Bezweet en in wintervacht het weiland in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Bezweet en in wintervacht het weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 07:33

Van een wel bekende site komt het volgende stukje maar ik vind dat toch een beetje raar.. Kan iemand hier mij duidelijkheid over verschaffen?

Citaat:
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Een paard zweet omdat hij probeert zijn lichaamstemperatuur laag te houden en zo schade aan de cellen te voorkomen. Zweten is dus bedoeld om af te koelen en dat gebeurt door verdamping vanaf de huid want anders zou het zweten helemaal geen zin hebben. De vacht hoeft niet gekoeld te worden het lichaam wel.

Verder zal de vacht als ze het warm hebben plat gaan liggen en meer tegen de huid om van die isolerende luchtlaag af te komen. Een een vacht met harde bezweten haren zal waarschijnlijk ook minde rgoed functioneren, of niet?

Persoonlijk denk ik dat een wintervacht metname bedoeld is om in meer of mindere mate te isoleren. Een paard in het wild zal zich niet zomaar in het zweet werken en zeker niet in tijd van voedelschaarste (winter dus Knipoog ).

fransje23

Re: Bezweet en in wintervacht het weiland in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 16:04

Niemand die mij meer duidelijkheid kan verschaffen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:57

Wat is je vraag precies? Lachen

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:01

ik denk dat je paard het wel doet of af te koelen
net zoals wij dat ook doen maar om je paard bezweet
naar buiten te doen zou ik niet doen omdat hij dan wel
kou kan vatten Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 22:18

JoviBan schreef:
Wat is je vraag precies? Lachen

Meer duidelijkheid over het geciteerde gedeelte omdat is het een raar idee vind Lachen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:24

Maar mij is geleerd dat kippenvel bij mensen ertoe dient om een laagje lucht tussen haartje te creeeren als isolatie.
Maar als je onder de douche vandaan komt gaan die haren door het vocht niet meer overeind staan en daarom heb je het altijd koud als je nat bent.

Zou dit bij paarden niet precies hetzelfde zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:56

Nee, dat is niet hetzelfde.
Paarden hebben een vacht en wij slechts een paar haartjes.
De vacht vormt bij regenval de zgn. dakpannetjes. Dit sluit - samen met het vet op de vacht - de huid af voor de regen en voert de regen af naar beneden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:36

JoviBan schreef:
Nee, dat is niet hetzelfde.
Paarden hebben een vacht en wij slechts een paar haartjes.
De vacht vormt bij regenval de zgn. dakpannetjes. Dit sluit - samen met het vet op de vacht - de huid af voor de regen en voert de regen af naar beneden.

Regen is water van buitenaf maar hoe werkt dat dan bij vocht van onder de vacht vandaan, oftewel zweet?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:41

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:50

Cynthiaaapje schreef:
Hier staat vanalles, ook over zweet, wintervacht enz.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Duh, waar denk je dat het citaat vandaan komt Clown Ik snap alleen dat stukje over die afkoeling etc niet en nu vraag ik of iemand weet hoe dat zit. Lachen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:22

De zweetdruppeltje gaan vanaf de huid naar de punten van de haren waar ze als een klein pareltje aan gaan hangen (op een winterse dag goed te zien). Doordat ze zo aan de oppervlakte hangen verdampen ze sneller omdat ze in de open lucht hangen en in het zonnetje in plaats van op de huid onder een laag haren. Was dat de vraag?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:26

Maar als een paard het warm heeft gaat de vacht toch plat tegen de huid liggen? Een het is toch juist de bedoeling van zweet dat het lichaam afkoelt? Waarom zodat dan helemaal buiten de vacht plaats vinden? Dan koelt het lichaam toch niet?

Bovendien ben ik benieuwd hoe die capilaire werking gaat. Ik ken dat alleen van sapstromen in bomen en in de bodem Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:51

fransje23 schreef:
Maar als een paard het warm heeft gaat de vacht toch plat tegen de huid liggen? Een het is toch juist de bedoeling van zweet dat het lichaam afkoelt? Waarom zodat dan helemaal buiten de vacht plaats vinden? Dan koelt het lichaam toch niet?

