[AR] Houtworm in authentieke koets, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Houtworm in authentieke koets, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 10:47

Wij zijn sinds een aantal maanden in het bezit van een authentieke koets van ongeveer 90 jaar oud. Natuurlijk zitten er op zo een koets een aantal kleine oude gaatjes van houtworm, we hebben de koets gekocht van een kennis en die heeft ons daar ook op gewezen, maar met eens in de zoveel tijd een kleine behandeling met houtworm-werend middel, heeft hij het altijd goed onder controle kunnen houden.

De koets staat nu bij ons, en ik controleer ook regelmatig op nieuwe plekjes en behandel deze ook. Maar wat ik ook doe er blijven elke keer een aantal gaatjes bijkomen, met een beetje stof erin. Nu blijven we stippen met dat middeltje en blijven we bezig, maar ik ben bang dat we het zo niet bij blijven houden. Op 1 plek op de spaak begint het inmiddels de spuigaten uit te lopen, en ik stip die plekjes nu dus al elke paar dagen aan.

Wie heeft er voor mij het wondermiddel? Om deze rotlarven uit mijn koets te krijgen?

Ik heb al zitten denken aan het laten bevriezen van de koets, gedurende 2 weken op -20 bij een bedrijf, maar dez mensen zitten helemaal in Groningen en ik denk dat hier ook een aardig prijskaartje aan hangt...

Tuihanti

Re: Houtworm in authentieke koets, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:50

Ten eerste een vraag of de koets is afgelakt of niet.
Als ie is afgelakt komen de volgende bestreidingsmethodes in aanmerking:

1. Bevriezen (14 dagen met minimaal -20 graden)
2. Verwarmen (minimaal 55 graden celcius)
3. Zuurstofarme omgeving (maximaal 0.5% zuurstof)

Al deze methodes door vakmensen laten uitvoeren.

Als de koets niet is afgelakt kun je 'm insmeren met een bestrijdingsmiddel als Embasol, inkwasten en klaar is kees(goedkoopste methode).

Een professioneel bedrijf met vestigingen door het hele land is http://www.vanlierop.nl

Succes

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 11:53

Ja, de koets staat wel in de wax en ik begreep dat die er dan geheel afgehaald moest worden..Dat zie ik dan weer niet zitten...Oke, ik wist niet dat een zuurstofarme omgeving ook een optie was, ik zal eens wat informatie op gaan vragen bij van lierop...Iig bedankt voor je reactie!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:48

Misschien eens vragen bij een vrieshuis in de buurt?

AndreS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:01

Bij authentieke rijtuigen is het aan te raden om deze te behandelen in een zuurstofarme ruimte. Dit heeft het minste effect op de laklaag.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:32

Ons huis zat ook onder de houtworm. Wij hebben de ongedierte verdelger gebeld en die heeft ons huis toen ingespoten. Als het goed is zijn die rotbeesten nu goed dood.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:48