2025 Bookish Adventskalender & 12 Days of Bookmas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: 2025 Bookish Adventskalender & 12 Days of Bookmas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:46

Susan88 wil jij de titels die je in het Engels hebt aangegeven ook alleen in het Engels ontvangen? En zijn de boeken die op jouw Goodreads to read lijst staan, boeken die je nog niet hebt (behalve de 8 boeken die je in docs hebt aangegeven)?

Algemene vraag; waar kan je goed tweedehands Engelse boeken aanschaffen? Zie dat dat op mijn vertrouwde marktplaats iets minder wordt verkocht.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:58

Ik slaag voor tweedehands boeken vaak bij Boekenwinkeltjes.nl
Mix van grote verkopers en kleinere, particuliere verkopers. Ook een filter optie voor Engels, dus dat werkt prettig.

Ik zal de persoonlijke vragen even per PB beantwoorden

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:51

Vinted heeft ook een heel groot aanbod tweedehands boeken die vaak gewoon ongelezen zijn. Ik koop eigenlijk alleen engelse boeken daar.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:18

Wie ben je, waar kom je vandaan en hoe word je door iedereen genoemd?
Ik ben Ynske en woon in Dronten

Wat doe je graag in je vrije tijd (naast lezen)?
Naast de kinderen, werk en t lezen van de nodige boeken hebben we momenteel nog 1 pony staan waar ik een poging tot rijden mee doe. Al lijkt dat niet altijd echt ergens op _O-

Wat voor werk doe je?
Ik werk in de financiele administratie. Met name gericht op crediteuren administratie.

Welk genre boeken lees jij het liefste?

Afgelopen tijd heb ik met name (historical) Romances gelezen waarbij regency romances toch wel t meeste trekken en als ik echt pietje precies mag zijn gaat mijn voorkeur uit naar verhalen die zich in Engeland of elders in Europa afspelen t.o.v. Amerika. Al maakt dat bij Contemporary Romances weer niet uit voor mij.

Daarnaast ben ik wel van de cozy mysteries en magic realism. Van deze laatste zou ik wel meer willen lezen.

Heb je een favoriete auteur?
Zowel Nora Roberts als Susan Mallery heb ik veel van gelezen afgelopen jaren. Maar ook Jenna Myles en CJ Archer zijn afgelopen jaar goed bevallen.

Welk(e) boek(en) uit het verleden hebben een indruk op je achtergelaten?

"The Book of Lost Names" en "As Long as the Lemon Trees Grow" hebben afgelopen jaar indruk gemaakt voor mij. Lezen moet voor mij met name ook plezier zijn dus hele zware verhalen passen mij niet altijd. Daar moet ik echt wel voor in de stemming zijn. Ik ben ook meer een mood reader dan van een vaste TBR per maand.

Wat hoop je uit de kalender te halen?

Ik hoop schrijvers te leren kennen die ik nog niet ken of randjes van genres die ik wel al les/ gelezen heb maar nog niet echt in thuis ben.

Ik lees met name Engels talig maar als er een boek in het Nederlands is waarvan de samensteller van het pakket vind dat ik hem echt gelezen moet hebben sta ik daar ook zeker voor open.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:40

Wie ben je, waar kom je vandaan en hoe word je door iedereen genoemd?
Ik ben Hanneke, 45 jaar woonachtig in Best net boven Eindhoven. Ik woon daar met mijn man en onze twee honden. Er word weinig creatief met mijn naam om gegaan, enkel mijn zwager noemt mij geregeld Hannes.

Wat doe je graag in je vrije tijd (naast lezen)?
Ik quilt (lapjes stof kapot knippen en weer aan elkaar naaien tot een deken :+), ga graag trainen met de hondjes (detectie speuren en mantrailen) en leg op z'n tijd graag een legpuzzel. In Luxemburg ga ik veel wandelen in de heuvels.

Wat voor werk doe je?
Ik denk dat je dat het beste kan omschrijven als financieel analyst/business process owner met de focus op de crediteuren administratie en een stukje robotisering. Ik doe vanalles en nogwat :+ Vooralsnog. Ik wil hier heeeel graag weg.

