Hoe leer ik de spaanse pas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Hoe leer ik de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:09

Hallo Haha!
Ik vroeg me af hoe leer ik de spaanse pas aan bij me pony?
Met zweepje of kan het ook zonder?

Groetjes Sanne

Solleke_Noah

Re: Hoe leer ik de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:54

Je kan het met zweepje doen, beetje kriebelen aan het been totdat hij dat optilt/uitslaat en dan clicken/belonen. Zelf kriebelde ik altijd met mijn hand, en dan een commando eraan koppelen zodat je uiteindelijk enkel het commando kan zeggen. Succes!

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 18:46

Harstikke bedankt voor je reactie Haha! dat ga ik zeker even uitproberen, mijn pony wil altijd graag nieuwe dingen leren dus dat is wel handig Lachen

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:54

Halloo Haha!
Ik heb vandaag ge probeerd met het zweepje maar daar reageerde ze nauwlijks op ze vond het zweepje intressanter:P Maar het is ons wel gelukt Bloos wel stilstaand natuurlijk Clown Maar de ene keer strekt ze haar been echt uit en de andere keer buigt ze hem naar voren zeg maar maar dat vind ik ook al goed voor een eerste keer Knipoog Ik heb gelijk even natural horsemnaship ge oefend ze loopt altijd los achter me aan en stilstaan enzo maar nooit in draf en nu wel geweldig toch Haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:01

Da's dan al goed! Mijn paard kan het ook enkel al stilstaand, vind ik zo eigenlijk ook al knap Haha!

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:19

Ik leer het nooit aan met een zweep...dan moet je constant aan tikken..en heb liever een paard die reageerd als ik nog maar naar hun been wijs, tot zelf later ze gewoon mijn benen volgen...
Ik leer het hen aan van uit Been voor... Ik leer hen eerst dit aan op beide kanten.. 1x ze dit goed onder de knie hebben, heffen ze dan ook hoger hun been op voor de latere Spaanse pas..
Daarna leer ik Voor en Pas aan... dan moeten ze hun been voor heffen en pas betekend hun been dan ook voor hen op de grond te zetten..
Vervolgens laat ik ze dan zo hun evenwicht verleggen en gaan ze automatisch een stap vooruit..
Vandaaruit werk ik dan verder tot de ultieme spaanse pas aan de hand..

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 06:29

okee nou maika doet het nu ook op mijn been en stem dus hoef niet meer haar been aan te raken Lachen ze vind het echt leuk! Haha! maar ze is ook beetje aan het schooien wanneer ik niks vraag doet ze het ook omdat ze een koekje wil Tong uitsteken

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:49

KiVa schreef:
Ik leer het nooit aan met een zweep...dan moet je constant aan tikken..en heb liever een paard die reageerd als ik nog maar naar hun been wijs, tot zelf later ze gewoon mijn benen volgen...
Ik leer het hen aan van uit Been voor... Ik leer hen eerst dit aan op beide kanten.. 1x ze dit goed onder de knie hebben, heffen ze dan ook hoger hun been op voor de latere Spaanse pas..
Daarna leer ik Voor en Pas aan... dan moeten ze hun been voor heffen en pas betekend hun been dan ook voor hen op de grond te zetten..
Vervolgens laat ik ze dan zo hun evenwicht verleggen en gaan ze automatisch een stap vooruit..
Vandaaruit werk ik dan verder tot de ultieme spaanse pas aan de hand..

Ik vindt jou uitleg nogal onduidelijk, hoe leer je het hem precies aan dan?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:40

