Zonder ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 23:07

Hoi,

ik heb een vraagje Lachen

Mijn fjord staat voor op ijzers dit omdat ze zonder echt heel gevoelig loopt,ze heeft weinig hoef en loopt daarom dus gevoelig, nu zei iemand tegen mij dat alle paarden zonder ijzers kunnen?

Mijn hoefsmid dacht niet dat Lindia ooit zonder ijzers zou kunnen.. maar hoe kom ik erachter of het kan?

Ze staat bijna dr hele leven al op ijzers volgens mij en ze is nu 17

Dani_

Re: Zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:39

Hoi SecretLIN,

Het is inderdaad zo dat alle paarden zonder ijzers kunnen (tenminste, in mijn beleving.. voordat er over me heen gevallen wordt..), maar daar komt wel heel wat bij kijken aangezien jouw paard al zo lang op ijzers staat en 'slechte' hoeven heeft.

Je paard zal dan ook door een overgangsperiode moeten en dat is niet altijd een pretje. Misschien is het zinvol om eens een natuurlijk bekapper (waar woon je?) naar de hoeven van je paard te laten kijken. Iemand die je een goed advies over ijzerloos kan geven en je kan helpen met het verwijderen van de ijzers.

Ik raad je aan om je er zelf ook in te verdiepen, zodat je niets klakkeloos van een bekapper of smid aan hoeft te nemen. Lees http://www.hoefnatuurlijk.nl maar eens grondig door en doe evt. de cursus: http://www.hoefnatuurlijk.nl/shopping/cursushoef.htm .

Als je wilt dat je paard uiteindelijk pijnvrij zonder ijzers kan rondlopen zijn dingen als huisvesting, voeding etc. minstens zo belangrijk, dus het is goed om eens kritisch te kijken naar de leefomstandigheden van je paard.

Voor paarden die gevoelig lopen op hun blote voeten zijn er hoefschoenen te krijgen http://www.bekapjeeigenpaard.nl/inhoud/ ... oenen.html . Zo kun je je paard toch de nodige beweging blijven geven zonder dat je vastzit aan de waslijst nadelen die ijzers met zich meebrengen.

Als je wilt kun je je vorderingen in dit topic blijven schrijven. Er zijn vast veel meer mensen die je kunnen helpen en zo'n topic is vaak leerzaam voor iedereen op bokt Lachen .

Heel veel succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:59

Loopt ze hele dagen buiten? Veel beweging is goed voor de bloeddoorstroming, wat de hoefgroei bevordert. Knipoog
Verder sluit ik me aan bij Dani. Ja
De hoeven zullen door een overgangsperiode heen moeten, ze zullen zichzelf moeten herstellen, want jarenlang op ijzers lopen met dit als resultaat, kost natuurlijk ook weer tijd om ze te 'helen'. Maar ook ik ben overtuigd dat het wel degelijk kan. Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:19

SecretLIN schreef:
Hoi,

ik heb een vraagje Lachen

Mijn fjord staat voor op ijzers dit omdat ze zonder echt heel gevoelig loopt,ze heeft weinig hoef en loopt daarom dus gevoelig, nu zei iemand tegen mij dat alle paarden zonder ijzers kunnen?

Mijn hoefsmid dacht niet dat Lindia ooit zonder ijzers zou kunnen.. maar hoe kom ik erachter of het kan?

Ze staat bijna dr hele leven al op ijzers volgens mij en ze is nu 17

Dat zijn de leuke uitspraken, ja. Alle paarden kunnen zonder ijzers, tuurlijk, er zit alleen wel een "maar" achteraan. Het kan betekenen dat je paard, als de hoeven echt van zeer slechte kwaliteit zijn (b.v. door genetische aanleg) niet meer zal kunnen werken, misschien zelfs niet zonder andere bescherming (hoefschoenen) pijnloos weide-ornament kan zijn. Dit is natuurlijk extreem gesteld, maar de mogelijkheid bestaat.
Een overgangsperiode om de hoeven sterker te laten worden kan soms vrij lang duren, is dat wel gezond voor je 17-jarige merrie? IJzers hebben absoluut nadelen en ik zie paarden liever zonder dan met, maar ik zie liever een gezond en gelukkig paard met ijzers, dan een ongelukkig paard met pijn in de voeten zonder.