Welk genre boeken lees jij het liefste?
Romance, historische romance, historische fictie, maar ben ook heel erg geintereseerd in fantasy en distopian verhalen.

Heb je een favoriete auteur?
Er zijn wel tijden geweest dat ik de focus had op een specifiek auteur, maar ik heb niet echt een favoriet.

Welk(e) boek(en) uit het verleden hebben een indruk op je achtergelaten?
Dat zijn er zoveel ,maar de meeste recente die ik me voor de geest kan halen is Familie op de vlucht van Diney Costeloe.

Wat hoop je uit de kalender te halen?
Nieuwe auteurs en genres ontdekken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:15

Voor de mensen die Facebook hebben: de pagina Boeken markt. Staat veel 2dehands op. Leuke prijzen, best veel aanbod. Meeste is Nederlands, maar staat ook wel Engels op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:42

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:43

Ik ga eens kijken :j

Al heb ik ook nog behoorlijk wat liggen _O-

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:53

Vraag van vandaag

Stel een "top 10" en een "flop 10" samen uit de boeken die je de afgelopen 2 jaar gelezen hebt. Wat waren de echte aanraders en welke boeken vergeet je het liefst zo snel mogelijk?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 13:26

De boeken die ik in 2025 heb gelezen, neem ik niet mee. Deze lijst is dus puur voor 2024 & 2023 :)

Top 10
1. Green Rider - Kristen Britain
Met stip op 1, en die kan er net bij omdat ik hem vorig jaar voor de 2e keer heb gelezen (1e keer was in 2022). Dit boek heeft ervoor gezorgd dat ik nu zo enorm veel lees. Ik kwam de titel tegen op Booktok en was geïnteresseerd in de cover. Echt een cover-buy, maar een succes. De hele serie heb ik inmiddels gelezen en ik wacht met smart op het volgende deel <3

2. The Women - Kristin Hannah
Mijn andere favoriete boeken van Hannah kan ik niet meenemen in deze lijst, omdat ik die in 2022 heb gelezen. Dit boek kwam vorig jaar uit en was zó ontzettend mooi. Tragisch, emotioneel, maar ook vol hoop en bewijs dat vrouwen sterk zijn. Women can be heroes.
Ook heb ik door dit boek meer geleerd over de oorlog in Vietnam en de impact op de Amerikaanse samenleving.

3. A Court of Silver Flames - Sarah J Maas
De hele ACOTAR serie is natuurlijk ontzettend populair, maar dit boek steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Misschien komt het omdat ik het las in een tijd waarin ik zelf niet helemaal happy was, ik kon mij enorm vinden in Nesta en vind haar ontwikkeling in dit boek heel mooi. Een scène met Cassian zal mij altijd bij blijven, en nee dat was geen spicy scène...

4. Bury My Heart At Wounded Knee - Dee Brown
Dit boek valt eigenlijk samen met meer audioboeken over de Indian Wars in de VS. Ik heb mij altijd al enorm geïnteresseerd in het leven van de Native Americans/First Nations en wat voor onrecht hen is aangedaan. Door het ontdekken van deze audioboeken heb ik er nog meer over geleerd. Ik blijf dit machtig interessant vinden.

5. As Long as the Lemon Trees Grow - Zoulfa Katouh
Ik wist eigenlijk heel weinig over de oorlog in Syrië. Dit boek heeft echt mijn ogen geopend over wat daar allemaal gebeurd is en waarom. Ik vond het een prachtig boek, dat makkelijk te lezen is en wel echt emotioneel diep gaat. Enkele plot-twists heb ik écht niet zien aankomen en waren zo tragisch ;( .

6. Dragon Rider - Taran Matharu
Een Adult Fantasy die vorig jaar uitkwam. Hele gave wereld en een mooie manier van magie opbouwen. Draken zijn natuurlijk altijd goed, maar hier zit ook een interessant politiek plot achter. Dat vind ik ook erg tof, en ik ben heel nieuwsgierig naar het volgende deel dat dit jaar uitkomt.

