Beginnen aan lange lijnen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Beginnen aan lange lijnen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:43

Hallo iedereen!

Mij leek het leuk mijn pony behalve onder het zadel ook te gaan trainen aan lange lijnen. Dit omdat hij onder het longeren zeer snel nerveus wordt van de zweep als ik deze gebruik om stelling te vragen. Imo moest er een betere manier zijn en dus kwam ik op lange lijnen uit. Mijn pony loopt onder het zadel op B niveau en beheerst al een groot deel van de oefeningen die in de L1 worden gevraagd, onder het zadel ten minste; hij is licht in de mond, erg snel op het been en erg fijn op allerhande voltes. Ook zitten alle stemcommando's er op. Ik heb alles wat nodig is om met lange lijnen te beginnen, een goede longeersingel, twee evenlange lijnen en een pony die 100% mak is aangaande zijn achterhand. Mijn idee was eerst eens gewoon in grote bogen rond te stappen in de wei, wennen aan de hele boel en het verschil in positie mens-paard. Heeft iemand nog tips voor de eerste keren aan lange lijnen en eventueel een paar simpele oefeningen om alles rustig op te bouwen?

Ik wacht vol verwachting op tips, groetjes Lara

saarie

Re: Beginnen aan lange lijnen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:00

Hoi! Ik zou eerst lekker gaan longeren met een dubbele lijn. Zo ben ik ook met mijn pony begonnen, die loopt nu goed aan de LL Haha! Als de pony goed reageert aan de longe op een volte kun je de positie steeds meer aanpassen, dus steeds meer een ovaal maken, tot je bijna recht gaat lopen. Als dit allemaal goed gaat kun je er gewoon achter gaan lopen. Mocht hij het nou echt niet snappen, kun je de eerste keer ook even iemand ernaast houden, maar meestal gaat het gewoon goed! Goeie oefeningen om te beginnen zijn eerst maar eens echt je rem en stuur vinden, dus goed laten reageren op jouw commando's, veel wendingen rijden en regelmatig halt laten houden. Voor lange lijnen geldt zeker: ho is ho en dan ook echt ho! Anders kan je de kans krijgen om straks als een vlieger achter je pony aan te worden gesleept Vork
Lange lijnen in de wei is een prima optie, misschien dat je de eerste keer even een stukje af moet zetten?
Heel veel succes!

Lara_Silver

Re: Beginnen aan lange lijnen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:18

Bedankt voor je reactie, daar heb ik zeker wat aan! Haha!