@Binckydenice:
Allereerst begin ik met been voor... (stel nu het paard linker been)
Ik sta ervoor en vraag been voor met mijn rechterhand...(dus voor zijn linker been) bedoeling is dat ze hun been opheffen zodat ik die kan nemen en schudden (zoals een pootje bij een hond )
ik raak even dat been aan met men vingers, zeker als het nieuw is voor hen....zodra ze erop reageren beloon ik al..
Op den duur laat ik die aanraking vallen en steek ik gewoon mijn rechterhand uit en het paard reageerd door zijn linkerbeen voor te geven...
Daarna volgt zijn ander rechterbeen..
1x ze dit kennen
leer ik hen voor en pas aan...
Ik sta terug voor men paard en doe hetzelfde als bovenstaande maar ik zeg voor en pas (dus een ander commando)..
bedoeling is dat je paard reageerd op voor door zijn been op te heffen maar dat je het niet meer vastneemt maar pas zegt en dat het paard zijn been neerzet voor hem (dus niet meer naast zijn ander been)
Daarna vraag ik hetzelfde aan het ander been (bedoeling is wel dat het been dat al gevraagd is op zijn plaats blijft staan, zodat het volgende been eigenlijk de pas volledig maakt...)
Daarna moeten de achterbeentjes nog volgen
en 1x ze dit kennen werk je vandaar uit verder aan de spaanse pas..
Ga je naast hen gaan werken ipv voor je paard en leer je ze te reageren op je eigen been...

gezien het paard het commando voor kent zal hij dat heel vlot doen als je naast je paard ook sta...combineer dit met je eigen been te lucht in te steken en je paard weet op den duur dat het de bedoeling is dat hij op je benen moet reageren

Ik gebruik bij al men vd kunstjes nooit een zweep..vind het nutteloos gezien een paard perfect kan reageren op lichaamstaal..
Enigste waar ik aanrakingen bij gebruik (en dan met men eigen handen) is bij het aanleren om hun benen op te heffen, bij het wijken en benen kruizen

Hopelijk is men uitleg nu wat duidelijker.. zoniet mag je steeds vragen stellen..

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:14

volgens mij ben ik nog niet wakker haha. Hoe zorg je ervoor dat hij zijn been optilt. Die van mij blijft stokstijf staan en me aankijken van wat moet je nou?????

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:24

Er is een goed boek met verschillende methodes geschreven door Miriam Nieuwe Weme , Vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten ISBN : 90-5821-345-5 .
Let bij het aanleren van je oefeningen goed op waar je staat ten opzichte van je paard. Ga bij spaanse pas bv naast de schouder staan, zodat je geen klap van een been krijgt. Je verbind ook het commando aan jouw positie hierdoor, wat het ook veiliger maakt voor iemand anders die iets met jouw paard moet en perongeluk op een knopje drukt.
Over zweepjes : ik werk bij dit soort oefeningen juist graag met een zweepje als verlengde van mijn arm. Zo kan ik bv wel aan de linker kant staan en een rechterbeen laten optillen. Ook kan ik bij een enthousiast paard buiten bereik van een zwaaiend been blijven.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:23

ik ga de kriebelmanier zo eens proberen....

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:54

@Kladruber: ervoor voor zorgen dat hij zijn been optilt? ik raak gewoon met men vingers de streek rond de knie aan...sommige reageren als je de knieplooi aanraakt anderen als je erop zij aan kriebelt...bij sommige moet je effectief ook eens het been gaan vast nemen..
Scheelt van paard tot paard...maar belangerijkste is dat je bij het minste reactie van het paard gaat belonen, als je van daaruit verder werkt krijg je op den duur een paard die alles ook in vrijheid zal doen...

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 22:02

Bij mijn haf wou ze het niet eens met zweep alleen met mn handen:D dusja het is maar net waar je paard op reageert. Ze rent nu ook los achter me aan vet lief(A) Afbeelding scheetje tog(A)

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:29

KiVa schreef:
@Kladruber: ervoor voor zorgen dat hij zijn been optilt? ik raak gewoon met men vingers de streek rond de knie aan...sommige reageren als je de knieplooi aanraakt anderen als je erop zij aan kriebelt...bij sommige moet je effectief ook eens het been gaan vast nemen..
Scheelt van paard tot paard...maar belangerijkste is dat je bij het minste reactie van het paard gaat belonen, als je van daaruit verder werkt krijg je op den duur een paard die alles ook in vrijheid zal doen...