7. Flawless serie - Elsie Silver (Flawless, Heartless, Reckless, Hopeless, Powereless)
Ik kan niet echt één titel uit deze serie kiezen die ik het leukste vond. Allemaal hebben ze een uniek romance verhaal, met genoeg smut en spice en een mooie setting in Canada. Het zijn heerlijke, simpele, boeken die ik zo uit heb. Heerlijk om tussendoor te lezen :)

8. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - JK Rowling
Yep, deze serie ben ik pas in 2023 gaan lezen. Ik moet deel zeven nog, maar tot nu to is het derde boek mijn favoriet! Sirius Black is gewoon een ontzettend leuk karakter!

9. Black Beauty - Anna Sewell
Net als elk paardenmeisje, heb ik deze film vroeger enorm vaak gezien. Ik heb een prachtige editie van dit boek weten te vinden en die las ik vorig jaar. Zo leuk om dit verhaal eens te lezen! Het is echt mooi geschreven en alsnog vrij emotioneel.

10. Shadow & Bone - Leigh Bardugo
Deze serie heb ik zó snel uitgelezen :') . De wereld klinkt heel realistisch en is zo goed beschreven dat ik zo op vakantie kan naar Ravka. Het las ook makkelijk en dat vind ik wel fijn, zeker bij fantasie.

Eervolle vermeldingen: Throne of Glass serie, The Remnant Chronicles & Red Dead's History

Flop 10
1. Whiteout - Dhonielle Clayton & meer
Dit boek las relatief simpel weg. Het is door zes auteurs geschreven die ieder een eigen verhaallijn tussen twee personen hebben opgezet. Het is compleet gefocust op diversiteit, wat natuurlijk helemaal geen probleem is. Maar de steek onder water richting JK Rowling én Sir David Attenborough staan mij zo enorm tegen dat ik dit boek geen goede score heb kunnen geven.

2. Vampire Academy - Richelle Mead
Hetgeen wat mij in dit boek vooral tegenstond, was de wijze waarop de rollen verdeeld zijn. Je bent ofwel iemand die anderen moet beschermen, of je bent iemand die altijd bescherming nodig heeft. Deze rollen zijn zo vastgegoten, dat ik me daar enorm aan heb gestoord. Het tweede deel heb ik nog opgepakt, maar halverwege geDNF'd.

3. Ring - Koji Suzuki
Horror is niet mijn ding. Niet omdat ik het te eng vind, maar omdat ik er niet in kan komen dat het écht eng is. In het boek sta ik er misschien te ver buiten? Dit boek kon mij in ieder geval niet in het verhaal zuigen en vasthouden.

4. The Song of Achilles - Madeline Miller
Ik denk niet dat mythologie aan mij besteed is op deze manier. Ik vond dit verhaal enorm traag met veel te veel details waardoor ik steeds de draad kwijt raakte. Deze heb ik dan ook rap geDNF'd...

5. Destroy Me - Tahereh Mafi
Ik snapte er helemaal niks van :') . Ik dacht met deze novella (die gratis was tijdens de week van het Engelse boek) kennis te kunnen maken met de serie. Dat is mislukt, want ik denk dat je het eerste boek echt gelezen moet hebben om deze novella te begrijpen.

6. Christmas at the Island Hotel - Jenny Colgan
Dit boek was echt all over the place. Er gebeurde zoveel dat ik mijn aandacht er slecht bij kon houden, omdat de gebeurtenissen niet heel erg betekenisvol waren. Dit boek heb ik meer gescand dan gelezen uiteindelijk...

7. Icebreaker - Hannah Grace
Wellicht dat mijn verwachtingen te hoog waren. Dit boek was oké, het was makkelijk geschreven maar veel gebeurtenissen voelde voor mij erg onrealistisch aan. Het motiveerde mij niet de rest van de boeken op te pakken.

8. Under the Whispering Door - TJ Klune
Een schrijver die vrij populair is, maar dit boek kwam ik gewoon niet lekker door. Het ging zó traag... Het plot was wel echt interessant en leuk, maar door de pace van het boek kwam ik er niet lekker doorheen.

9. The Last Letter - Rebecca Yarros
Ergens voelt het niet helemaal eerlijk om deze in de floplijst op te nemen, maar het einde heeft dit boek wel verpest voor mij. Het hele boek was al enorm emotioneel, en het einde deed daar nog een (naar mijn idee onnodige) schep bovenop. Als het einde anders was geweest, had het 5* gekregen.

