Pony wil maar niet netjes meelopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irisworkum

Pony wil maar niet netjes meelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:34

Hallo , Haha!

Ik weet niet of het hier hoort maar ik wil het graag op een natuurlijke manier doen en ik dacht : dan zet ik het hierbij, maar als het niet goed is dan hoor ik het wel Knipoog Maarja nu mijn verhaal : ik heb een verzorgpony , een shetje. Hij heet Repke. Repke heeft vroeger nooit ook maar iets geleerd en hij werd pas mijn verzorgpony toen hij een jaar of 7 was. Ik ben met hem gaan trainen en trainen en trainen met netjes meelopen en doe dat nu al 2 jaar maar ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb in boeken gekeken , op internet en ben uiteindelijk hier gekomen. En ik hoop dat jullie mij willen/kunnen helpen. Ik krijg Repke namelijk makkelijk mee maar hij gaat de hele tijd voor je uitlopen en soms rent ie gewoon keihard weg. Hij heeft nou niet echt bepaalt veel rspect voor me en dat ben ik nu aan het oefenen met NH maar ik moet eerst aan de goede boeken ect, zien te komen. Maar het lijkt mij dat er toch wel 1 oefening bestaat om te leren wandelen? Zonder geweld natuurlijk , ik wil het niet voor elkaar krijgen met geweld dat is nergens voor nodig vind ik. Ik zou even opschrijven wat ik heb geprobeerd:

-Tteam (ook met 2 personen)
-Als hij je voorbij loopt achterwaarts laten gaan
-Afleiden door telkens een andere kant op te gaan
-Als hij voor je gaat lopen een "saaie" kant op lopen
-Terugtrekken en een rondje om je laten lopen als ie weggaat

Ik hoop dat jullie mij willen helpen en misschien iets weten wat jullie goed vonden helpen of iets weten wat ik kan proberen , want het lijkt me zo leuk om straks gewoon lekker te kunnen lopen in plaats van een paard dat telkens voor je uitsjeest..

Groetjes iris:)

8nnemiek

Re: Pony wil maar niet netjes meelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:16

Waar woon je? Misschien kent iemand dan wel een natural horseman (of horsewoman natuurlijk Knipoog ) in de buurt die je kan helpen Haha! Zoiets is namelijk heel moeilijk uit te leggen via internet, en al helemaal omdat wij je paardje niet kennen.
Wat kent je pony al? Kent hij de commando's als 'ho' en 'stap' en 'terug/back'? Ken hij de woorden 'Nee' en 'Mooi/Goedzo/Braaf'?

Het kan helpen om voor hem uit te lopen, en dan vaak het commando 'ho' te oefenen. Loop een klein stukje voor hem uit, en terwijl hij nog achter je aan loopt zeg jij 'Ho!' en tegelijkertijd ga jij in één keer stilstaan, helemaal rechtop, maak je groot, en eventueel stamp je even met je voet op de grond. De meeste paarden schrikken daar even van wakker Knipoog En zodra hij stilstaat kun je het beste heel uitbundig belonen.

Wil hij voor je langs lopen, dan kun je proberen om dat te blokkeren door met de leadrope cirkels te zwaaien vlak voor je. Loopt de pony dan langs je door, dan loopt hij zich vanzelf tegen het touw aan.
Maar er zijn nog wel meer manieren. En het is per paard verschillend.

irisworkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 17:02

Dankjewel , ik woon trouwens in zutphen , dicht bij Arnhem is dat. Hij kent eigenlijk nog niets , vroeger is hem nooit wat geleerd eigenlijk. Met ho ben ik wel bezig en hij weet wel wanneer hij iets goed doet omdat ik dan heel vrolijk en hoog praat en veel aai (A). Ik krijg als het goed is binnenkort een leadrope binnen dus dan kan ik gaan oefenen. Maar wat meer het probleem is met repke is dat hij zich niet echt op jou concentreert maar veel meer met zichzelf bezig is, bijvoorbeeld : hij ziet eten en hij rent heel hard weg zonder er aan te denken dat er ook nog iemand naast hem loopt die hem vasthoud. Wat ik dan doe is snel het halstertouw over zijn rug gooien zodat hij niet erover kan struikelen ik ben namelijk niet zo snel als hem , en ik weet dat het de verkeerde reactie is : ik laat hem doen wat hij wil namelijk , maar ik weet niet wat voor veel anders ik kan doen. Hij reageert er namelijk niet heel erg op als ik heel hard "NEE" roep , hij concetreert zich alleen maar op het ding waar hij naartoe raced , je komt er gewoon niet tussen. Het is een hartstikke lief beest hoor , maar soms denk ik "daar gaan we weer." Het is ook wel mijn schuld , ik laat het gewoon toe maar soms is ie gewoon niet meer te houden , ook al is het een shet , hij is aardig sterk. Met Tteam let ie ook totaal niet op de carrot stick , dan moet ik er al mee gaan zwaaien en doen en dan nog heeft het weinig zin. Nu dacht ik eraan om misschien Repke de One rein stop te leren en daarom ben ik nu druk bezig met het leren wijken voor druk. En dan kan ie wel goed maar nog lang niet zo goed dat hij op een lichte druk al reageerd ofzo Knipoog Najaa , volgens mij heb ik weer lang genoeg gekletst haha , maar iemand die wat weet waar hij misschien écht op reageerd, want dat met de leadrope kan ik proberen maar aangezien hij ook niet op de stick reageerd (ook al beweegt die) ben ik bang daat dit ook niet gaat werken helaas.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:32

Je zult vanaf het begin met grondwerk moeten beginnen. Een paard (ook een shet) kan leren om op leadrope en stick te reageren, maar hoe je dat moet aanpakken kan niet ff snel worden uitgelegd. Daartoe is het beter er les in te nemen of je door iemand met veel ervaring te laten helpen, zodat je weet hoe je het bij deze pony het beste kan aanpakken. (Dat verschilt nl ook nogal van paard tot paard) Lees veel over NH, Kijk wat je aanspreekt en zoek in die richting hulp.

irisworkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:44

Ik ben nu een boek aan het lezen over grondwerk en ik ga denk ik ook een paar lessen nemen zodat ik het een beetje beter kan leren. Dankjulliewel Haha!

xx.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:09

goed idee.. succes ermee