Ik denk dat beiden gelijk hebben. Liegen kunnen ze niet. Maar wel bepaald gedrag vertonen wat wij zo kunnen interpreteren. Zo kon mijn merrie haar hengstigheid prima verbergen in de hoop dichter bij de hengst van haar keuze te kunnen komen.
En mijn merrie heeft geleerd te sluipen (ik laat de stal vaak open staan, ze weet dat ze er niet uit mag) maar als ik iets om de hoek ga staan, gaat ze stiekem naar het hooi. En ze heeft soms ijzers, maar dan hoor je haar dus niet. Echt niet. Terwijl ze anders de gang opkleppert. Als je dan haar naam zegt, neemt ze nog een hap en sjok dit keer hoorbaar richting haar stal
Af en toe gun ik haar die lol en ga speciaal even om de hoek staan 
Zoals ik zeker weet dat ze grapjes uithaalt met ruiters die haar wel even zullen laten zien hoe ze moet lopen. Dan gaat ze ALLE hulpen heel overdreven aannemen. Dus iets teveel binnenteugel: Lan loopt dubbel gevouwen. Iets teveel gaan zitten: krijg je een slidingstop. Terwijl ze bij beginnende ruiters dus juist heel voorzichtig is. Hulpen juist niet zo precies interpreteert. En ik weet zeker: als paarden kunnen lachen, lacht ze als ze haar 'grapjes' uithaalt.
En we kennen allemaal die paarden waarbij je been kunt geven en die stoïcijns in de bak staan met een 'ik voel zeker weten niets hoofd". Dat is geen liegen, maar wel gedrag dat zich meer dan aanpast aan de omstandigheden. Die omstandigheden naar de hand zet.
En verder: alle goeroes hebben allemaal een beetje gelijk én ongelijk. Daarom jat ik al jaren alles wat me bevalt en laat ik de rest lekker zitten