Maar goed, even praktisch: als je nu onder de hoef kijkt, komt de straal bij het lopen aan de grond of niet? Komt de straal niet aan de grond (met ijzer, dus), laat de smid dan zo min mogelijk aan de straal komen zodat die eerst kan groeien tot hij wel de grond raakt. Dan krijg je namelijk dat eerst het mechanisme van de straal gaat meedoen, zonder dat de zool ook gevoelig is. Als de straal wel de grond raakt (zo zou het wel moeten zijn, maar in veel gevallen helaas niet) kun je het in principe gewoon uitproberen door de ijzers eraf te halen en te kijken wat er gebeurt. Als ze onbelast niet over normale, vlakke verharding kan lopen in stap, zou ik die ijzers gewoon houden, kan ze dat wel (eventueel iets gevoelig) kun je het een tijdje aankijken. Ze moet onbelast vrij snel normaal kunnen stappen op verharding, wordt het niet beter maar wel slechter, gewoon ijzers er weer onder. Altijd naar het paard blijven kijken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:42

hoefschoenen zijn echt een betere oplossing hoor

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:50

Hoefschoenen hebben ook hun beperkingen. Als het paard zelfs niet zonder bescherming in de wei kan lopen, dan zijn hoefschoenen niet meer een optie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:51

Waratje schreef:
Hoefschoenen hebben ook hun beperkingen. Als het paard zelfs niet zonder bescherming in de wei kan lopen, dan ....

is er iets ernstigs mis en hoort je paard op de kliniek te staan

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:56

Hierbij heb ik ook een vraagje,, mijn fjord heeft sterke hoeven maar loopt nog niet zo vaak op straat omdat ik de hoeven de tijd wil geven te groeien zodat ze niet té kort komen staan. Nu loopt ze nogal gevoelig op steentjes maar totaal niet op vlakke ondergrond/zachte ondergrond. Zou dit gaan verbeteren of is er veel kans dat ze altijd gevoelig loopt op harde oneffen ondergrond?
(Ze loopt wel minder gevoelig als haar hoeven wat langer staan,, maar nog steeds niet zoals ze op vlakke of zachte ondergrond loopt)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:58

te korte hoeven bestaan niet, wel verkeerd bekapt hoeven

neus eens rond op http://www.hoefnatuurlijk.nl

Afbeelding

links zal voor jou dramatisch kort ogen, maar de rechter hoef is dramatisch in werkelijkheid, veel en veel te lang

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:05

Ik vind ze eerder allebei niet helemaal in orde ogen al kan ik me wel voorstellen dat de rechtse dramatischer is Tong uitsteken maar ze gaat wel degelijk eerder naar de linkse toe, al is het niet zo kort, ook nu niet en ik heb zondag een rit van 6 uur met haar gereden (wel enkel gestapt op de baan) en de woensdag ervoor een rit van 2,5 uur. Ze wordt bekapt door 'gewone' hoefsmid, maar ze loopt momenteel dus nog steeds wel heel gevoelig op steentjes, je ziet haar zo vertragen/haar stappen verkleinen en dat hoofd naar omlaag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:24

problemen met steentjes kan verschillende oorzaken hebben: te lange steunsels, een nog gevoelige zoollederhuid door een verzwakte witte lijn etc

amarke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:42

Hallo mensen, ik heb een 13jarige merrie die al haar hele leven op ijzers stond. Vorig jaar in Oktober kwam ze bij mij en ik heb haar hoefijzers er onmiddelijk onderuit laten halen door mijn hoefsmid die spijtig genoeg alleen traditioneel werkt. Gelukkig is hij geen ijzerfanaat en heeft haar niet kort gezet om de overgang niet te moeilijk te maken. Ze is idd tijdje vrij gevoelig geweest op de wegen die bij ons telkens opnieuw met nieuwe steentjes worden bestrooid. Nu gaat het echter vrij goed al loopt ze op bepaalde wegen niet graag en die stappen we beetje voorzichtig. Volgens de hoefsmid heeft ze goede hoeven. Bij ons is het dus goed verlopen die overgang. Wel weet ik dat als het ooit nodig moest blijken, dat ik eerst hoefschoenen zou proberen. Voor mij worden ijzers en bitten stillaan een verouderd iets zonder fanatiek te willen zijn!

LindaxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:35

Op mijn manege hebben sommige paarden ook geen hoefijzers,,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:30

amarke schreef:
Voor mij worden ijzers en bitten stillaan een verouderd iets ...

en horen samen met de zwaarden en harnassen thuis in het museum over de middeleeuwen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:43

Lord_Ik schreef:
Hierbij heb ik ook een vraagje,, mijn fjord heeft sterke hoeven maar loopt nog niet zo vaak op straat omdat ik de hoeven de tijd wil geven te groeien zodat ze niet té kort komen staan. Nu loopt ze nogal gevoelig op steentjes maar totaal niet op vlakke ondergrond/zachte ondergrond. Zou dit gaan verbeteren of is er veel kans dat ze altijd gevoelig loopt op harde oneffen ondergrond?
(Ze loopt wel minder gevoelig als haar hoeven wat langer staan,, maar nog steeds niet zoals ze op vlakke of zachte ondergrond loopt)

Het kan, het hoeft niet. Mijn paard loopt ook gevoelig op steentjes. Hij heeft wat dunne zolen (dat wordt misschien wel beter) maar hij is ook een mietje, elk pijntje voelt hij en loopt daar in zekere mate kreupel op (van net niet rad tot stokkreupel) Met enig beleid gaat het nu prima, het zal blijken of hij het houdt zodra er meer gewerkt gaat worden.

Probeer het, neem wat tijd, maar sluit geen enkele optie uit.

Voor TS: Met een goede smid erbij zou ik het wil durven proberen zonder ijzers, maar je hebt geen enkele garantie. Schroom niet om er gewoon weer ijzertjes onder te tikken als het echt niet blijkt te werken. Die "goede smid" is niet zelden een probleem om te vinden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:54

Bij mijn merrie heb ik de overgang gemaakt toen ze met pensioen ging en ik weet niet of ik er nu weer op zou kunnen rijden als haar andere klachten niet mee speelde, want haar hoeven zijn en blijven een heikel punt, echter zo sterk als ze nu zijn zijn ze wel nog nooit geweest. Ik had op een gegeven moment de ijzers er ook iedere 2 weken naast liggen door de slechte hoornkwaliteit.

Ik zou wel de smid vragen om niet aan de zool te komen, maar alleen bij te vijlen. Ik merk namelijk dat mijn traditionele smid, nogal de neiging heeft om zool en straal netjes schoon te snijden, met als gevolg dat je weken niet op steentjes kunt rijden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik best een adres van een goede nb-er hier in de buurt zou willen hebben. Dan zou ik die zeker eens langslaten komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:56

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:26

Als ik jou was zou ik een goede natuurlijke bekapper om advies vragen. De hoefjes van mijn pony worden gedaan door Klaas Feuth en daar ben ik heel tevreden over.
Een stalgenootje heeft haar pony ook voor op ijzers staan, zou ze die er onder uit willen hebben moet ze wel een seizoen uittrekken voor de hele operatie en kan ze ook tijdelijk niet rijden. Om de groei te stimuleren zou er ok tijdelijk gebruik moeten worden gemaakt van kunsstof ´ijzers´. Zoals ik al zei, vraag om advies.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:52

Mijn paard heeft ook altijd op ijzers voor of vierkant op ijzers gestaan, omdat dat 'zo moest' vanwege het buitenrijden. Toen voor de zoveelste keer mijn ijzers in de sloot lagen, heb ik besloten om ze er maar af te halen. Paard heeft er geen moment kreupel op gelopen en het bevalt me veel beter.

Ik zou het gewoon proberen, maar als het niet werkt zou ik de ijzers er weer onder zetten. Alles natuurlijk wel in overleg met een goede hoefsmid Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:46

Arabesk schreef:
Waratje schreef:
Hoefschoenen hebben ook hun beperkingen. Als het paard zelfs niet zonder bescherming in de wei kan lopen, dan ....

is er iets ernstigs mis en hoort je paard op de kliniek te staan

Och, als het paard met ijzers geen probleem heeft, lijkt de kliniek me iets overdreven.