10. Six of Crows
Ik had hier zó veel zin in na Shadow & Bone, maar in deze duology kon ik gewoon niet echt blij worden met de karakters. Er zijn er slechts één of twee waar ik graag meer over lees, maar het verhaal springt tussen meerdere karakters. Ik heb ze uitgelezen, maar zal ze niet nog eens gaan oppakken.

Oneervolle vermeldingen: Twisted Love, The Last To Leave The Room, Kiss of Darkness

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:51

Ik heb het aangevuld in mijn lijst.
Voor mij de toppers uit de lijst van boeken die ik al heb:
Als er een morgen is - Sidney Sheldon
Deavabad trilogie (ja echt :Y) ) - Shannon Chakraborty
Eiland van de drie zusters trilogie - Nora Roberts
Libri di Luca - Mikkel Birkegaard
Blauw van Rembrandt - Jorg Kastner
Harry Potter serie - JK Rowling
Hotel Quadriga trilogie - Jenny Glanfield
Hunger games serie (heb alleen de 1e 3 boeken) - Suzanne Collins
Mozart Mysterie - Jorg Kastner
Schilderslief - Simone vd Vlugt
Violiste van Auschwitz - Ellie Midwood
En dan heb ik er nog heel veel in mijn lijst staan die ik gewoon goed vind, maar bovenstaande springen er wel echt uit.

Flops uit mijn lijst (die niet in mijn lijst staan ben ik alweer vergeten :+ ):
Lord of the rings trilogie. De films vond ik echt fantastisch, maar de boeken kom ik gewoon niet doorheen.
Maze Runner (wel in het NL). Mwah. Wel uitgelezen, maar ...mwah.
De zigeunermadonna. Sowieso kunnen de boeken van Santa Montefiore mij niet zo boeien.
Verder heb ik alle flops met de verhuizing weggegeven aan de kringloop, dus geen idee meer wat echte flops zijn. Wat ik lastig lezen vind zijn 4 (of meer) verschillende personages en verhaallijnen door elkaar heen. Daarom kwam ik ook moeilijk op gang bij de Daevabad trilogie. Inmiddels pakt het me wel, maar omdat het dan weer bij elkaar loopt en ik de verbanden tussen de personages ken. Dan boeit het me wel.

En ondanks dat ik er niet veel heb, kan ik goede thrillers ook enorm waarderen. Heb er niet veel en er staan er ook niet veel op mijn wishlist, dus daar kun je me zeker mee verrassen. Juist ook wel leuk om wat uit de historische romans en fantasy te stappen. Echte romans kun je me niet zo'n plezier mee doen. Maar gecombineerd met wat fantasy, historie (en dan ook wel leuke feitjes) of spanning is dat ook prima. En horror en sci fi zijn niet aan mij besteed.

Kun je daar iets mee Ynske?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:52

Ik ga er morgen even voor zitten :D

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:39

Daihyo schreef:
Ik heb het aangevuld in mijn lijst.
Voor mij de toppers uit de lijst van boeken die ik al heb:
Als er een morgen is - Sidney Sheldon
Deavabad trilogie (ja echt :Y) ) - Shannon Chakraborty
Eiland van de drie zusters trilogie - Nora Roberts
Libri di Luca - Mikkel Birkegaard
Blauw van Rembrandt - Jorg Kastner
Harry Potter serie - JK Rowling
Hotel Quadriga trilogie - Jenny Glanfield
Hunger games serie (heb alleen de 1e 3 boeken) - Suzanne Collins
Mozart Mysterie - Jorg Kastner
Schilderslief - Simone vd Vlugt
Violiste van Auschwitz - Ellie Midwood
En dan heb ik er nog heel veel in mijn lijst staan die ik gewoon goed vind, maar bovenstaande springen er wel echt uit.