Ik heb me best gedaan, meneer werd alleen vervelend, bleef met voor stokstijf staan en ging met achter wijken.
Iedereen stond te kijken van wat is die nou een half uur aan het doen hahah

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:53

@Kladruber: dan ligt dit bij jou en niet bij je paard...
Enne als iedereen op je handen staat te kijken is het meestal al gedoemd om te gaan mislukken..beter is om het te doen in een rustige omgeving waar je alleen bent met je paard..
Je moet echt duidelijk maken wat je wilt verlangen van je paard..
heb al erop gewezen dat je bij sommige paarden effectief ook het been moet gaan nemen en dan al moet gaan belonen..
Je paard mag het plezier er niet in verliezen..
Alles scheelt van paard tot paard... Ikzelf heb al heel wat paarden VD aangeleerd en ondervind telkens opnieuw dat elk paard anders is om aan te leren...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:08

KiVa schreef:
@Binckydenice:
Allereerst begin ik met been voor... (stel nu het paard linker been)
Ik sta ervoor en vraag been voor met mijn rechterhand...(dus voor zijn linker been) bedoeling is dat ze hun been opheffen zodat ik die kan nemen en schudden (zoals een pootje bij een hond )
ik raak even dat been aan met men vingers, zeker als het nieuw is voor hen....zodra ze erop reageren beloon ik al..
Op den duur laat ik die aanraking vallen en steek ik gewoon mijn rechterhand uit en het paard reageerd door zijn linkerbeen voor te geven...
Daarna volgt zijn ander rechterbeen..
1x ze dit kennen
leer ik hen voor en pas aan...
Ik sta terug voor men paard en doe hetzelfde als bovenstaande maar ik zeg voor en pas (dus een ander commando)..
bedoeling is dat je paard reageerd op voor door zijn been op te heffen maar dat je het niet meer vastneemt maar pas zegt en dat het paard zijn been neerzet voor hem (dus niet meer naast zijn ander been)
Daarna vraag ik hetzelfde aan het ander been (bedoeling is wel dat het been dat al gevraagd is op zijn plaats blijft staan, zodat het volgende been eigenlijk de pas volledig maakt...)
Daarna moeten de achterbeentjes nog volgen
en 1x ze dit kennen werk je vandaar uit verder aan de spaanse pas..
Ga je naast hen gaan werken ipv voor je paard en leer je ze te reageren op je eigen been...

gezien het paard het commando voor kent zal hij dat heel vlot doen als je naast je paard ook sta...combineer dit met je eigen been te lucht in te steken en je paard weet op den duur dat het de bedoeling is dat hij op je benen moet reageren

Ik gebruik bij al men vd kunstjes nooit een zweep..vind het nutteloos gezien een paard perfect kan reageren op lichaamstaal..
Enigste waar ik aanrakingen bij gebruik (en dan met men eigen handen) is bij het aanleren om hun benen op te heffen, bij het wijken en benen kruizen

Hopelijk is men uitleg nu wat duidelijker.. zoniet mag je steeds vragen stellen..

Hihi ik ben misschien een beetje dom hoor Bloos Kun je dit stukje nog iets beter uitleggen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:45

Ik gebruik juist wel een zweep. En dan niet om steeds bij te tikken, zoals KiVa zegt, maar als verlengde van mijn arm.
Zodat ik gewoon op mijn plek kan blijven staan.
Kriebelen doe ik dus met het uiteinde van mijn zweep, incombinatie met het wijzen van mijn andere arm.
Na een aantal keer goed belonen is wijzen voldoende.

Een zweep met vrijheidsdressuur is dus niet om bij te tikken, maar als verlenging van je arm. Net als bij longeren de zweep een drijvende hulp is.
Vrijheidsdressuur moet uit vrijheid gebeuren en niet omdat je hem slaat of tikt. Dan is het geen vrijheid meer.

Elke manier is een goede, alleen niet voor elk paard geschikt. Kijk wat het beste bij je paard past. Een paard wat panisch is van de zweep kun je goed VD mee doen zonder zweep.
Maar persoonlijk doe ik dan eerst liever veel grondwerk om de angst voor de zweep weg te halen om het daarna als positieve hulp te gebruiken Lachen