Je bedoelt als het paard het in de winter warm heeft? Bijv. na het rijden? Dan liggen de haren van mijn paard niet plat hoor. Knipoog
Daarom is een zweetdeken ook niet altijd een goed idee, want die drukt de haren wèl plat.

fransje23 schreef:
Bovendien ben ik benieuwd hoe die capilaire werking gaat. Ik ken dat alleen van sapstromen in bomen en in de bodem Lachen

Daar kun je het idd mee vergelijken. Een haar werkt dan zoals de boom zichzelf (takken en bladeren) voorziet van water.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:58

JoviBan schreef:
Je bedoelt als het paard het in de winter warm heeft? Bijv. na het rijden? Dan liggen de haren van mijn paard niet plat hoor. Knipoog
Daarom is een zweetdeken ook niet altijd een goed idee, want die drukt de haren wèl plat.

Als mijn paard echt gezweten heeft ligt het haar wel redleijk plat hoor. Meer geschubd over elkaar, zeg maar Haha!

fransje23 schreef:
Daar kun je het idd mee vergelijken. Een haar werkt dan zoals de boom zichzelf (takken en bladeren) voorziet van water.

Maar in een boom gaat dat via buisjes, een haar is niet toch hol en bovendien heeft het, volgens mij, een ander doel. Bij een paard is zweten bedoeld als afkoeling bij bomen en in de bodem gaat het tch om transport van water/voedingstoffen?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:01

Volgens mij zit het zo:

Een paard wat zweet, wil idd afkoelen. De haren liggen plat, zweet zorgt dat de huid (en zo het lichaam) afkoeld. De capillaire werking treedt pas op wanneer de vacht weer overeind komt. En dat treedt op als het lichaam voldoende is afgekoeld. Het paard zweet dan dus niet meer, maar de vacht is nog wel nat, de huid dus niet meer. Het overige vocht (wat dus niet meer nodig is voor afkoeling) wordt door de capillaire werking afgevoerd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:03

Volgens mij mis je een belangrijk ding.
Het paard geeft zijn warmte af aan de zweetdruppels die daarna zo ver mogelijk naar buiten gaat om daar te verdampen. De warmte afgifte heeft dus al plaats gevonden voordat ze zweetdruppel af koelt.

Zit ik zo wat op de goede weg?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:06

Zweet is nodig om het paard te koelen. Dat kan via verdamping van vocht maar ook geleiding van warmte van de huid aan koeler vocht erbuiten. Het zweet koelt dus ook doordat het kouder wordt dan de huid. Vergelijk het met koud water over het lichaam laten lopen. Dat koelt ook.

Een bezwete vacht bevat zout en zout houdt vocht vast/trekt vocht aan. Dus een paard doet er dan wel langer over om op te drogen. En in de tijd dat de ondervacht/huid nog wel vochtig is kan het dier door te snelle afkoeling (harde regen en/of harde wind) het wel (te) koud krijgen.
De theorie gaat dus alleen op wanneer de ondervacht wel al droog is en alleen de 'dekharen' nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:50

fransje23 schreef:
Maar in een boom gaat dat via buisjes, een haar is niet toch hol en bovendien heeft het, volgens mij, een ander doel. Bij een paard is zweten bedoeld als afkoeling bij bomen en in de bodem gaat het tch om transport van water/voedingstoffen?

De bedoeling is idd anders, de werking is hetzelfde.
Bij de boom is het toevoer van water uit de grond naar de takken en bladeren.
Bij de vacht is het toevoer (of eigenlijk afvoer) van water (zweet) uit de huid naar de haren naar buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 16:28

RianneH schreef:
Volgens mij mis je een belangrijk ding.
Het paard geeft zijn warmte af aan de zweetdruppels die daarna zo ver mogelijk naar buiten gaat om daar te verdampen. De warmte afgifte heeft dus al plaats gevonden voordat ze zweetdruppel af koelt.

