feestdagen menu's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: feestdagen menu's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:17

Ik maak 2e kerst een diner voor wat vrienden en familie. 10 personen.

Ik maak me er een beetje makkelijk vanaf dit jaar. Ik kom 2e kerst uit de nachtdienst.. heb dus niet heel veel tijd. Ik zit ook met redelijk wat dieetwensen. 1 persoon geen kaas of vis. 1 geen champignons, 1 geen ui.

Voor: 2 soorten volauvent in van die bladerdeeg bakjes

Tussen. 2 kleuren paprika soep.

Hoofd: tagliatelle vongole met zal uit de oven en hele gestoofde prentjes.
Voor de ander een tagliatelle met spekjes en entrecote.

Daarna een grand dessert ( lees.. alle diepvries lekkernijen uit de supermarkt ingeslagen)

En dan nog irish en spanish coffees.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:19

Ik volg mee voor inspiratie. Die bietstuk van de AH werd overigens door de vegetariërs goed ontvangen vorig jaar.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:50

Olikea, wat zijn prentjes?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:53

fohadie schreef:

Ik denk peertjes.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 00:06

Met kerstavond zijn we met z'n 3en thuis:

Garnalencocktail met home made whiskeysaus
Soep ( denk tomaat dit jaar )
Beenham, homemade cranberrysap, peertjes, een groente en aardappelgratin
Een nog nader te bepalen dessert

1e kerstdag bij m'n schoonouders, Ik maak courgettesoep.

2e kerstdag werk ik een avonddienst. Dan maak ik denk ik stoofvlees voor de mannen thuis.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 00:24

Ik weet nog niet wat ik ga/kan koken voor kerst. Ik ben echt gek op koken, en maak altijd heel uitgebreide gerechten, alleen ik word naar verwachting binnen nu en 2 weken aan mijn hand geopereerd en dan ben ik even flink onthand.. eerst maar even de planning daarvan afwachten dus.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 01:51

Brainless schreef:
fohadie schreef:

Ik denk peertjes.

Gestoofde preitjes

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 09:46

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:02

Ik ben ook kerstavond eb 1 van de kerstdagen alleen, dus ben aan het bedenken wat ik dan ga maken voor mezelf. Toch altijd wat bijzonders om het een leuke speciale avond te maken, ook al ben ik alleen. Doe ik met oud en nieuw ook altijd.

Ben nog in de oriëntatie fase dus lees mee, ben alleen niet zo'n makkelijke eter. Ik eet veel dingen, maar weinig van de standaard dingen. Meeste wat hier voorbij komt isnal niks voor mij :') ook het lastige met recepten zoeken.

En heel weinig budget, anders zou ik sushi halen haha

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:50

Myfairytale schreef:
Zijn er ook nog bokkers die vegetarisch eten met Kerst? Ben nog wel op zoek naar inspiratie daarvoor. :)

Vlees eten past zo niet bij mijn kerstgedachte. :n

Zeker weten dat we hier vega(n) eten, dat doen we sowieso maar met kerst maak ik er een punt van! Ik vind het leuk om mensen die normaal wel vlees eten te laten ervaren dat vega/vegan ook luxe en lekker kan zijn. Tot nu toe komt iedereen graag terug en zijn er geen klachten over het eten dus missie slaagt tot nu toe. :D

Wij eten eerste kerstdag makkelijk maar lekker:
(vegan) uiensoep
kaasfondue met geroosterd/gekruide broodblokjes, spruitjes, broccoli, tomaatjes en frisse salade
koffie met uitgebreide zoete hapjes

Tweede kerstdag ga ik los op een (het liefst volledig) vegan maaltijd.
Vorig jaar heb ik gekookt uit Ottolenghi's kookboek Simpel. Dat is supersmaakvol en echt makkelijk om te maken. Ik kies dan verschillende gerechten die goed combineren waar iedereen van kan pakken. Als ik besloten heb wat het wordt dan post ik het hier!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:01

Olikea schreef:
Gestoofde preitjes

Ah, prei! Ik vond peertjes niet echt bij het gerecht passen dus snapte echt niet wat je met prentjes bedoelde.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:10

Wat leuk, ik lees mee! Zie al lekker ideeën voorbij komen. Zelf zit ik nog in de orentatiefase.
Zag wel in de kerstfolder van AH hele leuke decoratiedingetjes staan. Zoals gouden suiker, rood/groen of goud of zilveren grote decoratieparels, eetbare decoratie kerstboompjes. Dat soort dingetjes. Je kunt ze prima bewaren, dus vast in mijn bezorgmandje gedaan.
Sowieso is de kerstfolder van AH leuk om door te kijken voor inspiratie.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:25

Oeh leuk topic! Eerste jaar kerst met mijn vriend en wij gaan het samen hosten voor mijn ouders! Dus ga hier wat inspiratie op doen. Enige dat hij als eis heeft is dat hij wat vlees op big green egg mag maken :’) (daar ga je mij niet over horen klagen)