Flops uit mijn lijst (die niet in mijn lijst staan ben ik alweer vergeten :+ ):
Lord of the rings trilogie. De films vond ik echt fantastisch, maar de boeken kom ik gewoon niet doorheen.
Maze Runner (wel in het NL). Mwah. Wel uitgelezen, maar ...mwah.
De zigeunermadonna. Sowieso kunnen de boeken van Santa Montefiore mij niet zo boeien.
Verder heb ik alle flops met de verhuizing weggegeven aan de kringloop, dus geen idee meer wat echte flops zijn. Wat ik lastig lezen vind zijn 4 (of meer) verschillende personages en verhaallijnen door elkaar heen. Daarom kwam ik ook moeilijk op gang bij de Daevabad trilogie. Inmiddels pakt het me wel, maar omdat het dan weer bij elkaar loopt en ik de verbanden tussen de personages ken. Dan boeit het me wel.

En ondanks dat ik er niet veel heb, kan ik goede thrillers ook enorm waarderen. Heb er niet veel en er staan er ook niet veel op mijn wishlist, dus daar kun je me zeker mee verrassen. Juist ook wel leuk om wat uit de historische romans en fantasy te stappen. Echte romans kun je me niet zo'n plezier mee doen. Maar gecombineerd met wat fantasy, historie (en dan ook wel leuke feitjes) of spanning is dat ook prima. En horror en sci fi zijn niet aan mij besteed.

Kun je daar iets mee Ynske?

Zeker :j

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:01

Ik heb de laatste twee jaar niet genoeg gelezen om deze top 10s te maken :+
Ik ben nog aan het opbouwen na jaren niet gelezen te hebben.

Tops:
1) Crypt of the moon spider - Nathan Ballingrud
2) The quiet Room - Terry Miles
3) Stephan King - Fairy Tail
4) I am pilgrim - Terry Hayes
5) Rabbits - Terry Miles (ondanks het vage einde :+ )
6) Shadowmarch - Tad Willems

Flops:

The Jealousy Man - Jo Nesbo --> hier kon ik echt niet inkomen mischien ook omdat het allemaal korte verhaaltjes zijn.

Verder niet echt flops dat ik mij kan herrineren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:14

Nog een vraagje. Ik zag bij de vorige editie ook ebooks als cadeau. Hoe doe je dat? Ik kom niet verder dan cadeaubonnen voor ebooks. Maar er moet vast een andere mogelijkheid zijn

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:34

Ik ga nog even zitten voor de tops en flops, maar heb hetzelfde als ryukapple haha :+

@Daihyo ligt ook aan de ereader van de persoon die je ebooks wil geven. Mijn ervaring van afgelopen jaar: Lielle heeft een Kindle en ik een Kobo ereader. Lielle had mij een bol.com cadeaukaart van het juiste bedrag gegeven waarmee ik de ebooks heb gekocht. Bij Amazon mag je geen boeken kopen met een cadeaukaart kwamen we achter, dus ik heb haar het geld overgemaakt om de ebooks mee te kopen.
En op een Kobo kan je natuurlijk ook gewoon epubs zetten, dus het zou ook een optie zijn om zelf het ebook bijvoorbeeld te kopen bij bol en deze te delen (bijvoorbeeld via een beveiligde map in je onedrive oid).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:54

Dat laatste heb ik een keer geprobeerd, maar dat werkte niet. Zodra je 'm download via bol is hij beveiligd. Zelfs via airdrop lukte het niet van ipad naar ipad. Of ik doe iets verkeerd :+

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:35

Hmm zou kunnen dat ze dat veranderd hebben, ik zal eens aan m'n zusje vragen of zij het wil testen met een boek wat ik gekocht heb ;)

edit: Ah je hebt 2 verschillende dingen: https://www.bol.com/nl/nl/klantenservic ... -geen-kobo

Met watermerk is dus zo over te zetten, met Adobe DRM is het iets ingewikkelder.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:14

Daihyo schreef:
Dat laatste heb ik een keer geprobeerd, maar dat werkte niet. Zodra je 'm download via bol is hij beveiligd. Zelfs via airdrop lukte het niet van ipad naar ipad. Of ik doe iets verkeerd :+

Heb je je Bol account aan je Kobo account gekoppeld? Ik had dat in het begin ook maar dan kan je ze inderdaad niet delen. Als je die twee accounts los koppelt zo het wel moeten kunnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:24

Nee ik heb geen kobo account. Ik lees via de ipad. Als ik een ebook lees, want ik lees liever van papier.
Maar ik zou naast papieren boeken misschien wel 1 of 2 ebooks cadeau willen geven. Vandaar.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:28

