[AR] Spoed vraag over dit mini men tuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Spoed vraag over dit mini men tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:20

Sinds een poosje ben ik weg van een licht marathon tuigje.
Die ik morgen, Mits mijn vraag beantwoord is ga bezichtigen/kopen

Nu heb ik een vraagje,
Kan ik met dit mini shetlander tuig wel met een sulky mennen ? Gezien de brancard beugels ? Of kan ik hier alleen met een 4wieler mee rijden.
Dit vraag ik omdat iemand mij in twijfel heeft gebracht, en ik nu de kenners onder ons om advies wil vragen.

het gaat om dit tuig
Afbeelding

Echwel

Re: Spoed vraag over dit mini men tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:23

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:24

Bracaardbeugels kunnen normaal alleen met 4 wielige wagens. Omdat die van zichzelf stabiel zijn en dus geen beweging van het tuig nodig hebben.

Normaal zijn lichtogen wat beweeglijker. Als een lichtoog wat zakt doordat een wiel door een kuil gaat komt de ander wat omhoog waardoor je paard een gelijkmatige druk op zijn rug houdt.

Waar je naar zou kunnen kijken is of de buitenriem waar de brancardbeugels aanzitten door het schoftje heen is te trekken. Is dat het geval zou je de beugels kunnen vervangen door normale lichtogen. Dan kun je er wel mee rijden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:31

Deze riem loopt los onder het schoftje door, dan zijn de brancars beugels dus toch ook in evenwicht te brengen waardoor je met een sulky kan rijden ? Of heb ik dat mis

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:38

Het principe is dan hetzelfde als met lichtogen. ik weet alleen niet of je brancaardbeugels aan een sulky kunt bevestigen. Geen idee of dat hetzelfde is als met een normale kar of tweewieler.Wij rijden met lichtogen altijd ongeacht 2 of 4 wielige wagen.

Maar voordeel is dat je die gemakkelijk en goedkoop kunt vervangen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:41

Mijn mini is 80 cm, en het is nog behoorlijk moeilijk om een tuig te vinden, wat echt van goede kwaliteit is.

Ik heb nu een tuigje met lichtogen, met in met sulky en met marathonwagen mee, maar ik wil nu toch een wat zwaardere kwaliteit.

En alles wat ik zie, dit en Ideaal is met brancard beugels, vandaar mijn vraag.

en ik twijvel nu dus ook enorm

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:46

wat is het probleem dan om de lichtogen van je huidige tuig om te zetten op het nieuwe? Dat zal wel gaan denk ik toch? Zoveel kracht komt er ook niet op.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:52

Het tuigje heeft een doorlopende draagriem, dus da's al goed om met een tweewieler mee te rijden. Voor de uitleg, zie de eerste post van karuna. Wat rest qua bezwaren is dat er brancardbeugels op zitten. Op zich is dat geen ramp maar het lamoen kan daar inderdaad minder of niet in bewegen. Wil je het helemaal juist doen, dan heb je lichtogen nodig. In dit geval zelfs veiligheidslichtogen, ander mag je nog eens een langere draagriem gaan halen. Al kun je eigenlijk met die brancardbeugels ook wel weg, afhankelijk van de diameter van je brancards...

In vergelijking met de totaalprijs van het tuig is een set veiligheidslichtogen niet zo duur. Als dit tuigje voldoet aan jouw eisen, zou ik niet twijfelen.

Groeten, SuSEQ

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:37

Je kan dit tuig ook gewoon met (veiligheids)lichtogen krijgen volgens mij hoor. Als ze het niet op voorraad hebben kunnen ze het als het goed is wel bestellen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 14:37

Ik heb het betreffende tuig afgezegt, Ik begon erg te twijvelen met hoe ik te woord ben gestaan toen ik zei dat ik twijvelde of ik het tuig wel nam.. Ook miste er een singel die ik dan op maat meost laten maken, en dat zou wel een erg duur grapje bij elkaar worden.

Ik ga dus op zoek naar een ander tuig, Mocht iemand iets weten, schroom je niet en laat het weten!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:49

Jammer dat het zo loopt. Dat had je natuurlijk wel anders verwacht. Maar welke riem ontbrak er eigenlijk?

Ik al ook eens gaan rondneuzen. jammer dat je neit in de regio apeldoorn woont. Daar zit een oudere zadelmaker die ook veel tuig heeft liggen of weet te vinden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 15:34

Ik kan mijn vader vast wel omkopen als ze echt wat hebben liggen in maat mini. hihi.

De buitensingel ontbrak, en de dubbele ondersingel, zei die meneer. Ik heb gebled wat dat ging kosten als dat op maat weg gemaakt en tussen de 50 - 70 euro.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:44

Buitensingel zie ik op de foto zitten. Normaal is dat aan de ene kant een gesp en de andere kant een oog achtig iets. Ondersingel van het binnensingel zijn idd wat duurder.

Ik zal eens kijken of ik zijn telefoonnummer/site kan vinden voor je. is een grote bende met leer in zijn hokje maar hij heeft heel veel liggen en weet ook precies waar wat ligt. heeft hij het zelf niet kan hij het maken of zijn ogen open houden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 15:57

Het tuig was nog compleet, alleen hij had dat onderdeel nodig en heeft dat eraf gehaald, Wel jammer want als ik een nieuw tuig koop heb ik het liever compleet, of dat ik het zo ergens op kan halen. hihi.

Super dat je helpt zoeken! Ben benieuwd naar het nummer.