probleem met grondwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther91

probleem met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 20:52

Ik rij een 6jarige kwpn merrie. Het is een tamelijk dominante merrie, maar verder geen kwade bedoelingen oid.

Ik doe al een heel tijd wat lichte grondwerk met haar, wat ook heel goed gaat. Alleen nu loop ik tegen een aantal dingen op.
Meestal als ik grondwerk doe, heeft ze een halster om en heb ik haar aan een touw van ong 3,5m. Ik doe dan simpele oefeningen zoals volgen in stap, halt houden, achterwaarts, volgen in draf.

Als ik haar laat volgen in draf, of galop (hangt ervanaf hoe snel ik ren) dan gaan haar over plat naar achteren (zoals ze dat ook doen als ze andere paarden willen aanvallen of weg jagen) verder volgt ze me wel gewoon braaf zonder dat er druk op het touw ontstaat.
Nu begrijp ik dus niet zo goed, waarom ze de oren in de nek legt. Is dit een teken van tegenstribbeling in het onderdanig zijn of hoe moet ik het opvatten?

Verder probeer ik steeds vaker dingen los te doen, zonder touw. Soms gaat het goed, maar dikwijls als ik met haar bezig ben aan het touw en dan het touw los wil doen en verder wil gaan met de oefeningen is ze totaal niet meer op me geconcentreerd en loopt ze het liefste weg.

Ik zou graag wat tips en ervaringen van jullie horen.
Zou het heerlijk vinden als ik de band tussen ons zover kan krijgen als ze me ook zonder touw volgt en onderdanig is.

Arabesk

Re: probleem met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:50

hmm daar is zo vanachter de pc lastig antwoord op te geven

misschien kan je eens langsgaan bij www.spirithorses.be die zitten net onder maastricht Ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:20

idd héél erg lastig te beantwoorden vanaf de pc.
Om op je eerste probleem te antwoorden (voor zover dat al kan): het zou kunnen dat jou paard jou probeert te drijven... Maar vaak zie je het ook bij paarden die geconcentreerd zijn, maar het kan ook evengoed zijn dat de druk die je gebruikt te groot is. Hoe sta jij tov het paard? Indien je achterwaarts loopt dus met je gezicht naar het paard gericht bent kan het zijn dat jou paard dat als druk ervaart. Je omdraaien kan dan al vaak veel doen. Drijf je ook met de stick terwijl je loopt?
Maar het zou ook kunnen dat jou paard gewoon onzeker is.
Je ziet, het is lastig te beoordelen. Daarvoor zouden we eigenlijk meer moeten weten over jou positie tov het paard, en de rest van de lichaamstaal van het paard, want aan de hand van de rest van de lichaamstaal kan je je paard verder lezen... Je kan idd eens bij pien langsgaan of eventueel eens een filmpje maken en plaatsen, dat maakt het voor ons iets gemakkelijker...

Om even op je tweede probleem te antwoorden: je zegt dat je werkt met een touw van 3,5m. Heb je al eens gedacht om een touw aan te schaffen van 22ft (het dubbele dus). Daar kan je het grootste gedeelte van het touw op de grond laten hangen en toch van een grotere afstand werken. Het voelt voor jou aan alsof je niets meer vast hebt, maar je hebt dan wel nog de veiligheid van je touw. Verder is het een kwestie van te zorgen dat jou paard je interessant gaat vinden. Ik weet niet hoever je in het grondwerk staat, maar heb je er al aan gedacht om obstakels te gebruiken zodat je paard een doel heeft, en iets heeft om over na te denken. En dan zou je moeten nagaan wat de juiste motivatie voor jou paard kan zijn... Voor sommige paarden kan dat rust zijn, voor andere paarden comfort (vaak angstige paarden), voor nog andere paarden die héél erg voedselgericht zijn kan dat een snoepje zijn, en voor nog andere paarden kan dat een aai zijn op een plaats die ze graag hebben. Aan jou om te observeren en uit te proberen waar je jou paard het beste mee kan motiveren.

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:04

willeke_nijs, heel erg bedankt dat je de tijd neemt om me t ehelpen met mijn probleem. Ik snap dat het heel moeilijk is om dit van achter een pc te beoordelen.

Je zegt dat het met concentratie te maken kan hebben (de liggen van de oren) maar tijdens concentratie liggen ze beduidend anders als wanneer ik haar vraag mij in draf of galop te volgen. Dan liggen ze echt aanvallend plat in de nek en duuwt ze haar hals ook wat ronder naar voren toe. (moeilijk uit te leggen).

Verder gebruik ik geen stick. Ik gebruik mijn gebaren en stem. Haar oren zo plat leggen doet ze alleen als ik van haar vraag mij in draf of galop (iig als ik ren) te volgen. Alle andere oefeningen doet ze dit niet.

Tijdens het achterwaarts sta ik idd met mijn gezicht naar haar toe, meestal half naar de grond kijkend en een klik geluid met mijn mond makend. Reageert ze niet, dan doe ik twee armen in de lucht en laat zien dat ik haar naar achteren drijf. Aangezien ze een hele gevoelige merrie is reageert ze hier meteen op en vliegt naar achteren. Dit hoef ik dan ook maar 1x te doen en dan doet ze de oefening de rest van de dag netjes op mijn stem. (zonder mezelf groot hoeven te maken door mijn armen in de lucht te doen).

Het trainen met enge objecten heb ik al vaker met haar gedaan. Enge paraplu, pionnen, plastic zeil etc. Dit is alles geen probleem, belonen met confort of stem/ aai is bij haar al voldoende (ligt eraan hoe hevig ze op het object reageert).

Filmpje maken is helaas niet zo makkelijk omdat ik altijd alleen ben. Spirithorse ken ik idd. Maar vind het moeilijk om hun om hulp te vragen omdat ze dan de merrie moeten zien en aangezien ze niet officieel van mij is en bij de eigenaar aan huis staat (die niet zo op het grondwerk ed gericht is) is dit nog niet al te makkelijk.

Hopelijk heb ik het zo voor jou al een stukje duidelijker kunnen maken?