Als het een boek met watermerk is (wat Nederlandse boeken meestal hebben) dan kun je gewoon de epub downloaden op bol. Heb ik zojuist gedaan (wel via de laptop). Als de persoon waar je het aan wil geven een ereader heeft die met gewone epubs overweg kan in ieder geval ;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:20

Oef, ik moet ook even gaan zitten voor de tops en flops. Heb nu alle boeken op zolder liggen ivm een verbouwing. Ze wachten daar tot de nieuwe boekenkast is gemaakt van n dat is ongeveer het laatste project op de lijst :')

Wel weer leuke inspiratie om jullie tops te lezen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:56

Top 10

- The book of Lost Names. Mooi verhaal, fijn schrijf tempo
- Brash Brother Series Nog niet eerder zo hard gelachen bij een boek als tijdens deze serie
- As Long as the Lemon Trees Grow Bijzonder verhaal met een twist die ik niet aan zag komen
- Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow Deze kan ik niet uitleggen. Heb hem zomer 2023 gelezen en was een van mijn eerste 5 sterren reads die ik op Goodreads geregistreerd heb direct na t lezen van een boek
- The Librarian of Crooked Lane Heerlijk verhaal in een historische setting met een laagje magie er over heen
- Check & Mate Deze is een van mn meest recente 5 star reads. Las gewoon heel fijn weg en wilde hem tussendoor niet weg leggen.
- Harry Potter [i] Maakt niet uit welk deel. Deze vond ik heerlijk lezen.

- Bridgerton Ik houd gewoon van romances in historische setting. en dan met name tussen 1750 en 1910. Met een voorkeur voor een setting in Engeland/ Schotland
- Grote Panda, Kleine Draak Geen echt leesboek maar wel prachtig qua illistratie
- Tournament of Shadows Series Ook weer een stuk Magic Realism waar ik van genoten heb, Deze wel als luisterboeken gedaan

Flop 10

Hier kom ik denk ik niet aan 10 maar afgelopen jaar 2x DNF gehad

- Fairytale van Stephen King
- Mistress Suffragette van Delores Fossen

Beide boeken kon ik gewoon niet inkomen. Betekend niet dat ze slecht zijn... Alleen niet voor mij :x

Verder heb ik 1x 1 ster gegeven

- Bridges of Madison County. Las voor mij als een Biografie en ik merk dat ik daar gewoon echt niet van ben :x

Verder merk ik dat ik novella's meestal lagere rating geef omdat gevoelsmatig het verhaal niet echt af is en er veel details missen.

Qua gewone boeken heb ik een aantal 2 stars gegeven bij

- Phillips Rules Deze heb ik als luisterboek gedaan en bevatte voor mij te veel darkere smut en te weinig verhaal

Hoewel ik me heel goed besef dat bij mijn top 10 en 5 star reads ook wel t een en ander aan literaire fictie staat gaat mijn voorkeur daar niet perse naar uit

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:47

Net als ryukapple kom ik niet aan 10 top/flops van de afgelopen 2 jaar omdat ik relatief weinig heb gelezen

Tops in willekeurige volgorde:
-Het onzichtbare leven van Addie LaRue, Dit boek heeft mij weer aan het lezen gekregen, heerlijk bij weggedroomd en lekker vlot doorgelezen. Een niet te zwaar onderwerp en voor mij een nieuw genre.
-Samuel Bjork Mia en Munch alle boeken uit deze serie. Een genre wat mij erg aanspreekt. Daarnaast is het leuk dat elk boek zelfstandig te lezen is maar dat je toch dezelfde hoofdpersonen steeds beter leert kennen.
-Judas, dit boek geeft een inzicht in het leven in de onderwereld. Doordat je er zelf zo ver vanaf staat vind ik het fascinerend om dit type boeken te lezen
-Ik ben pelgrim zit in alle opzichten zo goed in elkaar. Onderwerp, schrijfstijl, plot, echt van begin tot einde van dit boek genoten.

