mijn verjaardag. :D
Heb echt iets met Kerst. <3

Ir111 schreef:
Nou Myfairytale ik vraag me af of jij de lastige bent in het gezelschap. :')

Ik hou het simpel; als je bij mij komt eten krijg je vegetarisch eten. Ik vind het juist leuk om uit te pakken met verschillende gerechten zodat mensen kunnen ervaren dat voor een feestelijk en luxe diner echt geen dier dood gemaakt hoeft te worden.

Ken je het kookboek Simpel van Ottolenghi? Daar staan veel makkelijke (vandaar de titel Simpel) groentegerechten in. Veel kun je ook van te voren maken. Zijn gerechten zijn echt heerlijk en komen zeker ook luxe over. Bijvoorbeeld dit gerecht, ziet er ook echt feestelijk uit. Kun je van te voren maken dus staat zo op tafel met kerst. Ik maak meestal iets van 3 of 4 verschillende groente gerechten zoals in dit voorbeeld klaar. Dan nog een simpel rijstgerecht uit de oven (toevallig ook van Ottolenghi) en nog iets met peulvruchten/linzen.

Eventueel vooraf nog een soepje en dan toe koffie met koekjes, chocolade etc. Zeker als je dat leuk opdient (met glitters en wat versiering) dan is dat ook gewoon luxe hoor!

Tot nu toe alleen maar complimenten gekregen, ook van mensen die normaal wel vlees eten.

Succes ermee!

Dankjewel!!
Ik ben echt de lastige in dit verhaal helaas. Voor de rest ben ik vrij makkelijk qua eten denk ik, alleen het liefst vegetarisch, maar kip en kalkoen zijn ook nog acceptabel.
Maar ja, de anderen eten het liefst zoveel mogelijk vlees.

Ben het helemaal met je eens, je kunt ook heerlijk én luxe eten zonder dieren daarvoor de doden, dat past sowieso niet bij me en al helemaal niet met Kerst! Ben echt blij dat jij er ook zo over denkt.
Liefst eet ik ook geen zuivel, daar gebruik ik ook al regelmatig vervangers voor. Maar voor velen staat Kerst in het teken van (veel) vlees eten. ;(

Ik kende Ottolenghi wel van naam, maar verder eigenlijk nog niet zo, ik ga zeker kijken naar zijn boek/gerechten! :j

Vooraf en nagerecht komen wel goed. Nagerecht vind ik ook altijd leuk om aan te kleden inderdaad. En erna (Irish) koffie met een etagere met lekkere bonbons etc.

MarliesV schreef:
Pff als iedereen zo moeilijk doet dan eten ze maar thuis hoor.

Je kan toch prima 4 gangen vega maken, als dat niet geaccepteerd wordt dan blies ik alles af.

Lielle, die plank ziet er goed uit. Ga zo is neuzen in het linkje!

Hahaha, dat heb ik inmiddels al zo gezegd tegen mijn man, maar ik voel toch een bepaalde druk om het toch maar weer te regelen. :o
Ik wacht even af hoe deze keer gaat verlopen denk ik en beslis dan voor volgend jaar of ik het dan wel of niet weer ga doen.

Lielle schreef:
Ik sluit me aan bij de tip van Ottolenghi, Simpel is een top kookboek. De cafe de Paris saus is waanzinnig

Dank je!

Ik ga er zeer zeker naar kijken!
Klinkt allemaal heel goed en Ottolenghi wordt meerdere keren genoemd, dus dat moet de oplossing zijn! :D