[AR] Aangespannen & ohz -> welk bitje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Aangespannen & ohz -> welk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 22:16

Hallo,

Ik wil gaan beginnen met mennen met mijn pony, het is een kruising friesxkwpn Epony ruin.
Hij loopt ohz op een dubbelgebroken happy mouth bitje, hier loopt hij perfect op.
Nu ik langzaam eens ga kijken voor een tuig ben ik tegen een vraag opgelopen, ik wil zowieso een stang erin voor de kar ivm veiligheid, máár nu ben ik bang dat hij dalijk misschien ohz heel anders gaat reageren?

Het is natuurlijk wel, ligt eraan hoe je zelf aan het bit/leidsels zit. Maar wil hem dus ook af en toe dressuurmatig rijden en dan heb je toch constant 'druk' op het bit.

Dus ben ik nu onzin aan het uitkramen Bloos Haha! of kan het idd zo zijn dat hij ohz dus anders gaat reageren op het bitje.

Sjolvir

Re: Aangespannen & ohz -> welk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:22

Ik rij met gewone ringen trens.
En ik rij met stang en trens.
Mennen en lange leidselen, doe ik met een stang.
Tot op heden, geen verschil gemerkt.
In voordat ik mijn paard met stang reed, en erna.
(zowel onder het zadel als voor de wagen)

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:24

Ik merk ook geen verschil.. Waar ik wel op gelet heb is het soort stang.. Ik heb een liverpoolstang, maar eentje met pompwerking.. Dan heb je iets meer ruimte tussen de stang en de scharen/bril waardoor het niet zo enorm stug/star is..

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 22:25

En wat is een geschikt bitje, ik zat zelf te denken aan een liverpool of utrechtse stang.

Mijn shetlander had voor de kar meestal gewoon een trensje dus qua bitjes heb ik nog geen ervaring.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:28

ik gebruik bij beide van mij een liverpool waarvan 1 op de ring en 1 op de 1e gleuf . Maar met rijden worden ze dressuurmatig gereden op een dubbelgebroken trens . geen problemen geeft dat hoor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:34

Als je goed ment mag het niet uit maken.

Rano rijd ik met een heel normaal, enkelgebroken trensje en voor de koets heeft hij een Liverpool...Hij loopt onder het zadel nog steeds net zo fijn Lachen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:08

Onze pony's hebben zowel onder het zadel als voor de wagen een ongebroken Myler. Ik heb nog nooit het idee gehad dat ik 'onveilig' aangespannen rijdt omdat ik geen stang gebruik.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:14

Denk dat ik dan toch maar voor een liverpool ga, kijken hoe hij hier op reageert, en dan wil ik hem idd ook gewoon in de gleuf Knipoog

Bedankt iig voor jullie reacties.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:29

Zo lang jij gewoon netjes blijft rijden; Dus niet ineens lomp grote ophoudingen gaan maken, of alleen aan 1 teugel trekken en de ander loslaten. Dan heb je er absoluut geen last van.

Als allebei de bitjes maar passen, dat is het voornaamste!!

Mijn eigen pony heeft voor de wagen al 5 soorten bitten (zowel stang als trens) ingehad, maar ik heb nog nooit enig verschil gemerkt op de manier waarop hij ohz loopt.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:44

Als we uiteindelijk buiten gaan rijden met de kar, dan is het voornamelijk voor de ontspannig, zowel voor hem als voor mij/ons. Dus dan is het gewoon teugels lekker op contact en that's it, en dressuurmatig gewoon hetzelfde principe als ohz, niet trekken en doen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:33

ik heb ook niet de ervaring dat het wat uitmaakt. mijn paard loopt voor de kar met Liverpool stang. Bij mij bitloos en bij mijn bijrijdster met Myler bit dubbelgebroken. Alleen grote dikke enkelgebroken bitten komen er niet in. Hij wordt door mij ohz western gereden en hij is ook prima te rijden met alleen halsring.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:31

Ik rijd onder het zadel met een Happy Mouth trensje en aangespannen met een Happy Mouth Liverpool

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:35

het is erg verschillend per paard hoe ze reageren, ieder paard heeft een eigen voorkeur, en hoewel er veel paarden zijn die het allemaal niet zoveel uitmaakt, zijn er ook bij die wél duidelijk hun voorkeur laten zien.

wat ook een rol kan spelen is waarmee je begint, is het paard eerst ohz of eerst in het tuig? bij ons op stal is een ruin die eerst op een gebroken bit gereden werd, maar nu met een ongebroken. het ongebroken kende hij al van het werk in het tuig en hij gaf daar duidelijk de voorkeur aan.

zelf men ik met een myler comfort snaffle met lichte tongvrijheid, het bitje gebruik ik gewoon op de basis trens stand. dat is voor mijn pony voldoende, maar ik ken ook zat paarden die zich van zo'n bit niks aantrekken. daarnaast zit er nogal een verschil in de gemiddelde fries (of kruising) en mijn hypergevoelige kruising shetje.

ik lees dat je nog niet zoveel ervaring hebt, gaat het paard naar een beleerder toe? dan zou ik nl gewoon aanhouden wat zo'n persoon aangeeft. zorg in ieder geval dat je er iemand bij hebt met de nodige ervaring.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:50

Hij gaat niet ergens naartoe, maar wil er wel iemand bijhebben ,met ervaring, de eerste keren dat hij echt voor de kar gaat Knipoog

Maar hij is dus eerst ohz en nu ga ik langzaam eens beginnen met lange lijnen.