Flops:
-1Q84 verschrikkelijk langdradig en onsamenhangend. Bizar en vreemd op een manier die mij niet aansprak. En toch kan de schrijver zo schrijven dat ik er een levendig beeld bij had.
-Het jaar van de sprinkhaan begint goed maar wordt daarna erg langdradig om vervolgens een hele vreemde wending te nemen. Met daarbij zo onwaarschijnlijk vaak “geluk” voor de hoofdpersoon dat ik een “ja, ja, het zal wel weer” gevoel er bij kreeg.

Dnf afgelopen jaar: Eline Vere van Louis Couperus. Deze las ik ooit voor mijn boekenlijst, en wou hem nu opnieuw lezen. Ik vraag me oprecht af hoe ik ooit door dat boek heen gekomen ben . Te klassiek geschreven.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:51

Ik heb ze niet perse op volgorde van 1 tot 10 staan en bij de flops kon ik ook niet perse 10 boeken halen.. ik word ook wat makkelijk met boeken wegleggen die me echt niet bevallen..

Maar heb wel toppers verzamelt en die tegenvielen c.q. DNF met hier en daar nog een toelichting.

Citaat:
Tops

- Throne of Glass serie - Sarah J. Maas.
Ik zou letterlijk alles geven om mijn geheugen van deze boeken serie te wissen en de boeken voor het eerst opnieuw te beleven <3
- Letters of Enchantment serie - Rebecca Ross.
- Legends & Lattes - Travis Baldree.
Heerlijk low stake cosy fantasy. Hoop heel erg dat Travis meer gaat schrijven en zoek zeker vergelijkbare boeken.
- Five Broken Blades - Mai Corland.
De multiple POV's, samenkomen hiervan en de actie. Love it!
- The Hunger Games serie - Suzanne Collins
- The Phoenix Keeper - S.A. MacLean
Was mijn favoriet van 2024.
- Dragon Rider - Taran Matharu
- A Fate Inked in Blood - Danielle L. Jensen
Ik wil zeker meer boeken van haar gaan lezen <3
- The Empyrean serie - Rebecca Yarros.
Tja. Niet zo zeer omdat het een hoogstandje is, er zijn veel betere fantasies met draken maar het leest zo vlot weg.
- The Women - Kristin Hannah
_/-\o_ _/-\o_

Citaat:
Flops
- The Thursday Murder Club - Richard Osman.
Had er hoge verwachtingen van en wilde het echt leuk vinden, gezien ik meer cosy crime/mysteries lees maar ik kwam er echt niet doorheen. Het was mij te traag en de schrijfstijl vond ik gewoon niet denderend.
- Before the Coffee Gets Cold - Toshikazu Kawaguchi.
Wilde ik ook echt fantastisch vinden, het concept van terug gaan in de tijd om te leren van je fouten, nog een keer dat laatste momentje met een dierbare terug te zien die er niet meer is in het heden.. maar mede door de ingewikkelde namen en de personages van boek 1 die ik niet interessant genoeg vond, heb ik het uiteindelijk niet uitgelezen en het boek ook verkocht.
- The Plated Prisoner serie van Raven Kennedy
Ik kwam de eerste paar hoofdstukken van boek 1 (Gild) al niet door. Wat een mishandeling, rape, stockholm-syndroom opzet had dat boek zeg. Man. Too much for me.
- Hollow - Karina Halle.
Retelling van Sleepy Hollow, maar te weinig diepgang in het verhaal en te veel zinloze sex scenes.
- The City of Stardust - Georgia Summers.
Worldbuilding viel tegen, er werd weinig uitgelegd en echt diepgang van het verhaal was ver te zoeken. Personages waren ook irritant trouwens.
- The Wisteria Society of Lady Scoundrels - India Holton.
Ik weet nog steeds niet wat ik nou precies gelezen heb... vliegende huizen, piraten, vrouw-haat-mannen-maar-valt-uiteraard-voor-de-eerste-beste... what the hell :')
- Green Creek serie - T.J. Klune
Heel dubbel gevoel bij. Totale flop? Nee... maar ik ben na boek 1 en heel veel nadenken , toch niet meer verder gegaan met de serie. Vooral omdat de relatie in het boek mij echt veel te bezitterig was, tot het gestoorde aan toe. Ik kon er echt niet tegen en dat voor mij echt hét probleem met dit boek.