Ik vroeg me af hoe leer ik de spaanse pas aan bij me pony?
Met zweepje of kan het ook zonder?
Groetjes Sanne
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dat ga ik zeker even uitproberen, mijn pony wil altijd graag nieuwe dingen leren dus dat is wel handig
wel stilstaand natuurlijk
Maar de ene keer strekt ze haar been echt uit en de andere keer buigt ze hem naar voren zeg maar maar dat vind ik ook al goed voor een eerste keer
Ik heb gelijk even natural horsemnaship ge oefend ze loopt altijd los achter me aan en stilstaan enzo maar nooit in draf en nu wel geweldig toch
ze vind het echt leuk!
maar ze is ook beetje aan het schooien wanneer ik niks vraag doet ze het ook omdat ze een koekje wil
KiVa schreef:Ik leer het nooit aan met een zweep...dan moet je constant aan tikken..en heb liever een paard die reageerd als ik nog maar naar hun been wijs, tot zelf later ze gewoon mijn benen volgen...
Ik leer het hen aan van uit Been voor... Ik leer hen eerst dit aan op beide kanten.. 1x ze dit goed onder de knie hebben, heffen ze dan ook hoger hun been op voor de latere Spaanse pas..
Daarna leer ik Voor en Pas aan... dan moeten ze hun been voor heffen en pas betekend hun been dan ook voor hen op de grond te zetten..
Vervolgens laat ik ze dan zo hun evenwicht verleggen en gaan ze automatisch een stap vooruit..
Vandaaruit werk ik dan verder tot de ultieme spaanse pas aan de hand..
scheetje tog(A) KiVa schreef:@Kladruber: ervoor voor zorgen dat hij zijn been optilt? ik raak gewoon met men vingers de streek rond de knie aan...sommige reageren als je de knieplooi aanraakt anderen als je erop zij aan kriebelt...bij sommige moet je effectief ook eens het been gaan vast nemen..
Scheelt van paard tot paard...maar belangerijkste is dat je bij het minste reactie van het paard gaat belonen, als je van daaruit verder werkt krijg je op den duur een paard die alles ook in vrijheid zal doen...
KiVa schreef:@Binckydenice:
Allereerst begin ik met been voor... (stel nu het paard linker been)
Ik sta ervoor en vraag been voor met mijn rechterhand...(dus voor zijn linker been) bedoeling is dat ze hun been opheffen zodat ik die kan nemen en schudden (zoals een pootje bij een hond )
ik raak even dat been aan met men vingers, zeker als het nieuw is voor hen....zodra ze erop reageren beloon ik al..
Op den duur laat ik die aanraking vallen en steek ik gewoon mijn rechterhand uit en het paard reageerd door zijn linkerbeen voor te geven...
Daarna volgt zijn ander rechterbeen..
1x ze dit kennen
leer ik hen voor en pas aan...
Ik sta terug voor men paard en doe hetzelfde als bovenstaande maar ik zeg voor en pas (dus een ander commando)..
bedoeling is dat je paard reageerd op voor door zijn been op te heffen maar dat je het niet meer vastneemt maar pas zegt en dat het paard zijn been neerzet voor hem (dus niet meer naast zijn ander been)
Daarna vraag ik hetzelfde aan het ander been (bedoeling is wel dat het been dat al gevraagd is op zijn plaats blijft staan, zodat het volgende been eigenlijk de pas volledig maakt...)
Daarna moeten de achterbeentjes nog volgen
en 1x ze dit kennen werk je vandaar uit verder aan de spaanse pas..
Ga je naast hen gaan werken ipv voor je paard en leer je ze te reageren op je eigen been...
gezien het paard het commando voor kent zal hij dat heel vlot doen als je naast je paard ook sta...combineer dit met je eigen been te lucht in te steken en je paard weet op den duur dat het de bedoeling is dat hij op je benen moet reageren
Ik gebruik bij al men vd kunstjes nooit een zweep..vind het nutteloos gezien een paard perfect kan reageren op lichaamstaal..
Enigste waar ik aanrakingen bij gebruik (en dan met men eigen handen) is bij het aanleren om hun benen op te heffen, bij het wijken en benen kruizen
Hopelijk is men uitleg nu wat duidelijker.. zoniet mag je steeds vragen stellen..
Kun je dit stukje nog iets beter uitleggen?