Tweede kerstdag uit eten naar mijn favo restaurant :):)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:52

Wij doen 1ste kerstdag een hapjes/tapas idee.
Nu wou ik wraps met zalm maken, maar nu zie ik veel recept een laagje kruidenkaas. Laat ik nu net geen kaas lusten.
Kan ik hier ook kruiden of knoflookboter voor gebruiken, of een scheutje wiskeysaus? Er zijn ook kinderen 1 van 9, en 2 van boven de 12.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:54

Ik vervang kruidenkaas vaak met iets als zure room, crème fraiche, mayo etc, ligt aan het recept.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:55

Ik lust ook geen kaas, maar een Boursin Cuisine of zo heeft qua smaak niets met kaas te maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 19:03

Als je monchou lust kun je dat gebruiken, evt zeer klein gesnipperde bieslook erdoor prakken.
Ik gebruik zelf Philadelphia of de vergelijkbare versie van Aldi/Lidl met kruiden voor een broodje zalm-roomkaas-sla, dat zou voor een wrap met zalm ook prima moeten lukken. :)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:20

haffiefreak schreef:
Nu wou ik wraps met zalm maken, maar nu zie ik veel recept een laagje kruidenkaas. Laat ik nu net geen kaas lusten.
Kan ik hier ook kruiden of knoflookboter voor gebruiken, of een scheutje wiskeysaus? Er zijn ook kinderen 1 van 9, en 2 van boven de 12.

Zalm met honing mosterdsaus is ook erg lekker!

Wij gaan 1 dag gourmetten en de rest weet ik nog niet..
Kerst is voor mij bankhang dagen na 2 weken topdrukte op het werk vanwege kerst.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:33

Ik heb kreeft en oesters besteld bij de visboer. Hij maakt alles al klaar en hoef het alleen op te halen :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:40

Ik ga in ieder geval een lekkere quiche bakken met croissantdeeg, maar kan nog niet kiezen tussen tonijn/spinazie/kaas of tonijn/prei/kaas :P :9
(en of ik gewoon een ronde springvorm ga gebruiken, of rolletjes maak en dan in de vorm van een kerstboom leg..)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:14

We doen kerstavond altijd met vrienden. Of we met 9 of 13 zijn is nog niet zeker. Leeftijd tussen 12-52….

Het wordt waarschijnlijk heldere bouillon en dan bakjes met lente-ui, wortel, champignons etc zodat iedereen naar wens kan opleuken.

Gevolg door een soort poke bowl, heel veel bakjes met ingrediënten op tafel en iedereen schept naar wens op.
Daar zal ongetwijfeld iets met kip zijn, surimi, wellicht garnalen maar ook heel veel groenten en boontjes en hard gekookte eieren. Kan dus ook makkelijk vega of vegan gemaakt, afhankelijk van wat je op schept of in de bakjes doet.

1e kerstdag denk ik dat we met 5 zijn.
2e kerstdag schuiven we bij mijn moeder aan en is er normaal groentensoep, iets van een stoofgerecht of ragout en vega hartige taart en salade. Kortom ook voor ieder wat wils.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:21

haffiefreak schreef:

Mijn man eet ook geen kaas. Ik maak het met eiersalade. Of zalm met tonijnsalade.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:27

Wij koken alleen kerstavond hoofdgerecht. 5 man heb een kilo aan lamsrack gehaald gaan we op 2 manieren marineren. Voor de rest gaan we gewoon beetje meze hapjes maken denk ik!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:32

Idee is hier nu:
- ceviche
- aspergesoep
- mooi stuk vlees van de bbq met groene asperges, stoofpeertjes en aardappels
- tiramisu

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:53

Voor mijn gevoel is Kerst al 3 weken aan de gang met de vele kerstfeestjes hier! Wij hadden gisteren ons kerstdiner met vrienden en misschien kan iemand nog wat inspiratie halen uit het menu:

Special drinks
Eggnog!

Appetizers
Baked brie met cranberry saus
Bladerdeeg spinazie-feta hapjes, rauwe groenten + dip

Main course
Kip gevuld met thyme, knoflook en sinasappel
Appelmoes
Cranberry saus
Ceasar salad
Geroosterde aardappels (eerst gekookt, daarna in de oven met olie voor extra knapperigheid)
Knoflook broodjes uit de gietijzeren pan.
Zoete aardappel schotel met marshmellows (heel American, zoete aardappel puree met bruine suiker en koekkruiden, marshmallows erop en in de oven voor 20 minuten, altijd een hit hier!)

Dessert
Frambozen bavarois
Glaasjes met chocolade mousse, banana pudding (southern-US), gezouten caramel saus en rum-slagroom.

Ik maak altijd alles zelf (inclusief sauzen en salade dressings), en het viel goed mee qua werk dat ik hier aan heb gehad. En niet onbelangrijk - het was erg lekker!