Zit ik zo wat op de goede weg?

Ik mis niets want het lichaam geeft de warmte niet af aan de zweetdruppel. Je zweet en doordat het water verdampt koel je af.

Afkoelen door geleiding kan ook maar dan praat je al snel over koelwater enzo.

JoviBan schreef:
fransje23 schreef:

De bedoeling is idd anders, de werking is hetzelfde.
Bij de boom is het toevoer van water uit de grond naar de takken en bladeren.
Bij de vacht is het toevoer (of eigenlijk afvoer) van water (zweet) uit de huid naar de haren naar buiten.

Maar hoe ontstaan die buisje voor die capilaire werking dan? Hoe gaat dat in zijn werk. Sorry, ik weet dat ik diepgravende bezig ben... Bloos

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:30

Ik denk dat het komt doordat haren geschubt/gelaagd zijn en naar beneden gericht staan waardoor het vocht als het ware afgedreven wordt?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:20

Capillaire werking is de optrekkende werking van water tegen oppervlaktes. Omdat de haren dicht tegen elkaar aan staan, trekt het water zichzelf tegen de oppervlakten omhoog. Dat hoeft niet per se een buisje te zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:21

fransje23 schreef:
Maar hoe ontstaan die buisje voor die capilaire werking dan? Hoe gaat dat in zijn werk. Sorry, ik weet dat ik diepgravende bezig ben... Bloos

in de bodem kan je ook capillaire werking hebben, in de grond ontstaan kleine holten en zo is het net met haartjes die naast elkaar liggen, daartussen krijg je buisvormige openingen

De krachten die een rol spelen zijn cohesie, adhesie, en oppervlaktespanning.

Test maar eens op je eigen hand: doe er een druppel water op. De druppen blijft mooi liggen, totdat je er een beetje zeep bijdoet, dan valt ie uiteen. De oppervlakte spanning wordt verbroken door de zeep. Net als met een punaise die drijft op het water, doe er zeep bij en 'pats' hij zakt door het wateroppervlak heen.

Afbeelding
Adhesie = aantrekkingskracht tussen de vloeistof en het andere materiaal
cohesie = aantrekkingskracht van de vloeistofmoleculen onderling

http://nl.wikipedia.org/wiki/Capillaire_werking

mijn vakgebied Cool Pling

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 22:04

Leuk het wordt echt interessant Lachen

Even kijken of ik het goed begrijp...natuurkunde is al best lang geleden voor mij Haha!

Dat de tussen de haren kleine ruimten zijn die als het ware buisjes vormen snap ik nu Lachen

Nu de cohessie en adhessie nog Knipoog

Doordat de aantrekkingskracht tussen het zweet en een ander materiaal (welk/) groter is dan de aantrekkingskracht onderling zal het zweet stijgen in de "buisjes" en vervolgens aan de buitenlucht verdampen?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:44

Volgens mij is de aantrekkingskracht van de haren dan groter dan tussen het zweet onderling. Maar weet het niet zeker...? Bloos

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:33

een lichaam produceert zweet om af te koelen.
als het vocht op de huid verdampt, heb je een exotherme reactie, wat betekent dat de verdamping warmte onttrekt aan het lichaam (het lichaam koelt dus af).
als je echter meer vocht produceert dan er kan verdampt worden, wordt je huid nat.
je lichaam blijft zweet produceren om af te koelen, maar er komt niet voldoende afkoeling.

capillaire werking snap ik op zich wel, alleen zie ik niet in hoe dit het lichaam zou kunnen helpen om af te koelen.
net omdat, zoals ts zegt, het zweet niet meer op het huidoppervlak zit, dus geen nut heeft in de afkoeling.
welke functie zou dit mechanisme dan hebben in de temperatuursregeling van je paard?

afspoelen met koud water koelt af als het water kouder is dan het lichaam.
afspoelen met warm water, of zweet dat van je af loopt, geeft maar een heel beperkte afkoeling (door een beetje verdamping).

pfffff ... snapt iemand mijn uitleg / vraag?