Niet galopperen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Niet galopperen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 17:02

Hai!

Ik zit met een 'probleem'. De shet die ik verzorg wil namelijk aan de longe niet in galop. Hij gaat echt kei- en keihard draven en valt dan soms dan toch wel in galop(maar vaak niet), maar zo wil ik het niet!
Ik wil dat hij vanuit een normale draf op commando in galop gaat.

Ook onder het zadel gaat hij erg moeizaam in galop.

Voor de kar verschilt het per keer, maar daar is het ook anders, want hij weet dan, dat als we in een brede berm gaan, de kans groot is dat we gaan galopperen, en dan heeft hij maar heeeel weinig nodig om al aan te springen.

Iemand tips? Graag!!!
Alvast ontzettend bedankt!

x, Jaan

brendaa

Re: Niet galopperen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:04

Geduld hebben, goed belonen als hij het wel goed doet. Begin met stap en draf op commando (dat belonen) .. Daarna galop

Verder zou ik het niet weten nog veel sucses ermee..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:05

Gebruik je de zweep erbij? Dan moet het wel lukken, tenminste.. Bij mij altijd wel.

Onder het zadel, geef je wel de goeie hulpen? En op het goeie moment? Anders ook zweep er even bij. Hij kán en wil het dus wel, aangezien hij het voor de kar ook wel weet & wil. Knipoog En goed belonen als ie het wel goed doet.

Succes.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 17:39

Ik rijd er zelf niet op, ook nooit kunnen doen ivm mijn lengte en gewicht, maar het meisje dat erop rijd kan netjes rijden en geeft hem de goede hulpen. Ze moet nog wel steeds stem en zwepje gebruiken, maar het gaat al ietsje beter. (ze rijdt er nog maar 3 weken op ongeveer en 1 of 2 keer in de week)

Hij luistert netjes naar commando's stap en draf, maar galop dus niet.....

Longeren doe ik met zweep, maar maakt weinig uit....

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:46

Probeer hem toch richting de galop te drijven, ook al is het maar een paar sprongetjes. Direct belonen en terugnemen tot een ontspannende stap. Als ze de beloning weten word het ineens een stuk leuker om te galopperen. Haha!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 17:49

Avalon_ schreef:
Probeer hem toch richting de galop te drijven, ook al is het maar een paar sprongetjes. Direct belonen en terugnemen tot een ontspannende stap. Als ze de beloning weten word het ineens een stuk leuker om te galopperen. Haha!

Dus ook al draaft hij eerst keihard in de rondte, toch doorzetten en dan direct uitbundig belonen en terughalen?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:09

Ja, dan eerst maar wat sneller laten draven Knipoog Als ie dan later normaal aangallopeert, kun je 'm dat altijd weer afleren.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:33

hou er rekening mee dat rechtdoor galopperen voor je pony heel wat makkelijker is dan in een cirkeltje.
verder blijven proberen, maar niet te lang achter elkaar, en belonen, belonen, belonen Knipoog

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 05:41

Jaan81 schreef:
Avalon_ schreef:

Dus ook al draaft hij eerst keihard in de rondte, toch doorzetten en dan direct uitbundig belonen en terughalen?

Als dat op dit moment de enige manier is om hem in de galop te laten vallen; ja. Na een paar keer zal de overgang sneller gaan. Hij begint dan de stemhulp te herkennen en weet dat hij dan even rust krijgt in de vorm van even stappen. Dit hoef je hem niet af te leren, want dit wijst zichzelf na verloop van tijd wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:24

Mijn haflinger heeft ook moeite met de galop.
Ik ben nu pas 4 weken bezig met hem en doe het zoals mensen boven mij al aangeven.
In de galop laten vallen, uitbundig belonen (echt de hemel inprijzen) terugnemen en even stappen.
We zijn nu 4 weken bezig en hij springt momenteel redelijk goed aan.
Soms nog wel gehaast, maar soms ook heel netjes.
Geduld en veel belonen. Goed de zweep erbij houden als drijvende hulp.

LindaxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:58

Hee.

Ik heb ook een shetlander en ik wil wel wat tips hoe en wat.
Ik PM je wel!

X

PS: Veel succes.